Meksykańska runda jak zawsze stawia ogromne wyzwania bolidom F1. Wszystko za sprawą mocno rozrzedzonego powietrza, co ma duży wpływ na silniki, aerodynamikę czy chłodzenie. Z tego powodu postanowiliśmy przyjrzeć się temu, jakie rozwiązania na ten weekend przywieźli liderzy klasyfikacji generalnej, Mercedes oraz Red Bull.
Obiekt Autodromo Hermanos Rodriguez to zdecydowanie najwyżej położony obiekt w całym kalendarzu F1. Znajduje się on na wysokości 2285 metrów, deklasując na tym polu kolejne tory w Austrii i Brazylii (około 700-800 metrów). Wobec tego bardzo spada gęstość powietrza. To przekłada się z kolei na funkcjonowanie samochodu F1, a przede wszystkim jego silnika.
Najważniejszą kwestią jest oczywiście chłodzenie jednostki napędowej. Turbosprężarka na takiej wysokości jest maksymalnie obciążona, a to odbija się w tym właśnie obszarze. W związku z tym zespoły stosują rozwiązania, które znacznie różnią się od tych używanych podczas "normalnych" GP.
Świetnie to widać na przykładzie tyłu bolidu Red Bulla.
0 - 2256 #F1 #Formu1a #Redbull #MexicoGP pic.twitter.com/zSIh56a2sr
? Giuliano Duchessa (@GiulyDuchessa) November 5, 2021
Nie jest żadną tajemnicą, że w takich warunkach lepiej spisuje się turbosprężarka Hondy niż Mercedesa, o czym mówił sam Helmut Marko. Niemcy muszą więc stawiać na zupełnie inne rozwiązania niż ich rywale.
#F1: The RB16B with larger cooling openings in comparison to the W12. ????#MexicoGP pic.twitter.com/ZO5zGZfld8
? deni (@fiagirly) November 5, 2021
Układ hamulcowy także jest bardzo obciążony z powodu mocnych hamowań. Aby zapewnić odpowiednie chłodzenie tego elementu, ekipy korzystają z największych wlotów powietrza. Mercedes i Red Bull - tak jak na przestrzeni całego sezonu - oczywiście też poróżnili się w tej kwestii.
#F1 #Tech #Redbull si presenta con una piccola novit?, una diversa configurazione dei condotti interni della brake duct anteriore. Una rifinitura visto il tracciato di Messico situato ad oltre 2000mt.#MexicoGP pic.twitter.com/Wg8UidEpDD
? SalaStampaF1 (@SalaStampaF1) November 5, 2021
A closer look at the front brake hub and ducts of the Mercedes #F1 #MexicanGP #AMuS pic.twitter.com/dpqsbrNFv3
? Junaid #JB17 (@JunaidSamodien_) November 4, 2021
Kogo koncepcje okażą się wydajniejsze? Przekonamy się o tym już podczas sobotniej czasówki, która zaplanowana jest na godzinę 21.00 czasu polskiego.
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się