Co nowego zespoły przywiozły do Belgii?
Trochę nowości aerodynamicznych zostało przywiezionych na ostatnią przed wakacjami rundę. Najciekawsze ulepszenia przygotowali Mercedes i Alpine.Skala poprawek nie jest jednak taka duża, jakby można było się spodziewać z uwagi na ostatnią przed wakacjami rundę. Wiąże się to z planami zespołów dotyczącymi dalszego mocnego rozwoju nawet po letniej przerwie. Tegoroczne bolidy nie będą bowiem się zbytnio różnić od tych przyszłorocznych.
W związku z tym aktualizacje typowo pod zwiększenie osiągów dostarczyli jedynie Mercedes, Alpine i Stake Sauber. Reszta korekt skupiła się na charakterystyce Spa-Francorchamps, premiującej wysokie prędkości maksymalne. Trzy zespoły nie zgłosiły żadnych nowości.
Dyrektywa techniczna TD034G
Jak już wczoraj wspominaliśmy, od GP Belgii obowiązują ostatnie wytyczne FIA dotyczące elastyczności przednich skrzydeł. Aby lepiej zrozumieć działania zespołów na tym polu, na niektórych elementach zamontowano specjalne kamery podczas piątkowych treningów. Wiadomo, że podczas 1. sesji znalazły się one m.in. u McLarena czy Ferrari.
Wymagania Federacji obejmują również zamieszczenie znaczników (trzech na samym klapach i sześciu na bocznym płacie) o średnicy 20 milimetrów w celu lepszego ustalenia skali elastyczności. Nie należy się jednak spodziewać większej reakcji w tym zakresie w tym sezonie. Prace te są bowiem prowadzone pod kątem ewentualnych zmian w przepisach na lata 2025/2026.
Estas son las cámaras que utilizarán para monitorizar la flexión. Nada nuevo que no hicieran los equipos en anteriores ocasiones, pero ahora es FIA quien los va a monitorizar para recabar información de cara a 2025. pic.twitter.com/bHoYGZ5CZK
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) July 25, 2024
⚠️🇧🇪 | A new technical directive TD034G will come into effect from the Belgian Grand Prix. FIA aims to monitor and collect data on the rotation and twisting of the front wing at various speeds.
— RBR News 🇳🇱🇲🇽 (@redbulletin) July 25, 2024
FIA insisted all front wings are fully legal based on existing load tests. The… pic.twitter.com/UW8nNM5MtD
Mercedes
Niemiecki team wprowadził bardzo ciekawe modyfikacje związane z wydajnością samochodu. Mowa o odświeżonych krawędziach podłogi, subtelnych zmianach w profilu dyfuzora oraz usunięciu owiewki na systemie HALO (pod tym kątem zamontował specjalne znaczniki mierzące przepływ powietrza). Do tego dorzucił beam wing i przednie skrzydło o mniejszej sile docisku (pod charakterystykę Spa).
First look at Mercedes’ new floor brought this weekend. #BelgianGP
— deni (@fiagirly) July 25, 2024
📷 @FormulaPassion pic.twitter.com/ZWOB19IZ3F
Mercedes is trying to gather data about the airflow around the halo.#AMuS #F1 #BelgianGP pic.twitter.com/rv6vB3iojN
— Tobi Grüner 🏁 (@tgruener) July 26, 2024
Ferrari
Włoska stajnia zgłosiła dwie typowe korekty dotyczące charakterystyki belgijskiego owalu. Chodzi o przednie oraz tylne skrzydło z mniejszym dociskiem.
Detalle del ala trasera de baja carga de Ferrari
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) July 25, 2024
Low downforce Ferrari's rear wing detail#f1 #BelgianGP pic.twitter.com/TzBvyMq9BV
Flaps de baja carga en el ala delantera del Ferrari
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) July 25, 2024
Low downforce front wing flaps for Ferrari#f1 #BelgianGP pic.twitter.com/MEFu1hXANo
McLaren
Pomarańczowi dostarczyli trzy nowości znajdujące się z tyłu auta i generujące mniejszy opór aero (skrzydło, beam wing i odpowiednio dopasowane hamulce).
Alpine
Francuzi wprowadzili bardzo duży pakiet ulepszeń, ale - według ich dyrektora technicznego, Davida Sancheza - przygotowywany jest jeszcze jeden większy. W Spa pojawili się z przeprofilowanymi płatami przedniego skrzydła i geometrią lusterek (zmiany pod kątem wydajności), a także nową osłoną silnika, tylnymi kanałami hamulcowymi, beam wingiem oraz tylnym skrzydłem.
Reshaped sidepod flancs. The top ramps down in a different manner and the bottom looks more sculpted but it retains the outwashy shape near the 'Binance'. The new cannons and their exit follows other cars. https://t.co/TdIRGx6Gi4 pic.twitter.com/LtSptlBPTH
— Alpeeen F1 technical updates (@PhoenixSTK19) July 26, 2024
Visa RB
Juniorska stajnia Red Bulla przygotowała typowe zmiany pod charakterystykę Spa, czyli odświeżony beam wing oraz tylne skrzydło. Ciekawostką są zmodyfikowane owiewki przy tylnych hamulcach.
Stake Sauber
Ekipa z Hinwil zgłosiła modyfikacje w obszarze lusterek, tzw. płotek podłogowych, przedniego i tylnego skrzydła oraz beam winga. Te trzy ostatnie odświeżone części mają zapewnić mniejszy opór aero.
Haas
Amerykanie dostarczyli dobrze znany duet poprawek, a mianowicie tylne skrzydło i beam wing w specyfikacji z mniejszym oporem aero.
Red Bull, Aston Martin, Williams
Z raportu FIA wynika, że te trzy stajnie nie dostarczyły żadnych nowości aerodynamicznych do Arden.
komentarze
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz