2023-10-20 GP USA - Kwalifikacje 23:00 - 00:00
Poz. | Kierowca | Zespół | Czas | |
---|---|---|---|---|
1 | C.Leclerc | Ferrari | 1:34.723 | |
2 | L.Norris | McLaren | 1:34.853 | |
3 | L.Hamilton | Mercedes | 1:34.862 | |
4 | C.Sainz | Ferrari | 1:34.945 | |
5 | G.Russell | Mercedes | 1:35.079 | |
6 | M.Verstappen | Red Bull | 1:35.081 | |
7 | P.Gasly | Alpine | 1:35.089 | |
8 | E.Ocon | Alpine | 1:35.154 | |
9 | S.Perez | Red Bull | 1:35.173 | |
10 | O.Piastri | McLaren | 1:35.467 | |
11 | Y.Tsunoda | AlphaTauri | 1:35.697 | |
12 | Z.Guanyu | Alfa Romeo | 1:35.698 | |
13 | V.Bottas | Alfa Romeo | 1:35.858 | |
14 | K.Magnussen | Haas | 1:35.880 | |
15 | D.Ricciardo | AlphaTauri | 1:35.974 | |
16 | N.Hulkenberg | Haas | 1:36.235 | |
17 | F.Alonso | Aston Martin | 1:36.268 | |
18 | A.Albon | Williams | 1:36.315 | |
19 | L.Stroll | Aston Martin | 1:36.589 | |
20 | L.Sargeant | Williams | 1:36.827 |
Leclerc wygrał czasówkę przed GP USA
Charles Leclerc, po tym jak sędziowie skreślili najlepszy czas Maksa Verstappena, wygrał sesję kwalifikacyjną na torze w Austin, wyprzedzając o przeszło 0,1 sekundy Lando Norrisa i Lewisa Hamiltona.Po upalnym GP Kataru, kierowcy Formuły 1 rozpoczęli zmagania z torem Circuit of the Americas, który przywitał ich równie piekielnymi warunkami.
Gdy sesja kwalifikacyjna startowała temperatura powietrza dochodziła do 35 stopni Celsjusza, a tor rozgrzany był do 42 stopni.
Poranny trening został rozegrany w podobnych okolicznościach, a kierowcy mieli skromną godzinę na przygotowanie ustawień swoich bolidów do czasówki, która ustaliła kolejność do niedzielnego Grand Prix.
Q1 - Alonso kończy udział w czasówce
Kierowcy w odróżnieniu do porannej sesji od razu wyjechali na tor na miękkich oponach. Dla zawodników McLarena były to jednocześnie pierwsze okrążenia na najbardziej miękkiej mieszance w ten weekend i szybko okazało się, że Lando Norris i Oscar Piastri dysponują także w Austin świetnym tempem.
Gdy wydawało się, że walka o najlepszy czas rozegra się miedzy Verstappenem, Leclerckiem i Norrisem, niespodziewanie na półmetku sesji na pierwsze miejsce wskoczył Nico Hulkenberg z Haasa, który na torze w Austin dysponuje zupełnie nowym pakietem aerodynamicznym, wzorowanym głównie na Red Bullu.
Chwilę później na czoło tabeli wyników wskoczył, równie niespodziewanie, Pierre Gasly z Alpine.
Wynik Francuza został poprawiony przez obu kierowców Ferrari z czego Carlos Sainz okazał się o blisko 0,3 sekundy szybszy do Leclerca.
Ewolucja toru musiała być wyjątkowo duża, gdyż nawet Max Verstappen zajmujący w miarę pewne, piąte miejsce, musiał w końcówce przycisnąć, aby mieć pewność awansu do Q2. Holender pewnie objął prowadzenie z blisko pół sekundową przewagą nad zawodnikami Ferrari. Drugi kierowca Red Bulla, Sergio Perez, przedzielił z kolei kierowców Scuderii.
Przejazd mistrza świata nie zapewnił mu jednak najlepszego wyniku, gdyż w samej końcówce Q1 szybciej pojechali i Lewis Hamilton, i Lando Norris.
Do Q2 nie udało się przejść Nico Hulkenbergowi, który przez moment był najszybszym kierowcą w Q1, ale największą sensacją jest odpadnięcie już na etapie obu kierowców Astona Martina. Dla Fernando Alonso jest to pierwsza taka sytuacja w tym roku. Strefę spadkową uzupełnili obaj zawodnicy Williamsa.
Q2 Leclerc najszybszy, Ricciardo z wykreślonym czasem
Druga część kwalifikacji rozpoczęła się od dwóch najlepszych czasów Ferrari, ale Sainz i Leclerc nie nacieszyli się nimi zbyt długo, gdyż już po paru chwilach wyprzedzili ich obaj kierowcy Mercedesa, Oscar Piastri i Max Verstpapen. Nieźle po pierwszym przejeździe uplasowali się także zawodnicy Alpine. Ocon i Piastri wskoczyli na trzecie i czwarte miejsce.
Pod sporą presją przed drugą turą przejazdów postawił się Lando Norris, któremu sędziowie wykreślili czas z pierwszej próby za przekroczenie limitów toru.
Przyczepność toru ponownie mocno się poprawiła. Kierowcy Ferrari na drugim przejeździe nie mieli problemu z objęciem dwóch pierwszych czasów. Max Verstappen zdołał ich tylko przedzielić, tracąc do Leclerca 0,004 sekundy.
Przed Carlosa Sainza udało się jeszcze wskoczyć Lewisowi Hamiltonowi, a do Q3 nie przeszli: Tsunoda, Zhou, Bottas, Magnussen i Ricciardo, któremu sędziowie na koniec wykreślili czas za wyjechanie poza tor.
Q3 - sędziowie wykreślili najlepszy czas Verstappena
Na trzecie starcie w kwalifikacjach jako pierwszy ruszał Max Verstappen przed Leclerkiem i Norrisem. Holender niezbyt pewnie pokonał swoje kółko i po pierwszym przejeździe z najlepszego czasu cieszył się Charles Leclerc, który jako pierwszy zszedł z czasem poniżej 1 minuty i 35 sekund. Przed Verstappena zdołał również wskoczyć Lewis Hamilton. Jego zespołowy partner, George Russell, stracił czas i do drugiej tury przystępował, zajmując ostatnie miejsce w tabeli wyników.
Finałowy przejazd okazał się wyjątkowo ekscytujący. Jako pierwszy otwierał go Charles Leclerc, który zdołał poprawić swój wynik z pierwszej próby. Tuż za nim jechał Max Verstappen. Holender na mecie zameldował się 0,005 sekundy przed Monakijczykiem, ale chwilę później sędziowie skreślili jego wynik za przekroczenie granicy toru w zakręcie numer 19.
W końcówce walkę o pole position próbowali jeszcze podjąć Norris i Hamilton. Obaj stracili jednak do Leclerca przeszło 0,1 sekundy. Dopiero czwarty, ze strata 0,2 sekundy, był Carlos Sainz.
George Russell czasówkę kończył z piątym wynikiem przed szóstym Verstappenem i kierowcami Alpine.
Czołową dziesiątkę zamknęli Sergio Perez z Red Bulla oraz Oscar Piastri z McLarena.
Zdjęcia:
komentarze
1. hubi7251
Gdyby tylko tak wyrównany poziom bolidów byl przez cały sezon.
2. Supersonic
@1
Pytanie czy to zespoły podgoniły czy Red Bull odpuścił i skupia się na kolejnym sezonie. No i też przez cały sezon Red Bull (Max) był lepszy w tempie wyścigowym niż kwalifikacyjnym. Max niszczył rywali i odjeżdżał na 20-30 sekund w wyścigu, ale kwalifikacje często rozstrzygały dziesiąte czy wręcz setne części sekundy. Niemniej dobrze się ogląda, gdy nie tylko Max jest w grze o pole position.
3. devious
Piękny układ na starcie, (może nie licząc Alonso, no ale Aston z jakimiś problemami już w treningach był, coś nie tak z hamulcami i chyba mają weekend do zapomnienia znowu), 2 świetnych kierowców z młodego pokolenia w pierwszej linii, oby jeden z nich jutro wygrał :) Dość wygrwania Maxa i Lewisa, dajcie w końcu wygrać Charlesowi albo pierwszy raz Lando w setnym starcie - co jak co, ale Lando zasłużył :)
Swoją drogą uwzględniając skreślony czas Maxa to mamy 4 różne bolidy na 4 pierwszych miejscach w odstępie 0,154 sekundy!!! Żeby tak już było do końca sezonu i cały przyszły rok, to mielibyśmy dopiero epickie ściganie i walkę o wygrane i tytuły :))))
W ogóle nie licząc RBR to stawka w tym sezonie jest rekordowo wyrównana, często w Q1 od 5 do 18 czasu to są jakieś dziesiąte sekundy, dzisiaj też dosłownie mały błąd w jednym zakręcie decydował czy odpadniesz w Q1 - stawka mega zbita, nawet Haasy tam w pewnym momencie "świrowały" i Hulk był pierwszy.
Poprawki Merca ewidentnie zadziałały, Ferrari na bardziej krętym torze wróciło do formy - widać leżą im takie, McLaren też nadal mega mocny i RBR w końcu nie ma tak łatwo, o to chodzi panowie, oby tak częściej :) I żeby jeszcze Aston wrócił do gry i Alpine było blisko, to by już w ogóle było spełnienie marzeń fana F1.
4. Shadow 75
LH - mistrz i legenda. MV - oszust, Pozd.
5. cinek76
W niedziele Hamilton wygra
6. 3000
W Q1 drugi czas Verstapena powinien też być wykreślony za wyjazd w zakręcie nr. 11
7. Proctor
@4 Oszustwem był lekarza który chichocząc pod nosem powiedział twojej matce że urodzi cię pełnosprawnego i zdrowego na umyśle
8. Proctor
lekarz*
9. sty77
Mocno trzymam kciuki za Lando :)
To będzie jego setny wyścig w "królowej motosportu"!!! Więc kiedy jak nie teraz !!!
Idealna okazja żeby tą setkę okrasić
pierwszym zwycięstwem w Formule 1.
Gorąca Teksańska ziemia wyrównała stawkę w kwalifikacjach i aż miło było zobaczyć tak wielu kierowców walczących o Pole position na szalonym torze w Austin, gdzie bardziej od bolidu moim zdaniem liczą się umiejętności kierowców, dlatego też stawiam na młodego Brytyjczyka któremu umiejętności oraz talentu nie brakuje a jedynie szybkiego bolidu pozwalającego walczyć o zwycięstwa w wyścigach i wydaję się że właśnie się doczekał szkoda że dopiero teraz pod koniec sezonu McLaren znalazł to coś. Oby to był dobry prognostyk na kolejny sezon żeby rozpocząć z przytupem hehe.
Pozdrawiam i liczę że reszta weekendu choć trochę dorówna emocjom z kwalifikacje.
10. Manik999
Kwalifikacje zwykle są wyrównane, wyścigi to już inna para kaloszy. Dla widowiska do rze, że Max z tyłu. Będzie miał co odrabiać. :)
11. Dreszcz
Świetne kwalifikacje! Emocje do samego końca. Brawo Charles za zdobycie PP, Lando dzik w McLarenie kocur ostry. Max będzie miał ciężko ba starcie. Liczę na wygraną Lewisa w niedzielę, chłop na dobre tempo.
12. Litwak
To są kwalifikacje !!! Forza Ferrari !!!!
13. berko
@7. Proctor
Nie ma nic bardziej prostackiego i prymitywnego jak pocisk po rodzinie/strefie prywatnej.
14. Addd
Brawo Leclerc! W wyścigu będzie ciekawie. Astony fatalnie tylko Williams gorszy. Liczyłem na pole dla Hamiltona, ale się przeliczyłem.
@7 To forum o F1, daruj sobie pisanie takich rzeczy
15. fistaszeq
@13 Tylko że to nie jest pocisk po matce tylko po jego inteligencji, która jak można wywnioskować nie jest zbyt duża.
16. hubos21
Pojechałby ciaśniej, wolniej to czas byłby gorszy, błąd na hamowaniu w pierwszym zakręcie tak naprawdę zabrał mu to PP.
17. Raptor Traktor
I tak wygra Verstappen (w sumie lepsze to niż Norris), ale ciekaw jestem, jaką szopkę tym razem odstawi Ferrari, żeby zrujnować Leclercowi zawody.
18. sty77
@17
"I tak wygra Verstappen (w sumie lepsze to niż Norris)"
A co w tym lepszego?
I nie to że nie lubię Holendra wręcz odwrotnie zawsze mu kibicuje tyle że jego wygrane z dużą przewagą nie sprawiają że wyścigi F1 są emocjonujące a takie powinny być.
19. Raptor Traktor
@18 Po prostu nie lubię Norrisa, wolę nawet piętnaste zwycięstwo Verstappena w sezonie, chociaż to w ogóle nie jest interesujące.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz