Wymieniony silnik Bottasa z Soczi nie nadaje się już do dalszego użytku
Fiński kierowca całkowicie stracił jednostkę napędową, którą zamontowano zaledwie kilka tygodni temu w jego samochodzie podczas weekendu we Włoszech. Jak się okazuje, wszystko przez problemy z silnikiem spalinowym, co może tłumaczyć wymianę tylko tego elementu w bolidzie Lewisa Hamiltona w Turcji.Sprawa nagłej wymiany jednostki napędowej przed GP Rosji w aucie Valtteriego Bottasa wzbudziła wiele kontrowersji. Fin korzystał przecież z nowego motoru, który został zamontowany dwa tygodnie wcześniej w trakcie weekendu na włoskiej Monzy.
Obserwatorzy nie mieli żadnych wątpliwości, że Mercedes chciał w ten sposób pomóc Lewisowi Hamiltonowi. Startujący z końca stawki Bottas miał blokować Maxa Verstappena, który także ruszał z ostatnich miejsc. Na nic się to jednak zdało, gdyż Holender dość szybko wyprzedził 32-latka. Dodatkowo, po wszystkim okazało się, że za wspomnianą wymianą silnika stał zupełnie inny powód.
Auto Motor und Sport dotarło do informacji, jakoby niemieccy inżynierowie odkryli niespodziewany problem po piątkowych treningach w Soczi. Niemal od razu podjęto decyzję, aby na sobotnie kwalifikacje powrócić do starszej jednostki, a tę uszkodzoną odesłać do fabryki w Brixworth. Dla bezpieczeństwa przed niedzielnymi zmaganiami zawodnik otrzymał nowe, ale za to karne komponenty, przez co startował z końca stawki.
Inspekcja w brytyjskiej fabryce potwierdziła, że motor, który był używany przez tak naprawdę 1,5 weekendu, nie nadaje się już do dalszego użytku. Jak się później okazało, problem pojawił się w silniku spalinowym, co może tłumaczyć wymianę tylko tego elementu w samochodzie Lewisa Hamiltona przed weekendem w Turcji (więcej TUTAJ).
Siedmiokrotny mistrz świata za ten manewr otrzymał karę przesunięcia o 10. pozycji na starcie, co oznacza, że w najlepszym wypadku do wyścigu wyruszy z 11. pola. Z kolei Verstappen będzie mógł spokojnie kontrolować tempo, ponieważ posiada już wszystkie wymienione komponenty.
Zdaniem Auto Motor und Sport, podczas tureckiego weekendu bardzo możliwe są modyfikacje silnikowe w zespołach klienckich Mercedesa. Nowe elementy być może otrzymają George Russell oraz Sebastian Vettel. McLaren nie planuje jak na razie wymiany jednostki napędowej.
komentarze
1. ekwador15
przecież to absurd. BOT przejechał cały wyścig we Włoszech na tym silniku i nagle w Rosji juz było po nim. chyba prawdopodobna jest ta teoria, że odkręcili ten silnik do granic możliwosci by sprawdzic na ile mogą sobie pozwolic, kiedy założą nowy do auta Lewisa.
2. Aeromis
@ 1. ekwador15
Możliwe, a wówczas nie ma co się dziwić, że Bottas ma po prostu wywalone na to co się dzieje w Mercedesie i o co oni (bo nie on) walczą.
3. Frytek
Ten sezon jest naprawdę ciekawy. Wcześniej Merc podkręcał silniki na kwalifikacje i pierwsze okrążenia wyścigu a później kontrolowali tempo i oszczędzali silniki. Nie raz było że gdy ktoś zbliżył się do Lewisa to ten nagle odjechał. Teraz cisną co się da, a gdy wycisnęli maxa to motor się rozsypał.
Dziwne, bo wiedli prym w erze hybrydowej a Honda która ma już wszystko gdzieś pokonała ich
4. Sasilton
Kurde, Mercedes musi chyba mocno żyłować swoje jednostki, by być konkurencyjnym.
5. hubi7251
Pytanie zapewne banalne, ale na jakich oponach wystartuje Lewis po awansie do Q3?
6. hubi7251
...oczywiście jeśli będzie sucho?
7. SpookyF1
Honda - fenomen.
Jeszcze kilka sezonów temu zabezpieczała tyły w McLarenie z Alonso a dziś, po zaledwie paru latach, kopie dupę Mercowi.
Fenomenalne...
Red Bull może mieć bardzo ciekawą sytuację silnikową na kolejne lata... Będą zamrożone więc wróży to dobrze...
8. Sasilton
5. hubi7251
Takie jakie będzie miał w Q2.
9. sliwa007
3. Frytek
Mercedes wygrywał głównie dzięki silnikom może w pierwszych trzech sezonach, następne lata już tak nie dominowali przez silniki, ale głównie dlatego, że mieli po prostu najlepszy pakiet silnik + reszta bolidu.
W tym sezonie zabrali im sekundę na aerodynamice i trzeba było szukać tempa gdzie się da, również żyłując silniki do granic możliwości.
Już w latach 2019 czy 2020 konkurencja była na równi z silnikami, to nie jest tak, że nagle Honda wrzuciła wyższy bieg i dogonili Mercedesa. To FIA do spółki z Red Bullem bardzo celne uderzyli w Mercedesa i pozbawili ich przewagi.
10. sliwa007
7. SpookyF1
Jakby FIA nie włączyła się w brudny sposób do rywalizacji to Red Bull z Hondą dalej wąchaliby spaliny nawet z bolidu Bottasa. Naprawdę trzeba mieć smutne życie, żeby cieszyć się z sukcesów Red Bulla, które zostały wyreżyserowane przy zielonym stoliku.
11. zgf1
10. sliwa007
Widze, ze pamiec to Ty masz raczej wybiorcza... Kto Mercedesa wywindowal na szczyt? Niejaka zmiana silnikow o ktorych specyfikacji Merc wiedzial prawdopodobnie sporo przed innymi. Pozniej byly tez bardzo ciekawe testy opon Mercedesa, no ale tego jak widac nie pamietasz. Podobnie z elastycznym przednim skrzydlem w tym roku, jakos skrzydlem RB zajeli sie od razu, ale Merc moze miec :) Teraz odpowiedz mi co zostalo wyrezyserowane?
12. Krukkk
@10 sliwa007. Ponawiam pytanie: Gdzie byl Mercedes kiedy ustalano przepisy zmniejszajace docisk-na wakacjach?
Kolejna sprawa- slawny "Party Mode", gdyby wszystko bylo do konca zgodne z regulaminem, to FIA powiedzialoby: Nie bedziemy tego zabraniac, Wy tez mozecie to stosowac. Zreszta, zmiana trybow pracy silnika i tak umarlaby smiercia naturalna ze wzgledu na limity podzespolow.
Kolejna sprawa: Spalanie oleju. Za to nalezala sie Mercedesowi dyskwalifikacja, zwlaszcza w obecnych czasach pseudoekologii. Jak ten cwancyk zakonczyl sie, Wszyscy pamietamy.
Przepraszam, ze ci to napisze: Ty i wielu Fanow Mercedesa uruchomiliscie kwik zwierzat odstawionych od koryta.
Dlaczego nie pamietacie o tym, ze zmienil sie Prezes Daimler AG, nastala pandemia i wszystkie zespoly dostaly po kieszeniach, wiec jednoglosnie przyjeli limity budzetowe.
Wiele czynnikow wplynelo na oslabienie Mercedesa, ale sezon jeszcze nie skonczyl sie.
13. giovanni paolo
Bottas dostał nowy silnik, który po zaledwie jednym wyścigu okazał się wadliwy, dlatego Hamilton otrzymał nowy silnik, by w starym, który przejeździł kilka weekendów wyścigowych nie pojawił się ten sam problem? Ja im wierzę, mercedes przyzwyczaił nas, że zawsze mówi prawdę.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz