FIA zmieniła przepisy dotyczące pracy sprzęgła w sezonie 2020
Międzynarodowa Federacja Samochodowa wprowadziła szereg zmian do regulaminu technicznego na sezon 2020, a jedną z nich jest dalsze zaostrzanie przepisów dotyczących pracy sprzęgła.Oprócz tego FIA zamierza dokładnie monitorować kwestie położenia sprzęgła, aby do maksimum ograniczyć możliwość sprytnego mapowania jego położenia. Za kierownicą dalej będą mogły znajdować się dwie łopatki, ale będą one musiały być identyczne, tzn. będą musiały być umieszczone symetrycznie względem osi kierownicy oraz posiadać dokładnie taką samą charakterystykę pracy.
Na kierowcy będzie spoczywał obowiązek udowodnienia, że praca sprzęgła może być sterowana tylko jedną łopatką i obie pracują w identyczny sposób.
Artykuł 9.2.1 nowego regulaminu technicznego stanowi do tego: "Aby zapewnić, że sygnały wykorzystywane przez układ ECU FIA odpowiadają ruchom kierowcy, każdy zawodnik musi móc zademonstrować, że procent położenia łopatki sprzęgła obliczony przez ECU nie jest odchylony od fizycznego położenia urządzenia o więcej jak +/- 5 procent, zmierzonego jako procent całego wykorzystywanego skoku łopatki."
Oprócz zmian dotyczących sprzęgła, FIA dalej próbuje załatać regulamin w kwestii możliwości spalania oleju.
W regulaminie technicznym pojawiła się definicja dodatkowego zbiornika oleju i od przyszłego sezonu takich elementów będzie mogło być w bolidzie nie więcej jak jeden. Zbiornik ten wraz z przewodami połączeniowymi do silnika nie może przekraczać pojemności 2,5 litra i musi być solenoidalnie kontrolowany.
Ilość paliwa poza klatką bezpieczeństwa również została zredukowana z 2 do zaledwie 0,25 litra, co ma ukrócić wszelkie próby sprytnego omijania czujnika przepływu paliwa lub mieszanie tego paliwa z olejem w innych częściach bolidu.
komentarze
1. scud
zamiast ułatwiać start zaczynają kombinować ,że może się pomyli i coś nie tak zrobi i zamiast wystartować od strzała to wystartuje po korekcie czyli po 1s a wtedy może będzie już miał inny bolid w dupie:-/eee w tylnim skrzydle... samo bezpieczeństwo
2. saint77
Co by tu jeszcze spieprzyć......
3. rowers
Nie ma tu jakiś większych różnic, ale kwestia zmiany percepcji czucia sprzęgła może powodować dziwne sytuacje na starcie. Od kiedy w samochodach naciskanie sprzęgła sprawia jego zwalnianie... Odczucia będą kompletnie odcięte od tego co jest teraz. Z drugiej strony wynika z tego, że kierowcy wykorzystują kilka łopatek sprzęgła z różnym działaniem. Mogą w sumie wykorzystać nawet 3. Bo mamy łopatkę sprzęgła i 2 od biegów. A do procedury startowej przecież można zmapować każdą jak sie chce. W sumie przy tych zmianach i tak to można obejść. Natomiast kwestia z olejem pokazuje stopień zawikłania przepisów w F1. Ilość oleju w klatce bezpieczeństwa, ilośc oleju poza nią. Skoro to chcieli ukrócić to trzebabyło okreslić ogólne zużycie jednostki napędowej, a nie dzielić zbiorniki.
4. dominof1
@2, Kierowca może jednocześnie puszczać jedną łopatkę, wciskać drugą, kciukiem kręcić pokrętłem na kierownicy, łokciem wbijać biegi, kolanami naciskać guziki, gaz obsługiwać lewą nogą, a ustami kręcić kierownicą. Dodatkowo pierwsza trójka do pierwszego zakrętu dojeżdża na wstecznym. A tak na poważnie, to też uważam, że przesadzają. Po co to zmieniać i wydawać pieniądze na opracowywanie kolejnego systemu?
5. esbek2
A nie lepiej jeszcze ustalić, że kierowcy muszą mieć jednakowy wzrost, wagę i datę urodzenia. F1 robi się formułą identycznych gokartów.
6. Vendeur
" że praca sprzęgła może być sterowana tylko jedną łopatką i, że obie pracują w identyczny sposób"
Przecinek przed "że", po spójniku "i"? Naprawdę...?
Cytuając słownik PWN:
"[374] 90.E.3.
Nie stawiamy przecinka, jeśli spójnik lub zaimek względny upodrzędniający (np. że, jak, który) został powtórzony po spójniku łącznym lub rozłącznym.
Typowymi połączeniami są: i że, albo że, i jak, i który, "
7. czuczo
Czy w F1 nie ma już nic do poprawienia to zabierają się za jej spieprzenie?
8. josef
Pewnie okazało się ,że zespoły kombinują przy sprzęgle i dlatego pojawiły się nowe wytyczne. Ta kierownica wygląda jakby była wyciągnięta z Sokoła Millenium...
9. berko
@ 6. Vendeur
Coraz bardziej mam Cię za mało poważnego człowieka. To jest forum o tematyce F1, nie o poprawnej pisowni. Co z tego, że jest tam błąd? To nie dyktando. Wiadomo o co chodziło autorowi, a pomyłka każdemu może się przytrafić.
10. XandiOfficial
Naczelny polonista tego forum znów atakuje! Strajkował 2 tygodnie i nic. Ból tylnego spojlera!
11. Miki42
Oni z tego FIA mają coś jednak z głową nie tak głupszego pomysłu nie słyszałem byle utrudnić życię kierowcą
12. mpkaras
Ach ta wieczna walka zespołów z FIA. Z jednej strony ograniczenia FIA wymuszają na zespołach szukania rozwoju tam, gdzie regulator zostawił jakieś tam furtki. Z drugiej strony odnosi to odwrotny skutek co do zmniejszania kosztów królowej sportów motorowych. Swoją drogą jest to dla mnie nieporozumienie. Na rodzinę królewską się nie oszczędza.
13. amol
@ Vendeur
Zmień stronę F1 na kółko polonistyczne i tam praw swoje mądrości o przecinkach.
14. Kruk
@9, @10, @13. Czytając prasę albo tekst zamieszczony w internecie, powinniśmy szlifować nasz język. To samo tyczy się nauki języków obcych. Najlepiej uczysz się tłumacząc filmy, książki, teksty piosenek lub po prostu rozmawiając z cudzoziemcami.
Jeżeli trafisz na przygłupa, nie potrafiącego posługiwać się własnym językiem-czego od niego nauczysz się?
15. Kerenzikov
W sumie dobra zmiana, może nie do końca odnośnie kierunku działania, ale jako ograniczenie sprytnego mapowania, jakby jeszcze to samo zrobili z pedałem przyspieszenia to by dopiero pokazało, kto ma wyczucie w jeździe w deszczu :)
16. Airjersey
ktoś - nie da się chyba już nic durnego w F1 wymyślić.
FIA - potrzymaj moje piwo
17. zawist
Mam wrażenie ze w ogóle odkąd odszedł Ecclestone F1 stała się bardziej sztuczna włącznie z oprawą graficzną w sensie transmisji - czyli tam kolorek tu inny kolorek tu zdjęcie danego kierowcy włącznie wręcz ze śmiesznymi dźwiękami. Wygląda to wszystko słabo i dosłownie jak w gierkach PS . Z przepisami jest często podobnie. F1 w dużym stopniu straciła klimat i charakter.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz