komentarze
  • 1. mirqus
    • 2017-07-27 19:17:12
    • *.play-internet.pl

    a co, gdyby 9 z 10 zespolów , nie wprowadziło tego całego halo w swoich bolidach, to co , FIA nie dopuści ich do wyścigów ? Czyli nie odbyłyby sie mistrzostwa, kto wtedy na tym najbardziej straci?
    Nie wiem czemu wszyscy są tak bardzo posłuszni decyzji FIA, skoro tak bardzo są niezadowoleni z faktu wdrożenia tego szkaradnego halo
    Może ktoś wytłumaczyć o co tu chodzi?

  • 2. Miki42
    • 2017-07-27 20:14:56
    • Blokada
    • *.117.84.224.vegawlan.pl

    Stringi potrzebne są kobiecie na nich to ładnie wygląda a nie na bolidach

  • 3. rysiek45
    • 2017-07-27 20:52:55
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Będą bolidy z szyberdachem , a zawsze można jeszcze obić blacha pancerną...

  • 4. RB2017
    • 2017-07-27 22:21:04
    • *.neoplus.adsl.tpnet.pl

    Te bolidy to takie Japonki

  • 5. Iceman007
    • 2017-07-27 22:39:26
    • *.multi.internet.cyfrowypolsat.pl

    Wtedy chyba ten 10 zespół jako jedyny zostałby dopuszczony do wyścigu, bo jako jedyny spełnia wszystkie niezbędne wymogi bezpieczeństwa.

  • 6. Iceman007
    • 2017-07-27 22:39:52
    • *.multi.internet.cyfrowypolsat.pl

    @mirqus

  • 7. dexter
    • 2017-07-28 11:33:11
    • *.dyn.telefonica.de

    @mirqus

    To jest dluga historia...

    Od trzech lat F1 debatuje nad ochrona cockpitu. Wiekszosc kierowcow wyscigowych, wiekszosc zespolow oraz ludzi zwiazanych z motorsprtem jest zdania ze bolidy F1 powinny byc otwarte.

    W ubieglym roku byl system Halo (ktory zostal przez wiekszosc odrzucony), w tym roku byl system Shield - alternatywa do systemu Halo. Ale to nie wszystko, bo teraz znowu jest Halo! Na skali brzydoty (od 1 do 10) oba systemy zajmuja pozycje na samej szpicy. Jesli Helo jest 10, to Shield 9.

    W dodatku Shield nie wyszedl tak jak wszystkim obiecano...
    Z punktu technicznego bylo to niemozliwe, poniewaz system Shield musialby zostac pociagniety od samego przodu, czyli praktycznie mowiac od zawieszenia przedniego kola (w tym miejscu gdzie chassis sie zaczyna), a tam nie ma zadnych punktow w ktorym Shield moglby zostac zamocowany. Dlatego szyba musiala zostac przesunieta do tylu. Sek w tym, ze teraz byla pod duzym katem i bardziej okragla. Wygladala jak obce cialo.

    Shield to jest nic innego jak szyba wykonana z polichlorka winylu ktora wazy od 4 do 6-ciu kilogramow. Zamocowana zostala 30 cm przed cockpitem i obejmuje caly cockpit.
    Sek w tym, ze taki system nie zatrzyma kola, tylko moze zatrzymac pocisk do predkosci 225 km/h ktory maksymalnie wazy kilogram. A taki wypadek jak w 2009 na Hungaroring gdzie F. Massa zostaje uderzony przez sprezyne w glowe zdarza sie 2 razy na 100 lat.

    Sebastian Vettel testowal system Shield i po zakonczonych testach byl bardzo krytyczny. Powiedzial, ze bardzo niewyraznie widzial przez szybe, tak jakby mial zeza. Takze pozostalo jeszcze badzo bardzo duzo pracy. Z duzym prawdopodobienstwem nocny wyscig w Singapurze bylby ukrzyzowaniem systemu Shield.

    Problem lezy w tym, ze praca nad system Shield moglaby sie rozpoczac dopierow po przerwie wakacyjnej. I teraz zaczyna sie nastepny klopot, poniewaz powrot do systemu Halo bylby w tym terminie juz niemozliwy. Zespoly nie moga czekac na ewentualne poprawki do wrzesnia, tylko do konca lipca chcialy wiedziec co dalej, poniewaz rura carbonowa czy potocznie mowiac chassis wymaga szczegolnego usztywnienia w punktach w ktorych system Halo mialby zostac ewentualnie przymocowany. Wymog FIA: "Shield albo Halo, innej mozliwosci nie ma" - jest wlasciwie niewykonalny.

    Wszystkie zespoly (poniewaz wbrew woli dziewieciu z dziesieciu system Halo ma zostac wprowadzony) chcialyby najchetniej decyzje o wprowadzeniu ochrony cockpitu przynajmniej znowu opoznic o rok, aby w jakis sposob obejsc klauzule FIA.

    Ostatecznie mimo zainwestowanych duzych pieniedzy caly ten pomysl z systemem ochrony cockpitu bylby dla FIA calkowicie obojetny i najchetniej wyrzucony do kosza gdyby nie maly problem czysto prawny. Od czasu kiedy Jules Bianchi fatalnie zderzyl sie z traktorem a rodzina Bianchi pozwala Swiatowy Zwiazek o zaniedbania, urzad boi sie i chce przed wszystkimi mozliwymi konsekwencjami prawnymi sie zabezpieczyc.

    Swiatowy Zwiazek niepotrzebnie otworzyl beczke bez dna i wydal w formie pisemnej dokumentacje ktora oswiadcza, ze Halo w calkowitej sumie swoich wlasciwosci moglby ewentualnie ryzyko zminimalizowac o kikanascie procent. W tym momencie FIA stworzyla fakty. Sek w tym, ze nie ma drogi powrotnej.

    Gdyby urzad wrzucil pomysl Halo do kosza na smieci, to w takiej sytuacji kazdy kierowca ktoremu podczas wypadku cokolwiek sie stalo (na mysli mam wypadek z obrazeniami glowy) moglby grozic pozwem. Wtedy FIA stoi na chwiejacych sie nogach, poniewaz kierowca moglby sie powolac na dokumenty FIA.

    Kierowca moze powiedziec tak: posiadaliscie cos co podobno jest lepsze (tzn. zdaniem FIA zwieksza bezpieczenstwo) i moglo zostac wprowadzone, ale nie zostalo wprowadzone. Ja zostalem uderzony w glowe i mam obrazenia. Gdyby system Halo albo Shield byl zainstalowany, to z pewnoscia nic by mi sie nie stalo.

    I teraz taka sytuacja jest problem dla calego sportu motorowego. To jest prawdziwe kolo diabelskie. Zalozmy, ze nastepnym razem podczas weekendu wyscigowego dojdzie do kontaktu kol miedzy bolidami i auto poleci w powietrze, ktos ucierpi... To FIA w takiej sytuacji bedzie zmuszona wprowadzic oslone na kola, poniewaz trzeba sie od takich wypadkow zabezpieczyc. I tak mozna setki scenariuszy ciagnac w nieskonczonosc, poniewaz urzad w Paryzu po wyroku z Helo bedzie zmuszony reagowac na wszystko co potencjalnie moze byc niebezpieczne.

    To jest prawdziwa beczka bez dna... Bardzo krytyczna sytuacja dla calego sportu motorowego - wlacznie z nizszymi seriami, konczac na kartingu.

  • 8. dexter
    • 2017-07-28 11:39:25
    • *.dyn.telefonica.de

    * zwiazanych z motorsportem

Skomentuj artykuł

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

Zarejestruj się już teraz

Ogólnopolski serwis poświęcony Formule 1 - Dziel Pasję
© 2004 - 2024 GPmedia | Polityka prywatności
Kopiowanie treści bez zgody autorów zabronione.

Created by nGroup logo with ICP logo