Boullier: decyzja FIA w sprawie FRIC zaskoczyła nas
Dyrektor wyścigowy McLarena, Eric Boullier, przyznał że został zaskoczony decyzją FIA, która w trakcie sezonu przymierza się do zakazania stosowania zawieszenia typu FRIC, czyli systemu łączącego hydraulicznie przednie i tyle zawieszenie, aby podczas hamowania i przyspieszania bolidu utrzymywać stałą jego wysokość.Początki systemu FRIC sięgają sezonu 2008 kiedy to zespół Renault, obecny Lotus, rozpoczął prace nad tego typu rozwiązaniem. Szybko system taki został zaadaptowany przez pozostałe ekipy w stawce. Obecnie korzysta z niego większość zespołów, a wedle opinii ekspertów najbardziej zaawansowany system w stawce posiada dominujący obecnie w mistrzostwach Mercedes. Oprócz niego najbardziej zaawansowane systemy posiadają ekipy: Ferrari, Lotus i Marussia.
„To nas zupełnie zaskoczyło” komentował Boullier w wywiadzie dla serwisu Autosport.com. „Nie wiąże się to ze skargą którejkolwiek z ekip. To wyłącznie działanie FIA.”
„Już w trakcie weekendu otrzymaliśmy pewne informacje, że coś może się wydarzyć, a teraz otrzymaliśmy dyrektywę techniczną.”
„Uważam, że większość ekip, jeżeli nie wszystkie, w stawce wykorzystują tego typu zawieszenie, gdyż poprawia ono dynamikę pojazdu.”
„Być może niektóre zespoły zbyt ekstremalnie podeszły do tematu projektowania systemu FRIC i być może dlatego FIA teraz kwestionuje jego legalność.”
Boullier nie uważa jednak, aby wprowadzenie zakazu korzystania z takiego rozwiązania miało mocno wpłynąć na stawkę, przynajmniej jeżeli chodzi o McLarena, który nie stosuje aż tak wyrafinowanego systemu.
„Jeżeli chodzi o McLarena, jesteśmy spokojni” mówił Francuz. „Nie dostrzegamy w tym żadnego problemu.”
„Nie lubimy kiedy przepisy techniczne zmieniają się w trakcie sezonu, ale być może FIA ma ku temu jakiś powód.”
„Być może kilka zespołów posunęło się zbyt daleko i być może będą miały problem z powróceniem do zwykłego zawieszenia, ale dla większości ekip nie powinno to stanowić problemu.”
FIA już od jakiegoś czasu zapowiadała zakazanie stosowania systemu FRIC chcąc obniżyć w ten sposób koszty funkcjonowania ekip F1. Być może więc zespoły są już w pewnym stopniu przygotowane do tej zmiany.
komentarze
1. fanAlonso=pziom
tak a nowe opony 18 calowe testują i pewnie przejdzie ten pomysł i koszty na przeprojektowanie zawieszenia będą musieli ponieść a FRIC zakazują F1 i logika nigdy nie szły w parze
2. Kwazar
Historia się powtarza... Ciekawe co wykombinują za rok o tej samej porze. ;)
3. cinaw
fanAlonso=pziom
Samo życie :-) to zjawisko spotykamy dosłownie we wszystkim.
1.Czym jest zmiana logiczna i nielogiczna?
2.Na podstawie jakich argumentów dokonuje się zmiany?
3.Czym się motywuje siły sprawcze?
Jeśli wynik analizy logiczności decyzji na podstawie podstawowych argumentów, jest inny niż sama nazwa na to wskazuje? Świadomość ci podpowiada że zmiana jest absurdalna? To tak jest. Zmiany nielogiczne są pozbawione sensownych argumentów bądź wzajemnie się wykluczających. Jedynie motywy się nie zmieniają, pieniądze i władza? To tak jest. Smutne ale prawdziwe, człowiek rządzi, człowiek ciągnie w swoją stronę ile może i nawet jest to logiczne.
Sztuka wojny "Osiągnąć sto zwycięstw w stu bitwach nie jest szczytem umiejętności. Szczytem umiejętności jest pokonanie przeciwnika bez walki.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz