FIA jeszcze bardziej zaostrza komunikację radiową
Międzynarodowa Federacja Samochodowa rozesłała do wszystkich ekip aktualizację listy dozwolonych w sezonie 2016 przekazów radiowych.Charlie Whiting przesłał do zespołów notatkę z wypunktowaną listą 24 dozwolonych komunikatów radiowych. Lista ta jest jeszcze bardziej restrykcyjna niż poprzednio proponowana.
Dodatkowo FIA wypunktowała przekazy radiowe, które wcześniej uważała za zgodne z regulaminem jednak przed pierwszym wyścigiem sezonu zdecydowała się je zakazać.
Poniżej przedstawiamy pełny dokument FIA w tej sprawie.
Ograniczenia w komunikacji radiowej między zespołem a kierowcą w sezonie 2016
Ograniczenia będą dotyczyły:
- całej komunikacji z kierowcą włączając w to, ale nie ograniczając tylko do tego, radia i tablic informacyjnych;
- zawsze gdy bolid jest poza garażem z kierowcą na pokładzie (za wyjątkiem czasu, gdy bolid znajduje się na alei serwisowej w dniu wyścigu przed lub w trakcie wykonywania okrążeń zapoznawczych);
Poniżej przedstawiamy listę dozwolonych komunikatów radiowych
Każda inna wiadomość, włącznie z tymi przedstawionymi poniżej, które uznamy za zakodowaną formę przekazu służącą innemu celowi (włączając w to podpowiedź kierowcy) będzie uważana za złamanie Artykułu 20.1 Regulaminu Sportowego i zostanie zgłoszona do sędziów zawodów.
- Potwierdzenie że wiadomość kierowcy została usłyszana
- Wskazanie na krytyczny problem z bolidem. Wiadomość taka może zostać wykorzystana tylko w sytuacji, gdy awaria części lub systemu jest bliska
- Informacje dotyczące uszkodzeń bolidu
- Instrukcje, aby kierowca wybrał podstawowe ustawienia w celu złagodzenia skutków utraty funkcjonalności czujnika, siłownika czy kontrolera, którego złe wskazania lub awaria nie zostały wykryte a oprogramowanie pokładowe nie radzi sobie z nim. Zgodnie z Artykułem 8.2.4 każde nowe ustawienia wybrane w ten sposób nie mogą poprawiać osiągów bolidu bardziej niż przed utratą tej funkcji
- Nakaz zjazdu na aleję serwisową, aby naprawić lub wycofać bolid
- Wskazanie na awarię bolidu rywala
- Informacje porządkowe (czerwone flagi, niebieskie flagi, żółte flagi, samochód bezpieczeństwa, wirtualny samochód bezpieczeństwa, zaniechanie startu wyścigu lub inne podobne instrukcje czy informacje od kontroli wyścigu)
- Przekazywanie informacji od kontroli wyścigu (można wyłączyć odliczanie przed startem do okrążenia formującego i informację o tym, że ostatni bolid zajął już pozycję na polu startowym pod koniec okrążenia formującego)
- Mokry tor, olej lub inne części w określonych zakrętach
- Informacje pogodowe
- Informacje dotyczące własnych czasów okrążeń lub czasów sektorów kierowcy
- Szczegóły czasu rywala
- Pomoc przy unikaniu ruchu na torze podczas sesji treningowych czy wyścigu
- Instrukcje dotyczące zamiany pozycji z innymi kierowcami
- Liczba okrążeń lub czas pozostały do końca sesji treningowej lub wyścigu
- Pozycja podczas sesji treningowej lub wyścigu
- „Naciskaj mocnej”, „naciskaj teraz”, „będziesz ścigał się z XX”, „spokojnie” lub podobne (przypominamy o możliwości pojawienia się podejrzenia zakodowanej wiadomości przy wydawaniu tego typu zachęt)
- Kiedy zjechać do boksów (lub wyjechać na pola startowe na okrążeniu zapoznawczym). Każda z takich wiadomości może być przekazana, gdy kierowca ma zjechać na aleję serwisową na danym okrążeniu
- Przypomnienie o użyciu ogranicznika prędkości, zmianie ustawień, aby odpowiadały oponom założonym do bolidu oraz uważanie na białe linie, słupki, czy pomiar wagi, gdy kierowca wjeżdża lub wyjeżdża z alei serwisowej
- Informacje o wykroczeniach kierowcy lub rywala, np. ominięcie szykany, wyjechanie poza tor, kary czasowe itp.
- Informacje o aktywowaniu lub dezaktywowaniu systemu DRS
- Kwestie związane z radzeniem sobie z awarią DRS
- Transfer oleju
- Informacje o sekwencji testowej podczas sesji treningowych, np. mapowanie aerodynamiki
Lista rzeczy usuniętych
- Straty do rywala podczas sesji treningowych czy wyścigu
- Podawanie strat pomiędzy bolidami w kwalifikacjach, aby lepiej pozycjonować bolid w celu uzyskania czystego okrążenia
- Wybór opon na kolejnym pit stopie
- Podawanie informacji ile okrążeń pokonał rywal na danym zestawie opon podczas wyścigu
- Specyfikacja opon rywala
- Informacje na temat spodziewanej strategii rywala
- Informacje o oknie samochodu bezpieczeństwa
- Informacje o zmianie kąta przedniego skrzydła podczas kolejnego pit stopu
- Przypomnienia o ograniczeniach toru
- Ilość pozostałych okrążeń do końca wyścigu
komentarze
1. walerian
oj... biedny hamilton... :)
2. Del_Piero
co tak słabo? Niech rozstrzelają inżynierów za podawanie informacji a kierowców na syberię.
3. Blazefuryx
1. Haha, dokładnie. :)
4. Miki42
Miałem tu już nic nie napisać ale to mnie wnerwiło ta FIA ma całkowitego Fisia to po co tam inżynier wyścigowy jest ????
5. maniexs
Fia robi z f1 zabawę podobna do gry tam również nie można uzyskać żadnych informacji, a bez tego nie da się jechać totalny idiotyzm -.-
6. theadzik
12. Szczegóły czasu rywala
"Przeciwnik X jest szybszy w zakręcie 8" daje do zrozumienia, że w zakręcie 8 trzeba przyspieszyć... czy tego przypadkiem nie chcieli wyeliminować?
7. ekwador15
Lewis i tak będzie wygrywał nieważne co nowego FIA wymyśli. Wygrywa od sezonu 2007 w każdym kolejnym roku mimo tylu już zmian przepisów. Z nową erą V6 Turbo i ERSem także miał sobnie nie poradzić, więc piszcie co chcecie i tak będzie dalej wygrywał. 3 tytuły na koncie i 43 wygranyh wyścigów.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz