komentarze
  • 1. Jaahquubel
    • 2017-05-08 13:23:22
    • *.187.108.4

    No to widać jaki sens ma brak testów.

    Ilu jest tych dostawców hamulców?
    Od kogo kupują hamulce inne zespoły?
    Dlaczego Haas nie poszuka jeszcze innego dostawcy? Kwestia ceny?

  • 2. adamlaksa2412
    • 2017-05-08 15:59:26
    • *.interkonekt.pl

    @1 Inne zespoły kupują hamulce od Brembo.

  • 3. dexter
    • 2017-05-08 16:25:33
    • *.dyn.telefonica.de

    1. Jaahquubel

    No, a ile na swiecie jest producentow ktorzy gwarantuja ze auto przy uderzeniu noga (tzn. calym biodrem, bo podczas samego hamowania w bolidzie czy samochodzie wyscigowym trzeba sie w fotelu mimo pasow bezpieczenstwa ktore sa tak do korpusu docisniete, ze nie mozna zlapac glebokiego oddechu, dobrze zaprzec) na pedal hamulca z sila ponad 180 kg zatrzyma sie z predkosci 300km/h do 0 km/h w czasie 3,7sek (5,8 g) ? Ktory producent w przemysle motoryzacyjnym gwarantuje taka wytrzymalosc materialow ?

    Obecnie w F1 sa tylko dwaj producenci: Brembo - producent z Wloch i wlasnie Carbone Industries producent ze Stanow Zjednoczonych. Zawodowi licencjonowani kierowcy wyscigowi przewaznie maja rozne preferencje i dlatego czesto zespoly nawet podczas jednego weekendu wyscigowego maja zamontowany inny material w swoich samochodach. Kazdy kierowca troche inaczej hamuje, tzn. technika hamowania moze sie roznic. Np. jeden kierowca moze bardzo szybko naciskac i uwolnic pedal hamulca, inny juz nie. Tzn. taka technika hamowania w rzeczywistosci nie marnuje
    duzo szybkosci, ale nie jest wzorem na czysta wydajnosc hamowania. W takim przypadku auto nie zawsze bedzie sie toczyc z wlasciwa predkoscia do zakretu. Niektorzy kierowcy maja do perfekcji wytrenowany manewr hamowania, tzn. aby optymalnie upozycjonowac samochod beda skrecac kierownice z perfekcyjna dawka predkosci. Np. nie beda az tak ostro hamowac, ale maja w nodze niemozliwe wyczucie w ktorym miejscu powoli schodzic z hamulca. Taki kierowca tak naprawde nie potrzebuje systemu ABS, poniewaz takim systemem bedzie dysponowala jego noga ;-) Ale to sa rzeczy ktore kierowca wyscigowy uczy sie od najmlodszych lat.

    Tutaj w przypadku Haas'a prawdopodobnie material nie byl prawidlowo wybrany do upodoban czy gustow kierowcy wyscigowego. W takim przypadku wystraszony kierowca (bo mowimy jednak tutaj o ukladzie hamulcowym) moze zaczac eksperymentowac. A wystarczy, ze kierowca (ktory nie bedzie mial absolutnego zaufania do materialu) zacznie tylko o kilka milisekund wczesniej hamowac i pozniej taki refleks np. na uzyskanej pozycji w kwalifikacjach moze sie odpowiednio odbic.

    Nie mozna takze zapomniec, ze w tym roku w F1 jesli chodzi o same obciazenia wiele rzeczy sie pozmienialo. Zwiekszona aerodynamika umozliwia wieksza predkosc w zakretach. Wieksze sily dzialaja takze na hamulec i takim sposobem zmienilo sie z cala pewnoscia takze chlodzenie.

    Tak na marginesie

    Plyn hamulcowy przy temperaturze pracy +/- 350 stopni Celcjusza musi utrzymac swoja odpowiednia lepkosc (tzn. tutaj chodzi o rozciagalnosc cieczy i gazow). Tarcze hamulcowe wykonane sa z wlokna weglowego, waza tylko 1,5kg i poddane sa podczas pracy temperaturze 1200 °C. Gdy kierowca dziesiatki razy na okrazeniu przestawia balans miedzy przednia a tylna osia (czesto tez podczas samego manewru hamowania), to odbywa sie to za posrednictwem glownego cylindra ktory wazy tylko 70 gram. Oczywiscie, wszystko bez pomocy ABS lub innego elektronicznego wsparcia. W takim bolidzie F1 sam pedal gdy kierowca uderza noga na hamulec z sila powiedzmy okolo 190 kg, podda sie moze najwyzej jeden centymetr - tak twardy musi byc.

  • 4. dexter
    • 2017-05-08 20:52:26
    • *.dyn.telefonica.de

    Jeszcze tak na boku ...

    W sytuacji gdy taki kierowca F1 naciska na pedal hamulca i jest wciskany podczas najbardziej ekstremalnych manewrow hamowania z sila czasami nawet wieksza niz 6g w pasy bezpieczenstwa, to glowa kierowcy w tym momencie moze wazyc (powiedzmy ze glowa przecietnego czlowieka wazy10-13kg) nawet 78kg. Przy takich wartosciach czlowiek ktory nie jest wytrenowany moze po prostu omdlec. Nawet najbardziej rasowe drogowe samochody (i tutaj nie mam na mysli VW Golf'a 7 z optymalizacja oprogramowania, sportowym katalizatorem, powiekszona sprezarka oraz duza chlodnica aby sprezone i silnie ogrzane powietrze do temperatury uzytkowej odpowiednio schlodzic) potrzebuja przy predkosci 200 km/h okolo 5 sekund aby sie zatrzymac. Bolid F1 z takiej predkosci bedzie potrzebowal okolo 2,6 sek. (niecale 65 metrow). Normalne standardowe hamowanie samochodu sportowego z predkosci 100 km/h ciezko bedzie zmiescic w granicach ponizej 34-33 metrow. Bolid F1 potrzebuje niecale 15 metrow.
    Wystarczy ze kierowca F1 sciagnie tylko noge z gazu, to ma takie uczucie jak kierowca dobrego samochodu z dobrym ukladem hamulcowym podczas awaryjnej fazy hamowania od 100 km/h do 0 km/h. Oczywiscie, w bolidzie wyscigowym bardzo pomaga niska waga i duza sila docisku podczas wytracania predkosci. Jednak najwazniejszym czynnikiem jest sama technika ktora kryje sie za ukladem hamulcowym. Tarcze hamulcowe nie moga byc szersze niz wyznaczony limit. Teraz wlasnie tarcze chyba moga miec nawet 32 mm (nie jestem pewien) - w ubieglym roku limit wynosil 28 mm. Kiedys 6 kolb naciskalo na okladziny. Wiecej niz dwie okladziny na hamulcu byly zabronione. I co najwazniejsze, tarcze hamulcowe z karbonu powinny miec przynajmniej temperature 150 °C aby cos sie w ogole dzialo. Ale mimo wszystko, to sa wrecz niewiarygodne wartosci.

    Ja kiedys w normalnym ruchu drogowym raz mialem taka przygode, ze musialem wejsc w zelastwo albo lepiej mowiac w karbonik. Kiedys wracalem wczesniej nad ranem z lotniska z Düsseldorfu do domu i musialem z calej sily nacisnac na hamulac. W ruchu drogowym nigdy wczesniej ani pozniej nie mialem takiej sytuacji. Autobahn'a byla po prostu pusta, nie bylo ograniczenia, byly tylko dwa samochody na drodze i w pewnym momencie jeden samochod wyprzedzajac ciezarowe auto wjechal bezposrednio przede mna na lewy pas. Nie mam pojecia czy ten czlowiek w ogole spojrzal w lusterko, ale wtedy noga z calej sily powedrowala na pedal hamulca. Auto bylo troche obciazone, ale ceramiczno-weglowe tarcze dobrze zadzialaly.

  • 5. pz0
    • 2017-05-09 11:46:42
    • *.szybszyinternet.pl

    Hamulce Haasa powoli zaczynają przypominać telenowelę z silnikiem Hondy

Skomentuj artykuł

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

Zarejestruj się już teraz

Ogólnopolski serwis poświęcony Formule 1 - Dziel Pasję
© 2004 - 2024 GPmedia | Polityka prywatności
Kopiowanie treści bez zgody autorów zabronione.

Created by nGroup logo with ICP logo