Przednie skrzydło Red Bulla dalej budzi wątpliwości
Lewis Hamilton po GP Australii po raz kolejny publicznie stwierdził, że przednie skrzydła w bolidach Red Bulla podczas wyścigu są zdecydowanie niżej nawierzchni toru niż jego konkurentów, co zdaniem Brytyjczyka może dawać nawet pół sekundy przewagi na okrążeniu.Mimo wprowadzenia przez FIA w trakcie sezonu zaostrzonego testu giętkości przedniego skrzydła bolidy Red Bulla przechodziły próby.
Przed sezonem 2011 FIA ponownie zaostrzyła testy giętkości poszczególnych elementów nadwozia, jednak Lewis Hamilton dalej uważa, że ekipa Adriana Neweya wykorzystuje jakąś lukę w regulaminie technicznym, którą muszą wszyscy odnaleźć.
Hamilton w trakcie weekendu wyścigowego w Australii zauważył, że mechanicy Red Bulla musieli naprawiać przednie skrzydło RB7, prawdopodobnie ze względu iż jego końce zbyt mocno się uginały, uderzając o nawierzchnię i tarki. Po wyścigu Brytyjczyk miał także możliwość dokładnego przyjrzenia się z przodu bolidowi Sebastiana Vettela.
W padoku spekuluje się, że zespół z Milton Keynes może używać jakiegoś specyficznego materiału do konstrukcji skrzydła, który ma nieliniową charakterystykę giętkości, przez co bez problemu przechodzi testy FIA, jednak przy większym obciążeniu pozwala mocniej wygiąć końcówki skrzydła.
Zespół Red Bulla nie komentuje całej sytuacji.
komentarze
1. Pampalini
Oj, chyba ma rację
2. Samurai_Hideto
Zdyskwalifikować całe RB! Vettel do domu! Webber do Renault!
3. Gosu
Skoro przechodzą testy FIA nic nie mogą im zrobić. Teraz trzeba wykminić jak skopiować ów tajemniczy materiał (jeśli takowy istnieje). Zaczynają się poszukiwania fenomenu RBR :)
4. Tilion
Jeśli tak jest faktycznie, to Newey, Horner i całe RBR śmieją się w twarz FIA. Ale poprzedni sezon zatwierdzony dawno, to nie piłka nożna, że można odebrać np mistrzostwo zdobyte 2 lata temu... Ale cokolwiek Newey wymyślił, to i tak jest to genialne, niezależnie, czy jest złamaniem przepisów, czy nie. Bo jeśli jest, to genialnie ukryte, że już drugi rok wszyscy się głowią, dlaczego ich bolidy są tak rewelacyjnie szybkie...
5. ArekPL87
Właśnie się bede przeprowadzał do Milton Keynes :P (tak na marginesie ) :P
6. atomic
wydaje mi się,że problem polega na tym iż skrzydło poddawane jest badaniom w czasie postoju bolidu i nie jest ono w stanie wykazać jak bardzo odkształca się podczas jazdy.z drugiej strony nie wierzę ,że technologia użyta do budowy skrzydła jest jakimś poza ziemskim odkryciem o którym nie wiedzą inżynierowie /przykład ferrari z zeszłego roku/.mcl też miał swojego czasu problem ze swoim skrzydłem -fia zakazała jego stosowania.
7. Gosu
5. ArekPL87 Gratulujemy wyboru, ale jak to się ma do tematu newsa ? ;P
8. atomic
7@ daj spokój chłopak może niepostrzeżenie wykradnie tą "tajemną moc".sprzeda ją HRT i będą się mogli kwalifikować do wyścigu. mOżE
9. fotoman
jeśli tajemnica tkwi w nieliniowym materiale, powinni obciążać te skrzydła takim ciężarem, jaki jest wywierany podczas wyścigu i sprawa od razu by sie wyjaśniła
10. RoyalFlesh F1
No i trudno. Bo to niby oni sa pierwsi co omijają przepisy? Ferrari też miało takie skrzydło co sie wyginało i jakoś nie są na czele.
11. ArekPL87
7. GosuNIjak, nijak :)
8. atomic no comment
12. D.S.
Hamiltonowi zal dupsko sciska, ze ktos ma lepszy bolid od niego. Jezeli wszystko jest legalne, to w czym problem? Nic dziwnego, ze konkurencja chce zatrudnic Adriana Neweya.
13. RADAMANTHYS
FIA to bardziej ingeruje w to co masz zewnętrznie ( długości skrzydeł itp. ), niz w to z czego to jest zrobione ( klatka bezpieczeństwa stanowi wyjątek ). RBR ma to skrzydło z właściwościami podobnymi do plastiku. Tylko z czego to jest zrobione to tylko wie Team RBR. Zresztą nie ma o co kruszyć kopii . Jak dla mnie Maclaren powinien dogonić RBR, a ich bolid ma niesamowite możliwości i jak dla mnie to kwestia czasu kiedy ich dogonią...
14. jar188
Nie rozumiem co nieliniowy materiał wspólnego z testem na uginanie??? FIA przykłada jakąś tam siłę na końcu skrzydła i mierzy ugięcie, jeżeli siła działająca na skrzydło podczas wyścigu jest większa niż ta używana do badań to du... daje FIA przykładając zbyt małą siłę.
Jeżeli już to przednie skrzyło może być tak skonstruowane, że obciążenia aerodynamiczne działające na skrzydło powodują jego nadmierne ugięcie dlatego, że siły aerodynamiczne są większe i działają w zupełnie inny sposób na skrzydło niż bada to FIA. Czyli raczej konstrukcja skrzydła specyficzna niż materiał lub FIA źle przeprowadza badania.
15. jar188
Czyli jest to raczej kwestia specyficznej budowy skrzydła i sił na nią działających niż użytego materiału, oczywiście dochodzi jeszcze czynnik ludzki - FIA.
16. Robert.Kubica
Podejżewam że nie skrzydło im sie ugina, a raczej zawieszenie. Gdy koła są skręcone w zakręcie, zawieszenie ugina sie bardziej niż gdy koła są wyprostowane na prostej. To powoduje obniżenie skrzydła w zakręcie.
17. Piotre_k
Zapomniał McLaren jak F-duct wymyślił. Rok temu Lewisowi jakoś nie przeszkadzało, że ich bolid nagina przepisy dotyczące ruchomych części aero. A tu sprawa jest bardzo prosta: skrzydło testy określone w przepisach przechodzi więc jest z tymi przepisami w pełni zgodne. I koniec dyskusji.
18. slepy
Szkoda, że od jakiegoś już czasu w Formule 1 nie kierowca a regulamin odgrywa pierwsze skrzypce... Przykre
19. atomic
15@ nie wydaje ci się,że specyficzna budowa może być oparta na nie specyficznych kompozytach
16@na prostych skrzydła rb i ferrari też miały tendencję do obniżania
17@ten kanał kierował strugą powietrza i nie był ruchomym elementem aero.w LR jedną ze strug kieruje ich nie konwencjonalnie zbudowany wydech.
20. Milten1989
Wg mnie sprawa jest prosta. Skrzydło wygina się pod wpływem oporu powietrza a nie pod wpływem ciężarków FIA i choć wydaje się że to niby jest to samo to jednak sprawa jest bardziej skomplikowana. Gdy bolid jedzie powietrze wlatuje w jakąś "dziurkę" w której jest mechanizm który "łamie skrzydło"(jakiś pręt puszczony po szerokości skrzydła) jeżeli poczuje większy opór powietrza. Oczywiście to moja rozkmina i nikt nie musi się z nią zgadzać ale jeżeli skrzydło które przechodzi testy różniące się od reala tylko tym że nikt nie dmucha to coś musi być na rzeczy.
21. essien15
Juz to pisałem w którymś newsie, że to musi być coś związane z zawieszeniem nie ma innej siły, która dawała by tak dużą przewagę RB. Skrzydło może być hybrydą, więc połączeniem dwóch materiałów co mogłoby spowodować właśnie nieliniowość odkształceń, ale osobiście (ekspertem nie jestem, tylko przypuszczam na podstawie obserwacji), że większą rolę ma tutaj zawieszenie.
22. szalek
moim zdaniem to prawda ;// FIA powinna dokładnie przyjrzeć sie całemu bolidowi . I przed wyścigiem też . Bo to jest niemożliwe że Vettel ma na okrążeniu ponad pół sekundy przewagi.
A tak wogóle to Red bull faworyzuje Vettela. Moim zdaniem to Webber jest lepszym zespołem . Ale VET nie umie jeździć . tylko ma bolid dobry i zespół zawsze wybiera dla niego lepszą taktyke niz dla Webbera ;//
23. jar188
@19. atomic, ???????? Jeszcze raz zadam pytanie, co wspólnego ma materiał użyty do budowy skrzydła z jego testem na uginanie się??? Nie wiem skąd ta informacja jest zaciągnięta ale brzmi to dziwnie i nie po inżyniersku
24. konradosf1
skopiowanie warunków areo w trakcie testów jest trudne i pewnie kosztowne dlatego FIA nie bawi się w testy zbliżone do tych na torze, a naciska siłą pionową co jest błędem, gdyż siły naciskające w trakcie jazdy są inne, a pomijane w badaniach tak więc to musi być luka w przepisie
25. Smyczek
A moim zdaniem to wcale nie skrzydło się wygina. Bardziej zawieszenie jest odpowiedzialne za wysokość tego elementu od ziemi. Zresztą do zawieszenie BR też w zeszłym sezonie były zastrzeżenia, że niby mają jakąś niedozwoloną regulację. I to moim zdaniem jest bardziej prawdopodobna przyczyna niż jakieś tam uginanie się skrzydła. A jeśli ma już coś się uginać, to może cały nos się ugina a nie samo skrzydło :)
26. sebikos
Hamilton po prostu zazdrości, że team "od napojów" ma lepszy bolid niż Wilki MCL i szuka dziury w całym.
27. Ilona
Ledwo początek sezonu, a już się zaczyna... zdaje się, że będą ich tym teraz gnębić nieustannie , no ale z drugiej strony niech to będzie komplement dla Neweya i spółki. Trzeba szukać pozytywów :]
28. hotshots
21. essien15
oprócz silnika i paru częsci zawieszenia (np:spręzyny) chyba już wszystko w bollidzie jest kompozytowe (karbon) - problem do rozszyfrowania w RB to składniki takiej struktury .
...może jakieś nano boty :D:D:D
29. pjc
Widać,że wszystkie ekipy należące do czołówki mają ogromny problem ze skopiowaniem rozwiązania stosowanego przez RB.
Niech szukają a w końcu znajdą receptę na pokonanie tej ekipy.
Dominacja zespołu w którym pracuje Newey nie będzie trwała wiecznie.
30. Sasilton
przypomina mi to zaliczenie testu na wykrywaczy kłamstw przez socjopatę :D
31. Olfaz
A może mają astme i biorą leki jak konkurencja Kowalczyk:) Tak czy siak ładnie zaczyna się sezon. A Hamitkon nic się nie zmienił wielka gwiazda.... wieśniak na wet w F1 skromność jest domeną
32. Krokiet
gdzieś kiedyś pisane było w jakimś newsie, że do LR mają być dodatkowi inżynierowie w ramach praktyk przyprowadzani czy jakoś tak, więc liczę na geniusza wśród nich, który ogarnie temat przedniego skrzydła RBR i doda jeszcze od siebie z 0,5 sekundy:P
a co do samego tematu... w takim gadaniu i "gnębieniu" konkurencji też jest jakiś sposób....może się ktoś w końcu "złamie" i wyjawi tajemnicę:) ... a potem wyleci z RBR z hukiem:-P :-D
33. lukaas67
Gdyby Hamilton jezdzil w redbullu, to mistrzostwo by mial zapewnione w polowie sezonu
34. miki26
23. jar188
A co innego moze miec wplyw jak nie material i budowa? Bo zawieszenie napewno nie. Biorac pod uwage waginanie sie skrzydla w zakretach to bolid przy tym przechyleniu powinien szurac bokiem podlogi po ziemi, takze regulacja zawieszeniem odpada. Takze prawdopodobnie wymyslili taki material, ktory wygina sie bardziej przy obciazeniu "x N" minimalnie wiekszym niz wymaga tego FIA. Do tego zbudowali skrzydlo aerodynamicznie tak aby sila oporu powietrza, ktora wygina skrzydlo, wiginala je dopiro po przekroczeniu wyrtosci "x N" ( minimalnej ) jaka wymaga FIA. A moze przy prawdziwym oporze powietrza wygina sie jeszcze wczesniej, bo takowy tajemniczy material w polaczeniu z odpowiednia konstrukca skrzydla inaczej wygina sie przy oporze powietrza. Technicznie jest to mozliwe.Czego nierozumiesz?
35. Arko123
Na konkurencyjnym forum wyszla teza, ze to nie samo skrzydlo tak sie ugina, ale rowniez nos. Bylo to potwierdzonie zdjeciami, jak bolid stal w miejscu i jak jechal i przod bolidu byl akrzywiony do przodu. Jednak nie ma 100% pewnosci, czy zdjecie z zakrzywionym do przodu nosem jest prawdziwe.
36. Arko123
ht tp://spontonc ristiano.files.wordp ress.com/2011/03/gvxgikmejxv8.gif
link do animacji (3 spacje)
37. Piotre_k
19.atomic: sam kanał nie, ale już dłoń lub kolano nim sterujące? A co do wydechu Renault: pomijając już fakt, że wydech jest nieruchomy, cały bolid jest zaprojektowany tak aby odpowiednio ukierunkować strugę opływającego go powietrza, więc to żaden argument. A kanał F posiadał ruchomą klapę, która go włączała/wyłączała, tyle, że rolę tej klapy spełniał sam kierowca. W tamtym przypadku chodziło o interpretację regulaminu, w przypadku skrzydła Red Bulla o żadnej interpretacji nie ma mowy - jest test i jego wynik jest zerojedynkowy: spełnia/nie spełnia. W McLarenie po prostu nie mogą pogodzić się z faktem, że sami na to nie wpadli i nie wiedzą jak to skopiować.
38. atomic
37@hehe .ale dłoń i kolano nie są ruchomym elementem aero.system był nowatorski i spoko.zespoły od razu zaczeły prace nad tym rozwiązaniem.zrobili coś nowego nie ujętego w regulaminie i chwała im za to. co do wydechu to z pewnością nie jest on nieruchomy.a test , i tu zgodzę się z jar188, jest żle przeprowadzany skoro nie potrafi zdiagnozować faktu ,że to skrzydło odkształca się podczas jazdy, co widać gołym okiem.oczywiście wynik jest zerojedynkowy według przepisów obowiązujących ale kiedy bolid stoi.
39. Blaz
34. miki26 dokładnie tak jak piszesz.Siły działające na skrzydło są zupełnie inne niż odważniki położone na nim a związane jest to z użytym materiałem i konstrukcją aerodynamiczną skrzydła.
A w działaniu wygląda to tak jak by skrzydło wyginało sie na pionowych wspornikach do tyłu co daje efekt przybliżenia się skrzydła do ziemi ale tylko przedniej jego części. Jak by porównać konstrukcję Mclarena i Red Bulla to skrzydło stosowane przez McL jest bardzo sztywne co widoczne jest nawet przy pokonywaniu nierówności na torze ,wpada ono w dużo większe drgania i dłużej je wytraca. Konstrukcja RBR ewidentnie jest jak by miększa ma tendencje do falowania i drgania są szybciej tłumione. Tak to wygląda jak popatrzymy na materiał filmowy.
40. Blaz
Co do oceny tego.
Tu mam problem bo z jednej strony mamy fantastyczny pomysł ze strony RBR i faktycznie wynik testów jest jaki jest i można go przyjmować zero jedynkowo.
Z drugiej strony no trudno oprzeć się wrażeniu ,że są to "ruchome" części aerodynamiczne bo jednak ulegają siłom fizycznym które na nie działają. Podam prosty przykład parę lat temu przecież była taka sprawa ze skrzydłem tylnim w bodajże Toyocie gdzie też występował efekt uginania pod wpływem sił aerodynamicznych i to jakoś nie przeszło wiec jaka różnica??
41. tado
ja stawiam na ladunek elektryczny ,pod wplywem ladunku odpowiedni material,odpowiednio sie odksztalca .Taka jest moja teoria,czy prawdziwa tego juz nie gwarantuje
42. miki26
36. Arko123
Z tego filmu nic nie wynika. To zludzenie. Popatrz na przednie zawieszenie. Ugina sie w trakcie hamowania wraz z nosem. To normalne z tej perspektywy...Tak to prawdopodobnie wyglada z kazdego bolidu.
43. jar188
@34. miki26 Przeczytaj najpierw co napisałem @14 i 15 może nie zrozumiałeś tego co napisałem ale to jest to samo co ty napisałeś - te kilka ostatnich zdań głównie, to raz.
Dwa: RBR nic nie wymyślił !!! Takich materiałów jest pełno i każdy kto ma choćby odrobinę pojęcia o tym zjawisku wie o tym, dlatego napisałem, że mówienie o jakiś tajemniczym materiale (że niby tu tkwi sekret) jest totalną bzdurą!!!
Co to za sekret, że pod wpływem siły statycznej skrzydło odkształca się inaczej niż pod wpływem siły dynamicznej, żadna i gwarantuję ci, że gdyby tylko tu tkwił sekret to każdy zespół już dawno miałby takie skrzydła, no chyba, że inżynierowie z Ferrari czy McL to idioci.
44. miki26
41. tado
Pod wplywem ladunku elekrycznego nie odksztalca sie nic, tylko pod wplywem temperatury poprzez ten ladunek wytworzonej. Azeby wytwozyc taka temperature, ktora powodowalaby wygiecie tych materialow musialbys dostarczyc napiecia elektrycznego wystarczajaco wysokiego, ktore by podgrzalo skrzydlo. Nie sadze zeby bylo dopuszczalne doprowadzanie pradu do kadlubu bolidu......Bredzisz.
45. miki26
43. jar188
A skad ty mozesz wiedziec z czego jest zrobione skrzydlo RBR a z czego McL?
He? No wlasnie, skad wiecz czy akurat Neway nie wzia jakiegos materialu stosowanego w lotnictwie i na ten pomysl jeszcze inni nie wpadli? Widzisz, nie wiesz tego, takze mozliwe jest wszystko,
Pozdro.
46. tado
44miki26 Materiały piezoelektryczne przetwarzają energię elektryczną w mechaniczną i odwrotnie. Odkształcenia sprężyste piezoelektryka wywołuje w nim powstanie wewnętrznego pola elektrycznego (efekt piezoelektryczny prosty) lub umieszczenie materiału w polu elektrycznym prowadzi do zmiany jego wymiarów (efekt piezoelektryczny odwrotny
47. miki26
46. tado
Tak.........ale skrzydlo jest wykonane z tworzyw sztucznych nieodzdialujacych na pole magnetyczne i tu w gre wchodzi tylko tamperatura. A materialy o ktorych piszesz sa raczej natury metalicznej, oddzialujace na pole magnetyczne. Skrzydlo byloby wtedy chyba za ciezkie...
:D
48. miki26
46.tado
Oj moj blad........Zwracam honor.
Nie wiedzialem, zr jest to mozliwe rowniez z syntetykami. Sory.
Ciekawa teoria. Pytanie tylko ile napiecia potrzeba a by taki efekt otrzymac.
Pozdrawiam.
49. Lewy_89
44 - a materiały piezoelektryczne? Proszę, nie zabieraj głosu, jeśli nie wiesz o co chodzi...
A co do samego skrzydła, to widzę pewną różnicę między badaniem laboratoryjnym a zachowaniem w czasie wyścigu. Pierwszą różnicą zauważył już jar188 w poście 43 czyli różnice między siłą statyczną i dynamiczną. Druga jest taka, że ciężarki działają pionowo w dół, natomiast powietrze w czasie wyścigu działa zarówno w dół (siła dociskająca) jak i do tyłu (opory aero). Dopiero wypadkowa tych sił, to realna siła wyginająca skrzydło. Być może w takim razie spoiler jest tak zbudowany, że przy siłach pionowych wygina się mniej niż przy siłach skośnych. ;)
50. Lewy_89
46 tado - wyprzedziłeś mnie ;)
51. jar188
45. miki26, A czy ja napisałem o jakimś konkretnie materiale, czy o regule??? A co to za problem we współczesnym świecie zatrudnić speca od materiałów z których robione są skrzydła (to nie jest żadna tajemnica) i zlecić mu stworzenie mu kompozytu, który będzie się uginał dokładnie tak jak będą chcieli, (no może bez przesady z tą dokładnością), Odp: żaden. Sekret tego skrzydła to nie materiał (w jakimś tam stopnie może i tak), raczej w budowie a być może i czymś jeszcze innym.
52. tado
47miki26 moze masz racje,ale nie wiesz tego na pewno,ja tez nie,ale taka mam teoryjke.Byc moze cos tam wpletli w luki miedzy czasteczkami. Mam nadzieje ze jesli cos siedzi w tym skrzydle to sie dowiemy niebawem. pozdro
53. tado
49. Lewy_89 Oczywiscie ze nie mam pojecia w tym temacie,to byl przyklad ze takie rzeczy sa mozliwe
54. Blaz
49. Lewy_89 - No właśnie o to chodzi !!
52. tado - to już drugi sezon. Te dowiadywanie jak na F1 troszkę długie
55. miki26
49. Lewy_89
Tytanian baru i Tytanian olowiu sa metalami ciezkimi. Znalem tylko ceramiczne materialy piezoelektryczne. Wiedziales, ze sa tez syntetyczne? Powiedz z reka na sercu madralo.
56. Pitko
Myślę że ludzie którzy pracują w F1 doskonale umieją policzyć jaka musi być przyłożona siła pionowa żeby odpowiadała tej która jest wywołana naciskiem aerodynamicznym, więc skończcie mówić że testy są źle przeprowadzane.
Zabronione jest ruchome nadwozie ale chyba tylko od strony elektronicznej? Czyli że kierowca nie ma wpływu na wysokość bolidu nad nawierzchnią żadnym przyciskiem ani nic. Ale nie wiem czy zabroniony jest taki układ że zawieszenie może się obniżyć pod wpływem nacisku aerodynamicznego (coś jak resory tylko działanie w drugą stronę) ? Uświadomcie mnie proszę.
57. dziarmol@biss
27. Ilona No cóż, RBR znalazł pozytywy ;-)) W STR... he he
58. Lewy_89
55. Oczywiście, że nie wiedziałem że są. Żadnym specjalistą z dziedziny materiałowej nie jestem i nie będę się na takiego kreował. Ale przynajmniej mam pojęcie o istnieniu materiałów piezoelektr. i generalnej zasadzie ich działania. Nie obraź się za tamto, po prostu denerwują mnie twarde postulaty w stylu :"Pod wplywem ladunku elekrycznego nie odksztalca sie nic..." wypowiadane przez osoby o niewielkiej znajomości tematu.
59. miki26
58. Lewy_89
Temat akurat znam :D.
Tylko zle sie wyrazilem. A na mysli mialem to, ze skrzydlo jest wykonane z lekkich tworzyw sztucznyh.
Nara.
60. Lewy_89
W porządku, sprawa wyjaśniona. Tak swoją drogą, też nie wierzę, że całe skrzydło miałoby być wykonane z materiałów piezo. :)
61. zenobi29
A może jednak, tajemnica tkwi w podłodze.
W ubiegłym sezonie zarówno RBR, jak i Ferrari używali odginającej się podłogi - mocno naginając tym przepisy.
Mimo , że w tym roku FIA zaostrzyła przepisy w tej kwestii , to może jednak nie na tyle , by jakim ciekawym pomysłem nie można było go obejść ?
Siemka dziarmol:)
62. Ataru
Bernie niech szybko pojdzie po rozum do glowy, bo inaczej oranzadki beda wygrywac do konca swiata.
Testy w trakcie sezonu i dopiero wtedy zobaczymy prawdziwa sile tego zespolu.
63. Ferrari150
A ja jestem zdania że inne taemy kierują się zasadą: jeśli nie możesz stworzyć tak samo doskonałej konstrukcji mimo że i tak już kradniesz czyjś pomysł zawsze możesz zaskarżyć do FIA daną konstrukcję lub jakąś konkretną część aby oni nie mogli z niej korzystać. Smutne to ale prawdziwe.
słyszałem kiedyś taką anegdotę o F1, pewien z czołowych kierowców ówczesnej F1 lat 70 wypowiedział się na temat podpatrywania Teamów przez inne jakie to nowe części mają. i stwierdził iż gdyby podczas pewnego GP przymocowałby do swojego bolidu beczkę z piwem zapene w następnym GP już każdy team miałby u siebie Taką samą myśląc że to poprawi ich osiągi. heh
trochę przerysowane ale ziarnko prawdy w tym jest :)
64. Ferrari150
Zgadzam się także z 61. zenobi29
Widać jest na nagraniach jak Vettel pokonuje z łatwością szykany. to zawieszenie po prostu płynie po tarce. I już wiele osób to zauważyło że inne bolidy w porównaniu do RB nie mają takiej płynności
65. xeoteam
56. Pitko, ok, wiedzą w F1 jaka to siła pionowa,ale może materiał w swojej budowie cząsteczkowej, pod wpływem działania sił poziomych (opór powietrza z przodu) ulega np zmniejszając opór wobec siły pionowej. Cos na zasadzie ruchomych molekuł.
66. Marti
I znowu to samo.
A powszechnie się uważa, że największe "szumlowanie" w ostatnich latach było w czasie pierwszej kariery Schumachera ;))
Kombinowanie było w tym sporcie, jest i nadal będzie.
67. figo7
A może FIA powinna wstawić bolid RB do komory i skierować na bolid powietrze o takim strumieniu jaki występuje przy prędkościach 100,180, 200, 230 km/h może było by takie badanie bardziej wiarygodne nie sądzicie ?.
68. xeoteam
67. figo7 powinni tak robić, bo wtedy zupełnie inaczej zachowują sie wiązania międzycząsteczkowe w strukturze materiału, i tu zapewne jest sedno sprawy, bo wystarczy dodać jeden atom dodatkowo by koncowym efektem była sztywność odpowiednia w stanie spoczynku, i gietkość podczas nacisku przedniego.
69. ygor
Panowie i Panie jak rozumie piszecie że pod wpływem sił areo nos/skrzydło odchyla się bardziej ku dołowi.
Moje pytanie więc jest takie:
czy przy większych prędkościach ( czytaj większej sile nacisku) bolid potrzebuje większy czy mniejszy docisk ???
70. SLU
najnowsza fotka roberta kubicy w miejsce spacji wstawić kropki
http://www cda pl/grafika/17028da
71. ygor
to raczej kiepski żart
72. dnb
71. ygor dokładnie, bardzo kiepski
73. dnb
a co do tego skrzydła to może na to "ugięcie " ma jeszcze wpływ konstrukcja nosa bolidu do którego jest przymocowane, plus wiadomo zawieszenie też musi się "ugiąć" pod ciężarem docisku przedniego skrzydła przy dużej prędkości no i giętkość samego skrzydła i w sumie dają taki efekt, podkreślam może, a o materiałach użytych do budowy już nie wspominam bo to rozległy temat.
74. haha
... laczenie nosa bolidu z bolidem- tu tkwi tajemnica. Wszyscy lacza na sztywno, natomiast rb dodaje 2-3mm uszczelki, ktora pod obciazeniem sie splaszcza, co daje ugiecie konstruckij na koncu okolo 10-15mm. Taki prosty zabieg, raczej nie zakazany przez FIA-chyba ze sie myle.
Dzieki uszczelce o odpowiednij twardosci mozna takze tlumic drgania przy przejazdach przez tarke.
75. Krokiet
odnośnie nietypowych materiałów, zapraszam do newsa o dyfuzorze McL:)
74.haha... ciekawa koncepcja... czasem najprostsze rozwiązania są najlepsze jak widać:)
76. Lewy_89
69 yfor ma rację, to nie jest kwestia budowy skrzydła. Pamiętajcie, że najwięcej RB zyskuje na zakrętach, czyli tam gdzie prędkości z oczywistych względów są najmniejsze - czyli docisk aero również. Wg mnie to świetne zawieszenie - wiem, wiem, nic oryginalnego nie napisałem ;)
77. matito
Adrian znów znalazł jakieś genialne rozwiązanie a reszta będzie próbowała im dorównać. Moim zdaniem to nie silnik tylko konstrukcja daje im przewage
78. Oskar9
http:// hun nylander .files.wordpress .com/2011/03/front-wing-analysis.jpg
79. McLfan
62. Ataru, testy w trakcie sezonu? Dzięki brakowi testów widzimy marność Ferrari, które ładuje pieniądze, a i tak nic wielkiego z tego nie wychodzi. Gdyby były testy, z przodu by byli ci, którzy palą pieniądze, a nie ci, którzy są innowacyjni. A w tym równaniu na pewno z TOP 3 zespołów, Ferrari wygląda zdecydowanie najgorzej. A to nie jest chlubą. ;)
80. greg32
Obstawiam genialne zawieszenie , które koreluje z odkształcającymi się skrzydłami i dziobem pod wpływem naporu powietrza. Kąt pochylenia kół przednich jest największy z czołówki kto wie czy się nie zmienia w czasie jazdy.
81. tadex
A dla mnie wątpliwości budzi podłoga McLarena? Po zwiedzeniu pobocza, Hamilton przez jakiś czas "zdzierał" asfalt ale jakoś "samo" się to naprawiło? Podgięło się czy urwało, nie wiem? W każdym razie budzi to wątpliwości...
82. dziarmol@biss
79. McLfan Bez jaj, RBR jest innowacyjnym zespołem?? A w czym?? Jedyne genialne posunięcie to zrobienie z Toro Rosso zespołu testowego który robi to przez cały sezon na rzecz Red Bulla he he genialne nieprawdaż?? I jakże innowacyjne, zupełnie jak kreatywna księgowość niejakiego pana R. notabene ministra finansów ;-))
83. dziarmol@biss
Eloo @Zenobi ;-)) Red Bull to kanciarz nad kanciarzami... ech muszę się napić ;-))
84. Ilona
83. dziarmol@biss - 'muszę się napić' - Red Bulla ...? ;]
85. ygor
no oficjalni to oni nie mogą sobie przekazywać między STR a RB informacji. To jest zakazane przepisami ale jak jest na prawdę ???
86. bartek1515
Napewno jest tam jakiś kontakt, wkońcu to bliźniacze zespoły spod znaku tej samej firmy.
87. Niespokojny
81. tadex - fakt, było dziwne i powinno skłonić do przemyśleń - co jest grane? Nie wiem, kiedy to poważne uszkodzenie naprawili? - przykleili 'Kropelką' w trakcie zmiany opon?
88. Oskar9
Tutaj jest parę ciekawych fotek porównawczych przednie skrzydło McL i RedBulla http://hunny lander.wordpress. com/2011/03/30/ szep-volt-jo-volt-ennyi-volt/
89. Pampalini
64. Ferrari150
Masz moze linka gdzie jest to dokładnie pokazane?
Chciałbym sie temu przyjrzec
90. hotshots
88. Oskar9
o świetne podejście do tematu - widać, że txt Hamiltona o skrzydle RB mają sens !
na jednej fotce wyrażnie "szufla do sniegu" , a na drugim tylko jakiś "zgarniak"
no to może w końcu bardziej sensowny test FIA przyłożenia siły
[od ~1/4 długości przodu bolidu łacznie ze skrzydłem] wyjaśni raz i do końca,
jak powinna działać w/g przepisów sztywna-nieruchoma konstrukcja ...........
91. hotshots
goo.gl/H3jGw >>> bez żdnych spacji.... itd skrót do tego porównania
p.s.
pamiętaj - pij mleko, bo red bull cie wykonczy :D
92. Ferrari150
89. Pampalini wejdź na Youtube wyścig z australi czasem ktoś dodaje nawet cały filmik o Red Bulu. i tam właśnie widać. ale najlepsze nagranie z tymi ujęciami było właśnie po wyścigu w studio polsatu. Moim zdaniem to się coś kręci koło aktywnego zawieszenia. oczywiście nie całkiem bo jest nie dozwolone:)
93. hotshots
dot.mojego 90. hotshots >> bo mnie właśnie oświeciło ,jak oglądam na spx wyścig z BBC i obydwa RB w akcji....juz wiem dlaczego jeden z RB był wolniejszy ......
- opcja przeginania pały z konstrukcją padła na V. w tym wyścigu - nie pamietam czy wstecznie można karać dyskwalifikacją (chyba nie), a tak zawsze jeden zalicza pkt dla teamu w razie afery...
94. slawex1983
@ 70. SLU
Świetne!
95. Skoczek130
Jak już bolid przewyższa inne, to od razu musi być nielegalny! A co robiły Ferrari i McLareny przez te dziesiątki lat!? Też naginali przepisy, jak tylko było można! Mam nadzieje, że Red Bull zmiażdży resztę stawki!!! :))
P.S. Pisząc "naginanie" nie chodzi mi o łamanie, lecz o wykorzystanie do maksimum poziomu legalności. ;]
96. Skoczek130
A jeśli już mówimy o podłodze, McL np. w 2008 roku miał niebywałą przewagę w kwestii nacinania tarek. Może też wtedy naginali przepisy?? Skończcie ten temat! ;{
97. hotshots
Tez jestem przeciwnikiem "wieszania psów" bezpodstawnie , bo tłum wyje w tym tonie, ale....
cos jest na rzeczy, jeśli są pewne zasady i szczegółowe przepisy dotyczące ruchomych/aktywnych części bolidu i nie da się zaprzeczyć po przyjrzeniu sie, że RB,
czy to na tarkach czy na prostych ma radykalnie "gumowy" układ nos-spojler
w stosunku do innych.
A czy to jest karalne na dzis czy nie, to kwestia geniuszy z FIA i RB będzie tylko genialny....
lub genialny w kombinacjach :D
Z nudów obejrzałem RB na spx/ze stop klatakami itd z BBC na kompie i rzezcywiście jest duzo mozlwości gdybynia - co jest grane ....
98. dziarmol@biss
84. Ilona Napoju o smaku oraz zapachu gnojowicy?? Smacznego i życzę zdrowia ;-))
99. andi77
To logiczne że Red Bull wprowadzając swoją można by rzec ukrytą kosmiczną technologię od początku nastawił się na to i przygotował tak aby w razie wątpliwości ze strony FIA i przeprowadzenia testów nic nie wyszło na jaw tak jak było to w zeszłym sezonie gdzie wyraźnie to skrzydło było ruchome ale testy FIA tego nie potwierdziły. Jestem bardzo ciekaw jak się to potoczy bo wydaje się że Mclaren nie da za wygraną ...
100. Ilona
98. dziarmol@biss - nie mam porównania, bo nie wiem jak smakuje i jaki ma zapach gnojowica..
101. dziarmol@biss
Zdaj się na mnie, ja chłopak ze wsi ;-)) Mam doświadczenie ;-).... I pomyśleć że ludziska płacą tyle za to g...no kiedy można mieć to samo za darmo;-))
A, i liczyłem że ustosunkujesz się do roli Toro Rosso na rzecz RBR ale jak widać nie masz wiedzy ;-))
102. Ilona
A co to ja jestem rzecznik RBR żeby się tak do wszystkiego ustosunkowywać? Bezpodstawne insynuacje tym razem postanowiłam pozostawić bez komentarza.
103. Tutankhamun
TEMPERATURA! juz pisalem ze chodzi o temperature, moze sie myle ale to jedyna opcja by obejsc regulamin FIA. Auto badane jest na zimno ciezarkiem....wg. mnie oranzada uzywa ,,termostat,, metale odksztalcajace sie, cieplo do przedniej lotki mozna pobrac np. z hamulcowni, e tam do lotki....do calego nosa....nie jestem pewny jak ma sie FIA do uzytych metali w F1, ale z tego co mi wiadomo interesuje ich tylko waga bolidu po wyscigu, czyli drewniana wyscigowka tez mozna popylac:)
104. dziarmol@biss
102. Ilona otóż akurat tu u nas z racji tendencyjnych wypowiedzi jesteś ich rzecznikiem ;-)) A czy Toro Rosso nie jest ich RBR poligonem doświadczalnym w trakcie sezonu niech Ci da do myślenia powód dla którego Berger zrezygnował z szefowania temuż ;-)) oraz marne osiągi (brak progresu w trakcie sezonu) które aż nazbyt jaskrawo wskazują na niewolnicze, ukierunkowane (nastawione) li tylko na rozwój RedBulla ;-)) Stąd ta przewaga he he, dwa zespoły jeden cel . Trzy bolidy pracują na rzecz jednego, średniej klasy kierowcy ;-)) Genialne nieprawdaż??
105. Ilona
104. dziarmol@biss - nie ma nad czym dyskutować, bo tak jak mówię, są to jedynie bezpodstawne insynuacje, tudzież Twoje wyimaginowane (jak ja lubię to słowo) wizje oraz domysły , w których na siłę próbujesz doszukiwać się spisku. Nie fakty.
106. Ilona
Jako rzecznik RBR nie mam nic więcej w tej kwestii do dodania, uważam że sprawa nie wymaga dalszych wyjaśnień ;]
107. hotshots
103. Tutankhamun
Mozliwe, choc wątpie żeby to był metal - na 99% jakis kompozyt w stylu tych zapamietujących
kształ i niekoniecznie pod wpływem temperatury, byc może impulsu elektrycznego.
>>> "....Amerykańskim naukowcom udało się wytworzyć pierwszy na świecie polimer, który pod wpływem prądu elektrycznego zmienia swój kształt, powracając po odkształceniu do pierwotnej formy . Nowy nanokompozyt uzyskano poprzez zmieszanie polimeru SMP, o złożonym składzie chemicznym, z nanowłóknami węglowymi, które uzyskano wypiekając w bardzo wysokiej temperaturze odpowiednie włókna poliakrylonitrylowe (PAN). Materiał ten, celowo odkształcony, po podłączeniu prądu powraca do swej pierwotnej formy w czasie zaledwie dwóch sekund ! "
Karbon to niejedyny kompozyt i nie takie kosmiczne materiały już są uzywane w F1......
Wystarczy mieć kasę i cel..........
108. andy_chow
@ dziarmol@biss Ilona jest jak Doda tylko zamiast skandali lubi prowokować he he pzdr :-)
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz