Już w tę niedzielę ostatni tegoroczny wyścig F1, po którym kierowcy i ekipy udadzą się na zasłużony odpoczynek po ośmiu miesiącach podróży po całym świecie. Przerwa zimowa nie oznacza wprawdzie, że w zespołach nic się nie będzie dziać – wręcz przeciwnie, inżynierowie i projektanci skupią się na konstruowaniu bolidów, które staną na starcie przyszłorocznego sezonu. Proces projektowania samochodu wyścigowego zaczyna się jednak na długo zanim po raz pierwszy wyjedzie on na tor.
Bolid F1 to ponad 5000 wykonanych z zegarmistrzowską precyzją części. Tutaj nie ma miejsca na żaden błąd, jakąkolwiek niedokładność. Wszystko musi być dokładnie przemyślane i sprawdzone. Nic więc dziwnego, że od wstępnych szkiców i pomysłów do startu w wyścigu Grand Prix upływa około półtora roku. Oznacza to, że nad przyszłorocznymi samochodami inżynierowie spędzili już ponad rok pracy!Założenia, jakie towarzyszą konstruktorom już podczas pierwszych dyskusji na temat nowego samochodu, są oczywiste – ma być szybszy, bardziej wytrzymały, bezpieczniejszy, lżejszy, po prostu lepszy. Efekty są później czasem dalekie od oczekiwanych, ale trudno zarzucić inżynierom brak dobrej woli. Projektowanie bolidu F1 to w dużej mierze ewolucja, rozwijanie wcześniejszych konstrukcji i pomysłów. Pominąwszy zmiany wymuszane regulaminem, zespoły rzadko kiedy decydują się na radykalne zmiany. Nowatorstwo nie zawsze się opłaca – pomyłka w projekcie może być później bardzo kosztowna w trakcie sezonu, a zespoły o dużych ambicjach nie mogą sobie na to pozwolić. Gdy w 2004 roku Williams prezentował światu model FW26 porównywanym do kłów morsa charakterystyczny sposób mocowania przedniego skrzydła przykuwał uwagę. Wyglądający dobrze w teorii koncept okazał się nietrafiony i już po kilku wyścigach powrócono do standardowego rozwiązania.
Gdy ustalona jest już wstępna koncepcja nowego bolidu przychodzi czas na mozolne rozwijanie pomysłu. Ogromną pomocą i ułatwieniem są tu komputerowe metody projektowania, które wyparły już w dużej mierze staroświecki ołówek i stół kreślarski. Wspomagane komputerowo projekty (Computer Aided Design, w skrócie CAD) dają o wiele większe możliwości – można wszystko przetestować w wirtualnej rzeczywistości, bez potrzeby żmudnego tworzenia kolejnych modeli. Nie jest więc niespodzianką, że zespoły inwestują aktualnie ogromne pieniądze w budowę superkomputerów, uzupełniających swoją pracą tunele aerodynamiczne. Mimo rozwoju techniki kolejne komponenty, zanim trafią do samochodu wyścigowego testowane są w tunelu aerodynamicznym, by, mimo wszystko, mieć pewność co do wydajności tych podzespołów. Ponadto obowiązkiem stajni wyścigowych jest zachowanie wymagane (czyli bardzo wysokiego) poziomu bezpieczeństwa. Już stworzone modele przechodzą testy zderzeniowe, mające właśnie na celu potwierdzenie tego wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Choć i tak są one o wiele lepsze, niż w samochodach drogowych, to nie ma miejsca na żadne kompromisy i nie zmieszczenie się w wyznaczonych granicach oznacza oblanie próby. A bez homologacji FIA dany bolid nie zostanie dopuszczony do startów. Tego etapu procesu projektowania nie da się w żaden sposób ominąć.
Po przebyciu tej drogi nowe części trafiają do bolidu, aby przetestować je w prawdziwych warunkach. Tego etapu nie da się zastąpić, gdyż nic nie jest w stanie idealnie odwzorować wszystkie siły działające na samochód F1 w czasie jazdy. Na jesieni, po zakończeniu sezonu, zaczynają się więc testy na torze. Nowe komponenty testowane są najpierw w poprzednim bolidzie. Czas na testy całej konstrukcji nowego auta przychodzi dopiero po uroczystej prezentacji, która wypada najczęściej w styczniu albo lutym. Od tego momentu jest jeszcze trochę czasu na usunięcie ewentualnych usterek i rozwiązanie innych problemów.
Zdarza się jednak, że wady są na tyle poważne, że nie da się ich wyeliminować bez poważnych zmian konstrukcyjnych – i czasem ekipy wprowadzają w trakcie sezonu wersje B, poprawione. W międzyczasie trwa ponadto proces ciągłego analizowania i przetwarzania danych, a poprawki dokonywane są z wyścigu na wyścig. Nawet tutaj ujawnia się ogromne tempo Formuły 1, w której nie można pozwolić sobie na chwilę wytchnienia, a stanie w miejscu oznacza w rzeczywistości cofanie się.
18.10.2007 20:00
0
b. dobry tekst.
18.10.2007 21:59
0
(...)a stanie w miejscu oznacza w rzeczywistości cofanie się. - Jak wszedzie...
19.10.2007 00:06
0
Rzeczywiście śmiszny ten Wiliams FW26 :)
19.10.2007 09:14
0
no to do pracy nierodacy!
26.10.2007 14:16
0
Super info :) Wiecej wiecej takich. Interesuje mnie jeszcze taki tekst, gdzie byloby opisane co taki kierowca (a najlepiej nasz koffany Robuś) robi przed wyscigiem. Czyli od momentu jak melduje sie w hotelu, poprzez jazdy probne, kwalifikacje, wyscig i to co po, az do odltou ;) Czyli 24 h z Robertem Kubica ;)
22.03.2008 12:55
0
Ciekawe
19.05.2008 11:10
0
ciekawy artykuł
25.06.2009 12:46
0
Interesujący artykuł.
01.11.2009 13:46
0
Zaproszenia na
Co to jest ?
to amerykański portal, poprzez który można zbierać punkty, tzw. PTZ. Później te punkty można wymieniać na fajne nagrody. Teoretycznie siedząc minutę dziennie (za samo logowanie i udzielenie odpowiedzi w ankiecie(DAILIES)) można zgarnąć 4 PTZ. Za 300 takich punkcików mamy ipoda, a już za 600 PS3 czy Xbox 360. Do zgarnięcia także skuter za 7500 PTZ i wiele innych nagród. Laptopy już od 800 PTZ.
Samo zbieranie PTZ jest bardzo proste jest na to parę sposobów:
1. Za codzienne zalogowanie się dostajemy 2ptz,
2. Za zaproszenie kogoś 2 ptz,
3. Za grę (do 60 pkt),
4. Za odpowiadanie na codzienne pytania (dailes) od 2 do 10 PTZ,
5. Za zaproszenie 20 znajomych punkty za wszystko mnożone są x2.
Jeśli jesteście zainteresowani wzięciem udziału w zabawie, chętnie porozsyłam zaproszenia :-) Ja na tym skorzystam zgarniając 2 PTZ za każdą osobę, a Ty będziesz miał szansę się zarejestrować, gdyż można to zrobić tylko otrzymując zaproszenie. :-) Jeśli ktoś chce się w to pobawić, zapraszam. Możesz zostawić swój adres mailowy pisząc na:
GG: 2465327 najszybsze zaproszenia :)
31.01.2010 18:26
0
dziwne te FW26
09.08.2010 13:11
0
FW26 to najdziwniejszy bolid
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się