Vandoorne: Super Formula jest bardziej wymagająca niż F1
Stoffel Vandoorne, który po udanym debiucie w F1, gdzie w Bahrajnie zdobył pierwszy punkt dla zespołu McLarena, zastępując Fernando Alonso, w najbliższy weekend rozpocznie swoje pierwsze zmagania w japońskiej Super Formule.„W zasadzie już skupia się na mnie duża uwaga mediów i fanów” mówił. „To miłe widzieć, że wszyscy są zadowoleni, że znajduję się na liście startowej.”
Vandoorne po zdobyciu mistrzostwa w GP2 został ulokowany w japońskiej serii z pomocą McLarena i Hondy, gdyż uważano iż taka forma kontynuacji kariery pozwoli mu najlepiej utrzymać formę.
„Poziom tych mistrzostw jest bardzo wysoki” mówił Belg. „Najmniejszy błąd ma poważne konsekwencje.”
„Cały czas przyzwyczajam się do bolidu. Aerodynamika jest znacznie bardziej efektywna niż w GP2 a nawet bardziej niż w bolidach F1” wyjaśniał. „Z tego powodu wyścigi są bardziej wymagające.”
„Czuję, że w tym roku mogę tutaj odegrać znaczącą rolę bez ustanawiania sobie jakiegoś konkretnego celu. Jak zawsze chcę dać z siebie wszystko.”
komentarze
1. tommek7
Powinni się pozbyć Alonso i go zatrudnić..
2. Wymoderowano
Ta seria jest taka mocna, że Nakajima jest 2 krotnym mistrzem...
3. St Devote
Alonso powinien jeździć w Manorze. Z jego obecnym zaangażowaniem i osiągami nie byłoby większej różnicy dla widowiska. McLaren nadal z jednym punktem zdobytym przez Vandoorne'a.
4. Skoczek130
@Wymoderowano - chodzi o bolid, a nie stawkę. ;) To wiele na temat dzisiejszej F1. ;)
5. Brilliant
No tak lepiej pozbyć się dwukrotnego mistrza świata na rzecz debiutanta, któremu raz się fartneło a wam już mokro. Gratuluje wam, znawcom F1, celnej oceny jego umiejętności na podstawie jednego wyścigu i opini Herberta.
6. EryQ
Karthikeyan, Lotterer, Kobayashi, Nakajima tyle znam z obsady SF. Już EF ma o wiele lepszą obsadę kierowców. Vandorne tam wszystkich zapewne objedzie. BTW. Why SF????
7. St Devote
@4 Brilliant, jak widać nawet dwa tytuły same na torze nie pojadą. F1 to wyścigi a nie cykliczna parada zasłużonych. Niech Alonso sobie jeździ po jakimś rondo w Asturii, a ściganie zostawi młodszym z pasją.
8. slawusdominus
@7
Widać zero obiektywizmu. Fajnie się czyta Twoje posty, ale coś nie tak u Ciebie z tym Alonso :)
9. MarTum
UP@ Devotka to ryzy wój - od zawsze hejcił alonso.
10. wro40i4
Czy ktoś z was oglądał choć jeden wyścig SF?? podpowiem - są na YT. I zapewniam was, że pomimo pewnych niedostatków w stosunku do F1 (F1 do 2014), to są BARDZO szybkie i wymagające zawody.
11. rokosowski
@10 Szybkie ale na poziomie gp2 a nie f1.
12. Piospi
St Dewiant....powinien być kategorycznie usunięty.
13. Skoczek130
Obecnie bolid GP2 jest trudniejszy od F1. ;)
14. dexter
@13
Bzdury
15. dexter
Super Formula to jest nic innego jak byla japonska seria wyscigowa Formel Nippon ktora jest rozgrywana tylko w Japonii (choc zamiary byly inne). Zmieniono nazwe i zniesione zostalo ograniczenie organizacji wyscigow tylko na japonskich torach. Oczywiscie, nie jest to F1 - ale bardzo fajna srednia seria wyscigowa. W sezonie jest 7 wyscigow ktore rozgrywaja sie po calej Japonii. Dystans wyscigu przewaznie wynosi 250 km. Jezdzi sie po takich torach jak: Suzuka Circuit, Okayama International Circuit, Fuji Speedway, Twin Ring Motegi, Autopolis, Sportsland Sugo i Suzuka Circuit. W lecie jest miesieczna przerwa (niektorzy kierowcy biora udzial w Le-Mans)
Celem promotorow Super Formula byla ekspansja na rynku azjatyckim, stworzenie podobnego produktu do popularnej serii Super GT. Badz co badz, cel byl ambitny - chcieli albo nadal chca zostac taka azjatycka Formel 1 albo IndyCar. A to jest naprawde jeszcze dluga i wyboista droga uwzgledniajac infrastrukture oraz organizacje przedsiewziecia. Dwa lata temu planowany byl wyscig w Korei, ale plan sie jakos posypal (z tym, ze trzeba podkreslic iz to sa problemy promotorow, wlascicieli torow wyscigowych oraz roznych krajowych Federacji Samochodowych - a nie serii wyscigowej). Wyglada na to ze plan „ekspansji poza granice Japonii“ zostal troche spowolniony. Choc, z pewnoscia pierwsze kroki sa zrobione (od kilku lat jest nowa nazwa, sa nowe bolidy, sa plany nad wyscigiem poza granicami Japonii).
Dla samego Vandoorne wystepy w Super Formula z pewnoscia sa czyms lepszym niz ogladanie z boku kolegow po fachu ktorzy scigaja sie w bolidach na torze. Dla kierowcy wazne jest aby byc w rytmie wyscigowym - na mysli mam sama praktyke, czyli jazde samochodem po torze. Oczywiscie oprocz tego ze kierowca testowy jest na kazdym wyscigu F1, jest takze na kazdym meetingu, w fabryce spedza czas z inzynierami, pracuje na fabrycznym symulatorze itd. itp. Ale praktyka, czyli jazda w warunkach wyscigowych po torze jest niezastapiona.
Dla mnie wydaje sie logiczne ze Super Formula nie jest jego pierwszym wyborem, tylko F1. Zreszta zobaczymy - moze w 2017 gdzies jakies miejsce w cockpicie sie znajdzie. W kazdym razie kierowca testowy w F1 nie ma gwarancji ze bedzie jezdzil. Chyba ze kierowca testowy wnosi odpowiedni „wklad“ i ma klauzule w swojej umowie ktora gwarantuje wystepy w treningach. W takim przypadku znowu ktorys z podstawowych zawodnikow bedzie mial problem (z tym, ze oni tez czesto sa zabezpieczeni odpowiednimi klauzulami). Po przygodzie Magnussena w McLarenie raczej wielkich planow do przodu kierowca testowy nie moze sobie robic. Choc w pierwszej linii angaz bedzie zalezec od samego zawodnika, od jego motywacji, od jego osobowosci, od tego jakie zrobi wrazenie na zespole. Praca w zespole wyscigowym (szczegolnie w F1) nie polega tylko na zalozeniu kombinezona, kasku na glowe, krecenia kierownica i byca „szybkim“. Angaz kierowcy wyscigowego zawsze polaczony jest z bardzo jasno zdefiniowanym celem, ktory raczej trzeba osiagnac.
Dzis w roznych innych seriach wyscigowych kierowca ma mozliwosc takze zarobku dobrych pieniedzy tzn. nie trzeba glodowac i nie musi to byc koniecznie F1. Problem z tym ze glowa kierowcy mowi: rozsadny krok, serce mowi: nie! marzeniem jest angaz w F1.
Dla Vandoorne, ktory bez dwoch zdan ma talent aby sobie poradzic w miedzynarodowym sporcie motorowym (jest szybki, ma w swoim plecaku wygrane mistrzostwo serii GP2 i pierwsze punkty zdobyte dla McLarena), Super Formula moze byc w jego przypadku takim co najmniej tymczasowym rocznym pomostem, a nawet pewna alternatywa (czyli takim planem „B“). Oczywiscie, przydzielajac cockpit w Docomo Team Dandelion Racing (Honda)
partnerstwo McLarena z Honda odegralo z pewnoscia znaczaca role.
Z komercyjnego punktu widzenia JPR (Japan Race Promotion) ma zamiar z mlodego Vandoorna zrobic taka nowa wywieszke serii Super Formula - takze uwage czy skupienie mediow na swojej osobie bedzie mial zagwarantowane. A taki stan rzeczy na drodze kariery z pewnoscia nie jest niekorzystny. Presja na mlodym Belgu bedzie odpowiednio wysoka. Jego przewaga: dzieki nowej oponie Yokohama karty w tym roku beda na nowo rozdane (nowy dostawca opon w Motorsporcie zawsze moze przestawic stawke do gory nogami). W serii Super Formula zostal wprowadzony podobnie jak w F1 piatkowy trening - takze dla nowego zawodnika dodatkowa mozliwosc zapoznania sie z nowym nieznanym torem. Czy zdobedzie tytul: „Rookie of the Year“ albo bedzie mial szanse walczyc o zwyciestwa w wyscigach bedzie zalezec od silnika Honda. Jego partnerem w zespole bedzie Tomoki Nojiri ktory w ubieglym roku w koncowej klasyfikacji zdobyl 7 miejsce i tylko jeden punkt mniej niz Kamui Kobayashi. Takze zobaczymy...
16. dexter
Super Formula jezdzi dzis na chassis od Dallara, kiedys jezdzili na Swift Engineering. Ponoc do wyboru byl jeszcze JMIA (Japan Motor-Racing Industry Association). Oni produkuja chassis m.in. dla japonskiej Formula 4. Wlasciwie z Dallara seria ma teraz bardzo doswiadczonego partnera. Koncept bolidu Dallara jest zgodny ze przepisami (standardami) bezpieczenstwa FIA z 2010 roku. Waga: 650 kg. W porownaniu do Swift Engineering waga zostala zredukowana o 60 kg. Jest to bolid o calkowitej dlugosci: 5268mm, szerokosci 1900mm, wysokosci 950mm. Rozstaw osi wynosi: 3165mm. Hamulec jest karbonowy (w sumie stary model - ale moze byc). Jezdza na 6-biegowej przekladni od Ricardo i Zytek.
Opony dotychczas byly dostarczane przez producenta Bridgestone, w tym sezonie tak jak wyzej wspomnialem bedzie Yokohama.
Kierowca do dyspozycji na weekend wyscigowy ma 4 komplety nowych opon deszczowych. 6 kompletow opony slick - z czego 4 kompelty to „nowki“ :)) W ubieglym roku liczba nowych kompletow opon na weekend wyscigowy zostala w Super Formula zredukowana z 4 na 3 :((
2 komplety uzywanych slickow z ubieglego wyscigu musza byc zawsze zachowane.
W poprzednim sezonie limit opon doprowadzil do tego, ze kierowcy aby zaoszczedzic sobie na wyscig nowa opone zmuszeni byli w pierwszej sobotniej sesji trenigowej pojechac na starej albo zuzytej oponie. W tym sezonie takich problemow raczej juz nie powinno byc.
Jezdzi sie na jednolitej mieszance (intermediatow nie ma, deszczowe sa). Moze kiedys tak jak w F1 albo IndyCar zostanie wprowadzona roznorodna mieszanka. Ogolnie mowiac, dla kierowcy wyscigowego zawsze ciekawe jest jak nowy producent a dokladnie mowiac jak nowa mieszanka spisuje sie podczas jazdy przy duzej predkosci w szybkich zakretach; jaka ma przyczepnosc ?
Silnik maja taki sam jak w pojazdach Lexus i Honda (seria Super GT) ale jest troche zmodyfikowany. Czyli agregat: Turbo 2,0l 4-cylindrowy z bezposrednim wtryskiem o mocy ok. 650 KM. (a jeszcze 2 lata temu silniki dysponowaly moca 550 KM - takze rozwoj podobny tzn. na poziomie w F1 ;). Waga silnika wynosi 85 kg (duzo mniej niz jednostka napedowa F1).
Podobnie jak na wzorze F1 i WEC silnik serii Super Formula ma opracowany przez Toyote ogranicznik przeplywu paliwa (Fuel-Flow-Restrictor). Ale jest roznica, poniewaz w Japonii funkcjonuje on czysto mechanicznie. Mimo dowsizingu silniki maja power. Oczywiscie, swiat sie kreci i tak samo jak w Europie producentom japonskim chodzi w pierwszej linii o wydajnosc. Chodzi o to aby znalezc dobry balans miedzy moca a zuzyciem paliwa. Dzis japonscy inzynierowie tak samo koncentruja sie, allbo ogolnie mowiac rozwoj nie koncentruje na maksymalnym zuzyciu paliwa tylko na zarzadzaniu bezposrenim zuzyciem paliwa. Pamietam jak kiedys funkcjonowaly turbodoladowane silniki jesli chodzi o zuzycie paliwa, a jak dzis funkcjonuja silniki (calkiem inne turosprezarki). Oczywiscie, nie mozna zapomniec ze w Mototrsporcie z technologicznego punktu widzenie troche inne sa wymagania niz w samochodach komercyjnego uzytku.
W agregatach napedowych Super Formula przeplyw paliwa mial byc nie tylko mierzony, ale w rzeczywistosci ograniczony. Zastosowany mial zostac taki „instant fuel restrictor“. Problem polegal na tym (patrzac na performance silnika), ze w momencie gdy przeplyw paliwa (podobnie sytuacja wyglada z ogranicznikem ilosci powietrza) zostanie ograniczony moze spowodowac odparowanie paliwa, palwo moze byc nierownomiernie dostarczane. Przy pelnej mocy silnika taki stan moze doprowadzic do problemow z zaplonem. I przy odpowiedniej utracie predkosci moze byc znaczacym czynnikiem bezpieczenstwa. Dlatego m.in. dla Super Formuly opracowany zostal regularny ogranicznik przeplywu paliwa.
W Japonii silniki ktore zastosowane sa Super Formula mowi sie potocznie NRE - Nippon Race Engine. OTS, czyli Overtake-System polaczony albo inaczej wspolpracuje razem z ogranicznikiem przeplywu paliwa. Podczas wyscigu kierowcy maja mozliwosc piec razy przez 20 sekund zwiekszyc przeplyw paliwa, przy czym moc silnika wzrasta o okolo 5 procent. Ile razy kierowca moze korzystac z systemu mozna zaobserwowac na swiecacych lampkach na palaku. Powyzej palaka na wszystkich pojazdach zamontowana kamera.
I tak jak kolega @wro40i4 pisze, Super Formula jest szybka, poniewaz chassis z silnikiem Turbo jest dosc ciekawym rozwiazaniem tzn. elementy pasuja do siebie. Dla kierowcy wyscigowego zawsze wazne jest dobre uczucie podczas jazdy - wszystko musi odpowiednio „pykac“, byc ze soba zgrane. Wazne jest zawsze jak silnik po nacisnieciu stopa na pedal gazu reaguje. Oczywiscie ze Super Formula jest wolniejsza seria od F1, to jest logiczne. Ale mozna tez slusznie stwierdzic ze Super Formula jest obecnie najszybsza japonska seria wyscigowa.
17. dexter
Tak na boku:
Malo jest europejskich licencjonowanych zawodowych kierowcow wyscigowych ktorzy w swojej karierze nie mieli do czynienia z wyscigami w Azji czy Japonii. Kariera wielu kierowcow wyscigowych ktorzy scigaja/scigali sie po zamknietych torach wyscigowych zwiazana byla/jest wlasnie z Japonia (nawet osobiscie kogos takiego znam). Dzis nawet kilku kierowcow ktorzy od lat aktywnie scigaja sie w serii Super Formla jezdzi tez w serii WEC albo w innych seriach wyscigowych.
Jedno jest pewne, publicznosc japonska np. w porownaniu do publicznosci europejskiej spisuje sie na medal. Moze tory nie sa zapelnione po brzegi, ale ludzie jesli chodzi o Motorsport sa pozytywnie zwariowani. Obojetnie jakie warunki beda panowac (deszcz, najgorsza ulewa) ci ludzie sa w stanie spedzic kilka godzin na torze i nikt nie ma wiekszych pretensji - ale to chyba lezy w mentalnosci ludzi. W ogole Japonia jesli chodzi o sam Motorsport jest krajem bardzo nastawionym entuzjastycznie. Mi osobiscie taki klimat sie bardzo podoba... Choc wiadomo, najwyzsza technologia jezeli chodzi o sam Motorsport jest dzis w Europie.
@wro40i4
Wiem ze kiedys 10 dni po wyscigowym weekendzie wyscigi byly pokazywane na on-demand serwisie z Yahoo! i GyaO! - tylko ze potrzebowales japonskie IP, bo byl tylko „region locked“. Na YouTube sa tylko highlightsy pokazywane czy cale kwalifikacje i wyscigi?
W Japonii wyscigi Super Formula dostepne sa tylko w kanale Pay-TV - J Sports. Na BS Fuji sa znowu tylko urywki pokazywane. Przynajmniej mozna sobie sciagnac „Live-Timing-App“. W Japonii jest taka dosc mocno popularna platforma spolecznosciowa jak: NicoNico Douga i tam jest czesto puszczany live-streaming. W Europie na Motors TV dostepne sa 50 - minutowe skroty. Oczywiscie, z 2 - tygodniowym opoznieniem :((
18. dexter
* I tak jak kolega @wro40i4 pisze, Super Formula jest szybka i wymagajaca - tak mialo byc.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz