Mercedes znalazł przyczynę usterki w silniku Hamiltona
Zespół Mercedes poinformował, że znalazł przyczynę awarii jednostki napędowej w bolidzie Lewisa Hamiltona, do której doszło podczas Grand Prix Malezji.Po dokładnej analizie Mercedes potwierdził, że przyczyną problemu była awaria łożyska w wale korbowym, do której doszło po pokonaniu przez silnik 618 kilometrów. W wyniku tej usterki nastąpiła utrata ciśnienia oleju w zakręcie numer 15.
W Japonii Hamilton powróci do jednostki napędowej używanej w Singapurze, podczas gdy Nico Rosberg będzie kontynuował korzystanie z silnika używanego w Malezji.
Aby uniknąć podobnych awarii w przyszłości Mercedes zapobiegawczo zmienił parametry pracy silników wykorzystywanych zarówno przez zespół fabryczny, jak i swoich klientów.
Wśród tych parametrów znalazło się również zalecenie zastosowania innego, bardziej konserwatywnego oleju.
Wszyscy zawodnicy korzystający z silników Mercedesa, za wyjątkiem Estebana Ocona z Manora, mieli w Japonii otrzymać nowe jednostki napędowe, gdyż cykl pracy poprzednich dobiega końca.
W obliczu wykrytej usterki Mercedes postanowił jednak opóźnić wymianę tych silników i dać sobie więcej czasu na bardziej szczegółową analizę usterki Lewisa Hamiltona.
Wszyscy klienci Mercedesa w Japonii będą więc korzystać ze starych jednostek napędowych, z których korzystali w Malezji.
komentarze
1. tommek7
Co to znaczy konserwatywny olej?
2. mulat
#1
może chodzi o MIXOL-S
3. panama
#1
taki ktory zachowuje tradycyjne wartosci [religja, narod, rodzina, hierarchia, autorytet ]
4. ekwador15
10w40
5. ekwador15
:D
6. mazur81
Lubro 20w50, Lałem taki do 125p :D
7. YOOGI
Merc nie dostarczy nowego silnika, więc może liczą że innym padną;)
8. dexter
W F1 oleje i smary zawsze opracowane zostaja do jednego silnika. Wiadomo, ze jednostka napedowa w F1 podczas sezonu rozwijana jest na roznych etapach. Tzn. jest etap 1, 2, 3 i 4. I do kazdego etapu rozwoju w laboratoriach opracowywane zostaja nowe oleje i smary.
Skald takiego oleju calkowicie rozni sie od produktow ktore mozna kupic np. na stacjach benzynowych. Rozwoj normalnego oleju (do samochodow osobowych) trwa 3 lata, a takiego luksusu F1 nie ma, aby tak dlugo pracowac nad rozwojem smarow i olejow. Oleje w F1 musza wytrzymac duzo wieksze sily tarcia, musza takze dobrze odprowadzic temperature.
Takie oleje obojetnie czy do jednostki napedowej czy skrzyni biegow (ogolnie mowiac wszystkie smary) podczas weekendu wyscigowego caly czas sa analizowane. W zespole sa specjalisci ktorzy za pomoca spektrometru sprawdzaja jakosc oleju.
Firmy petrochemiczne ktore dostarczaja paliwo, oleje silnikowe i smary do F1 maja wlasne odzialy w ktorych pracuje setki inzynierow i oni wlasnie ciagle glowkuja nad polepszeniem produktu ktory znajduje sie w jednym silniku podczas sezonu.
Dobry olej musi zawsze byc wydajny i posiadac efekt ochronny. Rzadki olej zapewnia nizsze straty tarcia, ale istnieje niebezpieczenstwo powloka olejowa sie zerwie gdy olej bedzie zbyt rzadki. Chodzi o to aby zawsze zmniejszyc tarcie, poniewaz tarcie jest wrogiem mocy.
A ciezko jest smarowac powierzchnie ktore ocieraja sie o siebie. Dodatkowo auto wyscigowe ciagle zmienia kierunek jazdy, chlodzenie nie zawsze jest optymalne a temp. otoczenia moze byc duza. Takze olej wykonuje bardzo ciezka prace. Zreszta, obojetnie na co sie nie spojrzy np. taki plyn hydrauliczny - na kazdy impuls kierowcy potrzebna jest natychmiastowa reakcja. Scislosc jest rownie wazna wyzna jak czystosc produktu.
Cale laboratoria sa podczas kazdego wyscigu przygotowane. Na okraglo pobierane sa probki.
Np. same paliwo analizowane jest chyba z 40 razy podczas weekendu wyscigowego. Benzyna sklada sie z 200 do 250 roznych chemicznych skladnikow i kazdy skladnik ma pewna minimalna i maksymalna wartosc. Wzor zostaje rozgrzany w takim chromatografie gazowym ktory rozpuszcza skladniki i inzynierowie na monitorze widza graficzna linie. FIA ma identyczna maszyne i trzeba dwa wzory na siebie nalozyc i porownac. Paliwo zawsze moze sie zmienic jesli jest zanieczyszczone albo gdy warunki atmosferyczne beda odgrywac pewna role. Analiza jest zawsze wazna, wtedy inzynierowie latwiej moga dojsc do limitow ktore wyznacza FIA.
Monitorowanie olejow jest troche inaczej przeprowadzane. Podczas wekendu wyscigowego sa po prostu probki pobierane. Filter oleju czy caly olej pozostaje w bolidzie wyscigowym. Paliwo w F1 jest podobne do paliwa ktore mozna zatankowac na stacjach benzynowych, ale olej juz nie - poniewaz tak jak wyzej wspomnialem jest zawsze do danej fazy rozwoju silnika dopasowany. W probkach oleju zawsze sprawdzany jest poziom metalu (obojetnie silnik czy skrzynia). I tutaj probki porownywalne sa z probkami z innych weekendow wyscigowych, a nawet z tymi z poprzednich lat. Z informacji producent olejow i smarow moze otrzymac pewien obraz. I pozniej dane przekazywane sa do producenta jednostki napedowej.
W sumie kompletne awarie silnika sa dzis rzadkoscia. Analiza awarii silnika LH wykazala ze nie bylo problemow z obiegiem oleju i wszystkie pozostale cylindry byly w porzadku. Ciekawe jak to teraz bedzie...
9. Lukas9_5
8@ dexter, skąd Ty to wszystko wiesz? :v
10. dykov
Dexter, kiedy wydasz jakąś książkę? Jestem pierwszy w kolejce, Twoje komentarze są dużo bardziej interesujące niż artykuły, które komentujesz ;)
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz