Startuje weekend wyścigowy w Monako
Czas na jeden z najbardziej ikonicznych i oczekiwanych wyścigów w całym kalendarzu. Chodzi oczywiście o perłę w koronie F1, czyli zawody w Monte Carlo. Z tego powodu postanowiliśmy przypomnieć kibicom najważniejsze informacje związane z monakijskimi zmaganiami.O torze i wyścigu
Żaden inny obiekt w terminarzu nie budzi tyle mieszanych uczuć co Circuit de Monaco. Z jednej strony to ikoniczny tor w skali światowego motorsportu (jest składową potrójnej korony obok Indy 500 i 24h Le Mans), na którym najszybsi kierowcy świata ścigali się już w 1950 roku. Każdy zawodnik marzy o wygranej tutaj, a kibice to właśnie Monako kojarzą z mistrzowską serią.
Jednakże legendarne ulice mają swoje niemałe wady, które uwypuklają się w obecnych jej realiach. Wąska nitka otoczona z każdej strony barierami praktycznie uniemożliwia jakąkolwiek walkę, chyba że rywalizacje zakłóca deszcz bądź kierowca popełni błąd. Jest to zdecydowanie najkrótszy i najwolniejszy owal w kalendarzu.
Zagadką pozostaje to, czy Monako będzie gościć serię po sezonie 2025. Liberty Media już zabrała Księstwu część ze swoich przywilejów, takich jak własna realizacja transmisyjna czy reklamy i może się okazać, że sama radość stawki z przyjazdu tutaj nie uratuje jej przyszłości. Nieuniknione mogą okazać się prace nad rozbudową obiektu.
Strefa DRS
Circuit de Monaco posiada tylko jedną strefę pokonywaną z otwartym tylnym skrzydłem. Znajduje się ona na głównej prostej, ale nie za bardzo pomaga w skutecznym ataku do zakrętu nr 1. Jedynym takim dogodnym miejscem jest szykana za tunelem, który zawodnicy pokonują z pełnym gazem.
Pogoda
Aura lubi zwiększyć atrakcyjności monakijskich zawodów, czego ostatnimi przykładami były rundy z lat 2022-2023. Nie zanosi się natomiast na powtórkę w ten weekend. Jedyne opady deszczu mogą pojawić się sobotniego poranka.
Opony
Asfalt i nawierzchnia toru nie są zbyt wymagające dla mieszanek Pirelli. W związku z tym Włosi dostarczają do Księstwa najmiększą ich gamę (C3, C4, C5) i tak samo jest w tym roku. Zespoły w niedzielę będą celować w jeden pit-stop. Niezwykle ważne w tym aspekcie będą ewentualne "podcięcia" lub "nadcięcia".
Układ w stawce
Symulacje z Imoli wykazały, że różnica tempa między trzema topowymi zespołami wynosiła około 0,1 sekundy. Z tego powodu zapowiadają się bardzo ciekawe kwalifikacje, w których trudno wskazać jednoznacznego faworyta. W 2023 roku magiczne kółko pojechał w nich Max Verstappen, a Lando Norris czy Charles Leclerc z pewnością będą chcieli powtórzyć taki wyczyn.
Idąc dalej, należy spodziewać się kolejnej poprawy Mercedesa, który jeszcze nie wprowadził w pełni swoich wszystkich ulepszeń. Wielką niewiadomą jest Aston Martin, od którego lepiej prezentuje się ostatnio nawet Visa RB. W środku stawki trudno wskazać, kto będzie rozdawał karty. Należy jedynie przypomnieć, że Esteban Ocon z Alpine stanął 12 miesięcy temu tutaj na podium.
Inne serie
W ten weekend F1 będą ponownie towarzyszyć jej klasyczne serie wyścigowe, czyli F2, F3 oraz Porsche Mobil 1 Supercup. Treningi tych kategorii odbędą się już w czwartek. Na torze pojawią się naturalnie polscy zawodnicy, Kacper Sztuka i Piotr Wiśnicki.
Transmisje
Wszystkie wydarzenia z monakijskiego weekendu udostępni Viaplay. Inną opcją jest F1TV.
Rozkład jazdy GP Monako: 1. trening: 13:30-14:30 (piątek, 24 maja) 2. trening: 17:00-18:00 (piątek, 24 maja) 3. trening: 12:30-13:30 (sobota, 25 maja) Kwalifikacje: 16:00 (sobota, 25 maja) Wyścig: 15:00 (niedziela, 26 maja)
komentarze
1. Gumek73
Niech mnie ktos oświeci, bo chyba się starzeję, pierwsze treningi już nie odbywają się w czwartki ?
2. Lulu
Najnudniejsze GP sezonu
3. TomPo
@1 tak bylo, by piatek byl dniem blichtru ale sie skonczylo ;)
Monako - weekend F1, gdzie emocje zaczynaja sie przed, a koncza po kwalifikacjach...
4. seybr
@3 Całkowicie się z tobą zgodzę. Jedynie co ratuje ten wyścig do lekki deszcz i dzwony w ściany.
Znając życie, odpalę wyścig i będę spoglądał. Pogram na smartfonie w F1. Najnudniejszy tor w sezonie. Trzymają jego wyłącznie z historycznej tradycji.
5. Lulu
@3 No liczę jeszcze na jakiś samochod bezpieczeństwa lub zmienne warunki pogodowe
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz