Mercedes składa apelację
Zespół Mercedes postanowił złożyć apelację odnośnie kary nałożonej po dzisiejszym wyścigu na Michaela Schumachera.Sędziowie wyścigu przyznali Schumacherowi karę przejazdu przez boksy, co po wyścigu zostało zamienione na doliczenie 20 sekund do uzyskanego przez Niemca czasu.
FIA przyznała, że apelacja jest składana przeciwko decyzji, a nie samej karze, gdyż kary drive-through nie mogą być poddane apelacji. Sprawę rozstrzygnie więc Międzynarodowy Sąd Apelacyjny FIA.
W efekcie nałożonej kary Schumacher spadł z 6 na 12 miejsce w klasyfikacji wyścigu. Póki co wynik ten pozostaje oficjalny.
komentarze
1. Asturia
Aż żal czytać, Brawnowi nie wyszła teraz interpretacja przpisów tak jak z podwójnym dyfuzorem to składa apelację, żenada.
2. dyzio1313
frajerek
3. ravbmw
1. Asturia do dupy z takimi przepisami, które można interpretować na różne sposoby, powinny być przejrzyste i jednoznaczne
4. orto
Każdy kombinuje i walczy jak może :-) Co tu się dziwić.
5. Siffredi
należało się tego spodziewać. będę się uważnie przyglądał tej sprawie, to może być zaczątek dla nowego modelu sędziowania. swoje zdanie na ten temat zachowam dla siebie.
6. Robinek09
Nic im to nie da,Schumi musi się z tym pogodzić to już nie są czasy że na torze robił co chciał i był bezkarny
7. lechu55
3. dokładnie. Przepisy w F1 są tak zrąbane ze nie ma sie co dziwic ze kłotnie o takie rzeczy wybuchają.
8. Filmmusic90
Szkoda nerwow panowie Brawn i Schumacher. Trzeba teraz pracowac nad bolidem na tyle, zeby pokonac konkurencje i sedziow... Kazdy kibic wie, ze to byl malinowy manewr, nie ma sensu sie klocic, bo Hill nie odpusci w ramach zemsty za dawne czasy.
9. Asturia
Zemsta Hilla? To mam rozumieć że był jedynym sędzią tego wyścigu?
10. Filmmusic90
gorzej, byl jedynym nie-sedzia, jeno "ekspertem"...
11. AbaJaba
Szumacher powinien mieć rację: track clear, wyścig trwa! Wyprzedził i był w tym momencie lepszy, bo ścigał się do końca. Tak powinno być. To jest wyścig dla nas, naiwniaków. Ale Bernie decyduje, co ma być, a co nie, zależnie od koniunktury. A my, szare zajączki, tylko możemy się emocjonować ustawionymi wyścigami. Bo F1 ma przynosić zyski, to wszystko.
12. inwidualny
Tak Tak kibice Schumachera płaczcie wasz niby 7-krotny mistrz F1 nie zna przepisów jak dla mnie nawet nie powinien jeździć w GP3 teraz pokazuje jaki jest dobry już nie raz miał takie wybryki, nie ma nikogo słabego nikt w teamie nie chce go przepuścić? OJOJOJ chyba trawiła kosa na kamień chyba że Rosberg będzie tak głupi i będzie przepuszczać tego barana jak Barrichello. Nie wiem jak Barrichello był tak głupi mógł mieć w ferrari co najmniej raz mistrza o na tyle ode mnie możecie się wyżalić fani wielcy fani.
13. Filmmusic90
12. indywidualny
"możecie się wyżalić" --> I kto to mowi??
14. Asturia
To wielki Michael miał pecha że akurat Hill był tu "ekspertem". Nawet jeśli to zemsta, to słodka.
15. Filmmusic90
14. Asturia,
zapewne :)
16. Micro55
HaHaHa!!!Brawo!!!!Alonso rządzisz!!
A MSC cóż........FRAJER!!!!
17. Marti
@ 1. Asturia - po zjeździe samochodu bezpieczeństwa wywieszono zielone flagi, co sugeruje kierowcom, że mogą wyprzedzać. Jedna migała bezpośrednio przed Alonso i Schumacherem. Zatem jeśli SC zjeżdża na ostatnim okrążeniu, to na torze nadal powinny zostać żółte flagi. Kompromitacja FIA, sędziów i dyrekcji wyścigu na całego. Najpierw niech FIA nauczy się interpretacji przepisów (które sama stwarza) oraz ich właściwego wdrażania. No ale jeśli oni nawet nie rozróżniają znaczenia flag, to o czym tutaj rozmawiać.
Massa najechał na żółtą linie po wyjeździe z pit stopu i do teraz nie ma żadnej reakcji. Normalnie aż chce się podziękować za taką Formułę 1 ;/
@ 8. Filmmusic90 - jaka była dzisiaj rola Hilla nigdy oficjalnie się nie dowiamy, ale domysły pozostaną. Mnie osobiście od samego początku nie podobał się pomysł zaangażowania byłych kierowców w sędziowanie. Niewykluczone, że taka sytuacja jak ta dzisiejsza była dla Hilla okazją aby wyrównać stare rachunki.
18. szerter
9. Asturia - jedynym z tej 'drugiej' strony, z którego decyzją reszta sędziów musi się liczyć. Miało to sprawić, że w decyzjach będzie mniej biurokracji a więcej zrozumienia dla kierowców. Co z tego wychodzi każdy widzi.
Czy to znaczy, że Mercedes do tej pory nie przedstawił swoich argumentów a decyzja została podjęta bez ich udziału? W jakim terminie można spodziewać się efektów apelacji?
19. Filmmusic90
A swoja droga ciekawe, czemu jest cicho o karze dla Barrichello, ktory w skandaliczny sposob zachowal sie po wypadku. Wyrzucil sobie kierownice na srodek toru przed nadjezdzajace bolidy, bo mial taki kaprys?? Albo o Trullim, ktory bezpardonowo staranowal Chandhoka...
20. wiesiu
"Jeśli wyścig kończy wraz z obecnością samochodu bezpieczeństwa na torze, zjedzie on [safety car] do alei serwisowej, a samochody przekroczą linię mety nie podejmując manewru wyprzedzania.""wyprzedzania." ............ co jest nie jasne w tym przepisie ? Schumacher zlamal jawnie regulamin i kara jest wlasciwa ...
21. Bezimienny
12. inwidualny
Nie jestem kibicem Schumachera jednak uwazam ze nalezy mu sie respekt i szacunek. Lekcewazysz jego wielkosc! Fakt w tym sezonie nie wybija sie jednak jest juz stary... W praktycznie kazdym sporcie wiek wiaze sie z strata formy (np. mistrz Gołota). Obawiam sie ze masz 15 lat i tak naprawde nie znasz jego kariery i nie ogladales za duzo wyscigow ;]. Jesli chodzi o charakter to tez go nie lubie. Ale kierowca to wielki! Nawet Kubica mowil kiedys ze chcialby mu dorownac
22. szerter
20. wiesiu - jest jeszcze coś takiego jak track status i była zielona flaga.
23. kempa007
20. wiesiu niejasne jest to, ze nie wiadomo, czy samochod mial konczyc wyscig, czy zjechac planowo na ostatnim kolku :-) to taka paranoja jak zwykle z reszta. Bo jezeli nie mial jezdzic do konca, to wyprzedzac mozna za pierwsza linia SC, a ten warunek byl spelniony...
24. Asturia
17. Marti to prawda były zielone flagi ale nie zwalnia to z przestrzegania przepisów albo inaczej nie zmienia znaczenia przepisów, a wina jest tego kto wywiesił takie flagi lub kazał to zrobić i ta osoba powinna też zostać ukarana.
25. Filmmusic90
Wyswietlona zostala informacja: "Safety Car in This Lap", co oznacza moim zdaniem, ze Safety Car nie prowadzil stawki "do samej mety", tylko zjechal i otworzyl tor na 200 metrow przed koncem, co jest oczywiscie bezsensem, ale tak bylo. Tor wolny, zielona flaga - wiem, ze argumenty o duchu sportu nikogo nie przekonaja, ale dlatego wlasnie F1 staje sie powoli tym, czym sie staje. Zielonym stolikiem...
26. kosanr1
Wszystko bylo by dobrze gdyby flaga byla zółta a nie zielona. :)
A tak to ciezko stwierdzic bo jeden przepis w tym momencie wyklucza drugi. Wydaje mi sie ze kara jest za surowa, bo jednak widzial zielona flage to mial prawo wyprzedzic.
27. pawlak3
przepisy są niejasne i nieodpowiednie; poza tym Schummi zrobił to, co zawsze robią kierowcy po zjeździe SC - na innym torze zawsze próbują się wyprzedzać na ostatnim zakręcie przed pitlane i tak było teraz... o co w ogóle chodzi
a dla Hilla upupczenie Schumachera jest zapewne jednym z największych osiągnięć po zdobyciu MŚ...
28. ravbmw
Zielona flaga oznacza, że można wyprzedzać i podejrzewam, że niestety "sędziowie" o tym dobrze wiedzą, Merc złożył apelację, która prawdopodobnie będzie rozpatrzona na korzyść Merca, ale i tak kary przejazdu przez boksy nie można cofnąć - i o to chodziło Hillowi i jego ziomalom
29. Marti
24. Asturia - ale sędziów FIA i dyrekcję wyścigu to zwalnia z przepisów, tak?? Mieli zostawić samochód bezpieczeństwa na torze i Webber jadąc za nim przejechał by pierwszy linię start/meta. Oczywiście na całym torze są żółte flagi i wszyscy grzecznie przyjeżdżają do mety.
Jednak safety ściągnęli z toru i wiedząc (podejrzewam, że w rzeczywistosci nie wiedząc), że w tym momencie kierowców obowiązuje zakaz wyprzedzania, na lampach włączają zielone światło.
Dowód:
http ://www. youtube.com/watch?v =RkHUsYYHbBE
wyraźnie widać migającą zieloną flagę.
Asturia, wyobraź sobie, że zamiast Schumachera jedziesz w wyścigu Ty i co byś zrobiła, wyprzedziła byś Alonso czy nie??? (widząc zielona flagę i dostając info przez radio, że tor jest czysty i można atakować). Tylko szczerze ;)
30. Asturia
Chwileczkę nie zaprzeczyłam przecież zielonym flagom, więc tego punkktu Twojej wypowiedzi nie rozumiem. A co do reszty to wracamy do interpretacji przepisów, gdzie naprawdę jedne wykluczają drugie. Ferrari i Mercedes zinterpretowali je inaczej, a sędziowie i marszale wyścigu możliwe że jeszcze inaczej.
A do do ostatniej części to rozumiem dlaczego Twój ulubieniec to zrobił a czy ja bym to zrobiła mając takie informacje jakie on miał, nie wiem naprawdę nie wiem, ale możliwe że tutaj przemawia dla mnie sympatia dla Alonso.
31. Asturia
sorki miało być "co do"
32. hrmpf
17. Marti
Polać Sz.U.!
33. ewerti
Alonso to buc który do SF trafił tylko przez pieniądze Banco Santander
Taki mistrz to wiecie...Oszołom...a SF idioci pozwalają na walke Alonso i Massy...tak samo Alonso powinien dostac kare za wyprzedzanie przy alei...
34. Marti
30. Asturia - czysta hipoteza - nie ma sympatii do Alonso, jesteś jego konkurentką na torze, jak byś się zachowała? :) Zresztą niewazne kto w tym momencie jest przed Schumacherem. Jak byś zareagowała w takiej sytuacji jak Schumacher? Ja bym wyprzedziła.
32. hrmpf - no to zdrówko :)
35. Cinkciarz
Nie widze sensu dla tej kary ... Alonso powinien sie wyścigiem zajmować a nie marzyć o niebieskich migdałach za to Schumacher zachował sie dobrze zielona flaga wiec rura ;) W kazdym razie to tylko moje zdanie ;]
36. Maciant
Michael prawidłowo wyprzedził Alonso !!!!!!!!!
37. kumahara
O ile dobrze pamiętam to po zjeździe SC można wyprzedzać dopiero po przekroczeniu linii start/meta, w tym przypadku Schumi popełnił błąd wyprzedzając przed tą linią. Jeśli coś plączę to poprawcie mnie.
38. Asturia
34. Marti mając takie informacje od szefa i widząc zielone flagi, a dodatkowo znając przepis o którym mowa w newsie to nie wiem, możlwe że na jego miejscu bym to zrobiła. Ze 100% pewnością nie napiszę że tak.
39. Voight
@37. kumahara tak było kiedyś. Teraz można wyprzedzać od linii SC
40. kumahara
A zielone flagi były jak najbardziej prawidłowe.
41. kumahara
39. Voight, aaa to inna para kaloszy.
42. mathe91
ehh widzę, że wypowiadają się też ludzie, oglądający F1 od roku, lub dwóch lat :)
Czemu Wy obrażacie Schumachera? To ikona F1, wspaniały człowiek i jeden z najlepszych kierowców w całej stawce. Każdemu zdarza się słabszy dzień.
Trochę szacunku ludzie !
43. Marti
37. kumahara - najpierw minął linię SC, potem przystąpił do wyprzedzania Alonso.
38. Asturia - dobra jesteś, ja dotychczas przepisu 40.13 nie znałam :)
44. Asturia
43. Marti ja też, ale gdybym była kierowcą F1 to wolałabym znać regulamin.
45. kumahara
43. Marti, tak, tak, - przespałem gdzieś zmianę regulaminu o linii SC. A swoją drogą regulamin powinien być jasny, jednoznaczny i nie stwarzający furtek do przeróżnej maści interpretacji.
46. AlMastar
dobra ale w orzeczeniu o karze jest że nie dotyczy to ostatniego okrążenia, gdzie SC zjeżdza i nie można wyprzedzać. głupi przepis bo SC mógł jechać do końca nie zjeżdzać i wyścig by się skończył przy żółtych flagach i byloby OK
47. Marti
@ 44. Asturia - tylko powiedz szczerze, czy w takim ułamku sekundy kierowca ma czas na analizowanie regulaminu i rozmyślanie nad jego wieloraką interpretacją, gdyż ten punkt 40.13 można sobie interpretować różnie. Wg mnie SC nie tylko zjechał do garażu, ale jednocześnie wznowił wyścig (dowodzą o tym zielone flagi), zatem jeśli już ukarali Schumachera, to powinni sklasyfikować go na 7 pozycji, czyli na tej, którą zajmował przed tym manewrem.
@ 45. kumahara - ano powinien, ale jaki jest to się zawsze przekonujemy w takich nietypowych i niecodziennych sytuacjach.
48. Asturia
45. kumahara właśnie ta cała apelacja to właśnie z tego powodu, z niejasności przepisów. Manewr MSC też z tego powodu, bo gdyby przepisy były jasne to nie byłoby o czym tu dyskutować pozdrawiam :)
49. wredny_pokurcz
Dobra - pytam poważnie - jak rozróżnić koniec wyścigu za SC od zjazdu SC na ostatnim okrążeniu? Czy zjazd SC na ostatnim okrążeniu nie jest przypadkiem równoznaczny z zakończeniem wyścigu za SC? Pytam, bo SC tak czy inaczej nie może przekroczyć linii mety a wszystko sprowadza się do tego czy zielone flagi wywieszone prawidłowo po zjeździe SC nie powinny być zignorowane przez kierowców wobec "starszeństwa" przepisu o niewyprzedzaniu w przypadku kończenia wyścigu za SC???
50. pz0
Właśnie że regulamin jasno określa, że jak SC opuści tor to jest to sygnalizowane zielonymi flagami, jednak kolejny punkt regulaminu mówi że mimo wszystko nie wolno wyprzedzać. Przepis jest zryty. Powinni go zmienić że SC musi minąć linię mety i zjechać dopiero po wyścigu, albo żeby nie zmieniać już żółtej flagi aż do końca. W takim układzie jak obecnie zielona flaga oznacza dwie różne rzeczy w zależności od sytuacji na torze.
51. Asturia
47. Marti dlatego dałam taką odpowiedź na Twoje pytanie, nie wiem czy takim momencie myśłałabym o takim przepisie. naprawdę tego nie wiem. A co do kary to znowu zależy od przepisów, co przewidują za taki manewr w takim momencie. I tu jetem skłonna uwierzyć że Hill chciał drive thru bo kara ta nie podlega apelacji.
52. Asturia
49. bardzo dobre pytanie, też się nad tym zastanawiałam.
53. kumahara
49. wredny_pokurcz, to jest chyba naistotniejsze pytanie i być może decyzja sędziów była podyktowana właśnie odpowiedzią na jedną z kwestii, które poruszyłeś.
48. Asturia , no niestety, również pozdrawiam :-)
54. Marti
50. pz0 - SC wznowił wyścig zjeżdżając do boxu. Takie jest moje zdanie. Niby wg przepisów go zakończył, ale w rzeczywistosci tak nie było. Oczywiście, że w takiej sytuacji safety powinien pierwszy minąć linię mety i do końca powinny zostać żółte flagi.
51. Asturia - Hill z pewnością optował za taką karą, na tyle na ile go znam to wykorzystał szansę, aby się zemścić na Schumacherze.
@ 49. wredny_pokurcz - zjazd na ostatnim okrążeniu nie jest równoznaczny z zakończeniem wyścigu za safety car? Jak mogą ukończyć za nim wyścig, jeśli nie ma go już na torze? Tylko tę kwestię też można sobie dowolnie interpretować :)
55. luka55
Regulamin jest mega POJE.......... i nie precyzyjny. No ale po coz ma byc precyzyjny , lepeij jest jak jest , a dlaczego ? A no dlatego ze jak jakis Brytyjczyk cos wywinie to go zinterpretuja na jego korzysc a jak reszta to udupic. To proste widzielismy juz w tym sezonie sytuacje gdzie powinny pasc kary a nie padly bo................... bo niektorzy maja takie przywileje ze sie ich tylko upomina a nie karze.
56. Marti
* nie "?" tylko "." :)
57. kumahara
55. luka55 ; i to by było na tyle ! Pozdro :-)
58. Asturia
54. Marti właśnie o interpretację przepisów tu chodzi, FIA sama sobie jest winna jak można takie niejasne przepisy tworzyć, które można interpretować w tak skrajny sposób. Pozdrawiam i dobranoc :)
59. zenobi29
MSC cofnąć na 6-tą pozycję ......i po problemie.
Tym bardziej , że pkt. B regulaminu , wyklucza pkt A.
Ot i wilk syty i owca cała......To pocałujmy ją w d.... , żeby nie beczała :-)
60. szerter
Proponuję obejrzeć powtórki z Australii 2009, tam było podobnie. Pamiętny wypadek RK i SV, wyjeżdża SC i pozostaje na torze dość długo. Tuż przed metą zjeżdża do PL, ALE na całym torze pozostają żółte flagi i plakietki SC. Tak wygląda koniec wyścigu za SC, mimo że fizycznie Merol nie mija linii S/M i tego w Monako dziś nie było :D
61. pz0
54. Marti - no i właśnie tu są pokierane regulaminy. SC właśnie powinien zjechać przed minięciem linii mety. Wyścig kończy się za SC bez samego SC na torze. Mówi o tym punkt 40.13 regulaminu sportowego, który mówi, że jeżeli wyścig kończy się za SC, to SC zjeżdża do alei serwisowej na ostatnim okrążeniu, a bolidy nie mogą wyprzedzać aż do flagi w szachownicę. Wszystko jest w tym punkcie wyjaśnione. W punkcie bodaj 40.11 wyjaśniają że zielona flaga oznacza że SC zjechał już z toru. Chore to jest ale tak jest. Niestety Scumi złamał punkt 40.13 Regulaminu. O kartach za to mówi punkt 16.3a lub 16.3b. W tym przypadku wybrano mniejszą karę, czyli drive-through.
62. Marti
58. Asturia - zgadzam się, tylko że my się denerwujemy i ostro dyskutujemy a FIA ma tradycyjnie wszystko w czterech literach. Dobranoc i od-pozdrawiam :)
59. zenobi29 - na 7-mą jak już ;)
61. pz0 - przyznaję, że tego regulaminu wcześniej nie znałam, nie wiem też jakie zgodnie z tym porypanym regulaminem są przewidziane kary za takie wykroczenie.
Nie rozumiem jak zielona flaga może sygnalizować zjazd SC skoro właściwie oznajmia kierowcom, że mogą wyprzedzać. Po co przesuwano do przodu linię SC, mogli zostawić tak jak było, to raz, a dwa - w takim razie flaga o innym kolorze powinna informować o zjeździe samochodu bezpieczeństwa. Racja, to jest chore.
63. pz0
62. Marti - kary jak pisałem, przejazd przez PitLane, albo 10 sek postoju.
Z tymi flagami to już sam nie kumam, nie potrafię zrozumieć tego regulaminu. Ważne jeszcze jest czy na wyświetlaczu kierowcy mieli informację ''SAFETY CAR IN THIS LAP''. Jeżeli mieli to wygląda na to że był restart wyścigu, jeżeli nie to wyścig kończy się za SC i sprawa jest prosta. Kurcze, dlaczego nic w tym sporcie nie jest jasne. Zawsze były jakieś myki z regulaminami, jakieś niejasności. Przyznaję, że po GP wolałem się nie wypowiadać bo nie wiedziałem jaki jest regulamin. Poczytałem i wydawało mi się że wszystko jasne, ale w tej chwili sam nie wiem. Nie jestem pewien tych zielonych flag. Poczekam jednak na oficjalne wyjaśnienie ze strony FIA.
59. zenobi29 - Nie da się cofnąć na 7-mą. To rozwiązanie jest logiczne, ale nie może być zastosowane bo... regulamin nie przewiduje takiej kary.
64. Marti
63. pz0 - tylko czy oficjalnym wyjaśnieniom ze strony FIA można wierzyć i czy można im ufać??
Na wyświetlaczu kierowcy musieli mieć ten napis, skoro taki pokazano na pasku w TV i o tym napisie mówił Brawn, tłumacząc swoją interpretację napisu i całego zajścia dla BBC bodajże.
Mówiłam już, że dla mnie to był re-start. Schumacher uwalony, ale:
Brak rekacji na głupie zachowanie Barrichello.
Brak rekacji na przejechanie linii przez Massę.
Teraz się jeszcze okazuje, że Ferdzio wyprzedził Karuna przy żółtej fladze - ale oczywiście brak reakcji. Skandal!!!
65. szerter
Ferrari International Assistance :|
66. szerter
Jeszcze tylko link jako uzupełnienie do 60.
youtube.com/watch?v=ROQVFQ6K8Ik
67. melo
Brawn ma teraz mine na wyścigach jak kot srający na pustyni
68. thomas14
Przez caly czas slyszymy ze szofowie F1 zmieniajä regulaminy tak zaby bylo jak najwiecej wyprzedzen.Teraz kiedy MSC wyprzedzil Alonso(moim zdaniem to byl super trudny i efektywny manewr)dajä mu kare 20 sek.
69. darecky3
przepis nie jest zryty, jest czysty i klarowny, niestety ale wiekszosc bardzo go upraszcza bo scenariusz jaki wystapil podczas wyscigu przytrafia sie naprawde bardzo zadko. Przepis mowi ze po opuszczeniu samochodu SC toru wyprzedzanie jest dopuszczalne dopiero po przekroczeniu lini start-meta. Prawie w 100%-tach tak sie dzieje bo zazwyczaj pozostaje jeszcze kilka kolek do zrobienia. Ale jest rowniez przepis informujacy ze kiedy SC zjezdza z toru na ostatnim liczonym okrazeniu linia start meta zostaje zniesiona i obowiazuje wowczas first Safety Car Line, poza nia na ostatnie kilkaset metrow wyscig jest wznowiony na finiszowanie. Ten przepis zna doskonale Brown i Schumacher. Stad ta apelacja. Niestety komisarze dali niesamowitego ciala. Ja mysle ze tu chodzi o tak zwany paragraf 14-ty. Oczywiscie niczego nie bede wyjasnial bo skoro wiekszosc sie zapiera ze strasznie pamieta czasy senny to wiedza o czym pisze. I zreszta na tylu fachowcow to dziwi mnie ta jalowa dyskusja. Piekny manewr, wrecz genialny i niestety ukarany bardzo nieslusznie. Wstyd panie Hill, bardzo wielki wstyd!!!!! Fuj!!!!
70. Senna_olk
69. darecky3
Popieram.
71. szerter
69. darecky3 - ale 1st SC line obowiązuje od tego sezonu niezależnie czy jest to ostatnie liczone kółko czy dowolne inne - tak było też w Chinach 2010. Zakaz wyprzedzania na ostatnim kółku obowiązuje, jeśli wyścig kończy się za SC - wówczas na torze pozostaje żółta flaga (chociaż sam SC kieruje się do PL) - Australia 2009. Wczoraj była zielona, więc nijak winy MGP nie ma, jeśli ich apelacja nie przejdzie to jestem ciekaw jaką burzę wywoła zespół. O ile sytuacje z Chin były kontrowersyjne to wczorajsza wydają się być oczywista.
72. sierot
Zielona flaga oznacza że można wyprzedzać, taka flaga była w momencie kiedy Schumi wyprzedzał Alonso. Dlatego IMO kara tendencyjna.
73. Jacu
@69. darecky3 - nie jestem pewien czy przepis mówi, że po opuszczeniu SC można wyprzedzać po przekroczeniu linii start-meta. Tzn. tak jest na pewno w wypadku startu lotnego, ale czy w wypadku normalnego SC to nie jestem pewien - bo co jeśli stawka jest znacznie rozciągnięta i SC wyjeżdża tylko np. na jedno kółko?? Hmm też mi się wydawało, że muszą minąć linię startu, ale teraz sam już taki pewien nie jestem.
Druga sprawa - ja pamiętam czasy Ayrtona Senny ale jakoś paragrafu nr 14 nie kojarzę - może wyjaśnij o co chodzi. Czy aby o bezczelne odebranie tytułu w '89 na rzecz Prosta czy może pewnej wygranej w Monaco w '84, kiedy to Ickx przerwał wyścig aby uchronić Prosta przed porażką ?? FIA zawsze miała swoich ulubieńców - Prost, Schumacher a teraz Hamilton. W wypadku MSC dawno się skończyło - chyba na dobre po Monco 2006.
Trzecia sprawa - manewr ładny ale po fatalnym i szkolnym błędzie Alonso chociaż nie wiadomo czy to nie problem opon wkońcu jechał na nich od 2-giego okrążenia i tak uczciwie dojechał (??) przed Schumacherem !! Gdyby nie SC - raczej by wogóle nie było sprawy. Więc ten zachwyt raczej przesadzony.
Co do Hilla to śmieszne jest sugerowanie/uważanie, że zrobił to w odwecie za wywalenie z toru w drodze po tytuł przez Schumachera. Przecież to inny ciężar gatunkowy :).
74. Jacu
ht tp :// lordmuck. livejournal. com / 82450.ht ml
Cóż faktycznie sprawa jak się dokładnie przeanalizuje nie jest taka oczywista. Moim zdaniem wyścig w tych okolicznościach powinien zakończyć się za SC i zgodnie z tegorocznym regulaminem żółte flagi powinny być odmachane do końca. Tak było by i sprawiedliwie i bez cienia wątpliwości. Tymczasem - w końcówce - bardziej to wygląda na wznowienie wyścigu. Pomimo, że nie lubię Schumachera to faktycznie tym razem wygląda, że dostał bęcki niesłusznie, a już na pewno kara jest zbyt surowa - pomimo, że regulaminowa - tyle, że sam koniec wyścigu kontrowersyjny więc i sprawa ewentualnej kary powinna być bardziej przeanalizowana. Kara natomiast w rzeczywistości zbyt dotkliwa i na pewno krzywdząca.
75. m.o.n.i.k.a
Mam nadzieję, że przyznają zespołowi racje i Schumacher wróci na 6 lokatę a Alonso będzie 7 wtedy za obu dostanę po 8 pkt w typowaniu.
76. Asturia
@ pz0 wytłumaczyłeś przepis 40.13 bardzo dokładnie i dlatego dochodzę do wniosku że przepisy zostały złamane przez... sędziów, którzy pokazali napis ''SAFETY CAR IN THIS LAP''. Gdyby nie to Mercedes nie miałby aż takich podstaw do składania apelacji. Po raz kolejny okazuje się że sędziowie nie znają przepisów które tworzą, a to jest naprawdę chore.Tyle jeszcze ode mnie. Pozdro :)
77. Marti
74. Jacu - oczywiście, że Schumachera potraktowano niesprawiedliwie i niesłusznie odebrano jemu 6. miejsce oraz punkty. Zawalił Whiting, ale najprościej ukarać kierowcę, tym bardziej, że nie może się odwołać od kary.
Whiting poinformował zespoły, że samochód bezpieczeństwa zjeżdża na 78. okrążeniu, jego informacja powinna jednak brzmieć "safety car kończy wyścig". Jeśli pojawia się info "safety car in this lap" to wiadomo, że wyścig zostaje wznowiony i można wyprzedzać, nawet jeśli do mety pozostało zaledwie kilkaset metrów.
Kwestia zielonych flag: ponoć zgodnie z obecnie obowiązującym regulaminem, po zjechaniu SC nie machają do końca żółtymi flagami, tylko zielonymi (w ubiegłym roku w takiej sytuacji machano żółtymi, co wydaje się bardziej rozsądne). Wydaje się wiec, że machanie zielonymi flagami wczoraj było prawidłowe. Błąd popełniła dyrekcja wyścigu, która przekazała zespołom źle sformułowaną informację. Skoro więc nie podano, że SC kończy wyścig, nie zastosowano zatem punktu 40.13, więc jak go mógł Schumacher złamać?
78. Jacu
@77. Marti - no to sprawa wydaje się wyjaśniła sama - skoro w tym roku już nie machają żółtymi do końca to zielone są tylko kwestią formalną jak pisałem wcześniej, co za tym idzie w myśl punktu 40.13 skoro C. Whiting podał,że SC zjeżdża na 78 (ostatnim) kółku to było oczywiste, że obowiązuje ten punkt. I w tym momencie Schumacher nie mógł wyprzedzać. Wiadomo karę dostaje kierowca bo to on jest czynnikiem wykonawczym nawet jeśli konsultuje się z teamem. W ostatecznym rozrachunku to tworzą całość i to on wykonuje manewr. Cóż wychodzi na to, że może nawet nie będą składać odwołania. Szkoda, że na ostateczne wyniki ma wpływ "zielony stolik" bo kara jest stanowczo za surowa, chociaż regulaminowa. No ale cóż chyba tak naprawdę chodzi wszystkim o czyste ściganie w wyścigu a nie jakieś kontrowersyjne manewry w sytuacjach awaryjnych.
Jeśli chodzi o Whitinga to doprowadza do coraz większych kontrowersji w ostatnich latach i chyba czas na zmiany na tym stołku oraz czas na unormowanie regulaminu (zarówno wyścigowego jak i technicznego).
79. Marti
@ 78. Jacu - Właśnie że (podobno) od tego sezonu w przypadku zjechania SC na ostatnim okrążeniu (wtedy gdy safety kończy wyscig) wywieszają zielone flagi, które rzekomo informują kierowców o tym zjeździe. Z tego wynika, że zielona flaga nie jest tylko pozwoleniem na wyprzedzanie. Bo w chwili zjechania SC na ostatnim kółku ta flaga w rzeczywistości spełnia dwie funkcje: informuje kierowców o zjechaniu samochodu bezpieczeństwa i jednocześnie pozwala wyprzedzać. Nonsens. Tylko czy w regulaminie jest zapis, że w tym momencie nie obowiązuje pierwsze znaczenie zielonej flagi (możliwość wyprzedzania)?? Tu jest wyraźna luka i szkoda, że dopiero w takich okolicznościach wychodzi na jaw nieścisłość i nieprecyzyjność regulaminu.
80. Jacu
@79. Marti - no niestety ale wydaje się raczej, że punkt 40.13 odnosi się do sytuacji wyjątkowej dla SC - czyli kończenia wyścigi i ten punkt to opisuje. Wyraźnie daje do zrozumienia, że w świetle tej konkretnej sytuacji NIE MOŻNA WYPRZEDZAĆ!!. Zielona flaga sygnalizuje jedynie zjazd SC i tzn. wolny tor, natomiast obowiązuje w dalszym ciągu zakaz wyprzedzania. Na marginesie dodam, że sam mam w pracy do czynienia z rozmaitymi regulaminami technicznymi i faktycznie często są napisane w sposób mający na celu totalne zagmatwanie spraw tak by tylko odczytał je odpowiedni personel ;))) - co doprowadza często masę ludzi do białej gorączki.
Co by nie pisać chyba jednak Schumacher nie miał prawa wyprzedzać.
81. Marti
Jacu - z akcentem na "chyba" ;))
82. Jacu
@ 81. Marti - ...raczej z naciskiem na "jednak" ;))
83. Marti
;)))
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz