Wolff: Verstappen wciąż popełnia błędy, ponieważ jest młodym kierowcą
Szef Mercedesa nie ukrywa, że to ekipa Red Bulla jest faworytem do zgarnięcia mistrzowskich tytułów w sezonie 2021. Jednakże Austriak twierdzi też, że jedynym przeciwnikiem stajni z Milton Keynes może być młody wiek Maxa Verstappena, który oznacza, iż Holender będzie częściej popełniał błędy.Po pięciu wyścigach w tegorocznej rywalizacji Max Verstappen nieznacznie wyprzedza Lewisa Hamiltona i obecnie to on lideruje w klasyfikacji generalnej kierowców. Znakomite wyniki 23-latka i Red Bulla dały nadzieję wielu kibicom, że wreszcie zakończy się dominacja Brytyjczyka oraz Mercedesa.
Toto Wolff z niemieckiego teamu również sądzi, że to Verstappen jest faworytem do wywalczenia mistrzowskiej korony w 2021 roku, ale zaznacza również, że jego największym rywalem może być młody wiek:
"Może to zrobić. Natomiast nadal popełnia drobne błędy, ponieważ jest młody, a mimo to jego szybkość i kontrola bolidu jest doskonała", mówił szef Mercedesa w rozmowie dla gazety Frankfurter Allgemeine Zeitung.
"Nie może popełniać wielu błędów, ponieważ Lewis jest w swojej najlepszej dyspozycji, więc pojawia się dla niego nowe wyzwanie, którego jeszcze nie doświadczył w F1. Dużo łatwiej jest być myśliwym, więc ta sytuacja nam odpowiada."
Austriak przyznał także, że Verstappen powinien mieć już na swoim koncie więcej punktów w tym sezonie:
"Max wygrałby w Bahrajnie, gdyby nie wspaniała jazda Lewisa. Oczywiście gdyby poczekał pół okrążenia z manewrem wyprzedzania, to zapewne jako pierwszy przekroczyłby linię mety."
"Na Imoli Max popełnił błąd w czasówce, a w przeciwynym wypadku znalazłby się na pole position. W Portugalii wyjechał poza limit toru w kwalifikacjach oraz wyścigu. Na szczęście Lewis ciągle siedział mu na karku i był w stanie go wyprzedzić."
Wolff uważa również, że jak na razie Red Bull marnuje swój potencjał, jeśli chodzi o miejsca w kwalifikacjach:
"Red Bull nie może zaprzeczyć, że jest faworytem. Taka jest po prostu rzeczywistość. Oni powinni wszędzie zdobyć pole position, ponieważ mają najszybszy pakiet."
komentarze
1. Jakusa
Tego to już nie ma co słuchać, odpłynął jachtem od brzegów rzeczywistości razem z Lewisem, już jakiś czas temu.
2. Danielson92
Nieźle Toto powbijał Maxowi szpilek:-D Inna sprawa, że ma rację wyliczając błędy Holendra i mówiąc, że powinien mieć więcej punktów.
Gierki słowne trwają dalej w najlepsze:-)
3. Schumi83
Uważam że Max jest lepszy od ich pupilka Hamiltona .
Hamilton jest tylko dobry gdy wszystko się układa po jego myśli , gdy coś się sypie to i on się sypie psychicznie co wystarczająco pokazał Rosberg i odpowiedni to wykorzystał zdobywając tytuł Mistrza Świata
4. XandrasPL
@3
Nie jest lepszy. To Hamilton ma więcej do stracenia więc jego porażki rysowane na wykresie byłyby z większą różnicą między górą a dołem. Max pierwszy raz walczy o tytuł a i tak spartolił 2 razy kwale i nie podołał w wyścigach.
5. sliwa007
Wolff czyta chyba komentarze tutaj na forum bo większość tutaj pisze w podobnym tonie (nie licząc kilku "obiektywnych ekspertów").
A tak na poważnie, Wolff streścił dotychczasowy sezon w kilku zdaniach i zrobił to bardzo trafnie.
6. Vendeur
@3. Schumi83
No tak, bo Hamilton nigdy nie nadrabiał trudnych sytuacji w wyścigach, a Max z kolei zawsze radzi sobie świetnie.
Ten przykład z przegranym przypadkowo sezonem z Rosbergiem robi się już nudny... Każdy wie, nawet sam Rosberg, że to był wypadek przy pracy, dlatego też szybciutko potem się wycofał, aby kolejnymi sezonami nie wrócić do swojej właściwej pozycji.
7. hubertusss
Lewis jest starszym kierowcą i tez zdarzają mu się błędy jak we Włoszech. Te przepychanki między ekipami RB i Mercedesa stają się coraz bardziej zabawne.
8. Krukkk
@4 Xandi. Podoba mi sie Twoj tok myslenia. Nie daj Boze Crashtappen wygra w skladaku RBR Honda tytul Mistrza Swiata F1, a wtedy Jego tytul bedzie wazniejszy niz 7 tytulow Hamiltona.
9. XandrasPL
@Kruk
Dobra dobra. Na razie RBR był mocniejszy na z 3/5 a wygrał 2. W tym momencie zakończony sezon to mistrzostwo Maxa ale i lepszy samochód RBR. To nie jest składak. Po prostu producent fabryczny nie może przegrać mając kierowców na tym samym poziomie. Dlatego wygra Merc. Chociaż RBR można nazwać zespołem fabrycznym bo mają monopol na silniki. Tylko silniki robią a potem samochód pod to. A w Mercu silnik jeśli jest ruszany coś tego to od razu jest konsultacja z działem nadwozia z Brackley. Już nie mówiąc kto ma lepszy silnik.
10. sliwa007
8. Krukkk
Skończ już te teorie o składaku, bo to nie ma sensu. Ten silnik jest ściśle projektowany pod bolid Red Bulla a bolid Red Bulla jest ściśle projektowany pod silnik Hondy.
Składak to jest McLaren - Mercedes a Red Bull z Hondą stworzyli układ w niczym nie różniący się od tego co ma Mercedes.
Równie dobrze można napisać, że Vettel wygrał 4 tytuły składakiem RBR - Renault i te 4 tytuły są więcej warte niż 7 tytułów Hamiltona. Równie dobrze można napisać, że Vettel jest lepszym zawodnikiem niż Max bo składakiem wygrał kilka tytułów a Max na razie ma całe 0.
11. Krukkk
@Xandi. Popytaj starszych kolegow, co oznacza nazwa: Bolid Fabryczny.
12. XandrasPL
@Kruk
No pytam Cb. Co oznacza nazwa. Nazwa czy co oznacza de facto realnie? Bo to drugie to napisałem chyba.
A fabryczny bolid to w teorii auto wychodzące w całości z jednej fabryki. No to chyba tylko Ferrari kwalifikujemy pod to.
13. Krukkk
@10 sliwa007. Wstrzymaj konie. Projekt Red Bull Racing i Hondy jest konfliktem interesow. Wrocimy do tej rozmowy, kiedy @Xandi zrozumie co to jest bolid fabryczny.
Vettel w skladaku RBR-Renault pokonal Alonso, ktory startowal fabrycznym bolidem Ferrari i kierowcow startujacych w skladaku Mclaren-Mercedes.
W zadnym wypadku nie porownuje osiagnieacia Vettala do proby zdobycia pierwszego tytulu Verstappena.
Widzisz, kolejny raz na wyrost wysuwasz oczekiwania w stosunku do Hondy. Nadal oczekujesz od Nich, ze otworza magiczny worek z pomyslami i zadziwia swiat F1-niestety tak to nie dziala.
14. Krukkk
@12 Xandi. Brawo! Bolid fabryczny, to w calosci wychodzacy z tej samej fabryki.
Bolidami fabrycznymi sa: Ferrari, Mercedes i Renault.
15. XandrasPL
@Kruk
Co ty komentarze piszesz ponad 5 minut hahah?
No to silnik Renault jest robiony pod Paryżem w Viry ciule mule gdzieś. Mercedes robi w innym mieście w UK. I to normalne, że obie fabryki jeśli te mark (teamy) są w F1 są na linii pierwszego kontaktu i wiedzą więcej niż klienci tak? No ale to wtedy Honda i RBR można kwalifikować jako zespół fabryczny. Tylko RBR ma silniki Hondy. A to, że Honda aby zrobić najlepszy silnik robi po swojemu a potem RBR działa (choć to pewnie się zmieniło od 2018 roku) to inna sprawa. Dobra pierdoły gadamy.
16. Krukkk
@Xandi. Prezentujesz postawe: Gdzies tam, cos tam.
Dobranoc.
17. iceneon
@16. Krukkk
Jakie dobranoc ?! Wincyj! Bijcie się na gołe klaty!
18. Danielson92
Czyli przykładowo Senna tezy zdobywał tytuły składakiem McLaren-Honda?
Ciekawe określenie na jeden z dwóch, jeśli nie najszybszy bolid w stawce:-)
19. Jakusa
Wasz pupilek Hamilton wywalił w tym sezonie już w bandę i tylko jakiś cudowny zbieg okoliczności sprawił, że zdobył punkty w tym wyścigu. Morał jest taki, że do tej pory to Max jest lepszym kierowcą, ale Hamilton ma więcej szczęścia.
20. XandrasPL
@Kruk
Ty prezentujesz postawę: Są 3 ekipy w F1, reszta jak jest przed kimś z tych pierwszych to wstyd dla nich, Mercedes lata świetlne przed rywalami, eeee eeeee eeee, mało rozumiesz, eee eeeee, dobranoc
dobranoc :)
21. Przekop
@19
Panie Jakus masz racje ze to był cudowny zbieg okoliczności ze Hamilton mógł pokazać serie idealnych manewrów wyprzedzania w przeciwieństwie do niepochamowanego "Yorka Ratlerka" z Williamsa xs
22. devious
@14. Krukkk
"Bolid fabryczny, to w calosci wychodzacy z tej samej fabryki.
Bolidami fabrycznymi sa: Ferrari, Mercedes i Renault."
Przecież z tej samej fabryki - w Maranello - wychodzi w całości tylko bolid Ferrari.
Mercedes a konkretnie Mercedes-AMG Petronas Formula One Team buduje bolidy w Brackley, w Anglii.
Silniki dla tego zespołu dostarcza Mercedes AMG High Performance Powertrains, zlokalizowane w Brixworth (też w Anglii). Choć to przecież niemiecki zespół, tak podkreślający na każdym kroku swoja "niemieckość" :)
W Brackley wytwarzane są tylko bolidy F1, "fabryka" nie ma nic wspólnego z cywilnymi autami Mercedesa - więc bolidy są "fabryczne" w dość dużym cudzysłowie. Bardziej są "manufakturowe" tak samo jak wszystkie inne bolidy F1 - poza Ferrari, które bolidy buduje faktycznie w tej samej fabryce, co pojazdy drogowe (a raczej na terenie tej samej fabryki, bo oczywiście w innych budynkach).
Tak samo "silnikownia" Merca nie ma kompletnie żadnego związku z fabryką silników dla samochodów osobowych, dostawczych czy ciężarowych Mercedesa, bo to zupełnie oddzielna firma, wykupiony specjalistyczny zakład budowy wyczynowych silnikó Mario Illiena i Paula Morgana (Ilmor Engineering Ltd.). Ilmor istniał od 1984 roku, Mercedes przejął zakład w 100% dopiero w 2005 roku.
Renault vel. Alpine - ta sama historia. A nawet bardziej skomplikowana. Poza nazwą brak związku z fabryką samochodów seryjnych, bolid jest wytarzany/składany w całość w wyspecjalizowanej manufakturze w Enstone, w Wlk. Brytanii, zaś większość R&D (zwłaszcza, jeżeli chodzi o silniki) a także część komponentów, w tym silników wytwarzane jest we Francji, w Viry-Châtillon - siedzibie Renault Sport F1. Jakby tego było mało, to silniki de facto są budowane dla Renault w zewnętrznej firmie Mecachrome - w Amboise. Swoją drogą Mecachrome to największy obecnie dostawca silników do motosportu - buduje silniki do F1, F2, F3, WRC jak i kilku innych serii wyścigowych. A są dość mało znani :)
Analogicznie działa Red Bull - centrala w Milton Keynes, natomiast "fabryczne" silniki Hondy są wytarzane gdzie indziej, tj. w Japonii. Akurat tutaj tematem się nigdy nie interesowałem, gdzie i jak konkretnie Honda buduje swoje silniki F1, wiec nie będę spekulował - ale prawdopodobnie jest to nawet bardziej "fabryczny" silnik niż Mercedesa czy Renault, które to są tworami zupełnie nie powiązanymi z fabryką silników dla aut cywilnych - przynajmniej tak gdzieś kiedyś mi się o uszy obiło, ale już nie chce mi się szukać teraz i weryfikować.
Tak więc jak już chcemy być dokładni, to tylko Ferrari można nazwać zespołem "Fabrycznym" a reszta to zespoły może "manufakturowe" :)))
23. devious
Jeszcze podsumowując (bo zakładam, że taka ilość tekstu "nie dotrze"):
Mercedes jako spółka A buduje samochody cywilne w fabryce w lokalizacji X.
Mercedes F1 to niezależna spółka B i buduje bolidy F1 w manufakturze w lokalizacji Y.
Mecedes Powertrains to niezależna spółka C, budująca silniki w fabryce w lokalizacji Z.
Red Bull jako spółka A wytwarza napoje w fabryce w lokalizacji X.
Red Bull F1 to niezależna spółka B i buduje bolidy F1 w manufakturze w lokalizacji Y.
Honda F1 to niezależna spółka C, budująca silniki w fabryce w lokalizacji Z.
Jaka jest różnica? Nie ma praktycznie żadnej.
A jak już patrzymy na "właścicieli", i że niby różnica to inni właściciele Hondy i Red Bulla - to też Mercedes F1 nie jest własnością "Mercedesa" bo po równe 33% mają Daimler AG, Toto Wolff i INEOS.
Tak więc ten Merc w F1 taki niezbyt "fabryczny" jest, to 1/3 prywatna "zabawka" Toto Wolffa - tak samo jak Red Bull to "zabawka" Dietera Mateschitza... Oczywiście piszę z przymrużeniem oka. A od Merca już bardziej Alpine jest fabryczna, bo tam całość własności należy do koncernu Renault.
A ogólnie dzielenie na takie "fabryczne" zespoły z argumentacją, że ten jest fabryczny bo jedna fabryka, to niezła dziecinada.
No ale czego oczekiwać od Kruka, czyli rasowego trolla na tym forum.
24. Krukkk
@devious. Nie przezywaj.
W pospiechu do @Xandi napisalem, ze to bolid wychodzacy z tej samej fabryki. Nawet male dziecko wie, ze to bolid budowany w calosci przez jedna marke a rozne dzialy moga porozrzucane w roznych miejscach.
Piszac fabryka nie mialem na uwadze jednego budynku, Ty geniuszu.
25. Krukkk
@devious.
PS. Jezeli dla Ciebie jestem trollem, bo nie lykam glupot jakie wkleja tutaj @dexter, to coz ci na to poradze albo jestem trollem, bo napisalem ci, ze system DAS nie zwieksza predkosci na prostej, to nazywaj mnie jak chcesz.
Ja punktuje Cie krotko i na temat, a Ty i @dexter z bezradnosci walicie referaty :)
26. Grellenort
Idąc logiką bolidu fabrycznego jako taki który w całości wychodzi z jednej fabryki to tak na przykładzie najbardziej "fabrycznego" Ferrari:
blok silnika i inne odlewy aluminiowe - OMR Automotive
hamulce - Brembo
łożyska - SKF
turbina - Garrett
sprzęgło - Mahle (to praktycznie każdy zespół w sumie...)
świece zapłonowe - NGK
alternator - Magneti Marelli
itd. itd. itd.
W dużym skrócie, niezły "składak" ;)
27. Krukkk
@26 Grellenort. Teraz do tej wyliczanki dorzuc polityke, sposob zarzadzania korporacja i zespolem F1.
28. Jacko
Nie chcę was chłopcy powyżej za mocno rozczarować, ale nie ma czegoś takiego jak "bolid fabryczny" ;)
Są zespoły fabryczne, ale to jednak drobna różnica i oznacza trochę co innego.
29. Krukkk
@Jacko. A wedlug Ciebie, zespoly fabryczne czym scigaja sie na torach?
30. Jacko
@29. Krukkk
Obecnie wszystkie bolidy powstają w ogromnych fabrykach, a czasy gdy ktoś prywatnie budował je w szopach czy garażach, już dawno minęły. Ale tak czy inaczej, pojęcie "bolid fabryczny" nigdy nie funkcjonowało, w przeciwieństwie do "zespól fabryczny".
Zespoły fabryczne, są to zespoły wystawiane przez wielkie koncerny samochodowe, czy ogólnie producentów aut. Samo pojęcie wzięło się od tego, że bolidy powstają w fabrykach samochodów, równolegle z samochodami "cywilnymi" (kiedyś, bo jak wiemy, teraz są to zazwyczaj zupełnie inne fabryki, ale mające tego samego właściciela).
I tu uwaga: sam producent silnika nie ma tu aż tak wielkiego znaczenia i gdyby np. Ferrari wpadło na pomysł kupowania silników od Mercedesa, to by przecież "zespołem fabrycznym" być nie przestało. Tak się dzieje przecież dzieje w normalnym świecie, że koncerny ze sobą współpracują kiedy np. same nie produkują jakiś rodzajów silników, a nikt np. Volvo z silnikiem Volkswagena żadnym "składakiem" nie nazywa.
Zespoły prywatne (w przypadku F1), były to pierwotnie zespoły założone prze osoby indywidualne, pasjonatów ścigania, którzy samodzielnie budowali swoje auta, nie mając za sobą całego zaplecza w postaci fabryki samochodów. Obecnie są to po prostu zespoły, których właściciele nie mają nic wspólnego z motoryzacją, a zespoły utrzymują w celu promowania swojej marki czy produktów (napoje energetyczne, obrabiarki, odzież itd.). Do tej grupy zaliczamy też różnych milionerów, którzy posiadają taki zespół dla kaprysu, czy innych celów prywatnych.
Tu można też powiedzieć, że w F1 są akurat dość specyficzne regulacje i te linie podziału przebiegają czasami płynnie, ale w większości innych serii czy to rajdowych czy wyścigowych, jest bardzo prosto:
- "zespoły fabryczne" to producenci aut
- "zespoły prywatne" to zespoły kupujące gotowe auta od producentów
I na koniec jeszcze jedna grupa, która leży gdzieś po środku, pomiędzy "fabryczny", a "prywatny". Należą do niej np. McLaren czy Williams. Pierwotnie to były zespoły stricte prywatne, ale z czasem jednak weszły na rynek motoryzacyjny i produkują nawet niewielkie ilości samochodów. Patrząc pod tym względem, są to obecnie zespoły jak najbardziej "fabryczne" (kupowanie silników nie ma tu nic do rzeczy), choć niektórzy ze względów historycznych, nadal zaliczają je do "prywatnych"
31. Krukkk
@Jacko. Pozwol, ze bede obstawal przy swoim. To, ze wielu zabolalo moje okreslenie "skladak" (zwlaszcza fanow Mercedesa) kolo czterech liter mi lata.
Bardzo sie ciesze, ze w koncu Honda zostala doceniona za odwalenie cholernie dobrej roboty w F1 i Fani Mercedesa nie dopuszczaj do glowy mysli, ze Hamilton i wielki Fabryczny Team Mercedes moga przegrac z popierdolka nie zespolem jaka jest Red Bull Racing. Przy okazji wylewaja pomyje na Verstappena, ktory jest Bogu ducha winny i swietnie spisuje sie na torze.
Mozecie krzyczec na wszystkie cztery strony swiata, ze nie mam racji, ale niestety faktow nie oszukacie.
Fabryczne Zespoly to: Alpine, Ferrari i Mercedes a owoce ich pracy to fabryczne bolidy rywalizujace z takimi skladakami jak Williams czy RBR-Honda.
Dziekuje i do nastepnego!
32. Krukkk
PS. Nie interesuje mnie z iloma podwykonawcami wspolpracuje Zespol Fabryczny. Liczy sie to, ze efektem koncowym jest wystawienie bolidu, ktorego wlascicielem jest np Scuderia Ferrari, a nie Scuderia Ferrari i Przyjaciele :)
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz