FIA ma problem z czujnikami przepływu paliwa?
Według doniesień niemieckiej prasy FIA przed sezonem 2014 ma dość poważny problem z czujnikami prędkości przepływu paliwa dla nowych jednostek V6 turbo.Według doniesień przetarg na dostawę czujników wygrała brytyjska firma HySpeed, a jej czujniki były testowane już podczas letnich testów „młodych kierowców” na torze Silverstone. Wyniki tych testów okazały się jednak niezbyt optymistyczne.
„Wyniki budzą obawy” pisał Tobias Gruner. „Zamiast maksymalnego możliwego odchylenia na poziomie 0,5 procenta, dla określonego przepływu paliwa, margines błędu wynosił nawet 1,5 procenta.”
Brytyjska firma pracuje nad rozwiązaniem tego problemu, a nowy projekt czujnika ma być testowany albo podczas testów opon Pirelli na torze Vallelunga, albo podczas piątkowych sesji treningowych przed pozostałymi wyścigami sezonu.
Czujniki mają zostać dostarczone ekipom na kilka tygodni przed pierwszymi zimowymi testami, które w przyszłym roku rozpoczną się już pod koniec stycznia.
Sprawa jest o tyle istotna, gdyż problemy z czujnikami przepływu paliwa mogą budzić obawy i podejrzenia o naginanie reguł. W przypadku wadliwie działających czujników FIA będzie musiała polegać w tej kwestii na danych przekazywanych przez zespoły.
komentarze
1. Kalor666
Niech ktoś mnie oświeci. Czujnik jest po to aby bolid nie zużył za dużo paliwa, które ma być limitowane do 100kg tak? To czy nie prościej aby jakiś człowiek sprawdzał ilość zatankowanego paliwa i plombował zbiornik?
2. kempa007
nie do konca, bo mieszanka paliwa takze mozna sterowac w rozny sposob, aby osiagac rozne efekty. Twoje podjescie mogloby jedynie okreslic sredni przeplyw paliwa na dystansie wyscigu, a chodzi o to, aby przeplyw chwilowy nie byl wyzszy od zalozonego.
3. oldfashionman
To nie jest prościej homologować zbiornik paliwa tak aby nie mógł mieć więcej niż 100 L? dlaczego FIA zależy na kontrolowaniu"przepływu chwilowego". Niech mnie ktoś oświeci bo nie kumam co to ma za znaczenie
4. Kalor666
kempa motasz trochę. tzn. masz rację ale w artkule jest mowa o samym paliwie a Ty piszesz już o mieszance /paliwo+powietrze/. To w takim razie co mierzą te czujniki? przepływ paliwa ze zbiornika czy przepływ gotowej mieszanki do cylindrów / sterowanie tym to chyba nic dziwnego zresztą/.
5. kempa007
mierzą przepływ paliwa, a FIA najprawdopodobniej chce dodatkowo zabezpieczyć sie przed "dmuchaniem", czyli spalaniem paliwa tylko po to, aby wykorzystac gazy wydechowe. Aktulanie limit jest 100kg/h, ale takze jest dodatkowe ogranicznie dla obrotow silnika nie przekraczających 10500 zgodnie ze wzorem 0.009*liczba obrotow+5,5 czyli dla obortów 10500, wychodzi rowno 100 kg/h i liniowo spada z wartoscią obrotów.
6. sliwa007
To raczej chodzi o zużycie paliwa w kwalifikacjach... żeby nie ustawiać bolidów w ten sposób, że na okrążeniu spala 20 kg paliwa...
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz