Pirelli chce sprawdzić, jak 18-calowe opony zachowują się w tłoku na torze
Włoski producent liczy, że podczas posezonowych testów 18-calowego ogumienia w Abu Zabi wreszcie zweryfikuje, jak tłok na torze wpływa na zachowanie innowacyjnych opon. Największe wątpliwości dotyczą zwiększonej wrażliwości na temperaturę.Pirelli od początku 2021 roku przeprowadza specjalistyczne próby nowych 18-calowych opon, które pojawią się w samochodach F1 w przyszłorocznej rywalizacji. Większość testów została już wykonana, a dwa ostatnie będą miały miejsce na torze Magny-Cours oraz w Abu Zabi.
I to właśnie jazdy na obiekcie Yas Marina będą kluczowe dla włoskiej firmy. Wówczas odbędą się dwudniowe próby, podczas których zespoły wyjadą jednym tegorocznym bolidem (do testów obecnego ogumienia) oraz tzw. "samochodem typu muł" (do testowania 18-calowych opon).
Jedynym wyjątkiem będzie Williams, który nie posiada "muła". Stajnia z Grove będzie więc korzystać tylko z konstrukcji w specyfikacji z 2021 roku.
Kluczową kwestią w trakcie tych jazd będzie mniejsza wrażliwość opon na temperaturę. Jest to jeden z głównych celów Pirelli na sezon 2022 i mimo że włoski producent jest pewny, że udało się to osiągnąć, to jednak w rzeczywistości nie można było tego sprawdzić.
Podczas wszystkich testów na torze znajdowały się maksymalnie trzy bolidy, co oznacza, że trudno było ocenić, jak ogumienie zachowuje się w brudnym powietrzu. Dodatkowo, bolidy typu muł w większości są oparte na najnowszych poziomach docisku, więc to tylko podwaja ten problem.
Mimo to Pirelli w Abu Zabi zamierza sprawdzić, jak innowacyjne opony zachowują się w tłoku:
"Na pewno to sprawdzimy. Problem polega na tym, że korzystamy z "mułów", a one nie posiadają ostatecznej wersji pakietu aero", powiedział szef działu F1 Pirelli, Mario Isola w rozmowie z The Race.
"Nie jestem w stu procentach pewny, czy bolidy typu muł, które będą jeździć w tłoku, będą tak samo reprezentatywne jak te przyszłoroczne. Innowacyjne samochody generują większy strumień aerodynamiczny, a "muły" tracą większość docisku. Z tego powodu nie będzie to taka sama sytuacja."
"Moim zdaniem musimy poczekać do pierwszego wyścigu w 2022 roku, żeby poznać, jak opony zachowują się w tłoku na torze. Nawet podczas testów dobrze wiemy, że zespoły nie chcą jeździć blisko siebie, gdyż nie zbierają potrzebnych danych."
komentarze
1. 19Felipe94
Bardzo proszę o wyjaśnienie, bo czegoś chyba nie rozumiem. Abu Zabi jest ostatnim wyścigiem sezonu, po nim mają odbywać się testy opony używanych obecnie oraz tych na przyszły sezon. Skoro sezon się skończy, to po jakiego czorta testować ogumienie, którego zespoły nie będą już używać?
2. szachu1991
Bo jak testują nowe ogumienie które jest testowe to nawet nie wiedzą jaka to twardość mieszanki. Jeśli się mylę to mnie poprawcie.
3. berko
@2
Nie zrozumiałeś. @1 pyta o to, po co testować po zakończeniu obecnego sezonu opony na felgach 13", skoro w przyszłym sezonie będą jeździć na 18". Chodzi o ten fragment: "Wówczas odbędą się dwudniowe próby, podczas których zespoły wyjadą jednym tegorocznym bolidem (do testów obecnego ogumienia) oraz tzw. "samochodem typu muł" (do testowania 18-calowych opon)."
4. berko
Swoją drogą, też nie wiem po co dalej jeździć na starych oponach/felgach. W sumie, to nawet bez sensu jest robić te testy w Abu Dhabi zaraz po sezonie, skoro te samochody już nie pojawia się więcej na torze. Lepiej zrobić więcej dni testowych na wiosnę nowymi konstrukcjami z nowymi kołami. Niby w F1 tak tną koszty, ale niektóre decyzje są co najmniej dziwne. W sumie to nie dziwię się Williamsowi, że nie inwestowali kasy w to, żeby powozić się tegorocznym bolidem na 18 calowych kołach. W ich przypadku, gdzie i tak nie walczą o najwyższe cele, a budżet mają bardzo ograniczony, lepiej tę kasę przełożyć na przyszłoroczny bolid.
5. deffit
Ja zrozumiałem to tak że będą jeździc dwoma typami samochodów na "18"tkach. Z drugiej strony zastanawia mnie po kiego czorta F2 jeździ na tych oponach. Oni jeżdżą w tłumie więc chyba jakieś dane mają.
6. Jacko
@up
Najprawdopodobniej chodzi o to, żeby porównać stare i nowe opony na samochodach w tej samej konfiguracji, na tym samym torze i przy tej samej pogodzie.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz