Norris: zmiana kół podczas przerwy w wyścigu powinna być zakazana
Lando Norris, który wczoraj był jedną z ofiar czerwonej flagi wywieszonej po okresie neutralizacji toru za samochodem bezpieczeństwa po wypadku Micka Schumachera uważa, że przepisy pozwalające zmienić koła podczas przerwy w wyścigu są "niesprawiedliwie" i powinny zostać zmienione.Kierowca McLarena na początku wyścigu jechał na szóstym miejscu, a po wypadku Micka Schumachera skorzystać z możliwości zjazdu do pit stopu, gdy na torze pojawił się samochód bezpieczeństwa.
Brytyjczyk znalazł się jednak w podobnej sytuacji co obaj kierowcy Mercedesa, którzy również podjęli podobną decyzję.
Ryzyko takiej operacji mogło się opłacić, gdyż mimo utraty kilku miejsc, kierowcy podczas restartu ponownie jadą blisko siebie. W przypadku Norrisa spadek był jednak wyjątkowo duży, gdyż zawodnik McLarena po zmianie kół spadł aż na 14. miejsce.
Gdy wywieszona została czerwona flaga, w myśl przepisów F1 wszyscy mogli zmienić koła i w efekcie wcześniejszy zjazd do boksu tylko zepsuł wyścig kierowcom, którzy zdecydowali się zjechać do boksu za samochodem bezpieczeństwa.
W przypadku Norrisa być może nie byłoby to aż tak frustrujące, gdyby nie fakt, że zawodnik ten w zeszłym roku dwukrotnie padł ofiarą podobnego scenariusza podczas GP Włoch i GP Toskanii.
"To przytrafiło się mi już kilka razy. W zeszłym roku na Monzy, dopiero co zaliczyliśmy darmowy pit stop a flaga zrujnowała mój występ" mówił mocno rozgoryczony Brytyjczyk. "W Mugello też chyba w ten sposób zrujnowali mi wyścig i tutaj znowu. Zawsze jestem po złej stronie, więc wkurza mnie to tylko bardziej. Uważam, że ten przepis jest bardzo niesprawiedliwy i powinien zostać zniesiony."
"Uważam, że powinni go zmienić do jednego obowiązkowego pit stopu z dwoma różnymi zestawami opon i wtedy byłoby to akceptowalne. Takie coś rujnuje tylko wyścig. Wkładasz w to tyle wysiłku i przez jakąś głupią regułę jest ci to odbierane."
Norris zdradził, że po wcześniejszych incydentach rozmawiał na ten temat z Michaelem Masim podczas przedwyścigowych odpraw.
"Podnosiłem ten temat już wtedy, gdy po raz pierwszy mnie dotknął i gdy przydarzyło mi się to po raz drugi. Mogę sobie mówić co chcę, ale to nie ja piszę przepisy."
"To oczywiście poprawia oglądalność w TV więc jeżeli oni chcą się na tym skupiać i chcą mieć wysokie statystyki to niech sobie to pozostawią. Ale uważam, że to niszczy wyścig z mojego punktu widzenia. Niweczy wysiłek jaki wkład się w to."
komentarze
1. hubi7251
Co ma na celu pozwolenie na zmianę opon podczas czerwonej flagi? Jest jakies racjonalne wytłumaczenie na tę zasadę?
2. hubertusss
To samo ma na celu co zmiana kół podczas sc. Regulamin jest jednakowy dla wszystkich. Niektórzy wczoraj zmienili wcześniej i teraz żale się zaczynają. Niech zakażą zmiany podczas wszystkich awaryjnych zdarzeń na torze.
3. Purrek
@1 Ja bym odwrócił pytanie, a dlaczego mają nie zmieniać? W tym wyścigu to nie była kwestia opon, ale tragicznego zarządzania i organizacji. Rozbity samochód na torze, w dodatku w miejscu gdzie już wcześniej inni wylatywali, plus porozwalane części, a oni się bawią w SC, tam powinna być od razu czerwona. Potem było już tylko lepiej - porozwalane części, stawka rozciągnięta, a tam zabawa w VSC i biegających porządkowych między samochodami.
4. hubertusss
Start zatrzymany na tym torze to też zły pomysł. Kolejny raz sędziowie się nie popisali i to, że zmieniano koła podczas czerwonej flagi to najmniejszy problem.
5. BTX
@1
Oczywiscie, ze jest racjonalne wytlumaczenie. Czerwone flagi zazwyczaj oznaczaja duze wypadki, uszkodzenia barier i multum odpadkow na torze, ktore moga sie ladowac pod kola i w opony przejezdzajacych bolidow. Dochodziloby do absurdow gdzie bolidy moglyby zjezdzac z uszkodzonymi oponami do boxow i na takich oponach musieliby wznawiac wyscig zeby moc ponownie ustawic sie przy restarcie i jechac cale okrazenie. Wtedy tacy jak Ty (w zaleznosci czy Ham by ucierpial czy zyskal na takim rozstrzygnieciu oczywiscie xD) pytaliby JAKIE JEST RACJONALNE WYTLUMACZENIE DLACZEGO KIEROWCY NIE MOGA ZMIENIAC OPON PRZY CZERWONEJ FLADZE???
6. XandrasPL
Norris nie pier bo tym razem zjechałeś
7. gnysek
@1
1) zazwyczaj czerwona flaga jest po dużych wypadkach, wiec bolidy po zjeździe mogą mieć uszkodzone opony od części pozostawionych na torze zanim się dotoczą
2) skoro re-start jest normalny, to pewnie zaraz by ktoś wymyślił, że można startować z pit stopu i zmienić szybko opony i dopiero by kombinacje były
8. Jacko
@2. hubertusss
Ale podczas SC tracisz czas i ewentualnie miejsca. Tu jest "bezkarnie".
@7. gnysek
Ale wtedy ruszasz po całej stawce i jesteś ostatni. Przecież podczas normalnego startu też tak się dzieje. To żadne kombinacje.
9. hubertusss
Po prostu Lando widzi, że zaraz być może spadnie za Sainza na 7 miejsce w generalce a na początku sezonu był na 4. I ta gorycz przez niego przemawia. A przecież nikt nie kazał zjeżdżać wcześniej jak był SC. Można było zostać.
10. hubi7251
BTX
No okay, zgasiłeś mnie jak peta. Niech będzie.
11. Markok
Zmiana kół przy czerwonej fladze nie powinna liczyć się do wymaganego jednego pitstopu. Każdy musi przejść chociaż jeden wyścigowy pitstop, koniec kropka.
12. kamil39
Pod SC i VSC zmiana opon to też szcztuczne odbieranie pozycji na torze, w Meksyku Perez wypredził Bottasa na torze, a na takim pit stopie został wydymany bez mydła..
te wszystkie zasady nie mają nic wspólnego ze sportem, tylko to jest dla większej oglądalnościz u8waghi na nagłe zwroty akcji.
13. kamil39
Sorry, w Brazylii *
14. hubertusss
@11 ale nie jest wymagany nigdzie żaden jeden pit stop. Jest wymagane użycie co najmniej dwóch mieszanek a nie liczba pit stopów. Przykładem tego jest to, że nawet zatrzymując się raz musi być założona inna mieszanka. Oprócz warunków deszczowych oczywiście.
15. GRZ1
A w takim wypadku jak wczoraj (SC, a potem czerwona flaga) nie można by ustawić kierowców do startu z chwili jak wyjechał SC? Nie było by płaczu o to kto stracił pozycje a kto zyskał, było by bezpiecznie bo wymienione opony które mogły być uszkodzone przez odłamki na torze.
16. BlahFFF
Problemem jest nie tyle zmiana opon przy czerwonej fladze, bo to mozna uzasadnich resztami bolidow na torze ktore mogly by poprzecinac opony itp. Problemem jest zmiana decyzji z SC na czerwona co spowodowalo cale zamieszanie. Gdyby od razu pokazano czerwona to calego zamieszania by w ogole nie bylo.
17. bartexar
Poszkodowany to płacze na zasady. Przepisy takie same dla wszystkich panie Lando. Jakby na tym skorzystał to byłby nagle super przepis
18. Glorafindel
5. BTX
Trochę naciągana teoria..... Bardzo prosto ją obalić.
A mianowicie bardzo łatwo jest ocenić czy opona została zniszczona przez jakiś odłamek na torze czy wymienia się je tylko po to by założyć sobie nowe.
Dlaczego by nie ograniczyć wymiany opon tylko tych kierowców, którzy odnieśli szkody z występującej sytuacji?
19. giovanni paolo
18. Można ciągnąć dalej. Co jeżeli tak wspaniałomyślne przepisy zostałyby wprowadzone a kierowcy celowo wjeżdżali w odłamki żeby tylko umożliwić wymianę opon na nowiutkie?
Zasada jest prosta, stare złe nowe dobre, tak jest ze wszystkim, bo kiedyś to żyli ludzie co wierzyli w zabobony i bozię na chmurce a my dzisiaj już wiemy, że takich rzeczy nie ma, więc nie ma też cienia szansy, że tamci ludzie myśleli prawidłowo w jakimkolwiek temacie, więc ich przepisy są z zasady złe, bo są stare.
20. TomPo
Przy SC i VSC pti-lane powinna byc zamknieta i tyle.
Chocby dlatego, ze moment w ktorym oglaszany jest SC to loteria. Ktos ma szczescie bo ma za 10m zjadz, a ktos wlasnie go minal.
A chyba nie chcemy by decydowalo w tej dyscyplinie szczescie.
Przy czerwonej fladze oczywiscie pit-lane otwarta oraz mozna zmieniac opony.
21. BTX
@10
Eee tam od razu jak peta, nie obrazajmy sie. Po prostu zgasilem. Pozdrawiam. :)
22. BTX
@18
Ale to co, rendgeny w oczach czy jak?
Nie da sie tego ocenic temu takie sa zasady. Podobnie jak ze znoszeniem pilkarzy z boiska np. w Pilce Noznej. Chocby zrobil kupe na miejscu pod siebie to nie jestes w stanie ocenic czy kontuzja danego zawodnika jest na tyle powazna, ze trzeba go zniesc czy nie dlatego takich sytuacji nie poddaje sie ocenie tylko sa jasno nakreslone zasady. Tak jak w tym przypadku czerwona flaga = mozna wymienic opony. Totalnym absurdem byloby zmienianie tej zasady, zreszta watpie, ze ktos wezmie taka odpowiedzialnosc na swoje barki (restart po czerwonej, peknieta opona gdzies na dojezdzie do 1 zakretu i nie daj Bog smierc lub powazne obrazenia zawodnika).
23. sylwek1106
Bardziej sprawiedliwe są zasady w WEC i ELMS mniej losowości, chociaż tam bywa lipa z paliwem. W F1 nie ma tankowania, więc ten problem odpada. Zamknięty pitlane przez pierwsze minuty SC i cały VSC byłoby ok.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz