Zdaniem głównego inżyniera Red Bulla ograniczenia budżetowe wdrożone w Formule 1 zmieniły "dyscyplinę rozwoju" bolidów w trakcie sezonu.
Po wielu bojach Formule 1 udało się po raz pierwszy wdrożyć ograniczenia budżetowe w sezonie 2021. W pierwszym roku obowiązywania regulacji finansowych budżet każdej z ekip ustalony był na poziomie 145 milionów dolarów i w złażeniu przez kolejne trzy lata miał spadać co roku o pięć milionów dolarów, ale przed sezonem 2023 uzgodniono drobne zmiany, które miały zrekompensować ekipom wysoką inflację i inne trudności natury logistycznej.
Mimo wdrożenia limitu wydatków czołowa trójka - Red Bull, Mercedes oraz Ferrari - twardo utrzymała swoje pozycje i wyraźnie górowała nad resztą stawki, ale wszyscy spodziewają się, że z czasem te różnice zaczną się zacierać.
Dla Red Bulla miniony sezon był wyjątkowo udany. Po początkowym zaciętym pojedynku z Ferrari już podczas przerwy wakacyjnej wiadomo było, że ten jest na dobrej drodze do sięgnięcia po kolejny tytuł mistrzowski.
Wtedy jeszcze nikt nie przeczyszczał, że Maksowi Verstappenowi i Sergio Perezowi uda się w sumie wygrać aż 17 wyścigów. Sam Holender wywalczył 15 wiktorii czym przeszedł do historii, deklasując poprzednich rekordzistów w tej statystyce- Michaela Schumachera i Sebastiana Vettela.
Główny inżynier Red Bulla, Paul Monaghan, pytany przez serwis Motorsport.com o to jak ciężko było utrzymać taką formę w obliczu presji związanej z limitem wydatków, odpierał: "To zmieniło naszą dyscyplinę."
"Wcześniej mogliśmy patrzeć na kwestie, które mogły pozwolić nam wprowadzić większe zmiany i kosztować nas więcej pieniędzy, a my znajdowaliśmy się w niezwykle uprzywilejowanej sytuacji, że mogliśmy takie kroki rozważać."
"Teraz taktyka nieco się zmieniła. Nasza dyscyplina inżynieryjna musiała przystosować się do nowych zasad. To co robiliśmy w latach ubiegłych, teraz już nie mogło być realizowane."
Monaghan przyznał, że limit budżetowy od początku stanowił "obosieczną broń", gdyż "nie pozwalał znacząco zmienić pozycji zespołu jeżeli chodzi o ranking osiągów."
"To samo dotyczy jednak wszystkich. Wszyscy musimy radzić sobie z taką dyscypliną."
Ograniczenia budżetowe sprawiły, że teraz zastępy inżynierów muszą myśleć nie tylko o jak najlepszym rozwiązaniu, ale również o jak najwydajniejszym, mając na uwadze ograniczone fundusze.
Monaghan przyznał, że Red Bull w drugiej części sezonu "zostawił nieco osiągów", ograniczając dostarczanie poprawek do RB18, które w poprzednich sezonach z pewnością zostałyby założone do bolidu.
"To trochę inny sposób dyscyplinowania się" mówił. "Myślę, że można byłoby to pytanie zadać w inny sposób: czy wytworzyliśmy właściwe części zamiast tańsze, aby utrzymać nasze tempo rozwoju?"
"W relacji do naszych konkurentów, powiedziałbym, że odpowiedź jest twierdząca."
13.01.2023 04:27
0
"Wtedy jeszcze nikt nie przeczyszczał,..." Mnie PRZECZYSZCZA jak widzę w każdym artykule literówki. Przemek? Sprawdzajcie wszystko 3 razy przed opublikowaniem ;)
13.01.2023 11:01
0
Limit budzetowy limitem, ale nie bylo potrzeby wytaczac duzego dziala przeciwko piechocie.
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się