BMW traci 0,4 sekundy do czołówki
Kwalifikacje przed GP Turcji udowodniły, że zespół BMW Sauber robi małe postępy. 10 i 11 pozycja nie są być może powodem do świętowania sukcesu, jednak pokazuje, że F1.09 zmierza w dobrym kierunku.„Start z P10 jest zdecydowanie lepszy niż z P18, jak to było w Monako. Niemniej, nadal brakuje nam trochę tempa w porównaniu do czołowych bolidów. Tor pasuje bardziej do naszego bolidu niż Monako. Niemniej jutro będziemy musieli walczyć. Mimo, że strata do liderów jest całkiem mała, jest między nami a pierwszym rzędem sporo bolidów. Będzie ciężko.”
Nick Heidfeld
„Mam mieszane uczucia dotyczące kwalifikacji. Z jednej strony przykro jest przeoczyć awans do czołowej dziesiątki z tak małą stratą, ale z drugiej jestem zadowolony z postępu jaki wykonaliśmy. Bolid był wystarczająco szybki na awans do Q3. Byłem siódmy przed moim ostatnim wyjazdem w Q2, ale natknąłem się na ruch w ostatnim sektorze okrążenia wyjazdowego. Biorąc pod uwagę charakterystykę opon na sezon 2009, to wystarczyło, żeby uniemożliwić im właściwe dogrzanie i w konsekwencji zrujnowanie szybkiego okrążenia. Nasz nowy pakiet aerodynamiczny z podwójnym dyfuzorem jest krokiem do przodu. Nie tylko porównując do Monako, ale także do Barcelony, gdzie zdobyłem dwa punkty po starcie z 13 pola.”
Mario Theissen, szef zespołu
„Mieliśmy solidne osiągi w kwalifikacjach. Oczywiście naszym celem było dowiezienie do Q3 obu bolidów, ale nie udało się. Dzisiaj ponownie cała stawka była bardzo blisko siebie. Nick przestrzelił Q3 o zaledwie 0,05 sekundy, a Robert ostatecznie był 10. Co to oznacza pod kątem wyścigu będziemy wiedzieli dopiero jak poznamy strategie konkurencji. Z pozytywnych rzeczy, w Q2, gdy wszyscy jeździli w takich samych warunkach, przewaga liderów wynosiła tylko 0,4 sekundy. To potwierdza, że nowy pakiet aerodynamiczny ma pozytywny efekt.”
Willy Rampf, koordynator techniczny
„Dzisiejszy wynik potwierdza, że wykonaliśmy krok w dobrym kierunku. Niemniej, jeżeli chcemy walczyć o czołowe pozycje musimy przywieźć kolejne poprawki o takiej samej skuteczności na następne wyścigi. Wczoraj byliśmy w stanie znaleźć podstawowe ustawienia nowej aerodynamiki, co było również ważne dla rozwoju bolidu. Robertowi i Nickowi jutro nie będzie łatwo zdobyć punkty.”
komentarze
1. tomekruush
jaki odcinek toru przejeżdza bolid w czasie 0.4 sek? Kilometr czy więcej?:)
2. Makazaur
teraz czekac kto ile paliwa...
3. Makazaur
1. tomekruush 2009-06-06 15:40:22 (Host: *.aster.pl)
jaki odcinek toru przejeżdza bolid w czasie 0.4 sek? Kilometr czy więcej?:)
no co ty jak kilometr jedzie z 20-25s zaleznosci od toru a 0.4s to gdzies z 100m
4. f1andrewf1
Podejzewam, ze Robert ma duzo paliwa, skoro startuje z 10 pozycji, a wiem, ze moglby lepiej;) Oby BMW zrobilo dobra taktyke, bo inaczej to ciezko Kubicy bedzie zdobyc punkty.
Teraz czekac na to kto ile ma paliwa. Mam nadzieje, ze Robert zdobedzie pierwsze punkty (chociaz punkcik:D) Powodzenia ROBERT!!!!
5. astrostar
1. tomekruush i 3. Makazaur mi wyszło, że 0.4 s na tym torze to 24 m.
Mam nadzieję na punkty. Może chociaż jedne.
6. ufolb
Maakazaur, przelicz to sobie jeszcze raz na spokojnie ;) Bo wg Twoich obliczeń bolidy jeżdżą z prędkością około 900 kmh :)
7. Niespokojny
hmm, 0,4 s ,... ile to metrow na prostej? , ile metrow w zakrętach? - nie ważne ile metrow, ważne, że to jeszcze przepaść! ,...jednak jest lepiej! ;-)
8. tt16
Na prostej pomiedzy zakretem 11 a 12 bolid moze osiagnac predkosc 310 km/h. Wyliczajac to bedzie jakies 34 metry na torze w Stambule.
9. tt16
oczywiscie na prostej.
10. orinocoPL
A nikus nadal nie moze dogrzac opon... biedaczek...
11. astrostar
Robert największa różnica czasów pomiędzy q2 i q3. Teraz poczekajmy jeszcze na ilości paliwa
12. astrostar
Kierowca Q1 Q2 Q3 różnica q3-q2
Sebastian Vettel 1:27,330 1:27,016 1:28,316 0:01,300
Jenson Button 1:27,355 1:27,230 1:28,421 0:01,191
Rubens Barrichello 1:27,371 1:27,418 1:28,579 0:01,161
Mark Webber 1:27,466 1:27,416 1:28,613 0:01,197
Jarno Trulli 1:27,529 1:27,195 1:28,666 0:01,471
Kimi Raikonen 1:27,556 1:27,387 1:28,815 0:01,428
Felipe Massa 1:27,508 1:27,349 1:28,858 0:01,509
Fernando Alonso 1:27,988 1:27,473 1:29,075 0:01,602
Nico Rosberg 1:27,517 1:27,418 1:29,191 0:01,773
Robert Kubica 1:27,788 1:27,455 1:29,357 0:01,902
13. krz08
będzie dobrze
14. kwiatek1
Q3: długość toru: 5,338m
10: Robert: 1:29.357 min prędkość 59.7379m/s => 215,056 km/h
1: Vetel: 1:28.316 min prędkość 60.442m/s => 217,591 km/h
Tak niewiele a tak dużo. Mam nadzje że terz już BMW będzie tylko szło do przodu z poprawkami i już nic im nie stanie na przeszkodzie do zdobywania punktów a nawet podium. Trzyma za nich kciuki.
15. Kimi Rajdkoniem
12. astrostar; właśnie siedzę nad czasami z treningów i kwalifikacj:)
Coś mi się widzi, że 0,4s to była strata do Vettela. Do BGP to ok 0,25s, reszta mieści się w 0,1s. Czekam na masy bolidów, to odpowie jakie było tempo. Podobno wg Roberta tempo wyścigowe będzie lepsze niż względne tempo kwalifikacyjne.
Z tego co mówi Robert w wyścigu może być tak szybki jak RBR, BGP czy TOYO.
Robert miał w Q2 rekord w T1 więc jest nieźle.
16. tt16
astrostar: z tego mozna wywnioskować, że Robert jest najcięższy.
17. tt16
oczywiscie z pierwszej "dychy"
18. Kimi Rajdkoniem
wg mnie zjedzie na 20-22. kółko. Vettel 5-6 kółek wcześniej. 1s wolniej oznacza, że ma paliwa na 8 okrążeń więcej. Trzeba wziąć pod uwagę też względu szybkość innych bolidów względem BMW plus różnice w wykorzystaniu opon. Np Rubens swoje P3 wyjeździł na twardych gumach.
19. Kimi Rajdkoniem
*względne szybkości* OT: przydałaby się możliwość edycji postów..
20. leo_
Jesli Kubek pojechał w Q3 bez przygód, to z różnicy czasów Q2 i Q3 wynika ,że ma paliwa na jakieś 20-22 kółka (2,6 kg paliwa na okrążeniu, 0,37 sek straty czasu na każde 10 kg paliwa w baku więcej, zakładam też : średnio 8 kg paliwa na rozpoczęciu rekordowego kółka kwalifikacyjnego w Q2). Czołówka na około 15-17 kółek. Trochę dziwna się wydaje strategia mocnego dotankowania bolidu Kubicy- chyba że Robertowi w q3 coś nie wyszło, a wtedy byłoby źle (dopiero 10-ty a paliwa miałby niewiele). Oby jednak Robert rzeczywiście miał benzyny na te 22 kółka. Ale więcej będzie wiadomo po podaniu wag bolidów.
21. leo_
O kurcze, Rajdkoniem, mamy całkiem podobne szacowania.
22. Kimi Rajdkoniem
Tzn, że obaj się mylimy pewnie. Ale Zobaczymy.Twoje obliczenia łatwo sprawdzimy jak będziemy znać masy bolidów przed startem. Taktyka jest taka, żeby jak najwięcej okrążeń przejechać na twardych gumach. Potem ostatni stint na miękkich. Gdy tor będzie nagumowany opony powinny mniej się zużywać. Nie ma co liczyć na deszcz czy SC.
Sądząc po wartościach maksymalnych prędkości Robert ma raczej spory docisk. tym bardziej, że dobre czasy uzyskiwał w ciasnych sekcjach. Stąd uważam,że gumy będą mniej się zużywały. Taktyka wyprzedzania w boksach zatem.
23. Kpt.
hei chocby zajął ostatnie miejsce znalazł by poowód do chwalenia się, jaki ten koleś jest zadufany w sobie, bedzie dobrze, jak poznamy wagę bolidów bedzie wiadomo kto ile ma paliwa, ja licze na punkty dla Roberta i moze dla quick dicka
24. leo_
jeśli robertowi w q3 cos nie wyskoczyło, to obliczenia są raczej dobre. Sprawdzane od tamtego sezonu.
25. spike3008
Są już wagi bolidów Robert ważył 664kg i był najcięższy z czołówki
26. leo_
Tak, dyfuzor pomaga, i to znacznie. W Monaco straty do najlepszych było jakieś 2 sek (nietypowy i zły tor w tym roku dla BMW), wczesniej jakieś 0,9 sek. W Turcji już jest tylko 0,4 sekundy. A mam wrażenie, że w Q2 (chyba najlepszy dla zwykłego widza wyznacznik rzeczywistego tempa bolidu) Robert mógł chyba pojechać jeszcze lepiej. W pierwszych 2 sektorach pobijał rekordy, w trzecim jakby pojechał słabiej. Chyba że ma taką charakterystyke bolidu w 3 sektorze, że nie dało się pojechać lepiej.
27. jordanf1
oby Robert znów nie przespał startu
28. leo_
No i obliczenia były raczej dobre, na szczęście. Więcej na ten temat w : Kolejność startowa i wagi bolidów przed GP Turcji.
29. $herman
Obstawiamy! Co BMW spierdzieli w jutrzejszym wyścigu?
30. jar188
Wykonaliście nie krok a kroczek, biorąc pod uwagę , że ten tor lepiej pasuje pod charakterystykę F1.09, to na wolniejszych będzie już niestety gorzej.
Liczę jednak na dobre tempo wyścigowe, to wychodzi im w tym sezonie lepiej niż kwalifikacje, o ile słowo lepiej jest tu na miejscu ;)
31. leptowina
ja obstawiam że teraz założą mu płozy zamiast kół
32. rysiek45
Robert Kubica jest moim fanem ,czy jedzie jutro Robert Kubica?
33. smus80
bmw tydzien temu kiepsko ale dzis pomalu wraca jutro gdyby cos poszlo nie tak to nic nowego ale i tak bede z nimi
34. kaszpiroski
Pieprzenie. Nie da się tego już słuchać ani czytać. Ciągle to samo. Prawda jest taka że BMW i inne teamy ze "starej gwardii" są bezradne. Za dużo interwencji szefostwa F1 i FIA. Stara F1 już się skończyła. Normalnie mafia i centralne sterowanie. Czy wy tego nie widzicie. Tyle zmian na raz, po co to wszystko? Oczywiście pod Brown GP. Można wprowadzić jeszcze ze 100 nowych bezsensownych przepisów, tylko po co???
35. kaszpiroski
Swoją drogą jak to możliwe, że Mosley po pamiętnej aferze z mundurami gestapo i panienkami cały czas tkwi na swoim stołku? Normalnie gorzej jak nasz PZPN i cała ta kontrabanda z Platinim łącznie. Mafia i tyle.
36. walerus
a co ze sprzęgłem...?
37. gourmand
26 leo_ Ferrari - jak BMW Sauber - zrobiło dyfuzor i aero na doczepkę do niezbyt udanego bolidu, tyle że miesiąc wcześniej niż Niemcy i miało szanse już wcześniej nad nimi popracować. BMW Sauber próbuje w ciemno - to będzie pierwszy wyścig z podwójnym dyfuzorem, wcześniej pierwsze treningi. Inni mają to już za sobą, mają co analizować i mają dane, aby się poprawiać. Konkluzja: za wolno, bez polotu, z typową raczej dla Anglików, niż dla Niemców FLEGMĄ!
38. Skoczek130
Bardzo cieszę się z powrotu do środka stawki BMW Sauber. Z pewnością głównym powodem tego jest nowy dyfuzor, ale na pewno inne poprawki też dały poprawę. Oby tak dalej!!! Walki o tytuł nie można już oczekiwać, ale liczę na świetny występ pod koniec sezonu. Coś w stylu Renault przed rokiem.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz