komentarze
  • 1. dexter
    • 2018-11-10 08:47:41
    • *.dyn.telefonica.de

    Nico Hülkenberg powinien miec dobre wspomnienia zwiazane z Autodromo Jose Carlos Pace w Brazylii. W 2010 zdobyl tutaj swoje pierwsze pole-position w F1. Jednak przed weekendem wyscigowym na Interlagos troche napomknal, ze nie spodziewa sie jakichs fajerwerkow od strony samochodu.

    W dwoch piatkowych sesjach treningowych obaj kierowcy Renault nie pojawili sie w gornej czesci tabeli. W srodku pola zwlaszcza Haas i Sauber dobrze wygladaja. Inzynierowie Renault musza opracowac nowe rozwiazania, aby rzucic wyzwanie obu druzynom w kwalifikacjach. Na szczescie miejsce 4 w klasyfikacji konstruktorow Renault ma zapewnione.

    Kierowca wyscigowy podrozujac autem po torze w pierwszej linii dokladnie odczuwa, w ktorym miejscu auto zachowuje sie dobrze, a w ktorym pojawiaja sie problemy. Np. balans moze sie obnizyc, przyczepnosc moze sie obnizyc. Kierowca odczuwa, w ktorym miejscu rozlozenie przednia os w stosunku do tylnej osi, jesli chodzi o przyczepnosc moze sie zmienic itd. itp. A w przypadku Renault mozna mowic przewaznie dlugich zakretach. Zakretach, ktore musza zostac relatywnie plynnie pokonane. W naroznikach cos w rodzaju 90° auto funkcjonuje lepiej.

    Takie rzeczy naturalnie ladnie pokazuja, ze aerodynamika rownoczesnie ze skretem przednich kol sie zmienia. Np. kierowca skreci kierownica i auto nagle bedzie poprzecznie stalo do kierunku jazdy - to oznacza, ze aerodynamika zostala do przodu przeniesiona. Takie rzeczy zwiazane sa z oplywem powietrza wokol auta. Auto bedzie mialo troche mniejsza przyczepnosc na tylnej osi i bedzie poprzecznie stalo do kierunku jazdy. To sa rzeczy, ktore zwiazane sa z tematem: balans samochodu.

    Biuro prasowe zespolu Renault zameldowalo, ze zespol ma kilka czesci, ktore testowane sa juz pod wzgledem sezonu 2019. Np. podloga zostala troche zmieniona, specjalnie w obszarze wokol tylnych kol zostaly wprowadzone nowosci rozwojowe. Poza tym chlodzenie ma zostac troche polepszone, aby obudowe mozna bylo lepiej zamknac (tutaj chodzi o aerodynamike).

    A w Renault (podobnie jak w Red Bullu) jest jeszcze jedna interesujaca historia: jeden kierowca w przyszlym sezonie odchodzi z zespolu. W Renault tym kierowca jest Carlos Sainz. W takim przypadku Hiszpan moze zostac odsuniety od wszystkich nowinek technicznych, aby po prostu nie bylo stworzone zagrozenie transferu danych do konkurencji - w tym przypadku do McLarena. Zwykle kierowca, ktory przechodzi do drugiego zespolu nie bedzie testowal nowych czesci. Zwykle wszystkie rzeczy, ktore zwiazane sa z przyszlym sezonem omawiane beda z kierowca pozostajacym w zespole.

    Co do wypadku Hülkenberga

    Na poczatku dobrze, ze nic sie nie stalo, poniewaz auto wygladalo na dosc masywnie uszkodzone. Przy takim uderzeniu mozna sobie latwo kregi szyjne uszkodzic. Uderzenie bylo silne (32g). Kat uderzenia nie byl optymalny. Nico musial akurat wyszukac sobie to miejsce, gdzie praktycznie nie ma strefy wyjazdowej, ani nie ma zadnej ochrony bariery (opony czy soft walls). To byl taki wypadek jak w dawnych czasach.

    Tutaj kat w jakim bariera jest ustawiona jest wiekszy niz 90° i mniejszy niz 180°. Takie rzeczy sa zawsze niekorzystne. Najpierw tylna, poznie przednia os... Jest dosc wariackie, jesli czlowiek spojrzy na obrazki jak zdemolowane jest Renult. Kolejny dowod na to, jak bezpieczne sa bolidy F1. I jak ogolnie bezpieczne sa samochody wyscigowe. W samochodzie drogowym przy takim obrazie uszkodzen kierowca sam nie wyszedlby z samochodu.

    To byl drugi wypadek Hülka w ciagu kilku tygodni. W Japonii rozbil swoje R.S.18 w zakretach "S."
    No coz, wynioslo go troche poza zakret. Problem troche lezy z tarka w ostatnim zakrecie. Tutaj curb podzielony jast na dwie czesci. Wewnetrzna czesc jest w porzadku, ale zewnetrzna troche opada. Ladnie mozna bylo zauwazyc jak drewniana plyta podlogowa uderzyla w curb, przednie kola czesciowo sa w powietrzu, kierowca nie ma szans aby sciagnac auto z kraweznika. W pewnym momencie tarka sie konczy, zaczyna sie trawa, kierowca traci tyl i jest "po ptokach." Ponadto w tym miejscu jeszcze teren ekstremalnie opada na zewnatrz, takze Nico byl bez najmniejszych szans aby obrocic przebieg sytuacji. Hülkenberg jeszcze od wewnetrznej najechal na curb aby wprowadzic auto troche do rotacji, poniewaz wygladalo tak jakby mial duza podsterownosc. Ale na takim krawezniku kierowca moze krecic kierownica jak chce, nie powroci na linie.

    Przednia i tylna os calkowicie zostala uszkodzona. Bardziej chodzi o tylna os, poniewaz tutaj miesci sie skrzynia biegow (ewentulanie moze kosztowac 5 pozycji statowych). Tyl zostal calkowicie wyrwany. Dla mechanikow bardzo duzo pracy. Wlasciwie cala podloga musi zostac wymieniona oraz wszystkie czesci po prawej stronie. Polamane przednie skrzydlo, zerwane przednie zawieszenie, zgiete prawe tylne zawieszenie, wyszarpana plyta podlogowa , polamane przegrody i rozbite felgi. Taki crash przede wszystkim zawsze kosztuje czas, wartosciowe dane i naturalnie material.

    To byl crash, ktory zwykla politura nie da sie naprawic ;-). Pytanie zawsze brzmi ile nowych czesci zespol w ogole ma ze soba. To jest koncowa faza sezonu. Renault pracuje ciezko na bolidem 2019, wprowadza jedna lub druga nowa czesc, ale przewaznie jest tak, ze w takiej fazie sezonu magazyn czesci zamiennych nie zawsze bedzie wypelniony po brzegi. Zwykle zespol ma ze soba dodatkowy zestaw nowych czesci, ale rowniez moze byc tak, ze bedzie tylko jeden zestaw na jedno auto.

Skomentuj artykuł

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

Zarejestruj się już teraz

Ogólnopolski serwis poświęcony Formule 1 - Dziel Pasję
© 2004 - 2024 GPmedia | Polityka prywatności
Kopiowanie treści bez zgody autorów zabronione.

Created by nGroup logo with ICP logo