Zespoły wprowadzą na pola startowe o połowę mniej pracowników
Międzynarodowa Federacja Samochodowa opublikowała szczegóły zatwierdzonych wczoraj wieczorem przez Światową Radę Sportów Motorowych zmian, mających przygotować Formułę 1 na wznowienie ścigania w warunkach pandemii.Od kilku tygodni piszemy o nowych protokołach postępowania w padoku Formuły 1, które mają ograniczyć ryzyko rozprzestrzeniania się koronawirusa.
W opublikowanych dzisiaj rano regulaminach FIA nie podała szczegółów tego jak wyglądać będzie nowa ceremonia wręczenia nagród na podium po wyścigu, zostawiając sobie jednak furtkę bezpieczeństwa: "Procedura podium zostanie w szczegółach określona w notatkach wyścigowych wydanych przez dyrektora wyścigu."
W wyścigach mających status otwartych dla publiczności, ceremonia podium powróci do znanych wcześniej przepisów.
Jedną z głównych zmian wdrożonych w przepisach jest ograniczenie liczby osób obecnych na polach startowych przed startem wyścigu. Do tej pory każdy zespół mógł wprowadzić na pola startowe 80 pracowników, obecnie będzie to tylko 40.
Bez tradycyjnych przedwyścigowych punktów programu, zmienią się także godziny zamykania alei serwisowej. Do tej pory aleja serwisowa była zamykana na 30 minut przed startem wyścigu, obecnie będzie to tylko 20 minut.
Bolidy, które ustawią się na polach startowych będą musiały mieć założone koła na pięć minut przed startem zamiast trzech, a po wydaniu sygnału "personel i wyposażenie na wózkach musi rozpocząć procedurę opuszczania pól startowych."
Nowy przepis stanowi, że "gdy sygnał trzech minut zostanie pokazany, nie więcej jak 16 osób z zespołu może pozostawać na polach startowych". Pozostała załoga ekipy będzie musiał opuścić pola przed sygnałem 15 sekund, tak jak do tej pory.
Przepis dotyczący założenia kół na 5 minut przed startem będzie także dotyczył wznawiania rywalizacji.
Prośba Pirelli o większą elastyczność w dobrze ogumienia również została pozytywnie rozpatrzona. Do tej pory włoski producent musiał nominować dobór mieszanek na 9 tygodni przed europejskimi wyścigami i na 15 tygodni przed zaoceanicznymi wyprawami F1.
Obecnie te wymogi zostały usunięte, a przepisy w tym temacie stanowią, że dobór ogumienia musi być opublikowany "nie później niż dwa tygodnie przed każdy wyścigiem chyba, że FIA w porozumieniu z producentem określą inaczej."
Zgodnie ze wcześniejszymi doniesieniami kierowcy otrzymywać będą dokładnie takie same mieszanki, bez możliwości różnicowania kompletów opon na każdy weekend wyścigowy. W myśl opublikowanych przepisów każdy kierowca otrzyma dwa zestawy twardych opon, trzy średnich i osiem miękkich.
Zmieniono także nieco przepis o konieczności testowania opon eksperymentalnych. Obecnie taki wymóg będzie obowiązywał przez pierwsze 30 minut drugiego treningu zamiast ostatnich 30 minut.
W przepisach znalazł się również zapis umożliwiający zdalną pracę sędziom zawodów na wypadek, gdyby nie mogli oni przedostać się na miejsce wyścigu: "W wyjątkowych okolicznościach, gdyby jakikolwiek sędzia nie mógł być obecny podczas startu wyścigu, musi być dostępny i pod stałym kontaktem, aby wypełniać swoje obowiązki."
komentarze
1. Heytham1
Sory, ale nie rozumiem...jak te przepisy mają pomóc w ochronie przed wirusem??
Przez jakiś czas i tak masa mechaników będzie obok siebie. Co zmieni ich zejście z pól startowych 5 czy 10 minut przed startem?? I po co takie zasady, skoro wszyscy będą w izolacji i testowani a na twarzach będą mieć super ekstra skuteczne maseczki i przyłbice??
2. Xandi19
Albo ktoś traktuje poważnie tą sytuację albo nie. W Polsce gromadzą się ponad setki ludzi bo przyjechał Pan z obietnicami a w sklepie kontrola jakbyś chodził po minowym. I to dosłownie setki bo chłop na Śląsku miał wokół siebie więcej ludzi niż na Placu Świętego Piotra. Co to ma być.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz