Renault szykuje już kolejne nowe skrzydło
Alan Permane po wyścigu o GP Turcji pokusił o krótkie podsumowanie weekendu i dotychczasowych osiągnięć zespołu Renault. Główny inżynier wyścigowy potwierdza także, że zespół cały czas pracuje nad kolejnymi poprawkami bolidu, które mają pomóc ekipie walczyć z Mercedesem podczas kwalifikacji.„Robert pojechał kolejny świetny wyścig i dobrze jest zdobyć kolejnych kilka punktów, ale byliśmy nieco zawiedzeni nie wyprzedzeniem Mercedesa ponieważ wydawaliśmy się szybsi. Jak widzieliśmy podczas większości wyścigów w tym roku, pierwszy przejazd do pierwszych pit stopów jest punktem zwrotnym dla ostatecznego wyniku wyścigu, więc liczyliśmy że Robert będzie mógł przeskoczyć przed Rosberga w boksach. Mieliśmy dobry pit stop, ale niestety Mercedes był nieco szybszy, więc utknęliśmy za Rosbergiem w sznurku aut do końca wyścigu.”
Mercedes był najbliższym rywalem zespołu w większości wyścigów. Jak oceniasz rozkład sił?
„Nasza forma w Turcji sugeruje, że nasze tempo wyścigowe jest lepsze niż Mercedesa, ale oni są przed nami w kwalifikacjach. Podobnie było w Barcelonie. Gdy rozmawiałem z Robertem po wyścigu, powiedział mi że wydawało mu się, że Rosberg go wstrzymuje i że mógł jechać sporo szybciej. Wszystko zależy więc od nas, aby zrobić lepszą robotę w kwalifikacjach, aby ich przeskoczyć i wykorzystać pełny potencjał bolidu.”
Witalij jechał po punkty do czasu przebicia opony na ostatnich okrążeniach. Jak oceniasz jego jazdę?
„Wykonał doskonałą robotę i szkoda, że złapał gumę podczas walki z Alonso ponieważ naprawdę zasłużył na punkty po tak mocnej jeździe. Ostatnie wyścigi były ciężkie dla niego z kilkoma wypadkami, które postawiły go w gorszej sytuacji, więc dobry weekend przywróci mu wiarę. Widząc walczącego go z Ferrari i wstrzymywanie Fernando przez większość wyścigu było wspaniałe i powinno dać mu kolejny powód do pewności siebie. Jak do tej pory był ot jego najlepszy weekend i miejmy nadzieję, będzie mógł kontynuować go w Kanadzie.”
Zespół utrzymał agresywne tempo rozwoju, przywożąc więcej nowych części na ten weekend. Czy kierowcy byli zadowoleni z bolidu?
„Największą poprawką było nowe przednie skrzydło, które z pewnością przyniosło korzyści, których się spodziewaliśmy, a informacje od kierowców były pozytywne. Udało nam się wykonać bezpośrednią ocenę porównania ze starą wersją w piątek a otrzymane wyniki potwierdziły nasze odczucia z tunelu aerodynamicznego. Nasza strategia przywożenia poprawek na każdy wyścig sezonu jak do tej pory jest naszą silną stroną i jest świadectwem całego naszego wysiłku, który wkładany jest w fabryce. W rzeczywistości mamy już kolejną wersję przedniego skrzydła na oku, która będzie dostępna za kilka wyścigów, a która powinna dać nam krok do przodu jeżeli chodzi o siłę dociskającą.”
Wydaje się, ze w zespole panuje duże podbudowanie i odczucie, że bolid będzie dobrze pracował na każdy typie toru. Czy podzielasz tą opinię?
„Sądzę, że mamy bolid, który potrafi się dostosować i jest łatwy w prowadzeniu. Oczywiście w Monako wznieśliśmy się na wyżyny i oczywiste jest, że R30 pasują wolniejsze tory, ale pracujemy ciężko, aby zapewnić podobną formę na wszystkich torach. Spodziewamy się utrzymać aktualny poziom konkurencyjności w Kanadzie, gdzie będziemy mieli kolejne poprawki w bolidzie. Planujemy także spory pakiet poprawek na Walencję i Silverstone, które miejmy nadzieję, pozwolą nam przesunąć się przed Mercedesa.”
komentarze
1. orinocoPL
No i taki sposób walczy sie o czolowe lokaty-przez bezustanny rozwój. Tak trzymac Pszczólki!
2. orinocoPL
No i tempo rosnie... Renault dogonilo Mercedesa, a jak dalej beda tak poprawiac to dogonia McL-a i RBR. Jest dobrze, Pszczólka powoli zmienia sie w Szerszenia ;-)
3. Anteaus
Zastanawia mnie tylko tempo Ferrari ponieważ każdy mówi o gonieniu Merca a wydaje mi się ,że w tym wyścigu Ferrarka zaczyna powoli zostawać w tyle. Szczególnie ,zę biorąc pod uwagę opinię Roberta ,że Merc był wolniejszy w wyścigu
4. bonio233
@Anteaus
pewnie i tak, tyle że to jest news o Renault...
Swoją drogą Renault potrafi wypowiedziami podbudować psychicznie :D
Z każdym kolejnym wyścigiem mordka uśmiecha się coraz bardziej
5. Gosu
Najbardziej agresywny rozwój prezentuje Renault i małymi krokami zbliżają się do czołówki. Podoba mi się to, że nie zwalniają tempa przygotowania poprawek i już robią następne. Bardzo ambitny program rozwoju - oby tak dalej.
6. atomic
mam nadzieje ,że kasy nie brakuje i pracują również nad koncepcją 2011
7. mac7
W Kanadzie powinno być dobrze.
8. sliwa007
No właśnie, ja też mam nadzieje że nie zapomnieli że za rok też są wyścigi i już pracują nad nowym bolidem. Żeby nie było tak, że pod koniec tego sezonu dogonią czołowe zespoły a na początku przyszłego sezonu znowu start z piątego miejsca i ponownie mozolne odrabianie strat...
9. kosanr1
Pozytywne jest to że z wyścigu na wyścig naprawde widać poprawe osiągów. Z takim tempem rozwojowym, mogą jeszcze namieszać. :)
10. zbkie1
Kosekwentna i mozolna robota przynosi efekty. Renia poczyniła największy progres od poczatku sezonu i miejmy nadzieję, że utrzyma to tempo. Jak wszyscy wiemy wkład Roberta jest duży.
11. sk0k
pszczólki pokazuja sie z bardzo dobrej strony, to nie tylko dobra wiadomosc na kolejne wyscigi ale takze dobrze wróży jesli chodzi o sponsorów ;)
12. yaneq
czyli co szału nie ma? mocnych zmian w kanadzie się spodziewać nie mamy? bo już nie rozumiem?
13. yaneq
@5 największy progres to jednak zrobił mclaren. że tor mu pasował to już inna sprawa. ale myśle, że w kanadzie też będą mocni.
14. koal007
Reńka od tego roku ma prawdziwy tunel aero i widać tego efekty. Dzięki temu systematycznie doganiają czołówkę. Mnie cieszy, że te udoskonalenia bolidu są dopracowane i przynoszą pożytek a nie szkodę tak jak ostatnio u Ferrari czy Indian. Czy przeskoczą Merola? Merole mają bardzo rozwojowy bolid w którym można wiele dopracować więc będzie bardzo ciężko. Ale do tej pory Reńka idzie lepszym centylem rozwojowym i mam nadzieję, że utrzyma to agresywne tempo. A w tym sezonie kwalifikacje to podstawa. 8 do 10 bolidów w Q3 mieści się w 1sec.
15. zbkie1
@13 yaneq koncepcja rozwoju uległa zmianie. Nie będzie zapowiadanej wersji B w Kanadzie, są mnijesze poprawki co GP. Przy braku możliwości testowania to chyba lepsza droga.
16. Gosu
13. yaneq Przed sezonem Renault było w "czarnej dupie", po testach byli 5-6 zespołem w stawce, a teraz walczą z Mercem czyli 4-tą siłą w tym roku. McL byli w gronie faworytów i dalej tam są. Widzisz różnicę ?
17. rafekf1
I znowu te przednie skrzydło ;) Renia chyba co wyścig zmienia tę część bolidu. Oczywiście nie, żebym narzekał !! Dobrze, że każda jego ewolucja przyności te cenne części sekundy zysku. Ciekawy jestem jakie jeszcze usprawnienia oprócz kanału F mają w planach. Na Turcję mieli przednie skrzydło, jakieś tam usprawnienia aero w obrębie tylnego zawieszenia, kombinowali chyba też coś z hamulcami albo pokombinują w Kanadzie. Nie pamiętam teraz. Tak jak pisał @zbkie1 porzucili chyba koncepsje większych modyfikacji na rzecz mniejszych ale częstszych więc wersji R30B raczej nie ma co się spodziewać. Widocznie ta droga jest lepsza. Oby tak dalej!! Niestety, inni też nie próżnują. Będzie ciężko i mam nadzieję interesująco.
18. kedar9315
tempo wyścigowe "szerszenia" jest naprawde gobre(+ robert z kierownicą xD) jeśli w czasówce sie poprawią i będą startować z 2-3 lini przed Mercedesem to bedzie dobrze xD
19. damian190586
Panowie na końcu jednak są słowa o poważnych poprawkach i jest to sprecyzowane że na Walencji i Silverstone Rania może odlecieć Mercowi i oby Ferrari czego sobie i wam życzę:)
20. damian190586
miało być Renia:)
21. rafam
19. damian190586 juz sa przed mercedesem i ferrari.
22. zyla1996
mam przeczucie że to renault pomoże i kubica będzie w czołowej "trójce"
23. Budyn_F1
Nowe poprawki sa teraz najwazniejsze dla nich.
24. matito
Oby im pomogło i wreszcie Petrow dojeżdżał na pkt miejscach
25. szmalec
ja tam żadnej poprawy nie widzę poza wychwalaniem się i obiecankami.
26. piti0018
Ciekawe jakie nowe cześći bedzie miał kubica na Kanade Na sport.pl pisza ze kubica nie bedzie miał poprawek a alan mówi co innego hee;:DD:D
27. michal669
Oni naprawdę chcą zatrzymać Roberta u siebie. Takiego zapału do rozwoju bolidu, to nawet Ferrari nie ma.
28. Gosu
25. szmalec Proponuję patrzeć na stratę do PP (czyli RedBull). Wszyscy poprawiają auto, więc nie można się spodziewać rewolucji, ale strata jest regularnie zmniejszana.
29. lechart
Według mnie, zbytni optymizm. Mercedes ma bardzo zbliżone osiągi do Renault. W takim przypadku, wyprzedzanie jest bardzo trudne. Trzeba czekać na błąd przeciwnika. Istotą sprawy, jest podniesienie formy Renault w kwalifikacjach. Już jest nieco lepiej niż na początku sezony i oby z wyścigu na wyścig było lepiej.......
30. piotrek74
poproszę jeszcze udoskonalić starty bo odstajecie .....
Na chłopski rozum , jeżeli macie mniej paliwa niż konkrecja to coś jest nie tak (chyba że po poprawieniu niezawodności motorka nagle więcej pali .)
31. marcin20
Znów szkoda Pietrowa. Merca już mają !
32. 111yankess
Zrobilem zestawienie tegorocznych wynikow w postaci tabeli wzorujac sie na systemie punktowym uzywanym w poprzednich latach. Oto ona;
1. Webber - 36
2. Button - 35
3. Hamilton - 34
4. Vettel - 32
5. Alonso - 32
6. Kubica - 27
7. Massa - 26
8. Rosberg - 26
Jedyna zmiana to Vettel z Alonso.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz