Podsumowanie sezonu 2009 cz. III
Druga połowa europejskiej części sezonu nie zwiastowała nagłej poprawy formy bolidu F1.09, ale przed GP Niemiec nikt nawet nie przypuszczał, że zespół BMW Sauber który w sezonie 2008 liczył się w walce o tytuł mistrzowski jeszcze na trzy wyścig przed końcem mistrzostw, będzie chciał wycofać się z F1.GP Niemiec okazało się ponownie szczęśliwe dla zespołu Red Bull Racing, który zdobył drugi z rzędu a trzeci w sezonie komplet punktów za dublet na mecie. Na najniższym stopniu podium znalazł się Felipe Massa z Ferrari, podczas gdy Rubens Barrichello obwiniał zespół za zepsucie strategii. Przewagę jaką na tym torze, w mało sprzyjających warunkach atmosferycznych, miał zespół Red Bull może jedynie zobrazować fakt, że Mark Webber zdobył swoje pierwsze w karierze zwycięstwo w F1 odbywając karę przejazdu przez boksy, po incydencie z Rubensem Barrichello na pierwszym zakręcie.
Dla zespołu BMW Sauber domowy wyścig nie wypadł dobrze. Po słabych kwalifikacjach Nick Heidfeld i Robert Kubica wyścig kończyli odpowiednio na 10 i 14 miejscu. Nieco odmienne nastroje panowały z kolei w obozie McLarena, który mimo iż na Nurburgringu zdobył jedynie 1 punkt za ósmą lokatę Kovalainena, w kwalifikacjach zdołał awansować obydwoma bolidami do Q3.
Dwa tygodnie później zespoły Formuły 1 przetransportowały się pod Budapeszt, na kręty i wolny, a do tego bardzo upalny Hungaroring, który mimo swojej spokojnej i niepozornej natury był świadkiem dramatycznych wydarzeń. Zanim jednak do tego doszło, przed GP Węgier kierownictwo Toro Rosso zwolniło czterokrotnego mistrza serii Champ Car, Sebastiena Bourdais, zastępując go najmłodszym w historii F1 kierowcą- Jaime Algersuarim.
Podczas sesji kwalifikacyjnej przed GP Węgier doszło jednak do niespodziewanego i dramatycznego w skutkach wypadku Felipe Massy. Brazylijczyk jadąc w drugiej części sesji kwalifikacyjnej za bolidem Rubensa Barrichello został uderzony w kask przez sprężynę (ważącą około 800 gramów), która odpadła z bolidu Brawn GP. Po uderzeniu Brazylijczyk stracił na chwilę przytomność i uderzył w bandę z opon. Obrażenia głowy były na tyle poważne, że Brazylijski kierowca został wyeliminowany z udziału w mistrzostwach do końca sezonu, jednak bardzo szybko powracał do zdrowia.
Nick Heidfeld i Robert Kubica GP Węgier ukończyli na 11 i 13 miejscu, nie spodziewając się jeszcze, że w środę rano, 29 lipca otrzymają informację o wycofaniu się koncernu BMW z F1 po sezonie 2009. Była to pierwsza z serii szokujących świat informacji, które w drugiej połowie sezonu pojawiały się jedna po drugiej.
O wyrzuceniu z zespołu Renault Nelsona Piquet spekulowano praktycznie od początku sezonu. Czara rozgoryczenia Flavio Briatore przepełniła się po GP Węgier. Trzy tygodnie później w Walencji drugim kierowcą, obok Fernando Alonso był kolejny debiutant, Romain Grosjean. Rozczarowany decyzją swojego menadżera Nelson Piquet miał jednak sporo do powiedzenia na temat sposobów pracy Briatore, ujawniając FIA szczegóły misternego planu z GP Singapuru 2008, kiedy to Brazylijczyk został poproszony o celowe rozbicie R28 na bandzie w miejscu, które na 100 procent spowoduje wypuszczenie na tor samochodu bezpieczeństwa.
Obok narastającego, kolejnego skandalu wstrząsającego całą Formułą 1 w Walencji sporo działo się za sprawą pojawienia się w barwach Ferrari kierowcy testowego, Luca Badoera, który jako pierwszy dostał rolę zastępcy Felipe Massy. Ironizując występ Włocha można powiedzieć, że był on jedynie szybki na pit lane, gdyż sędziowie aż pięciokrotnie przyłapali go na przekroczeniu prędkości w boksach. Ostatecznie okazało się, że F60 Włocha miało uszkodzony ogranicznik obrotów.
Druga część sezonu zdecydowanie bardziej pasowała Rubensowi Barrichello, który na ulicznym torze wygrał przed odradzającym się McLarenem Lewisa Hamiltona. Trzeci był Kimi Raikkonen. W Hiszpanii jeden punkt za ósme miejsce wywalczył także Robert Kubica.
We wrześniu Formuła 1 kończyła europejski część sezonu dwoma klasycznymi wyścigami- GP Belgii oraz GP Włoch. Na legendarnym Spa-Francorchamps w bolidzie Force India świetnie spisał się Giancarlo Fisichella, który zdobył dla swojego zespołu pierwsze w karierze pole position, a w wyścigu wolniejszy był jedynie od Kimiego Raikkonena, który przez cały wyścig dobrze wykorzystywał system KERS. Dla odmiany Luca Badoer ponownie bardzo słabo wypadał w każdej części weekendu F1, począwszy od wolnych treningów, przez kwalifikacje, a skończywszy na wyścigu.
Kierownictwo Ferrari na wyścig o GP Włoch ponownie zmieniło skład, przekonując do startów w swoim zespole innego Włocha- Giancarlo Fisichellę. Mimo iż Fisichella wypadł nieco lepiej niż poprzednik i przejeździł w brawach Ferrari do końca sezonu także mocno ustępował tempem Kimiemu Raikkonenowi. Szefostwo Ferrari wydało nawet oficjalne oświadczenie, że nowy F60 jest bardzo trudnym autem do opanowania, stąd tak duże problemy kierowców, którzy nie mieli wcześniej z nim styczności podczas testów.
Ostatni europejski wyścig, mekka setek tysięcy Tiffosi, GP Włoch padło łupem ekipy Brawn GP, ale na ostatnich okrążeniach pokaz waleczności pokazał Lewis Hamilton, który z olbrzymią determinacją ścigał drugiego Jensona Buttona. Na ostatnim okrążeniu na drugim łuku Lesmo Hamilton stracił jednak kontrolę nad swoim McLarenem i roztrzaskało go bandę, a szansę na zdobycie kolejnego podium wykorzystał Kimi Raikkonen, który chociaż trochę pocieszył fanów Ferrari.
Tak zakończyła się europejska część sezonu 2009 i trzecia część naszego podsumowania. Na tydzień przed GP Singapuru 2009 FIA miała rozstrzygnąć sprawę ustawiania wyników tego wyścigu z sezonu 2008. O tym i o innych rzeczach napiszemy jednak w następnej części podsumowania sezonu 2009.
Zobacz pozostałe części podsumowania sezonu 2009
Sezon 2009 - Część I
Sezon 2009 - Część II
Sezon 2009 - Część IV
komentarze
1. Hubi
dobry artykuł ;] Mało tylko powiedziane o punktach w późniejszej fazie sezonu RK. Np 4 miejsce na SPA acha i bolid Renault na sezon 2008 nazywał się R28 a nie R29
2. Gosu
Bardzo dobrze się czyta te podsumowania - good work kempa007 :)
3. Konik_mekr
Dobrze napisane sprawozdanie:). Aż trudno uwierzyć, ze tyle się dziąło w tym sezonie!
4. Budyn_F1
Ten sezon wprowadzil najdziwniejsze zmiany w calej historii F1.
5. damus98xD
nom;racja...
6. lotec ac
Usunięty
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz