komentarze
  • 53. kumahara
    • 2010-05-16 22:07:30
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    49. wredny_pokurcz, to jest chyba naistotniejsze pytanie i być może decyzja sędziów była podyktowana właśnie odpowiedzią na jedną z kwestii, które poruszyłeś.
    48. Asturia , no niestety, również pozdrawiam :-)

  • 54. Marti
    • 2010-05-16 22:19:54
    • *.160.167.2

    50. pz0 - SC wznowił wyścig zjeżdżając do boxu. Takie jest moje zdanie. Niby wg przepisów go zakończył, ale w rzeczywistosci tak nie było. Oczywiście, że w takiej sytuacji safety powinien pierwszy minąć linię mety i do końca powinny zostać żółte flagi.

    51. Asturia - Hill z pewnością optował za taką karą, na tyle na ile go znam to wykorzystał szansę, aby się zemścić na Schumacherze.

    @ 49. wredny_pokurcz - zjazd na ostatnim okrążeniu nie jest równoznaczny z zakończeniem wyścigu za safety car? Jak mogą ukończyć za nim wyścig, jeśli nie ma go już na torze? Tylko tę kwestię też można sobie dowolnie interpretować :)

  • 55. luka55
    • 2010-05-16 22:20:21
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Regulamin jest mega POJE.......... i nie precyzyjny. No ale po coz ma byc precyzyjny , lepeij jest jak jest , a dlaczego ? A no dlatego ze jak jakis Brytyjczyk cos wywinie to go zinterpretuja na jego korzysc a jak reszta to udupic. To proste widzielismy juz w tym sezonie sytuacje gdzie powinny pasc kary a nie padly bo................... bo niektorzy maja takie przywileje ze sie ich tylko upomina a nie karze.

  • 56. Marti
    • 2010-05-16 22:20:39
    • *.160.167.2

    * nie "?" tylko "." :)

  • 57. kumahara
    • 2010-05-16 22:24:14
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    55. luka55 ; i to by było na tyle ! Pozdro :-)

  • 58. Asturia
    • 2010-05-16 22:29:12
    • *.chello.pl

    54. Marti właśnie o interpretację przepisów tu chodzi, FIA sama sobie jest winna jak można takie niejasne przepisy tworzyć, które można interpretować w tak skrajny sposób. Pozdrawiam i dobranoc :)

  • 59. zenobi29
    • 2010-05-16 22:38:11
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    MSC cofnąć na 6-tą pozycję ......i po problemie.
    Tym bardziej , że pkt. B regulaminu , wyklucza pkt A.
    Ot i wilk syty i owca cała......To pocałujmy ją w d.... , żeby nie beczała :-)

  • 60. szerter
    • 2010-05-16 22:54:14
    • *.com-promis.3s.pl

    Proponuję obejrzeć powtórki z Australii 2009, tam było podobnie. Pamiętny wypadek RK i SV, wyjeżdża SC i pozostaje na torze dość długo. Tuż przed metą zjeżdża do PL, ALE na całym torze pozostają żółte flagi i plakietki SC. Tak wygląda koniec wyścigu za SC, mimo że fizycznie Merol nie mija linii S/M i tego w Monako dziś nie było :D

  • 61. pz0
    • 2010-05-16 23:12:22
    • *.1.92.188

    54. Marti - no i właśnie tu są pokierane regulaminy. SC właśnie powinien zjechać przed minięciem linii mety. Wyścig kończy się za SC bez samego SC na torze. Mówi o tym punkt 40.13 regulaminu sportowego, który mówi, że jeżeli wyścig kończy się za SC, to SC zjeżdża do alei serwisowej na ostatnim okrążeniu, a bolidy nie mogą wyprzedzać aż do flagi w szachownicę. Wszystko jest w tym punkcie wyjaśnione. W punkcie bodaj 40.11 wyjaśniają że zielona flaga oznacza że SC zjechał już z toru. Chore to jest ale tak jest. Niestety Scumi złamał punkt 40.13 Regulaminu. O kartach za to mówi punkt 16.3a lub 16.3b. W tym przypadku wybrano mniejszą karę, czyli drive-through.

  • 62. Marti
    • 2010-05-16 23:46:48
    • *.160.167.2

    58. Asturia - zgadzam się, tylko że my się denerwujemy i ostro dyskutujemy a FIA ma tradycyjnie wszystko w czterech literach. Dobranoc i od-pozdrawiam :)

    59. zenobi29 - na 7-mą jak już ;)

    61. pz0 - przyznaję, że tego regulaminu wcześniej nie znałam, nie wiem też jakie zgodnie z tym porypanym regulaminem są przewidziane kary za takie wykroczenie.
    Nie rozumiem jak zielona flaga może sygnalizować zjazd SC skoro właściwie oznajmia kierowcom, że mogą wyprzedzać. Po co przesuwano do przodu linię SC, mogli zostawić tak jak było, to raz, a dwa - w takim razie flaga o innym kolorze powinna informować o zjeździe samochodu bezpieczeństwa. Racja, to jest chore.

  • 63. pz0
    • 2010-05-17 00:12:41
    • *.1.92.188

    62. Marti - kary jak pisałem, przejazd przez PitLane, albo 10 sek postoju.
    Z tymi flagami to już sam nie kumam, nie potrafię zrozumieć tego regulaminu. Ważne jeszcze jest czy na wyświetlaczu kierowcy mieli informację ''SAFETY CAR IN THIS LAP''. Jeżeli mieli to wygląda na to że był restart wyścigu, jeżeli nie to wyścig kończy się za SC i sprawa jest prosta. Kurcze, dlaczego nic w tym sporcie nie jest jasne. Zawsze były jakieś myki z regulaminami, jakieś niejasności. Przyznaję, że po GP wolałem się nie wypowiadać bo nie wiedziałem jaki jest regulamin. Poczytałem i wydawało mi się że wszystko jasne, ale w tej chwili sam nie wiem. Nie jestem pewien tych zielonych flag. Poczekam jednak na oficjalne wyjaśnienie ze strony FIA.
    59. zenobi29 - Nie da się cofnąć na 7-mą. To rozwiązanie jest logiczne, ale nie może być zastosowane bo... regulamin nie przewiduje takiej kary.

  • 64. Marti
    • 2010-05-17 00:34:27
    • *.160.167.2

    63. pz0 - tylko czy oficjalnym wyjaśnieniom ze strony FIA można wierzyć i czy można im ufać??
    Na wyświetlaczu kierowcy musieli mieć ten napis, skoro taki pokazano na pasku w TV i o tym napisie mówił Brawn, tłumacząc swoją interpretację napisu i całego zajścia dla BBC bodajże.
    Mówiłam już, że dla mnie to był re-start. Schumacher uwalony, ale:
    Brak rekacji na głupie zachowanie Barrichello.
    Brak rekacji na przejechanie linii przez Massę.
    Teraz się jeszcze okazuje, że Ferdzio wyprzedził Karuna przy żółtej fladze - ale oczywiście brak reakcji. Skandal!!!

  • 65. szerter
    • 2010-05-17 00:49:55
    • *.com-promis.3s.pl

    Ferrari International Assistance :|

  • 66. szerter
    • 2010-05-17 00:53:21
    • *.com-promis.3s.pl

    Jeszcze tylko link jako uzupełnienie do 60.
    youtube.com/watch?v=ROQVFQ6K8Ik

  • 67. melo
    • 2010-05-17 09:57:42
    • *.adsl.inetia.pl

    Brawn ma teraz mine na wyścigach jak kot srający na pustyni

  • 68. thomas14
    • 2010-05-17 12:12:07
    • *.dip.t-dialin.net

    Przez caly czas slyszymy ze szofowie F1 zmieniajä regulaminy tak zaby bylo jak najwiecej wyprzedzen.Teraz kiedy MSC wyprzedzil Alonso(moim zdaniem to byl super trudny i efektywny manewr)dajä mu kare 20 sek.

  • 69. darecky3
    • 2010-05-17 14:17:53
    • *.113.48.9

    przepis nie jest zryty, jest czysty i klarowny, niestety ale wiekszosc bardzo go upraszcza bo scenariusz jaki wystapil podczas wyscigu przytrafia sie naprawde bardzo zadko. Przepis mowi ze po opuszczeniu samochodu SC toru wyprzedzanie jest dopuszczalne dopiero po przekroczeniu lini start-meta. Prawie w 100%-tach tak sie dzieje bo zazwyczaj pozostaje jeszcze kilka kolek do zrobienia. Ale jest rowniez przepis informujacy ze kiedy SC zjezdza z toru na ostatnim liczonym okrazeniu linia start meta zostaje zniesiona i obowiazuje wowczas first Safety Car Line, poza nia na ostatnie kilkaset metrow wyscig jest wznowiony na finiszowanie. Ten przepis zna doskonale Brown i Schumacher. Stad ta apelacja. Niestety komisarze dali niesamowitego ciala. Ja mysle ze tu chodzi o tak zwany paragraf 14-ty. Oczywiscie niczego nie bede wyjasnial bo skoro wiekszosc sie zapiera ze strasznie pamieta czasy senny to wiedza o czym pisze. I zreszta na tylu fachowcow to dziwi mnie ta jalowa dyskusja. Piekny manewr, wrecz genialny i niestety ukarany bardzo nieslusznie. Wstyd panie Hill, bardzo wielki wstyd!!!!! Fuj!!!!

  • 70. Senna_olk
    • 2010-05-17 14:26:43
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    69. darecky3

    Popieram.

  • 71. szerter
    • 2010-05-17 14:50:19
    • *.com-promis.3s.pl

    69. darecky3 - ale 1st SC line obowiązuje od tego sezonu niezależnie czy jest to ostatnie liczone kółko czy dowolne inne - tak było też w Chinach 2010. Zakaz wyprzedzania na ostatnim kółku obowiązuje, jeśli wyścig kończy się za SC - wówczas na torze pozostaje żółta flaga (chociaż sam SC kieruje się do PL) - Australia 2009. Wczoraj była zielona, więc nijak winy MGP nie ma, jeśli ich apelacja nie przejdzie to jestem ciekaw jaką burzę wywoła zespół. O ile sytuacje z Chin były kontrowersyjne to wczorajsza wydają się być oczywista.

  • 72. sierot
    • 2010-05-17 14:57:06
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Zielona flaga oznacza że można wyprzedzać, taka flaga była w momencie kiedy Schumi wyprzedzał Alonso. Dlatego IMO kara tendencyjna.

  • 73. Jacu
    • 2010-05-17 15:20:32
    • *.142.202.118

    @69. darecky3 - nie jestem pewien czy przepis mówi, że po opuszczeniu SC można wyprzedzać po przekroczeniu linii start-meta. Tzn. tak jest na pewno w wypadku startu lotnego, ale czy w wypadku normalnego SC to nie jestem pewien - bo co jeśli stawka jest znacznie rozciągnięta i SC wyjeżdża tylko np. na jedno kółko?? Hmm też mi się wydawało, że muszą minąć linię startu, ale teraz sam już taki pewien nie jestem.
    Druga sprawa - ja pamiętam czasy Ayrtona Senny ale jakoś paragrafu nr 14 nie kojarzę - może wyjaśnij o co chodzi. Czy aby o bezczelne odebranie tytułu w '89 na rzecz Prosta czy może pewnej wygranej w Monaco w '84, kiedy to Ickx przerwał wyścig aby uchronić Prosta przed porażką ?? FIA zawsze miała swoich ulubieńców - Prost, Schumacher a teraz Hamilton. W wypadku MSC dawno się skończyło - chyba na dobre po Monco 2006.
    Trzecia sprawa - manewr ładny ale po fatalnym i szkolnym błędzie Alonso chociaż nie wiadomo czy to nie problem opon wkońcu jechał na nich od 2-giego okrążenia i tak uczciwie dojechał (??) przed Schumacherem !! Gdyby nie SC - raczej by wogóle nie było sprawy. Więc ten zachwyt raczej przesadzony.
    Co do Hilla to śmieszne jest sugerowanie/uważanie, że zrobił to w odwecie za wywalenie z toru w drodze po tytuł przez Schumachera. Przecież to inny ciężar gatunkowy :).

  • 74. Jacu
    • 2010-05-17 18:02:59
    • *.retsat1.com.pl

    ht tp :// lordmuck. livejournal. com / 82450.ht ml
    Cóż faktycznie sprawa jak się dokładnie przeanalizuje nie jest taka oczywista. Moim zdaniem wyścig w tych okolicznościach powinien zakończyć się za SC i zgodnie z tegorocznym regulaminem żółte flagi powinny być odmachane do końca. Tak było by i sprawiedliwie i bez cienia wątpliwości. Tymczasem - w końcówce - bardziej to wygląda na wznowienie wyścigu. Pomimo, że nie lubię Schumachera to faktycznie tym razem wygląda, że dostał bęcki niesłusznie, a już na pewno kara jest zbyt surowa - pomimo, że regulaminowa - tyle, że sam koniec wyścigu kontrowersyjny więc i sprawa ewentualnej kary powinna być bardziej przeanalizowana. Kara natomiast w rzeczywistości zbyt dotkliwa i na pewno krzywdząca.

  • 75. m.o.n.i.k.a
    • 2010-05-17 19:20:21
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Mam nadzieję, że przyznają zespołowi racje i Schumacher wróci na 6 lokatę a Alonso będzie 7 wtedy za obu dostanę po 8 pkt w typowaniu.

  • 76. Asturia
    • 2010-05-17 19:24:09
    • *.chello.pl

    @ pz0 wytłumaczyłeś przepis 40.13 bardzo dokładnie i dlatego dochodzę do wniosku że przepisy zostały złamane przez... sędziów, którzy pokazali napis ''SAFETY CAR IN THIS LAP''. Gdyby nie to Mercedes nie miałby aż takich podstaw do składania apelacji. Po raz kolejny okazuje się że sędziowie nie znają przepisów które tworzą, a to jest naprawdę chore.Tyle jeszcze ode mnie. Pozdro :)

  • 77. Marti
    • 2010-05-17 19:28:47
    • *.160.167.2

    74. Jacu - oczywiście, że Schumachera potraktowano niesprawiedliwie i niesłusznie odebrano jemu 6. miejsce oraz punkty. Zawalił Whiting, ale najprościej ukarać kierowcę, tym bardziej, że nie może się odwołać od kary.
    Whiting poinformował zespoły, że samochód bezpieczeństwa zjeżdża na 78. okrążeniu, jego informacja powinna jednak brzmieć "safety car kończy wyścig". Jeśli pojawia się info "safety car in this lap" to wiadomo, że wyścig zostaje wznowiony i można wyprzedzać, nawet jeśli do mety pozostało zaledwie kilkaset metrów.
    Kwestia zielonych flag: ponoć zgodnie z obecnie obowiązującym regulaminem, po zjechaniu SC nie machają do końca żółtymi flagami, tylko zielonymi (w ubiegłym roku w takiej sytuacji machano żółtymi, co wydaje się bardziej rozsądne). Wydaje się wiec, że machanie zielonymi flagami wczoraj było prawidłowe. Błąd popełniła dyrekcja wyścigu, która przekazała zespołom źle sformułowaną informację. Skoro więc nie podano, że SC kończy wyścig, nie zastosowano zatem punktu 40.13, więc jak go mógł Schumacher złamać?

  • 78. Jacu
    • 2010-05-17 21:01:07
    • *.retsat1.com.pl

    @77. Marti - no to sprawa wydaje się wyjaśniła sama - skoro w tym roku już nie machają żółtymi do końca to zielone są tylko kwestią formalną jak pisałem wcześniej, co za tym idzie w myśl punktu 40.13 skoro C. Whiting podał,że SC zjeżdża na 78 (ostatnim) kółku to było oczywiste, że obowiązuje ten punkt. I w tym momencie Schumacher nie mógł wyprzedzać. Wiadomo karę dostaje kierowca bo to on jest czynnikiem wykonawczym nawet jeśli konsultuje się z teamem. W ostatecznym rozrachunku to tworzą całość i to on wykonuje manewr. Cóż wychodzi na to, że może nawet nie będą składać odwołania. Szkoda, że na ostateczne wyniki ma wpływ "zielony stolik" bo kara jest stanowczo za surowa, chociaż regulaminowa. No ale cóż chyba tak naprawdę chodzi wszystkim o czyste ściganie w wyścigu a nie jakieś kontrowersyjne manewry w sytuacjach awaryjnych.
    Jeśli chodzi o Whitinga to doprowadza do coraz większych kontrowersji w ostatnich latach i chyba czas na zmiany na tym stołku oraz czas na unormowanie regulaminu (zarówno wyścigowego jak i technicznego).

  • 79. Marti
    • 2010-05-18 20:14:43
    • *.160.167.2

    @ 78. Jacu - Właśnie że (podobno) od tego sezonu w przypadku zjechania SC na ostatnim okrążeniu (wtedy gdy safety kończy wyscig) wywieszają zielone flagi, które rzekomo informują kierowców o tym zjeździe. Z tego wynika, że zielona flaga nie jest tylko pozwoleniem na wyprzedzanie. Bo w chwili zjechania SC na ostatnim kółku ta flaga w rzeczywistości spełnia dwie funkcje: informuje kierowców o zjechaniu samochodu bezpieczeństwa i jednocześnie pozwala wyprzedzać. Nonsens. Tylko czy w regulaminie jest zapis, że w tym momencie nie obowiązuje pierwsze znaczenie zielonej flagi (możliwość wyprzedzania)?? Tu jest wyraźna luka i szkoda, że dopiero w takich okolicznościach wychodzi na jaw nieścisłość i nieprecyzyjność regulaminu.

  • 80. Jacu
    • 2010-05-18 23:13:57
    • *.retsat1.com.pl

    @79. Marti - no niestety ale wydaje się raczej, że punkt 40.13 odnosi się do sytuacji wyjątkowej dla SC - czyli kończenia wyścigi i ten punkt to opisuje. Wyraźnie daje do zrozumienia, że w świetle tej konkretnej sytuacji NIE MOŻNA WYPRZEDZAĆ!!. Zielona flaga sygnalizuje jedynie zjazd SC i tzn. wolny tor, natomiast obowiązuje w dalszym ciągu zakaz wyprzedzania. Na marginesie dodam, że sam mam w pracy do czynienia z rozmaitymi regulaminami technicznymi i faktycznie często są napisane w sposób mający na celu totalne zagmatwanie spraw tak by tylko odczytał je odpowiedni personel ;))) - co doprowadza często masę ludzi do białej gorączki.
    Co by nie pisać chyba jednak Schumacher nie miał prawa wyprzedzać.

  • 81. Marti
    • 2010-05-19 23:45:14
    • *.160.167.2

    Jacu - z akcentem na "chyba" ;))

  • 82. Jacu
    • 2010-05-20 09:22:07
    • *.142.202.118

    @ 81. Marti - ...raczej z naciskiem na "jednak" ;))

  • 83. Marti
    • 2010-05-20 19:55:12
    • *.160.167.2

    ;)))


Skomentuj artykuł

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

Zarejestruj się już teraz

Ogólnopolski serwis poświęcony Formule 1 - Dziel Pasję
© 2004 - 2024 GPmedia | Polityka prywatności
Kopiowanie treści bez zgody autorów zabronione.

Created by nGroup logo with ICP logo