WIADOMOŚCI

FIA ma problem z czujnikami przepływu paliwa?
FIA ma problem z czujnikami przepływu paliwa?
Według doniesień niemieckiej prasy FIA przed sezonem 2014 ma dość poważny problem z czujnikami prędkości przepływu paliwa dla nowych jednostek V6 turbo.
baner_rbr_v3.jpg
W przyszłym roku oprócz ogromnych zmian w technologii jednostek napędowych, FIA zaplanowała także ścisłą kontrolę przepływu paliwa do silnika. Magazyn Auto Motor und Sport podał, że czujniki przepływu, które mają być homologowane przez FIA i dostarczone wszystkim zespołom nie okazały się wystarczająco precyzyjne.

Według doniesień przetarg na dostawę czujników wygrała brytyjska firma HySpeed, a jej czujniki były testowane już podczas letnich testów „młodych kierowców” na torze Silverstone. Wyniki tych testów okazały się jednak niezbyt optymistyczne.

„Wyniki budzą obawy” pisał Tobias Gruner. „Zamiast maksymalnego możliwego odchylenia na poziomie 0,5 procenta, dla określonego przepływu paliwa, margines błędu wynosił nawet 1,5 procenta.”

Brytyjska firma pracuje nad rozwiązaniem tego problemu, a nowy projekt czujnika ma być testowany albo podczas testów opon Pirelli na torze Vallelunga, albo podczas piątkowych sesji treningowych przed pozostałymi wyścigami sezonu.

Czujniki mają zostać dostarczone ekipom na kilka tygodni przed pierwszymi zimowymi testami, które w przyszłym roku rozpoczną się już pod koniec stycznia.

Sprawa jest o tyle istotna, gdyż problemy z czujnikami przepływu paliwa mogą budzić obawy i podejrzenia o naginanie reguł. W przypadku wadliwie działających czujników FIA będzie musiała polegać w tej kwestii na danych przekazywanych przez zespoły.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

6 KOMENTARZY
avatar
Kalor666

22.10.2013 09:38

0

Niech ktoś mnie oświeci. Czujnik jest po to aby bolid nie zużył za dużo paliwa, które ma być limitowane do 100kg tak? To czy nie prościej aby jakiś człowiek sprawdzał ilość zatankowanego paliwa i plombował zbiornik?


avatar
kempa007

22.10.2013 10:05

0

nie do konca, bo mieszanka paliwa takze mozna sterowac w rozny sposob, aby osiagac rozne efekty. Twoje podjescie mogloby jedynie okreslic sredni przeplyw paliwa na dystansie wyscigu, a chodzi o to, aby przeplyw chwilowy nie byl wyzszy od zalozonego.


avatar
oldfashionman

22.10.2013 10:46

0

To nie jest prościej homologować zbiornik paliwa tak aby nie mógł mieć więcej niż 100 L? dlaczego FIA zależy na kontrolowaniu"przepływu chwilowego". Niech mnie ktoś oświeci bo nie kumam co to ma za znaczenie


avatar
Kalor666

22.10.2013 11:28

0

kempa motasz trochę. tzn. masz rację ale w artkule jest mowa o samym paliwie a Ty piszesz już o mieszance /paliwo+powietrze/. To w takim razie co mierzą te czujniki? przepływ paliwa ze zbiornika czy przepływ gotowej mieszanki do cylindrów / sterowanie tym to chyba nic dziwnego zresztą/.


avatar
kempa007

22.10.2013 11:33

0

mierzą przepływ paliwa, a FIA najprawdopodobniej chce dodatkowo zabezpieczyć sie przed "dmuchaniem", czyli spalaniem paliwa tylko po to, aby wykorzystac gazy wydechowe. Aktulanie limit jest 100kg/h, ale takze jest dodatkowe ogranicznie dla obrotow silnika nie przekraczających 10500 zgodnie ze wzorem 0.009*liczba obrotow+5,5 czyli dla obortów 10500, wychodzi rowno 100 kg/h i liniowo spada z wartoscią obrotów.


avatar
sliwa007

22.10.2013 11:55

0

To raczej chodzi o zużycie paliwa w kwalifikacjach... żeby nie ustawiać bolidów w ten sposób, że na okrążeniu spala 20 kg paliwa...


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu