2018-05-24 GP Monako - #2 trening 15:00 - 16:30
Poz. | Kierowca | Zespół | Czas | Okr. |
---|---|---|---|---|
1 | D.Ricciardo | Red Bull | 1:11.841 | 33 |
2 | M.Verstappen | Red Bull | 1:12.035 | 41 |
3 | S.Vettel | Ferrari | 1:12.413 | 42 |
4 | L.Hamilton | Mercedes | 1:12.536 | 34 |
5 | K.Raikkonen | Ferrari | 1:12.543 | 36 |
6 | V.Bottas | Mercedes | 1:12.642 | 38 |
7 | N.Hulkenberg | Renault | 1:13.047 | 30 |
8 | S.Vandoorne | McLaren | 1:13.077 | 40 |
9 | F.Alonso | McLaren | 1:13.115 | 42 |
10 | C.Sainz | Renault | 1:13.200 | 34 |
11 | B.Hartley | Toro Rosso | 1:13.222 | 47 |
12 | S.Perez | Force India | 1:13.370 | 39 |
13 | E.Ocon | Force India | 1:13.382 | 47 |
14 | P.Gasly | Toro Rosso | 1:13.410 | 32 |
15 | S.Sirotkin | Williams | 1:13.547 | 44 |
16 | K.Magnussen | Haas | 1:13.572 | 41 |
17 | C.Leclerc | Sauber | 1:13.575 | 45 |
18 | R.Grosjean | Haas | 1:13.763 | 37 |
19 | L.Stroll | Williams | 1:14.011 | 34 |
20 | M.Ericsson | Sauber | 1:14.173 | 46 |
Red Bull znowu najszybszy w Monako
Kierowcy Red Bulla po południu na torze w Monako zdołali utrzymać swoją przewagę nad rywalami ponownie uzyskując dwa pierwsze czasy.Najszybszym rywalem Red Bulla w drugim treningu okazał się Sebastian Vettel, który na hipermiękkich oponach stracił do Ricciardo blisko 0,6 sekundy. Czwarty Lewis Hamilton tracił do lidera już blisko 0,7 sekundy.
Kolejne dwie pozycje w tabeli wyników przypadły ich partnerom zespołowym. Piąty by Kimi Raikkonen, a szósty Valtteri Bottas, który w Monako ściga się w kasku wzorowanym na tym z jakim w 1998 roku ścigał się inny słynny Fin- Mika Hakkinen.
Rywalizacja w środku stawki w tym roku jest bardzo zacięta i często obserwujemy, że cztery wolne w czołowej dziesiątce miejsca w zależności od wyścigu przypadają różnym zespołom i kierowcom.
W drugim treningu w Monako czołową dziesiątkę uzupełnili kierowcy Renault przedzieleni przez zawodników McLarena. Nico Hulkenberg okazał się najszybszy z tej czwórki, wyprzedzając Vandoorne'a i Alonso.
W drugiej części tabeli wyników znaleźli się reprezentanci Toto Rosso, Force India, Haasa, Williamsa oraz Saubera.
Kevin Magnussen w drugim treningu odrabiał straty po pierwszej sesji, podczas której miał problemy techniczne z autem. Duńczyk pokonując 41 okrążeń, zakończył czwartkowe treningi na odległej 16 pozycji, ale dwa oczka przed Romainem Grosjeanem.
Siergiej Sirotkin, który rano pomimo bliskiego spotkania z bandą uzyskał świetny 10 czas, po południu spadł na 15 miejsce, tracąc do lidera 1,7 sekundy. Jego kolega z zespołu, Lance Stroll był przed ostatni, tracąc do Ricciardo grubo przeszło 2,1 sekundy. Stawkę zamykał Marcus Ericsson z Saubera.
Druga sesja treningowa przed GP Monako po około 30 minutach została przerwana czerwoną flagą po tym jak na torze między czwartym i piątym zakrętem dopatrzono się pewnych problemów technicznych. Krótka przerwa nie powinna jednak negatywnie wpłynąć na przygotowania zespołów do weekendu w Monte Carlo.
Wrzuć wyższy bieg! Oglądaj wyścigi Formula 1® wyłącznie w ELEVEN SPORTS
Zdjęcia:
komentarze
1. Fanvettel
Vandoorne lepszy od Alonso !
Sirotkin znowu szaleje ! Gdyby to byly kwale no to bysmy go mieli w Q2 !
2. Kebabus
Sorry ze offtopic, ale umarla tez komus strona? Na chrome i edge laduje ja a potem wyskakuje reklama lub jest bialy ekran. Nie da sie z tego korzystac chyba ze tylko z tel. Ktos cos?
3. Mateo20
Kempa wysyła jeszcze kody do Eleven czy zakończyła się promocja?
4. Vicente
McLaren i to jego mityczne świetne podwozie...
5. Duke_
Te wyskakujace reklamy na komórce na całą stronę bez możliwości cofnięcia strony to zgroza. Musiałem zainstalować adblock aby spokojnie czytać wiadomości.
6. Kebabus
@5 No właśnie na kazdej przegladarce tak mam oprocz tel. Zainstalowalem adblocka i wszystko smiga :)
7. kempa007
Kodzik do Eleven Sports na miesiąc: MBWU9TBV4EE. Kto pierwszy ten lepszy zgodnie z życzeniem ;-) Kody będą do końca sezonu na pewno.
8. BAR 82_MCE
@1
Gdyby babka wąsy miała to by dziadkiem była.
9. RoyalFlesh F1
Ferrari wygląda dość słabo bym powiedział. Mit Maclarena legł w mule. Przynajmniej ciekawie będzie jakby RBR wygrał Q.
10. Jen
@9
Ferrari w piątki często ciągnie się w ogonie. Swoje siły zostawiają na sobotnie kwalifikacje.
Kiedyś w jakimś wywiadzie Vettel przyznał, że nie widzi potrzeby korzystania z całej mocy bolidu, gdy wie jakim potencjałem dysponuje.
11. Peter_Sv5
Fenomenalna forma Red Bulla! Ferrari również się poprawiło, oby deptali po piętach Red Bullowi. Czyżby Mercedes był trzecią siłą w Monako? Ten tor ewidentnie im nie leży.
12. jogi2
@10
Vettelowi wierzyć w jego opowieści ... :)
..akurat kto jak kto ale on zawsze napala się w byle testach
..a wogóle to to samo powie Riccardo ..także są tam gdzie są
13. TomPo
Brawa dla Stroll-a za... szczerosc :)
"Ja juz nie wiem co mam robic..." (by ten bolid chcial jechac).
Wychodzi brak Massy, od ktorego by sie ustawienia skopiowalo.
Ten facet to porazka tego sportu, bez wzgledu czy jezdzi tam RK czy nie.
14. amol
@7 kempa007 o co chodzi z tymi kodami do ElevenSports ?
Gdzie się ich używa ?
15. Jen
@12 jogi2
Prześledź sobie wyniki Ferrari z treningów chociażby z ostatnich miesięcy.
Ich "słabsza" forma w piątki to norma. Gdzie jest Ferrari to się okaże w kwalifikacjach i podczas wyścigu.
16. XandiOfficial
@1 gdybyś był starszy to w sumie nie wiem czy gorzej gościu
ej ludki moje kochane, redbull zawsze kozaczy w treningach i taka jest prawda. tu są mocni i mogą nawet 1 rząd mieć ale do Q3 nic nie wiadomo
17. kempa007
Wyrzuciłem już kody reklamowe, które powodowały takie zachowanie.
18. michalde
Jeżeli Red Bulle są w stanie osiągać tak szybkie czasy okrążeń to oznacza, że Mercedesy i Ferrari mogą pędzić jeszcze szybciej. Sam jestem ciekawy, czy w reszcie weekendu rekord toru zostanie poprawiony. Nie zdziwię się, jeżeli tak będzie. Póki co czasy te zostały ustanowione na sesji treningowej, a nie w kwalifikacjach, gdzie każdy daje z siebie wszystko. Może być tak, że Merce i Ferrari ponownie wyciągną as z rękawa albo Red Bull zostanie czarnym koniem tych zawodów. Osobiście życzę Maksowi pierwszego pola startowego. Gdyby zdobył pole position zostałby najmłodszym kierowcą, który tego dokonał.
19. Duke_
kempa007 dzięki za reakcję
20. ds1976
To tylko treningi, kiedy wzrośnie presja w Qual trzeba będzie (jak zwykle) zwracać uwagę na Lewisa i Vettela. Reszta przy odpowiedniej dozie szczęścia (żółtych flagach uniemożliwiających uzyskanie lub poprawę czasu okrążenia dwóm wymienionym ) może się przed nich wcisnąć.
21. ochman86
właśnie przeczytałem artykuł na WP pod tytułem "Zmiana na rynku telewizji sportowych. Eleven Sports i Polsat rozpoczynają współpracę"
W treści artykułu czytam dalej: "Widzowie kanałów Eleven Sports w Polsce nadal będą mogli cieszyć się sportem na najwyższym poziomie, włączając w to hiszpańską LaLiga Santander, niemiecką Bundesligę, włoską Serie A TIM, angielski The Emirates FA Cup wyścigi Formuły 1 oraz polskie i zagraniczne zawody żużlowe"
czy w związku z tym uważacie, że Formuła 1 wróci na anteny Polsatu (PS, PSE, PSN- kanały "otwarte" np w UPC)? Czy też Polsat włączy kanały Eleven do swojego pakietu Cyfrowego Polsatu, za które i tak trzeba będzie dodatkowo płacić?
22. Jameson
@21 ochman86 One już są w cyfrowym polsacie, właśnie tam oglądam. Nawet spk, bo za 15zł F1 + la liga + bundesliga + serie A w najwyższej jakości.
23. ochman86
@22 Jameson
Oki, nie wiedziałem. Czyli względem F1 nic się nie zmieni zapewne
24. dexter
Monaco jest szczegolne i to pod kazdym wzgledem. Na wyscig w Monte Carlo zespoly moze nie zbudowaly ekstra nowego auta, ale z cala pewnoscia wprowadzily nowa aerodynamike. Tutaj potrzebana jest duza sila docisku. Wszystko co mozliwe zostaje zamontowane na auto, wszystkie skrzydla ustawia sie maksymalnie. Fascynujace jest to, ze wszystkie rzeczy sa specjalnie wyprodukowane tylko na ten jeden wyscig. W kalendarzu nie ma drugiej takiej petli, gdzie zespoly moga jezdzic z podobnym setupem.
Wyglada na to, ze Red Bull jest tutaj silny - definitywnie. Sytuacja Ferrari nie jest taka jasna. Po prostu ciezko jest oszacowac forme zespolu z Maranello. Naturalnie w 100 procentach nie mozna nic przewidziec. Mozliwe, ze Vettel jutro jeszcze dolozy do pieca.
Red Bull posiada auto, ktore swietnie sie tutaj prowadzi. W treningu mozna bylo ladnie zauwazyc co sie dzialo z autem, gdy Verstappen przestrzelil punkt hamowania. Mimo tego wlasciwie nie mial zadnych wiekszych problemow. Sytuacja identycznie wgladala, gdy Daniel Ricciardo siedzial za kierownica. Takie rzeczy swiadcza o tym, ze auto ma wymagana sile docisku. A sila docisku na torze ulicznym w Monaco oznacza nic innego jak czas okrazenia. Zakrety jeden po drugim (tak jak tutaj na torze ulicznym) zawsze uzupelniaja sie czyms takim co potocznie nazywa sie trakcja. Tzn. kierowca musi prawie 1000 KM przeniesc na asfalt i teraz czym wieksza jest sila docisku tym automatycznie wieksza bedzie przyczepnosc. Dlatego tez mozna szybko pojechac pojazdem wyscigowym po takiej petli. I to jest bardzo dobry kompromis w Monaco. W kazdym razie uzyskana pozycja treningowa RBR jest pewnym trendem.
Ladnie mozna bylo tez poobserwac jak kierowcy w wiekszosci przypadkow prawie calowali sciane. A tutaj czym bardziej kierowca zblizy sie do limitu, tym szybciej moze wprowadzic auto do poslizgu. Wtedy jest po ptokach, poniewaz juz jest za pozno.
Najwazniejsze pytanie to oczywiscie opona. Tutaj duzym znakiem zapytania jest opona Hypersoft. Po wykrecanych czasach podczas treningu mozna powiedziec, ze mieszanka Hypersoft jest faktycznie o sekunde szybsza od opony Ultrasoft. Taki fakt prowadzi znowu do tego, ze wszystkie zespoly zmuszone sa przystosowac swoj setup pod mieszanke Hypersoft. To jest najwazniejsza opona, poniewaz nikt nie bedzie probowal wejsc do Q3 na innej oponie.
Normalnie zespoly z Q2 do Q3 probuja przejsc na twardszej mieszance, aby pozniej na takim ogumieniu tez wystartowac. A jutro wszystkie najlepsze czasy i czasy w Q2 beda krecone na oponie rozowej, a pozniej bedzie wielkie pytanie jak dlugo taka mieszaka wytrzyma. Najgorsze co moze sie wydarzyc, to relatywnie szybki Graining i sytuacja w ktorej opona nie bedzie potrafila sie znowu ustabilizowac. I jesli wtedy zostanie ktos zmuszony do zjazdu po nowe ogumienie, poniewaz akurat wlasne auto bedzie inaczej i bardziej twardo obchodzic sie z oponami (niz powiedzmy samochod konkurencji), to pociag obok odjedzie. W Monaco zwykle wyscig jest pokonywany na jeden stop (zakladajac naturalnie, ze pomiedzy nie bedzie fazy SC). Dobrej zabawy mozna zyczyc temu, ktory pierwszy bedzie zjezdzal po nowe ogumienie - tzn. szybciej niz jest to zaplanowane. Ale wczoraj np. bylo tak, ze uzywane opony Ferrari, zanim po stincie zostaly zapakowane do kocow grzewczych wygladaly jeszcze bardzo dobrze.
Zespoly maja staly program aby sprawdzic jak rozwija sie opona, jak rozwijaja sie temperatury albo zachowanie temperatury (stosunek temperatury powierzchni do temperatury srodkowej). Rowniez sprawdzaja cisnienie w opnach (przednia os w stosunku do tylnej osi). Z takich danych powstaje obraz, ktory pozniej przez inzynierow moze zostac dokladnie oceniony.
Taka ciekawostka. Red Bull np. zamowil 11 kompletow mieszanki Hypersoft i tylko jeden komplet Supersoft i Ultrasoft - wlasciwie zdumiewajace zamowienie w odniesieniu do dlugich przejazdow, poniewaz takim sposobem zuzywa sie opone i wtedy jest ciezej. Noralmalnie stosuje sie troche inne rozwiazanie (przynajmniej w topowych zespolach, gdzie jesli chodzi o dwie inne mieszanki zamowienie jest bardziej asymetryczne). Takze bardzo optymistyczna strategia zespolu RBR - praktycznie bez dlugich przejazdow. Widocznie chca postawic w jutrzejszych kwalifikacjach auto na pozycji jeden oraz dwa i z przodu kontrolowac wyscig.
Co jeszcze ciekawego?
W Ksiestwie Monaco praktycznie jak kazdego roku zostal polozony nowy asfalt. Zakret 7 do 9, czyli od ostatniego zakretu az do St. Devot. Na dojezdzie do Rascasse jest juz stara nawierzchnia.
Na takim torze ulicznym jak w Monte Carlo dla kierowcy wyscigowego najwaznie jest aby dobrze wejsc w rytm. Tzn. jesli idzie to potrzebne sa plynne i niezmienne okrazenia. Naturalnie zawsze latwiej powiedziec niz zrobic, poniewaz: a) szansa bledu jest ekstremalnie wysoka, b) ruch na torze jest zawsze tematem. Z tym, ze odpowiedni rytm jest tutaj kluczowym czynnikiem. Kierowca powinien potrafic przewidywac, tzn. miec auto pod kontrola zanim w ogole auto ucieknie. I tylko w taki sposob mozna pewnie i bezpiecznie pokonac petle w Monte Carlo. Mozna rowniez atakowac. Najwazniejsze jest zawsze przewidywanie i czucie kierownicy. Takich rzeczy kierowca uczy sie tylko podczas jazdy autem po torze. Czym mniej kierowca wykonuje poprawek kierownica tym lepiej auto bedzie ustawione. A kierowca bedzie rowniez lepszy, poniewaz potrafi wczesniej przewidywac. Takze zobaczymy co jutro bedzie sie dzialo.
25. dexter
* najwazniejsze jest aby dobrze wejsc w rytm.
26. Heniek007
@dexter Jak zwykle lecisz z koksem.
27. berko
Jea! Daniel na prowadzeniu po raz 2 :) i to mi się podoba.
28. Sasilton
21. ochman86
Prędzej spodziewał bym się większych cen i dłuższych reklam.
29. ryba121299
To będzie piękny wyścig. A dlaczego ? Bo tutaj nie dominują Mercedesy i Hamilton.
30. Miki42
Kempa EDYCJA POSTÓW MYŚL O TYM NIE DAM CI SPOKOJU
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz