Szykują się zmiany zasad neutralizacji
Problemy kierowców podczas neutralizacji w niedzielnym Grand Prix Singapuru spowodowały powrót debaty na temat kontrowersyjnych zasad towarzyszących obecności samochodu bezpieczeństwa.W Singapurze Robert Kubica i Nico Rosberg musieli odbyć karę dziesięciosekundowego postoju za wjazd do boksów, gdy te były zamknięte, gdyż brakowało im paliwa. Z kolei Fernando Alonso przyznał, że samochód bezpieczeństwa pojawił się w idealnym dla niego momencie i to temu zawdzięcza zwycięstwo.
"Gdybym próbował być uprzejmy, ta zasada nie jest dla mnie dobra" - stwierdził Peter Sauber w rozmowie ze szwajcarskim dziennikiem "Blick".
Na padoku mówi się, że większość ekip chce zmiany zasad, jednak natychmiastowa zmiana wymagałaby jednomyślności. Nie jest to możliwe, gdyż dwa małe zespoły postawiły weto. Nie mniej jednak reguły można będzie zmienić już w przyszłym roku - stowarzyszenie FOTA ma zdolność zmieniania reguł gry przy większości 7 z 10 głosów.
komentarze
1. daniel316
Nie ma dobrego rozwiązania. Ja jednak wolę stare zasady bo w tedy więcej zespołów ma szansę na sukces!
2. Series
Niech zmienia te zasady, bo mnie to denerwuje...co maja zrobić kierowcy kiedy im paliwa brakuje?? Np... gdybym był kierowca...i bym jechał i na np. 15 okrazeniu sie rozbil to ci maja malo paliwa maja po wygranej...
3. pz0
ciekawe kto się sprzeciwił
4. conrad30
lepiej żeby zmienili.Niech wygra szybszy, a nie ten który ma paliwo w baku!
5. conrad30
pz0-napewno nie czołówka tylko ci którzy upatrują nadzieji na zdobycz punktową w takiej sytuacji.
6. Piotre_k
Małe zespoły: Toro Rosso i Force India? Nie ma co tu zmieniać zasad, tylko zwyczajnie zaprzestać zamykania PitLane.
7. karolVTEC
Jeżeli chcą karać za to, a to stop and go jest zbyt dotkliwe to niech bedzie tylko kara przejazdu przez boksy!
8. sk0k
jestem pewien ze honda w stu procentach!! bodajze przed monza szef hondy powiedzial ze w wyscigu jedynym ratunkiem jest SC ... co do drugiego zespolu to nie mam penosci ale wydaje mi sie z jeden z mniejszych.
9. tuba
Honda to nie jest raczej mały zespół :]
10. owadd
I bardzo dobrze-niech wreszcie przestaną karać kierowców "za to że bolidy są na paliwo". A wystarczyłoby gdyby zespoły podawałyby sędzią tuż przed wyścigiem (lub nawet zaraz po starcie) okrążenia na których planują pit-stopy swoich zawodników. W razie SC kary dostawaliby tylko wtedy gdy pit-stopy odbyły by się na okrążeniu innym od zaplanowanego....No ale do tego potrzebni by byli całkowicie bezstronni sędziowie,co wcale nie jest takie oczywiste, a takie informacje mogły by być dla niektórych dość cenne. Choć oczywiście w odpowiednio późnym czasie takie dane nie mają już większego znaczenia. Nieważne jak to zrobią-na pewno da się to lepiej rozwiązać.
11. astrostar
Napiszę to samo po raz trzeci. Boksy są zamykane by kierowcy nie gnali do nich po ogłoszeniu neutralizacji i nie stwarzali przez to zagrożenia dla porządkowych. Moim zdaniem neutralizacja powinna wyglądać tak: sędziowie zdalnie wszystkim na raz włączają ogranicznik prędkości do np 50 km/h. (przy takiej technice jaka siedzi w bolidach to chyba żaden problem). Wolno jeżdżące samochody nie przeszkadzają (zagrażają) porządkowym w sprzątaniu toru. Przy tej samej prędkości bolidów nie powinien się zmieniać dystans między nimi. Nie ma też sensu zamykanie pit line bo i tak nikt nie będzie do niego gnał po ogłoszeniu neutralizacji. Po co komu samochód bezpieczeństwa skoro porządkowi i tak zazwyczaj nie czekają na uformowanie się kolumny samochodów która w założeniu ma im umożliwić bezpieczne wejście na tor (2 min spokoju). I wariant drugi: startujemy do wyścigu z pełnym bakiem na cały wyścig. Skończy się rywalizacja w boksach a zacznie na torze.
12. conrad30
astrostar-pozwole sie niezgodzic ze zdaniem"Boksy są zamykane by kierowcy nie gnali do nich po ogłoszeniu neutralizacji i nie stwarzali przez to zagrożenia dla porządkowych." bo pa,mietam że co innego mieli na myśli wprowadzając ten przepis,ale nie chce mi sie rozpisywać i zanudzać.Podoba mi sie drugi wariant!JESTEM NA TAK!!!
13. niza
pozwolę sobie skopiować coś co już pisałam do artykułu o BMW po wyścigu: Przepisy co do pitlane podczas SC można by było spokojnie skorygować. Wystarczyło by pozwolić tankować tylko tym zawodnikom, którym kończy się zupełnie paliwo. Nie wierzę, że sędziowie nie mogli by tego sprawdzić, że akurat w tym danym momencie ktoś naprawdę musi zatankować bo ma już pusty bak, sprawdzają oni przeróżne rzeczy więc i to dało by się spokojnie udowodnić. No ale widocznie FIA lubi zamęt :/ Ja nie widzę, innej, bardziej prostej zmiany i nie rozumiem dlaczego nie może tak być, może mi ktoś wytłumaczy??
14. bendyz
Moim zdaniem obecne przepisy sa dobre z tym, że powinno dopuszczać się możliwość zjazdu do box-ów bolidów którym nie starczy paliwa na przejazd następnego okrążenia. Sędziowie nie mieli by problemów ze sprawdzeniem danych dotyczących paliwa w danym bolidzie - ekipy same przedstawiały by dane telemetryczne po zakończeniu wyścigu. Moim zdaniem takie rozwiązanie byłoby dobre. W momencie gdyby któryś bolid zjechał na tankowanie mimo tego że miał sporo paliwa - dyskwalifikacja.
15. bendyz
zostałem uprzedzony :)
16. niza
bendyz widzę, że mamy takie samo zdanie, pozdro :):):)
17. Marti
Jedynym rozsądnym rozwiązaniem sprawy będzie powrót do poprzedniej reguły, czyli kierowcy mogą zjeżdżać na tankowanie w czasie neutralizacji bez jakichkolwiek kar.
18. dex
astrostar, wyobraź sobie, jedziesz 180 km/h w zakręcie i nagle niezależnie od Ciebie bolid zwalnia do 50 km/h....i lecisz w ogrodzenie :)
19. Krzysztof-n
@astrostar co do ostatniego pomysłu to lipa by była bo zaczęli by się ścigać w zużyciu a nie w prędkości a drugi kierowca teamu walił by w ścianę.
Najrozsądniejsze choć i może ciut trudne do realizacji było by gdyby po kwalifikacjach każdy zespół deponowałby u stewardów informację ( oczywiście całkiem top secret ) o strategii dla każdego kierowcy i w razie wyjazdu SC do pit mogli by zjechać, ci którzy mieli zaplanowany pit na danym okrążeniu lub na następnym ( ponieważ przeważnie SC jeździ 2 okrążenia góra 3 ) a żaden team nie zostawia paliwa w baku na więcej niż 3 okrążenia.
W momencie ogłoszenia wyjazdu SC ogłaszano by, który bolid może zjechać do pit i po sprawie bo po Q3 wszystkie strategie są już ustalone i każdy team wie kiedy jego kierowca ma zjechać.
20. bajetek
Ciekawe nie powiem... Ale czy to coś da??
21. Krzysztof-n
wg mnie było by najbardziej fair ...
22. niza
jakbym znała ang to chyba bym wysłała jakiś list do FIA z moim pomysłem ( i nie tylko moim :] ), bo mnie po prostu szlag jasny trafia, nie rozumiem dlaczego nie może być tak jak ja pisałam i bendyz, przecież już nie ma nic prostszego !!!!!
23. conrad30
Krzysztof-n-ciekawe nie powiem!Ale jeśli myślisz że teraz nie ścigają w zużyciu paliwa,to błąd!POZ
24. conrad30
niza-każdy pomysł jest dobry zanim sie go nie wprowadzi! Odkąd pamietam to wady wychodzą dopiero w realu!POZ
25. borgolot
Pozwolić tankować wszystkim! Przepis o zamknięciu pitlane w neutralizacji jest głupi. Poco kierowcy mają się starać w sobotę? wystarczy zakwalifikować się do Q2 i nalać przed wyścigiem do pełna, po tem w odpowiednim momencie wysłać jednego na bandę i sukces zespołu jest. Nie twierdze, że tak było tym razem, ale... Obecny przepis faworyzuje słabsze zespoły, które liczą na fuksa, rezultat w wyścigu to efekt ciężkiej pracy technologii, talentu i zainwestowanych pieniędzy, trzeba wykluczyć jak się tylko da wszystkie elementy loteryjne. Argument, że słabsze zespoły mogą zapunktować do mnie nie trafia, sorry ale wyścig f1 to akcja harytatywna.
26. conrad30
borgolot-pełna zgoda!
27. borgolot
...albo zabronić grzebać przy samochodach wszystkim po kwalifikacjach, nie tylko tym z Q3. pozdro.
28. Niespokojny
Z całym szacunkiem dla Wszystkich!!!...ale trzeba wziąć pod uwagę do tych rozważań,że zespół w każdej chwili ma możliwość zmiany strategii(oczywiście już w pewnym ograniczonym zakresie,wynikającym z założonej strategii na starcie),a o tym chyba zapominacie.Pozdr
29. kumahara
borgolot: popieram, dodam tylko, że jeszcze jeden durny przepis o zabranianiu zmian w pierwszej 10 po Q3.
30. ptasior
Pozwolenie na tankowanie tylko tym którym kończy się paliwo też byłoby niesprawiedliwe, ktoś kto miałby paliwa na parę kółek więce byłby pokrzywdzony bo musiałby tankować zaraz po zjeździe SC a wiadomo co to oznacza... Najrozsądniejsza byłaby zasada "róbca to chceta", czyli można tankować kiedy się chce; troche losowości też by było ale jakie to emocje kiedy pół stawki zjeżdża w tym samym momencie na tankowanie, przykład - Kanada :)
31. Jolinar
Jestem za tym żeby bolidy były zatankowane na cały wyścig. Nie byłoby problemu tankowania w czasie SC i przy okazji niebezpiecznych sytuacji na pitstop
32. Sin1818
na pewno powinna byc zmiana bo Kubica miał zwalony wyścig przez Piqeta chociaz Rosberg który zjechał do boksow kolko wczesniej to Robert miałby realne szanse na drugie w karierze zwyciestwo
33. Sin1818
Jolinar konstrukcja wspolczesnych bolidow nie pozwala na tankowanie na caly wyscig najwyzej na 60/65% wyscigu
34. ptasior
@Jolinar - a jakie niebezpieczne sytuacje mogą być w pitlane? Urwany wąż to nie tragedia. No i najważniejsze: ten sport MA być niebezpieczny, to jest jedna z tych rzeczy, która powoduje fascynacje tym sportem. Porównaj sobie to co jest teraz (pewnie już nikt nigdy nie zginie na torze) do tego co było kiedyś. Wystarczyło poważnie uderzenie i bolid stawał w płomieniach, teraz bak jest zabezpieczony przed czym takim. Ogólnie uważam, że przesadzają z tym bezpieczeństwem, robieniem poboczy, żeby ktoś się nie rozwalił. Brakuje mi takich wyścigów jak ten pierwszy w tym roku kiedy do mety dojechało 7 kierowców.
35. Sin1818
mnie tez chyba w Monako w 1996 dojechalo 3 kierowcow
36. niza
ptasior a ja nie chce oglądać jak ktoś ginie na torze, przyznaje się bez bicia, że tym sportem zafascynowałam się "od Kubicy" ale jakby doszło do tego, że zginął by ktoś to z miejsca przestaje oglądać F1. pokochałam F1 bardzo mocno ale nie mam zamiaru widzieć takich dramatów
37. xsamir
Moim zdaniem przekazanie informacji na temat strategii danego kierowcy jest bezsensowne, gdyż zamykałoby to drogę do zmiany strategii podczas wyścigu. Ciekawym pomysłem mogłoby być pozwolenie na tankowanie bolidów podczas SC ale bez możliwości zmiany opon.
38. lewusFIA
Wiadomo, że słabością obowiązujacego przepisu jest moment wyjazdu SC, moment gdy kierowcy są blisko pit stopu, tu decydyje każde okrążenie, natomiast nie ma problemu gdy kierowcy są już po pit stopach lub sporo okrążeń do nich. Sensownym rozwiązaniem wydaje się być: po wyjeździe SC każdy z kierowców może wykonać normalny pit stop, wraca na miejsce, które zajmował przed wykonaniem pit stopu a po ruszeniu wyścigu musi zjechać na pit stop na czas w jakim wykonał pit stop w czasie neutralizacji. W tej opcji nie jest karany gdyż i tak musiałby wykonać pit stop a jedyną stratą jest powrót na tor na koniec stawki.
39. coboss
jak zamykac to tylko na okrazenie wyjazdowe SC lub calkowicie az on nie zjedzie a nie ani w du... ani w oko :/ oczywiscie lepsza wersja jest ta pierwsza
40. walerus
może być kara = kara sutra!
41. dpiech
Powinni wprowadzić kary finansowe i tyle. Kierowców i zespoły stać na nie a z drugiej strony taki zjazd podczas zamkniętych pit stopów nie byłby bezkarny.
42. niza
dpiech jestem za!!! rewelacyjny i zarazem prosty sposób egzekwowania kary za zjazd po pitlane podczas SC
43. Ola9595
A po co to zmieniać? Dużo kierowców już oberwało, jakoś dalej żyją.
44. krzych132
Takie pytanie nie na temat ale związane. Jak myślicie czy stratedzy dowolnego zespołu mają dokładną wiedzę kto na którym kółku zjeżdża na tankowanie a cała "niewiedza" dla kibica to tylko dla publiki, czy jednak jest to możliwa do ukrycia tajemnica?
45. ptasior
@niza - w latach 50-tych zginęło 15 kierowców, w 60-tych - 13, w każdym nastęnym dzięsięcioleciu coraz mniej. Ostatni był Senna w 1994. Bolidy są obecnie na tyle bezpieczne, że już nikt nie zginie. Zwłaszcza w czasach w których w wyścigu jest zaledwie kilka wyprzedzeń i w dodatku kierowcy nie walczą jakoś szczególnie ze sobą... A i F1 interesuje się od tego samego czasu co Ty :) pozdro
46. batic
A moze tankowac bolidy na caly wyscig? Znikna problemy z maszynami do tankowania i zniknie problem neutralizacji. Troche to wplynie tez na bezpieczenstwo, juz ktorys mechanik z kolei w tym sezonie zostal obalony przez rurke z paliwem. Hej!
47. pralat
astrostar - dokładnie! Ja też już wcześniej przy okazji innego wyścigu pisałem o powrocie do tankowania pod korek na starcie i niedotankowywania podczas wyścigu. Kiedyś tak właśnie było i jakoś nikt nie protestował, a na torze walczyli kierowcy, a nie mechanicy, czy stratedzy! Ale chyba to se ne wrati...
48. niza
ptasior ja to akurat wszystko wiem, bo czytam trochę o F1 żeby nie być "zieloną", ale dzięki za dobre chęci :) p.s dla niektórych jest to wadą, ze ktoś interesuje się F1 od Kubicy, ale ja się tego wcale nie wstydzę, bo w końcu każdy kiedyś zaczynał, a miedzy innymi po to jest taki portal, żeby człowiek się uczył :) upsss trochę odbiegłam od tematu, przepraszam
49. pz0
lewusFIA, ale żeś wymyślił. Zakładamy że jesteś pierwszy, masz powiedzmy 30 sekund przewagi, którą budowałeś w pocie czoła przez pół wyścigu. I po tych wszystkich manewrach jedyna strata jaką ponosisz jest jedynie to że lądujesz na końcu stawki. Genialne. Czym to się różni od tego co spotkało Kubicę w ostatnim GP? To obecnie się stosuje, tylko że nie jest to powiedzmy 8 sekund tylko z urzędu 10. Poza tym przy takim manewrze i tak potrwa to dłużej bo będziesz miał przy wyjeździe czerwone światło. Nadal jestem zwolennikiem starego przepisu. Budujesz przewagę by po tankowaniu ją zachować.
50. joel
Żadna zmiana zasad tankowania podczas SC nie rozwiąże problemu, gdyż największym wypaczeniem jest sama neutralizacja.
Zawodnik który prowadzi w wyścigu i z powodu braku paliwa jest zmuszony do zjechania podczas procesji na pitstop ląduje w efekcie na końcu stawki.
Nawet jeżeli nie dostałby żadnej kary i jeżeli część zawodników również zjedzie na pitstop i tak jest zwykle w plecy.
Dla czołowki która ma wypracowaną przewagę pewną szansą jest właśnie szybkie tankowanie zanim uformuje się procesja, mimo kary stop-and-go, co dobrze obrazuje przypadek Roberta i Rosberga.
Rozwiązaniem problemu neutralizacji byłoby natomiast wznawianie wyścigu ze startu zatrzymanego na podstawie czasów przekroczenia linii startu-mety na okrążeniu poprzedzającym neutralizację.
Zawodnicy byliby wypuszczani z tego samego miejsca z którego odbywa się normalny start zgodnie z wcześniej zmierzonym opóźnieniem w stosunku do lidera, zdublowani startowaliby np. z pitlane.
Tankowanie podczas neutralizacji bez ograniczeń, ale zawsze z "karą" stop-and-go, co przy takim rozwiązaniu odbierałoby jedynie przewagę, którą uzyskuje tankujący zawodnik.
F1 nigdy nie zdecyduje się jednak na takie rozwiązanie, gdyż mimo całej tej technologii, którą dysponują jest to dla nich zbyt skomplikowane i niewidowiskowe, wolą aby odbywały się takie przedstawienia jak to wykonaniu teamu Renault.
51. alepski
a według mnie samo jeżdżenie w czasie neutralizacji jest bez sensu. tylko głupi korowód i bezsensowne spalanie paliwa. Dlaczego po prostu nie zapauzować wyścigu? Wjeżdża SC, wszyscy zatrzymują się za nim, nikt nikogo nie wyprzedza. Porządkowi czyszczą tor. Następnie SC rusza i i jest jakby lotny start. Więcej ścigania. łatwiejsze sprzątanie, mniej spalonego paliwa, koniec bzdur z karami za tankowanie w czasie neutralizacji, bo na to jedno okrążenie pewno starczyłoby paliwa wszystkim. problemem mogły by być opony a dokładnie ich temperatura ale skoro i tak ma wejść przepis o braku kocy grzewczych to czemu nie?
52. darecky3
niza i ptaior co do kierowcow tak macie racje ,Senna byl ostatnim kierowca ktory zginal na torze jednak zasady bezpieczenstwa (zagrozenie zyia jak najbardziej jest na topie) ostatnimi ofiarami sportu f1 byli ludzie z obslugi toru Monza 2000 i Australia 2001. Bezpieczenstwo to nie tylko kierowcy, wokol tego sportu jest rowniez wielkie zaplecze o ktorym ne mozemy zapominac. Co do neutralizacji to rozwiazanie jest prostrze niz myslicie. Po pierwsze wyjazd SC to loteria czasowa, wszyscy traca, jesli nieprzewage czasowa to pozycje, natomiat ci najslabsi ze strategia najmniejszej ilosci tankowania wchodza w punkty jesli nie na podium. Zasada prosta, nie wolna reka lecz obowiazkowe zjazdy na pit lane po wyjezdzie SC na okres jednej minuty, po czym opuszczenie pit lane za SC w takiej samej kolejnosci jak przed incydentem i start normalny jak to sie odbywa po opuszczeniu toru przez SC. Dystans sie zmniejszy pomiedzy zawodnikami ale szanse pozostaja jak na starcie. To jest prawdziwa neutralizacja a nie "degradacja". Zadna telemetria i inne pierdoly, latwe, przyjemne, bezpieczne i uczciwe. pozdro
53. lewusFIA
2008-09-29 23:15:12 pz0 : czy ty jesteś taki tępy i nie potrafisz rozumieć tekstu pisanego po polsku , czy zwyczajnie tego nie czytałeś i odpowiadasz tak dla zasady. Nie potrafisz zrozumieć co się pisze to przynajmniej nie zabieraj głosu. Przy SC wszelkie przewagi się niwelują, jakie czerwone swiatło przy otwartym pit laine, chłopie przeczytaj porzadnie a potem się wymądrzaj !
54. lewusFIA
Dokłóadnie ta sama zasada jak ja piszę z tym, że w tym przypadku jeżdża zaś w Twojej propozycji stoją w pit laine.
55. lewusFIA
to do dareckiego3
56. masaj
Dla mnie ten news jest wyjątkowo kulawy. O potrzebie zmian zasad trąbi się za każdym razem gdy pojawienie SC wypacza wynik rywalizacji, więc to nie nowość. Ostatnio często po zakończeniu treningów kierowcy testuje nowe rozwiązania, ponieważ w newsie nie ma słowa na ten temat, więc zacytuje fragment z innego miejsca: "Prace nad nowym rozwiązaniem trwają już od jakiegoś czasu. Zmiany mają pójść w kierunku zwalniania kierowców tylko na odcinku, w którym nie jest bezpiecznie, bez konieczności zamykania boksów. Najnowsza wersja systemu informuje kierowców, że jadą zbyt szybko za pomocą dźwięku. Jego testy będą kontynuowane podczas pozostałych trzech weekendów. System powinien być gotowy do użycia w 2009 roku."
57. pz0
lewusFIA - tak się składa że gdy jedzie procesja za SC przy wyjeździe z PitLane to pali się tam czerwone światło, no chyba że jestem dalton. Przyznaję, że nie rozumiem tego Twojego pomysłu. Zrozumiałem to tak, że np. prowadzę, mam 30 sek przewagi, wyjeżdża SC, ja w tym momencie jadę tankować. Tankuję 6 sek. wyjeżdżam np. 5 sek przed drugim bo cała impreza zajęła mi 25 sekund. SC w ciągu powiedzmy 2 okrążeń spłaszcza stawkę. Po np. kolejnych dwóch okrążeniach zjeżdża, wtedy ja jadę na obowiązkowy postój, stoję 6 sekund i powracam na tor (znowu cały przejazd zabrał mi 25 sekund). Ląduję wtedy na ostatnim miejscu (stawka jest spłaszczona). Jeżeli pokręciłem to sprostuj, bo przyznaję że nie kumam. Nie czepiam się tylko chciałem dobrze zrozumieć Twój pomysł.
58. lewusFIA
pz0, dość jasno przedstawił to darecky3, z tym, że w mojej opcji bolidy są w ruchu, natomiast u dareckiego czekają w pit laine ( podobno taki postój jest niekorzystny dla bolidów) w rezultacie efekt jest identyczny w obu opcjach. Uczepiłeś się niezrozumiale czerwonego światła - nie ma ! bo pit laine jest otwarte cały czas.
59. lewusFIA
czerwone światło jest w obecnych przepisach, ja mówię o opcji ew.
60. pz0
Nasze spekulacje nie mają sensu. Na autosport.com piszą że testują nowe oprogramowanie, które informuje kierowców dźwiękiem, że jadą zbyt szybko w sektorze, gdzie wydarzył się wypadek żeby ograniczyć prędkość w niebezpiecznym miejscu podczas neutralizacji. Dlatego zaraz po wyjeździe SC boksy mają być otwarte.
61. pz0
Widzę że masaj był szybszy i na dokładkę ładniej przetłumaczył.
62. lewusFIA
Czyli próba weliminowania SC, i o to chodzi !
63. pz0
Tym razem ty nie zrozumiałeś :-) SC ma być. Różnica polega na tym że do czasu spłaszczenia kierowcy mają być zwalniani w zagrożonym sektorze, a boksy cały czas otwarte. To zwolnienie w jednym sektorze po to żeby kierowcy nie gnali ile sił w nogach w tym niebezpiecznym miejscu. Przeczytaj sobie najlepiej newsa na autosport.com.
64. sk0k
tuba a czy ja powiedzialem ze honda to maly zespol ? powiedzialem ze honda " i " jakis maly zespol...
65. hotshots
Większość zmian a`pro`po SC juz była - teraz zebrać je w całość tylko.......
1.Poszerzyć pitalan-y dla bezpieczeństwa mechaników 2. każdy zespół ma określonej pojemnosci bak (np:połowa dzisiejszej objętości)
3.Tankowanie jak kiedyś w F1 i jak jest w Nascar - każdy kiedy chce i jest po barszczu - a my oglądamy walkę na torze, walkę w Pitach,wyprzedzania (slicki,lżejsze bolidy) - a SC to będzie betka !
66. s_4
zakaz tankowania w trakcie wyścigu rozwiązał by problem neutralizacji i zepsutych maszyn do tankowania... tyle tylko że trzeba by wprowadzić zmiany w silnikach, żeby były oszczędniejsze...
67. Piotr_the
Dokładnie jedno tankowanie, odblokowany rozwój silników tak żeby mniej paliły, jedynie zmiana opon dozwolona, to by było ekologiczne posunięcie a nie jakieś dziwaczne pomysły!
68. masaj
@pz0
W sumie jak napisał lewusFIA, jest to chyba próba wyeliminowania fizycznie SC, ma zastąpić go oprogramowanie. Najtrafniej chyba określić to jako próba wyeliminowania neutralizacji.
69. ave
Ja jestem za likwidacją tankowania podczas wyścigu, może jest to widowiskowe ale zbyt niebezpieczne zwłaszcza dla mechaników, jak komuś urwie łeb to w końcu zrezygnują z tego. Jak ktoś wcześniej pisał jestem za zdalnym ograniczeniem prędkości w bolidach tak do 100 km/h podczas wyjazdu SC, a jeśli chodzi o niebezpieczeństwo bolidu będącego w zakręcie to przecież są czujniki przeciążenia jakimi są poddawani kierowcy i system mógłby zadziałać z odpowiednim opóźnieniem, poza tym można wprowadzić jakiś flesz ostrzegający kierowcę o włączeniu w/w ograniczenia. Przy obecnych przepisach wyścigi na pewno są bardziej widowiskowe i szybkie i raczej z tankowania w przyszłym sezonie nie zrezygnują. Obecne przepisy pozwalają wygrać potencjalnie słabszemu zespołowi, ale czy oto chodzi żeby o losach wyścigu decydował kierowca który w nim już nie jedzie.
70. Shallan
No i niech skrócą wyścigi do 2 okrążeń, podczas każdego wyścigu kierowca musi wystąpić w dwóch strojach, raz w ciągu sezonu może pojechać nago ;)
71. pz0
Shallan jestem za, ale pod warunkiem, że będą jeździć kobiety. Jakoś nie mam ochoty oglądać Nicka ubranego jedynie w czapeczkę Bridgestone na podium.
72. Jarek20
Dzieki tym przepisom gorszy może wygrać. Gdzie tu sport i rywalizacja?
A z tego co słyszałem niemożliwy jest długi postój bolidów F1 przy włączonym silniku. Silniki są chłodzone powietrzem, więc na postoju spaliłyby się.
73. Shallan
@ pz0 HAHAHA ;)
74. lewusFIA
2008-09-30 00:55:56 pz0 ; a co ma piernik do wiatraka, przecież dyskusja tyczy niesprawiedliwości, która dotyka kierowców zmuszonych do tankowania a nie bezpieczeństwa - to inna działka. Generalnie i w skrócie rzecz ujmując:- neutralizacja jest etapem wstrzymania wyścigu, więc nie powinno się właściwie nic zmienić, ani kolejność kierowców ani wykonywanie pit stopów gdyż są one częścią wyścigu, ale w sytuacji podbramkowej albo nawet i nie, niech będzie, że każdy z kierowców ( jego wola) może wykonać pitstop ( nazwijmy go umownie np.'zabroniony') w czasie neutralizacji, czyli ( to jest ważne) wstrzymania wyścigu i w związku z tym po tym pit stopie kierowca wraca na zajmowane miejsce w szeregu przed jego wykonaniem a po wznowieniu wyścigu musi ten 'zabroniony'pitstop wykonać w tym samym wymiarze czasowym na pierwszym okrążeniu. Idea pomysłu dareckiego jest taka sama, ale prostsza w realizacji niemniej niemożliwa do wprowadzenia ze względu postoju bolidów w czasie sprzątania toru, który dochodzi przeważnie do kilku minut, a ten z udziałem Piqueta to prawie 10min. czy nawet więcej.
75. purec
Witam. Jutro na INTRERIA.PL wideoczat z Robertem, start 14:30 . POZDRO!!!
76. walerus
neutralizować to by trzeba Piqueta i Nakajimę.....
77. motaszek66
Trudno przewidzieć i prognozować wszystko, co może wydarzyć się na trasie. Do wielu sugestii omawianych na tym forum dorzuciłbym jeszcze jeden pomysł - w trakcie neutralizacji boksy powinny byś zamkniete bezwzglednie dla wszystkich. Czyli: przyjmujesz taktykę, że zawsze masz w bolidzie paliwo na przetrwanie okresu pobytu na torze SC, albo żegnasz się z wyścigiem jak Ci go zabraknie...
78. masaj
Chyba nie ma żadnych szans na zmiany (nawet połowiczne) w tym sezonie jeszcze. A w przyszłym trzeba mieć nadzieję, że wejdzie system nad którym obecnie pracują - bo chyba jest to najlepsze rozwiązanie problemu neutralizacji.
79. piotrek74
motaszek66 >a jak cztery pierwsze zespoły będą miały paliwa po jednym okrążeniu więcej to który wygra zespół ? ten co ma cysternę ? czyli ostatni
80. leo_
No właśnie, sama redukcja prędkości przy SC nie jest dobra, bo wtedy zyskali by Ci co zjechaliby do boksów. Dlaczego? Bo zjazd w czasie neutralizacji i tym samym w czasie ograniczenia do stałej ale małej prędkości byłby korzystny dla zjeżdżających (przejazd przez pit lane by zajmował tyle samo co zawsze, a ruch na torze byłby przecież wolniejszy, czyli zyskiwałoby się pozycję w stosunku do sytuacji przed zmianą przepisów). Tak więc trzeba by było to jeszcze dopracować, np wyjazd po wykonanym pit stopie za tym kierowcą, za którym się jechało przed zjazdem (jak pisze też lewusFIA) . Mam tylko nadzieję że takie rozwiązania nie wywołałyby jakiś dodatkowych problemów. Ale rzeczywiście chyba najprostsza byłoby likwidacja dotankowań: niech każdy leje tyle żeby wystarczyło na cały wyścig.
nie skomplikowałoby yto zabardzo ale niestety by to też skomplikowało regulamin. Chyba stosunkowo proste rozwiązanie to obowiązek wyjazdu za zawodnika za którym się jechało przed takim zjazdem do boksów. Najprostsze byłoby rzeczywiście
81. leo_
Sorki, oczywiście powinno być bez ostatnich 3 linijek.
82. masaj
@leo_
Z tego co można było wyczytać ograniczenie prędkości obowiązywałoby jedynie na odcinku na którym jest niebezpiecznie. Nie da się wymyślić chyba nic lepszego. Pozostałe pomysły, które są rzucane na forum nie rozwiązują problemu neutralizacji, bo w ich przypadku dalej konieczna byłaby wizyta SC na torze co wypacza wyścig. W przypadku systemu nad którym pracują obecnie chyba tylko w jednym przypadku wystąpiłaby niesprawiedliwość - gdy jacyś kierowcy musieliby o jeden raz więcej od pozostałych pokonać strefę "niebezpieczną" z ograniczeniem prędkości. Wydaje się jednak, że zapewnienie by każdy kierowca tyle samo razy zwalniał na tym odcinku nie powinno być problemem.
83. astrostar
LewusFIA - zgoda że neutralizacja jest wstrzymaniem wyścigu i nie powinno się nic zmieniać ale z całej tej dyskusji podobają mi się najbardziej dwa pomysły:
1 (mój) jazda przez cały wyścig bez tankowania plus odblokowani rozwoju silników by były oszczędne / ekologiczne (to takie teraz modne :-) 2 spodobał mi się też pomysł darecky3'a - obowiązkowe zjazdy do boksu i lotny start za SC w kolejności jak przed neutralizacją
84. lewusFIA
2008-09-30 22:59:11 astrostar ; zastanów się ile będzie ważyć bolid z paliwem na cały wyścig i jak się mają do tego kwalifikacje w obecnej formie, natomiast pomysł dareckiego jest dobry, tylko żaden bolid nie może stać tak długo bezczynnie, jak myślisz dlaczego ciągle jeżdżą w trakcie neutralizacji, przecież mogliby się gdzieś po drodze zatrzymać do uprzątnięcia toru bez zajeżdżania do PL i po sprawie, pomyśl. Pozdrawiam
85. pz0
Pomysł dareckyego jest też ma poważne wady. Jeżeli tankowałeś tuż przed SC to tracisz powiedzmy 5 pozycji. Ci co tankują w czasie SC nie tracą już pozycji bo wyjeżdżają w kolejności takiej w jakiej został wstrzymany wyścig. Tankowanie na cały wyścig nie podoba mi się bo wylatuje jeden z ciekawych elementów całego cyrku. Pomysł FIA najbardziej mi przypadł do gustu. Trzeba sobie zdać sprawę z jeszcze jednej rzeczy. SC zawsze w jakimś stopniu wypaczy wynik, chodzi o to aby to zminimalizować.
86. kumahara
2008-10-01 11:17:39 pz0 ; dlatego lewusFIA dobrze mówi, że ci co tankują w czasie SC muszą ten pitstop powtórzyć w czasie wyscigu, ja tak to zrozumiałem i wydaje mi się, że jest to dobry pomysł by kierowcy unikneli niesprawiedliwej kary.
87. kumahara
oczywiście kolejność kierowców
po zjechaniu SC z toru jak przed jego wjazdem na tor.
88. pz0
Przecież powtórzenie pitstopu to obecny przepis. Kara 10 sekund to jest właśnie ta powtórka stopu oddawana po restarcie. Ciągle nie wiem po jakie licho tyle kombinacji jak rozwiązanie problemu jest proste bez żadnego oddawania, ustawiania szyków, przeliczania.
89. lukas_e
A może jeszcze inaczej? W pitlane jest ograniczenie prędkości do 100 lub 80 km/h (zależnie od toru - z tego co wiem - mogę się tu mylić ale nie to jest sednem). W trakcie neutralizacji może wprowadzić ograniczenie prędkości w pitlane jeszcze niższe - tak aby tankujący tracił odpowiednią ilość czasu do wolniej wtedy jadących po torze? Powinno się to udać określić. I wtedy mamy normalnie ograniczenie w pitlane 80km/h i w trakcie neutralizacji np 40km/h (przykładowo).
90. kumahara
2008-10-01 15:42:47 pz0 ; ale w obecnym przepisie kierowca po pitstopie ląduje na końcu stawki a w tym o którym mowa wraca na miejsce zajmowane przed zjazdem na przymusowy pitstop, tu tkwi cała różnica eliminująca karę za pitstop w czasie neutralizacji. Przynajmniej ja tak to zrozumiałem i jak najbardziej popieram takie rozwiązanie.
91. masaj
Podobnie jak @pz0 nie rozumiem po co te dywagacje - wymyślanie coraz to nowych zasad. Przecież trwają prace i testy chyba najlepszego systemu jaki można zaproponować. Trzeba jedynie trzymać kciuki by się udało i jak najwcześniej był wprowadzony
92. pz0
Jak ląduje na miejscu zajmowanym przed przymusowym PitStopem to po co ten przymusowy PitStop?
93. lewusFIA
Wiesz co pz0, chyba 'lecisz w gumę', przecież to jest proste jak drut i albo sie bawisz albo nie chcesz tego pojąć, żonie której daleko do Twojej wiedzy o F1 raz wytłumaczyłem i zrozumiała w czym rzecz a Ty znawca - no nie wygłupiaj się. Przeczytaj uważnie co napisane w tym temacie o ile wogóle to Cię interesuje, no dobra jeszcze raz to napiszę na konkretnym przykładzie. Załóżmy Kubica ma paliwa na 18 okrążeń tzn. że na 18 okrążeniu MUSI zjechać na pit stop, ale na 17 okr. wyjeżdża SC, pit laine zamknięte, ale Robert nie ma wyjścia, wykonuje zabroniony pit stop po czym wraca nie na koniec stawki a na miejsce powiedzmy 4 bo takie zajmował przed zabronionym pit stopem, karuzela krąży jeszcze 2-3 okrążenia i lotny start. Teraz Robert musi wykonać taki sam pit stop, który wykonał w czasie neutralizacji, ponieważ gdyby tego nie zrobił miałby pit stopa za friko a przecież na 18 okrążeniu i tak musiałby zjechać do pit laine nawet gdyby nie było SC i to jest właśnie ten pit stop, który musi jakby 'oddać' gdyż wykonał go w czasie gdy wyścig nie był rozgrywany, w ten sposób nie ponosi kary za wykonanie zabronionego pit stopu, który jest tym pit stopem z 18 okrążenia ale jakby przesuniętym w czasie i wykonanym na przypuśćmy 21 czy 22 okrążeniu. Mam nadzieję, żę może zrozumiesz o co chodzi, to naprawdę proste ! Pozdrawiam.
94. Budyn_F1
Powinni natychmiastowo od przeszlego sezonu zmienic przepisy!!!
95. pz0
Cały czas to rozumiem. Powiedz mi jeszcze po tym stopie na 21 okrążeniu, gdy cała stawka jest spłaszczona na którym miejscu prawdopodobnie wyląduje Kubica. Moim zdaniem przy spłaszczeniu ląduje na końcu. To naprawdę proste. Czyli jadąc na 4 miejscu i mając nawet minutę przewagi nad piątym po tych manewrach tracisz wszystko. Teraz zrozum o czym ja piszę. Robisz PitStop normalnie bo boksy otwarte, normalnie tankujesz, normalnie wyjeżdżasz i tracisz tyle co normalnie. Kapujesz? nie jest prostsze i bardziej sprawiedliwe? Twój pomysł niewiele różni się od tego obecnie obowiązującego, jedyna różnica polega na tym że przed karnym postojem nie tracisz pozycji. Czyli Twój pomysł sprowadza się d tego że na koniec stawki wylatujesz nie na raty tylko za jednym zamachem.
96. lewusFIA
Tylko obecnie pechowiec po przymusowym pit stopie ląduje na końcu stawki a potem po karnym 10sek. postoju w pitlaine ląduje znów na końcu ale z ok. 30sek dodatkową stratą czsową i chodzi o zlikwidowanie tej dodatkowej niesprawiedliwej straty czasu.
97. pz0
Skoro wylądowanie na końcu stawki bez dodatkowej straty 30 sek jest sprawiedliwe to Twój pomysł jest bez zarzutu. Mi dla odmiany chodziło o to żeby nie było w ogóle straty. Wypowiedź Kubicy ''Moja faworyzowana reguła, którą jednakowoż zawsze miałem na uwadze myśląc o SC, to wrócenie do reguły sprzed 2-3 lat. Tak naprawdę sądzę, że właśnie ona była tą najlepszą opcją''. Czyli to o czym trąbię od bardzo dawna. Jak się uparłeś to niech będzie że Twoja reguła jest lepsza.
98. lewusFIA
Cieszę się pz0, że zrozumiałeś o co mi chodzi, natomiast straty wynikającej z samego wyjazdu SC na razie nie da się wyeliminować, no chyba że zlikwidować SC ale wtedy mamy kolejny problem - bezpieczeństwo.
99. pz0
Tą Twoją propozycję to ja od początku rozumiałem, lecz do tej pory nie rozumiem w czym ona jest lepsza od tego co było 2-3 sezony temu, albo ta nowa propozycja - ograniczenie prędkości w zagrożonym sektorze, ponieważ przy twoim rozwiązaniu straty są gigantyczne, natomiast przy poprzednim rozwiązaniu strat praktycznie nie było.
100. lewusFIA
Mi chodziło o zlikwidowanie kary 10 sek postoju w pit laine, jakie gigantyczne straty? takie same jak kierowców wykonujących pit stop gdy już jest otwarte pit laine, czyli bez kary.
101. pz0
Strata jednej pozycji to dużo większa strata niż strata nawet 30 sekund przewagi bez utraty pozycji. Z tym że to rozwiązanie co mi się podoba nie powoduje żadnych strat. Twoje rozwiązanie powoduje powoduje pewną utratę kilku - kilkunastu pozycji ponieważ stawka jest już spłaszczona. Przy tym moim rozwiązaniu jesteś w stanie wykorzystać przewagę którą zbudowałeś w trakcie wyścigu i na dokładkę to moje rozwiązanie jest beznadziejnie proste - zjeżdżasz, tankujesz, wyjeżdżasz i tam gdzie jesteś tam zostajesz, nie wymaga żadnego oddawania pozycji. Zresztą ta dyskusja jest jałowa, bo i tak będzie wprowadzane w życie to rozwiązanie które mi (Kubicy zresztą też i FIA też) się podoba. Powtarzam rozwiązanie jest banalne i proste. Boksy nie będą wcale zamykane, tankowanie w dowolnym momencie bez zbędnego kombinowania.
102. Andy Cho
wyścig to nie totolotek ma wygrać najszybszy a nie szczęściarz koniec kropka
103. dziarmol@biss
2008-10-03 17:38:46 lewusFIA-gratuluję Ci cierpliwości w tłumaczeniu hehe pełen szacun pozd.
104. pz0
dziarmol, tylko ze ja cały czas twierdzę że rozumiem o co chodzi lewusFIA, jedynie nie rozumiem co w tym rozwiązaniu jest takiego rewelacyjnego, co jest lepszego od rozwiązania które nie powoduje żadnych strat, nie ma zamykania boksów, oddawania pozycji, liczenia czasu tankowania, i jest tak proste, że nawet debil powinien je zrozumieć. Widzę dziarmol, że nadal nie umiesz czytać, albo nie potrafisz zrozumieć tego co czytasz. Dziesięć razy piszę to samo, a mimo wszystko niektórzy nie potrafią zrozumieć.
105. lewusFIA
Dzięki dziarmol, równiez pozdrawiam. @ pz0, tylko jeszcze mi powiedz kto nie ponosi żadnych strat w czasie wyjazdu SC, bo z tego co piszesz 10 razy to tego samochodu poprostu nie ma a przecież dyskusja tyczy właśnie w sytuacji neutralizacji wyścigu, każdy debil powinien to zrozumieć no ale Ty nim jak widać nie jesteś !
106. dziarmol@biss
2008-10-06 17:40:05 lewusFIA -buhaaaaaaaaaaaa
107. pz0
lewusFIA, rozwalasz mnie kompletnie. Tak, masz rację, strata powiedzmy jedynie 30 sekund przewagi i jedynie 15 pozycji na tankowanie to żadna strata, genialne rozwiązanie, o wiele lepsze niż gigantyczna strata aż 30 sekund przewagi bez straty pozycji. Oczywiście o wiele łatwiej jest wyprzedzić 15 bolidów i nadrobić znowu te 30 sekund niż nadrobić 30 sekund bez konieczności wyprzedzania. BRAWA za pomysł. Że przy SC stawka się wyrównuje to oczywiste, chodziło mi jedynie o nie zaliczanie kolejnych strat, ale jak widać to jest za trudne do zrozumienia, że dziarmol nie zrozumie to wiedziałem, zawsze miał z tym problemy, ale sądziłem że Ty osiągniesz jakiś minimalny poziom zrozumienia. Niech Ci będzie. Twoje rozwiązanie jest najlepsze, bo traci się jedynie całą przewagę i kilkanaście pozycji, czyli straty są minimalne, ja się poddaję.
108. lewusFIA
Miałeś rację dziarmol, pz0 gdy brak mu odpowiednich argumentów zmienia temat, pozdrawiam. @ pz0, inni zrozumieli jakoś...
109. pz0
Do tej pory pisałem na temat zmiany zasad neutralizacji. Przyznaję Ci znowu rację, zabrakło mi argumentów więc zmieniłem temat i zacząłem pisać dla odmiany o zmianach zasad neutralizacji i korzyściach wynikających z utraty pozycji w czasie oddawania tankowania przy zamkniętych boksach w czasie neutralizacji. Poza tym piszę Ci przecież że już rozumiem że zaproponowane przez Ciebie ''oddawanie'' tankowania przy zamkniętych boksach jest lepsze niż nie zamykanie boksów.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz