FIA chce podnieść bezpieczeństwo przeciwpożarowe w F1
Formuła 1 przymierza się do znaczącego poprawienia warunków bezpieczeństwa w garażach F1 poprzez zastosowanie specjalnych paneli MADMAT, które mają chronić przed nadmiernym rozprzestrzenianiem się ognia w wypadku rozlania się na podłodze paliwa.Od tamtej pory FIA nawiązała współpracę z amerykańską firmą Oscar Nelson Group, która specjalizuje się w produkcji specjalnych paneli podłogowych, ograniczających skutki pożarów wywołanych rozlanym paliwem.
System MADMAT pierwotnie został stworzony na potrzeby wojska, aby pomóc w ochronie przeciwpożarowej samolotów, jednak jak widać być może znajdzie swoje zastosowanie także w sporcie motorowym.
Panele MADMAT składają się z porowatej powierzchni pochłaniającej rozlane paliwo, rozdzielające je i ograniczające jego parowanie przez co gdy dojdzie do zapłonu, płomienie są znacznie mniejsze, podobnie jak generowana przez nie temperatura. Poprzez zastosowanie paneli MADMAT temperatura ognia spada z 315 do zaledwie 93 stopni Celsjusza. Ograniczone zostaje także dymienie, przez co ogień łatwiej jest ugasić.
FIA zastanawia się nad możliwością wdrożenia tego systemu najpierw w F1 jednak widzi dla niego zastosowanie także w niższych seriach wyścigowych, w których stosowane jest paliwo płynne.
„Zespoły w ogólności popierają ten pomysł, a możliwości są w zasadzie nieograniczone, gdyż to pasowałoby nie tylko na potrzeby F1” mówił na temat nowego systemu przeciwpożarowego Charlie Whiting.
„Moglibyśmy wymagać tego typu systemów, ale nie jesteśmy jeszcze pewni czy tak się stanie. Ekipy są jednak przekonane do tego pomysłu.”
„System ten stwarza ogromne możliwości. Jeżeli przyjmie się w F1, wtedy będzie to bardzo dobry sygnał- gdyż nie ma powodu, aby nie mogły z niego korzystać także niższe serie wyścigowe.”
Działanie paneli MADMAT zostało zaprezentowane ekipom podczas tegorocznego GP Hiszpanii. Obecnie nie wiadomo, czy FIA miałaby wymagać stosowania takich systemów od właścicieli obiektów wyścigowych, czy też każda z ekip na własny rachunek musiałby zaopatrzyć się w takie panele.
Panele miałyby pokrywać podłogę zaplecza garażowego, tam gdzie składowane są beczki z paliwem i gdzie przepompowuje się z nich paliwo do specjalnych przenośnych dystrybutorów, które później tankują bolidy.
Poniżej prezentujemy materiał wideo ukazujący zalety systemu MADMAT.
komentarze
1. PiotrasLc
Wiem że takie wypadki zdarzają sie rzadko lecz od dłuższego czasu to jest chyba jedyny mądry pomysł FIA dotyczący F1 .
2. Greek
Obecnie, w dobie oszczędzania paliwa nikt nie pozwoli sobie uronić ani kropelki, więc pomysł niepotrzebny :P
3. Jahar
Fajny pomysł i akurat ten pasuje do F1, jest nowoczesny i przydatny.
4. deathfordiesel
wyeliminowac paliwo.
Tak bedzie najbezpieczniej
Proponuje pojazdy na pedaly
5. fanAlonso=pziom
no nie wiem przecież mają ograniczać koszty a jak nałożą to na zespoły to połowa stawki zbankrutuje skoro nie stać na testy, na 2 treningi w piątek itp.
6. chelsea 8
@4 w sumie wtedy więcej by zależało od kierowcy a raczej od szybkości ''pedałowania''
7. Polak477
5. fanAlonso=pziom
Dokładnie. Niech FIA trzyma się jednej wersji.
Z jednej strony nie stać ich na testy, z drugiej wprowadzają nowe niesamowicie kosztowne i skomplikowane konstrukcje (silniki V6 + ERS). Z jednej chcą oszczędzać na paliwie i treningach, z drugiej chcą wprowadzać nowinki do boksów. Nowinka fajna sprawa, ale FIA ośmiesza się swoimi ograniczeniami budżetu po czym proponuje coś takiego. Nie lubię takiej sztuczności w sporcie, a to jest właśnie taka sztuczność.
8. Greek
@4,6
No to po prostu kolarskie wyścigi kierowców F1 po torze. Przynajmniej Alonso wreszcie by wygrywał :)
9. R.U
@8.Greek
No nie wiem.Myślę,że Button mógłby się liczyć no i może Webber pokusiłby się o powrót w takiej sytuacji.
10. chelsea 8
@2 wg mnie tankowanie powinno wrócić teraz jest bezpieczniej niż np w latach '90
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz