Vettel: bolidy mają mniejszą przyczepność
Sebastian Vettel pod Barceloną dzisiaj po raz pierwszy znalazł się na szczycie tabeli wyników. Na torze Catalunya zakończył się pierwszy dzień drugiej tury testów, która potrwa do piątku.„Oczywiste jest, że bolidy mają mniejszą przyczepność niż w ubiegłym roku, ale powoli staramy się ją odzyskać” mówił po dzisiejszych testach Vettel. „Ciężko jest ocenić gdzie się znajdujemy w porównaniu do innych. Wszystko bazuje na odczuciach, a odczucie jakie mam teraz w bolidzie jest dobre. Sądzę, że mieliśmy dobry dzień, bez problemów.”
„Mieliśmy długą przerwę obiadową, podczas której dokonaliśmy kilku zmian, ale powodem tego nie były żadne uszkodzenia. Ogólnie to był dobry dzień.”
Jutro ekipa planuje wykonać symulację wyścigu, podczas której swoje umiejętności przed sezonem będą sprawdzać nie tylko kierowcy, ale także etatowi pracownicy bezpośrednio obsługujący bolidy Red Bulla w alei serwisowej podczas wyścigów.
komentarze
1. Skoczek130
Oby Wam się udało!!! :))
2. ULTR93
Red Bull nie jest już pewny swego tak jak to było w ubiegłym sezonie.
W tym sezonie McLaren będzie górował.
3. athelas
Sprawa mistrzostw jest otwarta. Mówiąc szczerze, podoba mi się to! liczę na równą walkę pomiędzy kierowcami, a nie maszynami :)
4. tombojf1team
@ULTR93 - RedBull blefuje. Udają, że im nie idzie, a nagle w kwalifikacjach zdobywają PP i są zdziwieni "jak to możliwe".
5. szymorov
4.tonnojf1team. Czuję podobnie, ale żaden zespół nie jest jeszcze pewny swojej formy w mistrzostwach. Może oprócz HRT :)
6. Roch Kowalski
Wiem (tak mi się zdaje , że wiem) co robi RB8 z powietrzem wpadającym do szczeliny w nosie , zostaje wyprowadzone na ten kil pod nosem co rozdziela powietrze na boczne sekcje i małymi kanalikami jak w W-DUCT, i powoduje jakby smarowanie i zmniejszenie oporu powietrza na sekcjach bocznych, dla tych co nie widzieli W-Duct:
htt p://ww w .yo utube . com/watch? feature=player_embedded&v=GJ9cFis55xM
7. Mariusz-czeki
Niemożliwe żeby był to wlot do W-duct ponieważ znajduje się w połowie przedniego nosa a skrzydło jest częścią wymienną. A poza tym żeby to działało wlot musi być w części spojlera czyli na nosie.
8. głodny
6. Roch Kowalsk
Jak zauważyłeś to powietrze doprowadzone jest w celu -
Na prostej - zmniejsza docisk przedniej osi po przed dmuchanie na skrzydło powietrza co pozwala jechać szybciej .
W zakrętach - powietrze jest dmuchane pod skrzydło z odpowiedniej strony w celu zwiększenia docisku , co pozwala jechać szybciej w danym zakręcie( tak jak dyfuzor z tylu ).
Więc tego powietrza nie używa się do " smarowania i zmniejszenia oporu " a do zwiększania lub zmniejszania siły docisku na przednia oś .
Po obejrzeniu tego filmu , mogę domyślać się że ten kanał działa na podobnej zasadzie tylko na prostych będzie dmuchać np na tylne skrzydło jak F-duct , a w zakrętach na dyfuzor , na takiej samej zasadzie jak w W-duct ..
Są to tylko moje domysły niczym nie potwierdzone.
A myślę tak dlatego że większe korzyści będą z takiego rozwiązania niż z ze zmniejszenia oporu na sekcjach bocznych .
9. Roch Kowalski
I tu możemy się spierać, możliwe że powietrze jest prowadzone pod podłogę, ja jednak myślę że poprawienie przepływu na sekcjach bocznych poprawi i docisk podłogi ja i zmniejszy opór w/w sekcji, widziałem kiedyś rosyjskie torpedy 'szkwał' które osiągały prędkość ponad 200km/h na zasadzie bąbla powietrza zmniejszały opory tarcia wody.
10. głodny
Zapewne chodzi Ci o zjawisko zwane kawitacją, którego to używa się do wyżej wymienionych torped, w celu ich przyśpieszenia , więc taki efekt mógłby się owszem przydać na prostej , lecz jak wiemy w tym roku bolidy straciły sporo przyczepności potrzebnej w zakrętach . Więc może owy wlot będzie działał tak jak piszemy obaj
czas pokarze :)
Pozdrawiam
11. sebsaa
10 @głodny - przepraszam, że się wtrącę w dyskusję ale kawitacja jest związana z dynamiką cieczy i nie zachodzi w otoczeniu gazowym (powietrze). Występuje tylko w cieczy.
12. głodny
11. sebsaa ,
Zgadza się
Z kolegą się zgodziłem co do tego że to powietrze może być dmuchane na sekcje boczne .a z kawitacją odniosłem się do przykładu z torpedą bo o niej była mowa i tam jest właśnie wykorzystywana.
13. sebsaa
12. głodny - efekt w torpedzie, o którym była mowa to tzw Superkawitacja - wykorzystywana zresztą nie tylko w torpedach ale w specjalnej amunicji do niszczenia np. min podwodnych. Tak czy siak w F1 tego nie wykorzystają. Podobny efekt dała by warstwa próżni miedzy opływającym sekcje boczne powietrzem a lakierem bolidu ale jak ją wytworzyć? W aerodynamice najważniejszy jest niezakłócony przepływ strug powietrza (bez zerwania tych strug) więc to rozwiązanie może służyć tym celom.
14. głodny
13. sebsaa
Panie kolego , racja jest to torpeda superkawitacyjna .
Co nie zmienia faktu że zjawisko superkawitacji wykorzystuje zasady kawitacji .
A o takowej torpedzie dowiedziałem się dziś po raz pierwszy :) .
Miło że można z kimś podyskutować i dowiedzieć się czegoś nowego a nie wyzywać się od takich nie takich.
Wiec ja nadal obstaje przy moim pomyśle z wpisu nr 8 .
Pozdrawiam
15. sebsaa
14. głodny - przeczytałem i staram sobie to wyobrazić a brzmi całkiem sensownie. Macie gdzieś panie kolego link bo nie mogę znaleźć? Pozdrawiam
16. głodny
@ sebsaa
Link o tym jak dział W-duct podał kolega - 6. Roch Kowalski
A i kempa007 też ten film zamieścił pod tytułem - Rusza druga tura testów pod Barceloną
17. sebsaa
@ głodny - Dzięki wielkie
18. Skoczek130
@ULTR93 - nie ma szans. Ani z tymi kierowcami, ani z projektantami. ;]
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz