Zmiany regulaminu F1 w sezonie 2007
Nowy sezon 2007 już za niecały tydzień ruszy pełną parą. Grand Prix Australii ponownie otwiera sezon, ale to nie jedyne zmiany w Formule 1. Korzystając z okazji chcielibyśmy przybliżyć czytelnikom zmiany jakie wprowadziła FIA do swojego regulaminu, a które zdaniem prezydenta Maxa Mosleya mają się przyczynić do obniżenia kosztów, poprawienia konkurencyjności małych zespołów, a także poprawy całego widowiska, jakim niewątpliwie jest F1.Silniki F1 w nadchodzącym sezonie również będą musiały przetrwać dystans dwóch wyścigów. Kara za wymianę silnika pozostanie taka sama i będzie skutkowała przesunięciem zawodnika o 10 pozycji na starcie do następnej GP. Wszystkie zespoły w sezonie 2007 muszą używać jednostek napędowych V8 o pojemności 2,4 L, z ograniczoną do 19000 liczbą obrotów. FIA w ubiegłym roku zamroziła prace rozwojowe nad silnikami na 4 lata, tak więc wszystkie zespoły będą używały w tym roku specyfikacji silników z GP Chin 2006. FIA dopuszcza zmiany w konstrukcji silnika jedynie w niewielkim zakresie.
Opony
W ostatnich kilku latach mieliśmy w F1 prawdziwą wojnę oponiarską pomiędzy dwoma konkurencyjnymi dostawcami ogumienia- japońską firmą Bridgestone oraz francuskim Michelinem. Konkurencja zawsze wpływa dobrze na rozwój technologii, a opony od zawsze decydowały o wyniku wyścigu, jako że są jedyną powierzchnią mającą kontakt z torem wyścigowym. W sezonie 2007 z F1 wycofała się firma Michelin, a jedynym dostawcą ogumienia została firma Bridgestone.
Oprócz tej formalnej zmiany, w regulaminie technicznym dotyczącym opon FIA także wprowadziła istotne poprawki. Firma Bridgestone ma obowiązek wyprodukować i dostarczyć opony o jednej konstrukcji, posiadające cztery mieszanki oznaczone jako: twarda (ang. hard), średnia (ang. medium), miękka (ang. soft) i super miękka (ang. super-soft). Przed każdym GP będą podawane dwa z pośród czterech rodzajów opon jakie będą dostarczone zespołom. Opony obydwu rodzajów będą musiały zostać użyte przez zespoły podczas wyścigu. Żeby było ciekawiej dla kibiców opony będą znakowane najprawdopodobniej białym paskiem w ten sposób, że będzie można rozróżnić, który kierowca jedzie na miękkiej mieszance, a który na twardej.
Już po wynikach przedsezonowych testów można śmiało stwierdzić, że nowe Bridgestony będą wolniejsze, co spowodowane jest twardszą mieszanką użytą do produkcji tych opon. Co więcej nowe ogumienie będzie sprzyjało kierowcom, którzy jeżdżą płynnie, a nie agresywnie.
Sesje treningowe
Od sezonu 2007 zmienia się również nieznacznie format weekendu wyścigowego. Piątkowe sesje treningowe zostały wydłużone o 50 %. Teraz każda będzie trwała 90 minut. Pierwsza będzie zaczynała się o 10 czasu lokalnego, a druga o 14.
Zmiana ta miała być pierwotnie rekompensatą dla zespołów, które zostały ograniczone liczbą testów w czasie trwania sezonu. Stąd piątkowe sesje treningowe najprawdopodobniej będą traktowe przez zespoły jako sesje testowe. FIA zrezygnowała z funkcji trzeciego kierowcy w piątki, ale równocześnie zniosła ograniczenia żywotności silnika, tzn. że mechanicy będą mogli zamontować na piątkowe sesje treningowe w bolidzie zupełnie świeży silnik, a ten który ma wytrzymać dwa wyścigi pozostawić na resztę weekendu. Używanie trzeciego kierowcy pozostawiano w gestii zespołów, ale na torze w piątek nie mogą się pojawić więcej jak dwaj kierowcy temu.
Sobotnie kwalifikacje nie ulegną zmianom. Nadal sesja kwalifikacyjna będzie się składała z trzech 15-minutowych etapów, po których odpada szóstka najsłabszych zawodników, a w ostatniej 10 najszybszych walczy o pole position z paliwem zatankowanym na wyścig.
Samochód bezpieczeństwa
W sezonie 2007 zmienią się także zasady dotyczące jazdy zawodników za samochodem bezpieczeństwa. Teraz kierowcy nie będą mogli zjechać na pit lane zanim wszyscy kierowcy nie ustawią się za samochodem bezpieczeństwa. Zmiana ta ma na celu uniknięcie zjazdów bolidów do boksów w chwili wyjazdu samochodu bezpieczeństwa na tor i powstrzymanie mieszania się z resztą stawki kierowców zdublowanych. Zdublowany kierowca, jadący między zawodnikami na bieżącym okrążeniu będzie musiał wyprzedzić całą stawkę i samochód bezpieczeństwa i zając swoją pozycję na końcu.
komentarze
1. Kayo
Zmiany zawsze są dobre i złe ale te ciężko ocenić Zobaczymy co będzie się działo w sezonie
2. Smola
Zmiany takie sobie. Zmiana zasad z SC, to calkiem rozsadna. Tylko... moim zdaniem, nie powinno sie ingerowac wlasnie w owe zjazdy. To byl bardzo dobry pomysl. A tak poza tym, to mysle, ze najlepiej ocenic te zmiany w praktyce. Pozdrawiam.
3. radziollo
2 decyzje z 4 (opony silniki) sa do bani
4. Kazik
Myślę też,że pewnego rodzaju "ulgą" dla zespołow jest też to że jeżeli nastąpi awaria silnika podczas piątkowych treningów to nie powoduje to straty 10 pozycji w ustawieniu na starcie.Pozdr.
P.S.Wysiadł mi komputer (piszę z pracy).Chciałem sobie dolożyć RAM-u i...zadymiło się.
5. Kamil F1
Hmm nawet nawt te przepisy
6. maso
Kazik bo trzeba najpierw komputer wyłączyć. Pozdro. ;)
7. xamriks
W zupełności zgadzam się ze Smolą, zobaczymy jak to będzie wyglądać w praktyce. Szkoda, że tak późno ten pierwszy wyścig, ale trzeba się powoli zacząć wkręcać w oglądanie. ;P
8. piotrsw92
Przepis odnośnie samochodu bezpieczeństwa jest nieprzemyślany.Zdublowani kierowcy mogą np.przeszkadzać ekipom technicznym pracującym na torze.
9. rosa14
Zmiany ktore weszly w zycie najlepiej ocenimy po 1-3 wyscigach ale mam nadzieje ze beda one pozytywnie wplyna na F1!! Pozdrawiam do niedzieli jeszcze 6dni:D
10. frostwyrm
ja tylko nie rozumiem tego przepisu z oponami.
Co to ma wnieść niby?
11. Kazik
maso,miałem wyłączony ale jak włączyłem to zrobił się "blow-up" jak w silniku F1.Teraz muszę pisać potajemnie bo mnie ścigają w pracy za internet
12. efone
W końcu rusza sezon Boże jak to długo trwało
13. jura1993
mam pytanko kiedy w końcu bedzie prezentacja bolidu SA?
14. kempa007
14 marca podobno :-) przed garazem SA na torze Albert Park :)
15. Marti
A dlaczego nie? Kto powiedział, że prezentacje muszą się odbywać na taką skalę jak w top-teamach? :-) Jakby nie było SA też zdąży zaprezentować swoje bolidy przed sezonem. Dziennikarze są na miejscu i nie muszą się spacjalnie przyjeżdżać, tak jak na inne prezentacje, więc przy jednemu :-)
16. Marti
*......nie muszą specjalnie...... sorki za błąd
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz