2023-09-15 GP Singapuru - #2 trening 15:00 - 16:00
Poz. | Kierowca | Zespół | Czas | Okr. |
---|---|---|---|---|
1 | C.Sainz | Ferrari | 1:32.120 | 26 |
2 | C.Leclerc | Ferrari | 1:32.138 | 27 |
3 | G.Russell | Mercedes | 1:32.355 | 25 |
4 | F.Alonso | Aston Martin | 1:32.478 | 25 |
5 | L.Hamilton | Mercedes | 1:32.585 | 23 |
6 | L.Norris | McLaren | 1:32.711 | 23 |
7 | S.Perez | Red Bull | 1:32.812 | 23 |
8 | M.Verstappen | Red Bull | 1:32.852 | 23 |
9 | K.Magnussen | Haas | 1:33.017 | 25 |
10 | V.Bottas | Alfa Romeo | 1:33.105 | 24 |
11 | N.Hulkenberg | Haas | 1:33.139 | 22 |
12 | L.Lawson | AlphaTauri | 1:33.285 | 27 |
13 | E.Ocon | Alpine | 1:33.361 | 25 |
14 | L.Stroll | Aston Martin | 1:33.390 | 25 |
15 | O.Piastri | McLaren | 1:33.461 | 23 |
16 | Y.Tsunoda | AlphaTauri | 1:33.477 | 27 |
17 | Z.Guanyu | Alfa Romeo | 1:33.575 | 25 |
18 | P.Gasly | Alpine | 1:33.824 | 24 |
19 | L.Sargeant | Williams | 1:34.327 | 28 |
20 | A.Albon | Williams | 1:35.558 | 5 |
#2 trening: Ferrari dalej najszybsze, Red Bull z problemami
Kierowcy Scuderii ponownie otworzyli listę wyników treningu w Singapurze. Tym razem to jednak Carlos Sainz lepiej wypadł w zespołowym pojedynku, pokonując Charlesa Leclerca o 0,018 sekundy. Dość zaskakująco żadnej walki z nimi nie mogli nawiązać zawodnicy Red Bulla, którzy mieli swoje problemy również w wieczornych zajęciach.Druga piątkowa sesja w Singapurze zawsze ma niebagatelne znaczenie za sprawą warunków bardziej zbliżonych do tych wyścigowych. W tym roku dodatkowo kierowcy muszą oswoić się z odmienionym 3. sektorem, który tymczasowo został pozbawiony czterech zakrętów.
Na szczęście aura w żaden sposób nie zakłóciła poznawania tego obszaru. Temperatura toru wynosiła 37 stopni Celsjusza, zaś powietrza była o 7 mniejsza. Ku zaskoczeniu wielu obserwatorów, kierowcom nie przeszkodziły nawet warany, które regularnie pojawiają się przy okazji zawodów na Marina Bay Street Circuit.
Zawodnicy oczywiście nie zwlekali ze swoimi wyjazdami, ponieważ już po upływie 90 sekund cała stawka zameldowała się na torze. Zdecydowana jej większość na pierwszy przejazd wybrała pośrednią mieszankę, a otwierające kółka padły łupem zwycięzców 1. treningu, czyli reprezentantów Ferrari.
Pierwsze kłopoty techniczne wieczornej sesji napotkały Alexa Albona, który przez radio zgłosił utratę mocy. W podobnym czasie małe wpadki zaliczyli Lance Stroll czy Max Verstappen. Holender złapał nietypowy uślizg na wyjściu z zakrętu nr 13, po czym zameldował się w alei serwisowej. W niej na dłużej pozostał zawodnik Williamsa, w którego aucie wykryto poważny problem silnika.
The team are assessing a potential power unit issue with Alex's FW45.
— Williams Racing (@WilliamsRacing) September 15, 2023
We're looking into it during the session but it's going to be tricky to get Alex back out in FP2. pic.twitter.com/jC9jwWJa6u
Po chwili wytchnienia w garażach zespołów przyszła pora na symulacje tempa kwalifikacyjnego z wykorzystaniem oczywiście miękkiej mieszanki. Nie obyły się one bez drobnych przygód kierowców. Te zaliczyli m.in. Logan Sargeant czy Kevin Magnussen.
Szybkie próby potwierdziły świetne dyspozycje Carlosa Sainza i Charlesa Leclerca. Za ich plecami znalazł się George Russell, a Verstappen dość niespodziewanie uplasował się dopiero na 8. miejscu ze stratą ponad 0,7 sekundy do Ferrari. Ponadto RB19 bardzo niestabilnie wyglądał od początku zajęć, co swoim komunikatem radiowym potwierdził Sergio Perez.
📻 Checo is complaining about rear instability on the radio:
— RBR Daily (@RBR_Daily) September 15, 2023
"It's just not coming mate. Every braking zone I feel like I am gonna crash. The rear is stepping out massively."#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/4oODXzTVEz
W ostatnim kwadransie treningu wyniki nie uległy większym przetasowaniom, bowiem zespoły i kierowcy skupili się na sprawdzaniu tempa wyścigowego. Dzięki temu Scuderia zachowała 100% skuteczności w piątek. Za nimi znaleźli się przedstawiciele Mercedesa i Red Bulla przetasowani Fernando Alonso oraz Lando Norrisem.
komentarze
1. Werter
Pomarańczakowi należy się +5
2. Lulu
Widzę że dyrektywy przyniosły zamierzony skutek ? FIAbull zaczekała na rekord Maxa i ze strachu że sezon zakończy się zbyt szybko wprowadzili zmiany by osłabić RBR. Spodziewałem się tego dopiero w kolejnym sezonie , chyba wpływy zaczęły się nie zgadzać ale zaczekajmy na wyścig.
3. hubos21
@2
To przyniosły czy nie? Bo napisałeś, że tak ale może nie. Może trafisz.
4. Litwak
To jest tor na którym można pokonać RB, może to być 1 wyscig w którym nie będzie nudy zobaczymy pożyjemy 1 wyscig w tym sezonie, na prawdę zajebisty mamy sezon
5. Lulu
@3
Boję się stwierdzić jednoznacznie żeby w niedzielę się nie rozczarować. Choć tak jak pisałem wielokrotnie , mam nadzieję że RBR wygra wszystkie GP do końca sezonu i niech to będzie najnudniejszy sezon w f1 w całej jej historii.
Jak Tobie podoba się taki cykl gdzie wygrywa jedna ekipa wszystko zawsze wszedzie i w każdych warunkach to ok . Nie mi czyjeś gusta oceniać. Dla mnie wieje nudą.
Z drugiej strony Stefano mówi że w orzepisach nie będzie żadnej sztucznej ingerencji a niecałe dwa miesiące później zachodzą pierwsze zmiany z zapowiedzią kolejnych co rok to trochę śmieszne że próbuje się wykreować na siłę widowisko . Ta dyscyplina zmierza w złą stronę.
6. yaiba83
Ale oni nie zmienili przepisów tylko zaczęli mocniej egzekwować to co jest w nich zapisane i ograniczają szarą strefę. Nic nowego nie wymyślili. Być może sekret byków krył się w elastycznych komponentach.
7. hubos21
@5
Narazie mamy trening, który Ferrari wygrało, wygrali też ostatnio czasówkę a w wyścigu po kilku kółkach i komentarzy VER przez radio wszystko było już jasne
@6
FIA zajeła się tematem elastycznych przednich skrzydeł po wywiadzie z dr RB który sam stwierdził, że zespoły próbują szukać tam przewagi ale zyski są tam niewielkie.
8. Lulu
@6
Z tego co ja się orientuję ( miga być to jakieś głupoty, są tu tacy co czują temat dużo lepiej ), to chodzi o ruchome elementy podłogi. Są tam jakieś płyty chroniące podłogę, jak w każdym z bolidów, ale u nich przy pewnych prędkościach się one przesuwają poprawiając docisk ...coś w tym temacie .
@hubos21 popraw mnie lub rozwiń temat jeżeli idę w dobrym kierunku .
9. kiwiknick
Stroll się rozwali a wygra Alonso.
10. dexter
Witaj @ 5. Lulu,
obie dyrektywy techniczne istnieja od dawna, ale musza byc ciagle modyfikowane, poniewaz zespoly zawsze znajduja nowe sposoby na przechytrzenie przepisow.
11. Ksys
@10 doprecyzowanie przepisow nie jest ich zmianą. Musza to robic bo jak to ladnie ujales zespoly zawsze zbajda sposob by te przepusy obejsc. Uwazam, ze nalezy przepisy egzekwowac do konca, bo przypomina mi sie wiele ujec z wyscigow kiedy przednie skrzydla na prostych zmniejszaly kąt pod wplywem predkosci dosc znacznie i uwazam to za naduzycie. Osobiscie nie interesuje mnie kto na tym straci lub zyska, chce takich samych mozliwosci dla kazdego zespolu. Pozdrawiam.
12. dexter
@ 8. Lulu
M.in. aby ze wzgledow bezpieczenstwa ograniczyc liczbe uderzen (auto podczas jazdy pracuje) i chronic kierowcow, to w zeszlym roku wprowadzono pomiar, ktory mierzy pionowy ruch pojazdu i sile uderzenia w jezdnie. Kazdy kto przekroczy pewien poziom, musi dokonac ulepszen. Z grubsza rzecz biorac limit wynosi 8 g. Bariera ochronna pod samochodem okazała sie niewystarczajacym srodkiem zapobiegajacym zbyt duzemu kontaktowi z podlozem. Choc podczas wyscigu dopuszczalne jest zuzycie maksymalnie o jeden milimetr, w niektorych miejscach zespoly znalazly sposoby na ochrone plyty pomimo jej kontaktu z podlozem. Na przyklad poprzez material izolacyjny pomiedzy hassis a plyta podlogowa, ktory amortyzuje uderzenia. Albo wkrety mocujace, ktore lekko wystaja i znikaja w desce po zetknieciu z podlozem (dzieki czemu dzialaja tlumiaco). Z tym jest koniec. Minal rok, a zespoly znalazly nowe luki. To takze zostalo uzupelnione.
13. dexter
@Ksys
Inzynierowie zawsze wymyslaja cos nowego (z nadzieja, ze da im zdecydowana przewage). Zadaniem inzynierow jest konstrukcja najszybszego auta w ramach przepisow tech. - bardzo ogolnie powiedziane.
14. dexter
@yaiba83
"Być może sekret byków krył się w elastycznych komponentach."
Christian Horner natychmiast przeszedl do ofensywy: "To nas nie dotyczy. Odkrylismy kilka gumowych nosow w innych samochodach i teraz czekamy, az znikna." ;-)
Jesli zajdzie potrzeba wprowadzenia poprawek w podlodze i w rezultacie pozostawienia nieco wiekszego przeswitu, w najgorszym przypadku stracisz downforce. Jesli przednie skrzydlo mozna skrecic wokol punktu mocowania na nosie, wowczas cala aerodynamika byla odpowiednio zaprojektowana uwzgledniajac ten aspekt. Jesli bedziesz musial sie teraz wycofac, ryzykujesz nie tylko utrate docisku, ale takze problemy z balansem.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz