Startuje weekend wyścigowy we Włoszech
Czas na ostatni europejski przystanek sezonu 2023, który oczywiście wiąże się ze świętem prędkości w F1. Wszystko za sprawą rywalizacji na legendarnej Monzy. Z tego powodu postanowiliśmy przypomnieć najważniejsze informacje związane z włoskimi zawodami.O torze i wyścigu
Co tu dużo mówić - Monza od początku swojego istnienia kojarzona jest z F1. Od 1950 roku tylko jeden raz zdarzyło się, aby królowa motorsportu nie zawitała na położony obok Mediolanu obiekt. Miało to miejsce w sezonie 1980, a tak był on świadkiem wielu pamiętnych i znakomitych bojów. Swoje święto co 12 miesięcy przeżywają tutaj kibice i nie chodzi wcale tylko o Tifosich.
Wszystko z powodu prędkości, jakie rozwijane są na tym torze. Nie bez przyczyny mówi się o nim Świątynia Prędkości, ponieważ aż 80% dystansu okrążenia pokonuje się pełnym gazem. Dominują na nim długie proste przeplatane szykanami, dzięki czemu kierowcy wykonują najmniej zmian biegów w całym kalendarzu.
Oczywiście o powtórzeniu sukcesu z 2019 roku marzy wielkie grono kibiców Ferrari, ale będzie o to szalenie trudno, zważywszy na ogólne osiągi Red Bulla. Włosi wierzą natomiast w jednostkę napędową SF-23, która prezentowała się już z niezłej strony w Austrii czy Belgii i być może pewne szanse pojawią się i na Monzy. Kluczem okażą się pakiety z niskim dociskiem przygotowane przez ekipy.
Strefy DRS
Od wielu lat odcinki pokonywane z otwartym tylnym skrzydłem są niezmienne na Autodromo Nazionale Monza, choć należy podkreślić, że nie mają one takiego wielkiego znaczenia jak na innych torach. Wszystko przez pakiety aerodynamiczne z niskim dociskiem, co wiąże się z mniejszymi korzyściami systemu DRS.
Jego użycie będzie możliwe na prostej przed szykaną Alberto Ascariego i naturalnie na odcinku start/meta. Punkty detekcji znajdą się zaś odpowiednio przez zakrętem numer 7 oraz ostatnim im. Michele'a Alboreto, niegdyś zwanym Parabolicą.
Pogoda
Aura nie powinna wmieszać się w najbliższe rywalizacje. Przez całe trzy dni zmagań spodziewane są same upały bez większych szans na opady deszczu.
Opony
W tym roku Pirelli wyłamało się z trendu dostarczania średniej gamy mieszanek na Monzę. Na torze pojawi się bowiem najmiększa alokacja (C3, C4, C5), co potencjalnie może doprowadzić do rzadko spotykanej tutaj strategii dwóch pit-stopów. Warto też dodać, że w ten weekend po raz drugi i ostatni w tym sezonie cyrk F1 będzie miał do czynienia z Alternatywną Alokacją Ogumienia. Ta była już wcześniej testowana na Hungaroringu.
Inne serie
W najbliższych dniach królową motorsportu - po raz ostatni w 2023 roku - będą wspierać jej wszystkie klasyczne serie towarzyszące. Jest to spowodowane finałem zmagań F3. Oprócz tego na włoskim torze pojawią się kierowcy F2 i Porsche Supercup.
Transmisje
Wydarzenia z tego wyjątkowego weekendu udostępni Viaplay. Inną opcją jest oczywiście F1TV.
Harmonogram jazd o GP Włoch:
1 trening: 13:30 - 14:30 (piątek, 1 września)
2 trening: 17:00 - 18:00 (piątek, 1 września)
3 trening: 12:30 - 13:30 (sobota, 2 września)
Kwalifikacje: 16:00 (sobota, 2 września)
Wyścig: 15:00 (niedziela, 3 września)
komentarze
1. Proctor
Charles Leclerc wygrał GP Włoch 2019 a rok później nie ukończył wyścigu na tym samym torze...
Pierre Gasły wygrał GP Włoch 2020 a rok później nie ukończył wyścigu na tym samym torze...
Daniel Ricciardo wygrał GP Włoch 2021 a rok później nie ukończył wyścigu na tym samym torze...
Max Verstappen wygrał GP Włoch 2022. Oj chyba wyczuwam katastrofę...
2. Dreszcz
@1 też wyczuwam katastrofę. Max na P1 +20sek nad reszta stawki
3. Danielson92
Wygra Hamilton i uniemożliwi Maxowi pobicie rekordu. Oj, chyba Holender i jego fani by tego nie przeżyli :-D Ale byłoby fajnie :-D
4. Proctor
@3 Marzenie ściętej głowy...
5. Gumek73
Monza to taki trochę tor Kamikaze, już kwalifikacje ostatnimi laty były nieco śmieszne, no i pierwsza szykana po starcie, też już nie jedno widziała.
Może rekord zwycięstw pozostanie tylko wyrównany.
6. Danielson92
@4 Żeby Holender i fani Red Bulla byli wściekli to Hamilton jest najbardziej odpowiednią do tego osobą :-D
7. Lulu
@2 Dreszcz
Jeżeli nie będzie neutralizacji , opadów deszczu to przewaga na mecie będzie wynosiła około 40sek
8. Lulu
Nie na drugim Perezem tylko nad 3cim w stawce
9. Addd
Największa szansa na pokonanie Red Bulla, który często miał tu problemy
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz