McLaren robi pierwszy krok w celu stworzenia bolidu z odzysku
Zespół McLarena podczas zbliżającego się wyścigu na torze w Austin jako pierwszy wykorzysta w swoim bolidzie włókno węglowe z odzysku. Technologia ma w przyszłości pomóc ograniczyć emisję CO2 ekipy z Woking.Brytyjski zespół w tym celu połączył siły z firmą V Carbon, która specjalizuje się między innym w odzysku włókna węglowego.
Na początek pochodzący z recyklingu materiał znajdzie zastosowanie w panelach reklamowych znajdujących się w okolicy kokpitu MCL60.
Zespół planuje korzystanie z nich do końca sezonu 2023 jeżeli próby na torze COTA wypadną pomyślnie, a w przyszłości myśli już o szerszym zastosowaniu nowej technologii.
Włókno węglowe już od początku lat '80 minionego wieku robi furorę w wyścigach za sprawą swoich niebywałych właściwości. Jest kruche, ale odpowiednio wykorzystywane jest niezwykle mocne i przede wszystkim lekkie.
Po raz pierwsi wykorzystał je w bolidzie McLarena w 1981 roku legendarny projektant John Barnard. Bolid MP4/1 jako pierwszy w historii dysponował monokokiem wykonanym w pełni z włókna węglowego.
Materiał ten ze względu na swojej właściwości ma również szerokie zastosowanie w lotnictwie, a popyt na niego stale rośnie. Według szacunków zapotrzebowanie na niego w ciągu następnych 10 lat ma się podwoić z tego powodu odciska on również swoje piętno na środowisku, tym bardziej, ze 30 procent materiału z produkcji części często ląduje obecnie na śmietniku.
Zespół McLarena widzi przyszłość w nowej technologii i liczy, że ta pomoże mu w osiągnięciu rygorystycznych celów zerowej emisji gazów cieplarnianych do sezonu 2030. Jednym z pomysłów jest to, aby bolidy były konstruowane z wykorzystanie jak największej liczby materiałów z odzysku.
"Jesteśmy dumni, że możemy współpracować z V Carbon, aby wdrażać wykorzystanie zrównoważonych materiałów, korzystając z przetworzonego włókna węglowego podczas wyścigu Grand Prix w Austin" mówił Piers Thynne, dyrektor operacyjny McLarena.
"Potencjalne przyszłe zastosowanie włókna węglowego pochodzącego z odzysku jest niezwykle ekscytujące. V Carbon zapewnia do 85% pierwotnej wytrzymałości włókna węglowego, dzięki czemu jest ono wystarczająco mocne do różnych zastosowań w F1 i poza nią. Będziemy nadal ściśle współpracować z FIA , F1 i innymi zespołami, aby przyspieszyć zmiany."
Dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w McLarenie, Kim Wilson, dodał: "Opracowanie technologii pełnego odzysku materiałów przy budowie bolidu F1 to nasz strzał w dziesiątkę. Wiemy, że innowacje w tej przestrzeni mogą w dużym stopniu przyczynić się do osiągnięcia naszych ambitnych celów w zakresie zrównoważonego rozwoju."
"Wykorzystanie odzyskanego włókna węglowego w kluczowych częściach samochodu F1 podczas tegorocznego GP USA i analiza ich zachowania na torze to istotny krok w kierunku zmniejszenia ogólnej emisji gazów cieplarnianych przez naszą fabrykę."
komentarze
1. Pszf
Williams już zrobił bolid z odzysku w 2019 roku
2. mm27m
@1, złoto!
ja tylko takie przemyślenie mam:
skoro wszyscy chcą być tacy eko i ten dwutlenek taki zabójczy, dlaczego kalendarz F1 wygląda jak wyglada?
obstawiam że nawięcej CO2 w tym sporcie emitują.... samoloty którymi wszystko lata na wyścigi.
a kalendarz - raz bliski wschód, potem australia, potem europa, potem ameryka pn, potem znów europa, po chwili znów ameryka pn, europa, azja, potem... bliski wschód, znów ameryka pn, potem ameryka pd, znów ameryka pn i na koniec emiraty
myślę że nawet laik byłby w stanie zoptymalizować kalendarz pod kątem zmniejszenia kosztów podróżowania czyli emisji CO2.
żeby nie było - mam w dupie dwutlenek węgla i co kilka sekund złośliwie go wydycham, ale irytuje mnie taka hipokryzja... (nie tylko w F1 ;)
3. Addd
@1 piękne
4. seybr
Przypadkiem nie był pierwszy Team Lotus - Caterham F1? Pamiętam, bolid był zielony i lepili zawieszenie na taśmę.
Sprawdziłem wiki. Pamiętam że Kamui Kobayashi żalił się. To był rok 2014 i wszystko by się zgadzało. To ten rok i ten kierowca.
Jeżeli się mylę, poprawcie mnie.
5. giovanni paolo
Jeżeli w popularnej wyszukiwarce internetowej wpiszecie hasła typu "f1 carbon footprint 2019" czy "f1 sustainability strategy" to traficie na stronę z plikiem "pdf", który zawiera 10 slajdów z których slajd numer 9 będzie was najbardziej interesował.
6. yaneq
Najbardziej EKO w F1 to były opony z zielonymi rowkami. Boszz...
Ale MCLaren idzie w fajnym kierunku, zwłaszcza w tabeli!
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz