Alonso: zasady kwalifikacji faworyzują najszybsze samochody
Dwukrotny mistrz świata po raz kolejny postanowił uderzyć w F1 i jej regulamin. Tym razem Hiszpan otwarcie przyznał, że zasady, które obowiązują podczas standardowych kwalifikacji, faworyzują najszybsze zespoły, ponieważ często dają im przewagę strategiczną na starcie.Od kilku sezonów w F1 obowiązuje zasada, która nakazuje czołowej dziesiątce kwalifikacji startować na oponach z sesji Q2. Przepis ten został wprowadzony po to, aby uatrakcyjnić sobotnie widowisko.
Choć reguła ta przyniosła zamierzony efekt, to jednak ma też swoją jedną, ale za to dużą wadę. Dzięki wykorzystaniu w drugim segmencie kwalifikacji pośredniej lub twardej mieszanki najszybsze samochody takie jak Mercedes czy Red Bull mają olbrzymią przewagę strategiczną nad tymi, którzy plasują się na pograniczu pierwszej dziesiątki i muszą używać miękkiego ogumienia.
Taką sytuację będziemy na pewno obserwować podczas najbliższego GP Austrii, kiedy zawodnicy będą korzystać z bardziej miękkich opon niż w zeszłym tygodniu na torze Red Bull Ring. Fernando Alonso nie podoba się takie rozwiązanie:
"Wyścig na jeden pit-stop będzie dużym wyzwaniem. Jeżeli wystartujesz na miękkiej mieszance, może być naprawdę trudno", powiedział Hiszpan, cytowany przez RaceFans.
"Szybsze bolidy mają taki luksus, że nie muszą używać tej opony. Z kolei ekipy ze środka stawki już takiego luksusu nie mają."
"To zła zasada. Próbują wymyślić regułę, która poprawi widowisko, a tak naprawdę korzystają na niej tylko duże zespoły."
Alonso przyznał też, że tor w Austrii nie sprzyja charakterystyce bolidu Alpine:
"Nie sądzę, aby Austria była dla nas jakimś najlepszym torem. Niestety, mamy tutaj dwa wyścigi, więc musimy minimalizować straty punktowe. W pierwszej rundzie poszło nam bardzo dobrze, gdyż zdobyliśmy o jedno "oczko" więcej niż AlphaTauri i dwa mniej od Astona Martina. Natomiast drugi weekend będzie też wyzwaniem. Spróbujemy zrobić wszystko lepiej, ale będzie to trudne."
komentarze
1. Muni
Popieram. Mieszanki powinny mieć różnicę przynajmniej 1s. Mercedes i Red Bull mają taką przewagę że w każdym wyścigu mogą startować na twardszej mieszance i mają dodatkową przewagę. Dziwne że nikt w FIA na to jeszcze nie wpadł. Za to chcą wprowadzić wyścigi sprinterskie żeby Ci najszybsi mieli jeszcze większą przewagę w wyścigu głównym.
2. Del_Piero
Widzę takie możliwości:
- Przywrócić tankowanie i wrócić do formatu kwalifikacji z lat 2006-2009, gdzie kierowcy startujący w Q3 jeździli z wyścigowym paliwem. Albo format z lat 2003-2005 i jedno okrążenie z wyścigowym paliwem. Stawka trochę się wymiesza i czasem trafi się sensacyjne Pole Position, nawet jeśli tylko pod publikę.
- Swobodny dobór ogumienia na wyścig. Bez zasad typu start do wyścigu na oponie z Q2 czy Q3.
Myślę, że wprowadzenie którejś z tych opcji nie byłoby czymś karkołomnym a też najlepsze zespoły nie miałaby raczej podstaw by czuć, że coś wprowadzono by ich udupić.
3. Krukkk
Zostawilbym wszystko tak jak jest. Nie mozna (nie powinno sie) na sile pomagac zespolom, ktore nic nie robia a tylko narzekaja jaka ta F1 jest niesprawiedliwa.
Alonso jezdzi w zespole, ktory z punktu widzenia ekonomii powinien byc bankrutem a w F1 chca scigac sie, bo to WIELKIE RENAULT (teraz Alpine).
To zadanie Inzynierow zbudowac bolid pod obowiazujace opony. Tyle lat siedza w epoce F1, w ktorej glownym priorytetem jest moc na kolach, gdzie uplasowany jest obecnie Ich agregat napedowy?
Odpowiedz jest prosta-sa nadal w krzakach a do lasu jeszcze daleko.
4. MaselkoZ
A jakby po prostu na kwalifikacje były tylko softy dostępne i usunąć zapis o starcie na oponach na których ustanawiają okrążenie? Dodatkowy zestaw nowych miękkich opon na wyścig. W wyścigu każdy ma takie same opcje strategiczne, a w kwalifikacjach można cisnąć jeszcze bardziej bo nie trzeba tych opon używać do wyścigu.
5. giovanni paolo
Nikt jeszcze się nie przyczepił, że Pan Alonso powiedział, że kwalifikacje są dla najszybszych samochodów a nie dla najszybszych kierowców? A-ale największy rekordzista...
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz