2024-09-21 GP Singapuru - Kwalifikacje 15:00
Poz. | Kierowca | Zespół | Czas | |
---|---|---|---|---|
1 | L.Norris | McLaren | 1:29.525 | |
2 | M.Verstappen | Red Bull | 1:29.728 | |
3 | L.Hamilton | Mercedes | 1:29.841 | |
4 | G.Russell | Mercedes | 1:29.867 | |
5 | O.Piastri | McLaren | 1:29.953 | |
6 | N.Hulkenberg | Haas | 1:30.115 | |
7 | F.Alonso | Aston Martin | 1:30.214 | |
8 | Y.Tsunoda | Visa RB | 1:30.354 | |
9 | C.Leclerc | Ferrari | -:--.--- | |
10 | C.Sainz | Ferrari | -:--.--- | |
11 | A.Albon | Williams | 1:30.474 | |
12 | F.Colapinto | Williams | 1:30.481 | |
13 | S.Perez | Red Bull | 1:30.579 | |
14 | K.Magnussen | Haas | 1:30.653 | |
15 | E.Ocon | Alpine | 1:30.769 | |
16 | D.Ricciardo | Visa RB | 1:31.085 | |
17 | L.Stroll | Aston Martin | 1:31.094 | |
18 | P.Gasly | Alpine | 1:31.312 | |
19 | V.Bottas | Stake Sauber | 1:31.572 | |
20 | G.Zhou | Stake Sauber | 1:32.054 |
Norris wygrał czasówkę w Singapurze
Lando Norris wygrał czasówkę w Singapurze, wyprzedzając Maksa Verstappena i Lewisa Hamiltona. Kierowcy Ferrari w Q3 nie odnotowali czasów i zakończyli zmagania na 9. i 10. miejscu.
Ulewny deszcz, który spłukał z toru naniesioną przez kierowców gumę nie zakłócił trzeciego treningu i nie zakłócił jednej z najważniejszych sesji kwalifikacyjnych w tym roku.
Temperatura powietrza podczas czasówki wynosiła 29 stopni Celsjusza, a tor był rozgrzany do 32 stopni.
Q1 - McLaren trzyma tempo
W pierwszej części czasówki nikt nie próbował alternatywnej strategii doboru ogumienia. Wszyscy wjechali na tor od razu na teoretycznie najszybszej, miękkiej mieszance. Jako pierwszy szybkie okrążenie pokonał Charles Leclerc, który tylko nieco zszedł z czasem poniżej 1 minuty i 31 sekund, podczas gdy w treningu czasy były grubo poniżej 1 minuty i 30 sekundy.
Swoje pierwsze szybkie kółko zepsuł Carlos Sainz, mimo to udało mu się uzyskać wynik dający awans do kolejnej części kwalifikacji.
Najszybszy czas w Q1 osiągnął jednak Lando Norris. Wyniku Brytyjczyka nie poprawił ani Max Verstappen, ani Charles Leclerc. Ten pierwszy tracił do lidera 0,13 sekundy, a drugi 0,062.
Czołówka nie mogła odpuścić ostatniego przejazdy, gdyż warunki na torze znacząco się poprawiały. Alex Albon na świeżym komplecie opon wykręcił drugi czas.
Norris i Piastri jako jedyni zdecydowali się na używane miękkie opony, uzyskując dwa najlepsze czasy. W samej końcówce przedzielić ich zdołał tylko Max Verstappen, korzystający z nowego zestawu miękkich opon.
Do Q2 nie przeszli: Ricciardo, Stroll, Gasly oraz obaj kierowcy Stake Sauber.
Q2 - Williams i Perez odpadają
Drugą część czasówki otwierali kierowcy Red Bulla. Sergio Perez wyjechał na świeżym komplecie miękkich opon, a Max Verstappen podjął próbę ustanowienia dobrego czasu na używanym. Podobnie z resztą jak kierowcy Ferrari.
Holender mimo potężnego błędu na wyjściu na prostą startową zdołał wskoczyć na pierwsze miejsce, ale sędziowie musieli wykreślić jego czas ze względu na opuszczenie toru.
Lando Norris po pierwszej próbie nie miał problemu, aby ustanowić najlepszy czas z przewagą 0,3 sekundy nad Leclerkiem. Trzeci był Oscar Piastri, ale jadący w nieco innej kolejności kierowcy Mercedesa zdołali się włączyć do walki o czołowe pozycje. Hamilton jako pierwszy podczas czasówki zszedł z czasem poniżej 1 minuty i 30 sekund, a Russell był wolniejszy od Norrisa.
Jadący pod presją na drugiej próbie Max Verstappen korzystał już ze świeżego kompletu opon. Red Bull nie chciał ryzykować i dość wcześniej wypuścili swojego kierowcę z garażu. Tym razem trzykrotny mistrz świata nie popełnił błędu i wskoczył na pierwsze miejsce.
Zawodnik Red Bull nie utrzymał go jednak do końca, gdyż szybszy od niego okazał się Oscar Piastri. Do Q3 nie udało się awansować obu kierowcom Williamsa, Sergio Perezowi, Kevinowi Magnussenowi oraz Estebanowi Oconowi.
Q3 - Norris sięga po pole position
Pierwszy przejazd w Q3 otwierał Oscar Piastri, ale szybciej od niego zdołał pojechać Max Verstappen. Sędziowie wykreśli jego czas za uzyskanie go przy żółtej fladze, która pojawiła się po wypadku Carlosa Sainza. Zawodnik Ferrari wypadł w ostatnim zakręcie toru i zakończył udział w czasówce, przy okazji psując występ Q3 rywalom, gdyż chwilę później sesja został przerwana czerwoną flagą. Carlos Sainz naraził się również sędziom przechodząc przez tor bez ich zgody.
Do momentu zatrzymania zegara, czasy zdołało wykręcić więc tylko dwóch kierowców. Oprócz Piastriego był to Nico Hulkenberg.
Po wznowieniu sesji nikt nie spieszył się z wyjazdem na tor, a wszyscy oczekiwali na dogodny moment, aby rozpocząć jedyny, finałowy przejazd.
Pierwsi zameldowali się na nim kierowcy McLarena, podczas gdy Max Verstappen zdecydował się opóźnić swoją próbę, poprawiając nieco swoje szanse na dobry wynik.
Piastri poprawił swój czas, ale 0,4 szybciej od niego pojechał Lando Norris. Rywalizacja w stawce była tak zacięta, że między kierowców McLarena wskoczyło w ostatnich sekundach aż trzech kierowców- Verstappen, Hamilton i Russell.
Ekipa Ferrari nie zaliczy czasówki w Singapurze do udanej. Po kraksie Sainza w Q3, w grze pozostawał tylko Charles Leclerc, ale jego czas też został usunięty i w efekcie oba Ferrari kończyły Q3 bez czasów na dwóch ostatnich miejscach.
Przed nimi znaleźli się jeszcze Yuki Tsunoda, Fernando Alonso i dość niespodziewanie Nico Hulkenberg, który jutro ruszy z szóstego pola.
Zdjęcia:
komentarze
1. fistaszeq
24 tysięczne... szkoda, biorąc pod uwagę to że ferrarki nie ukończyły q3 to była nawet szansa na top 7 dla Albona
2. Harman1997
Oscar stracił PP. Kto widział jego on board ten widział te 3 ogromne uśluzgi. Nie trzeba być ekspertem żeby wiedzieć że było to więcej niż strata do lando
3. Litwak
Katastrofa Ferrari masakra. Norris w dobrej sytuacji. Pozycja na torze w Singapurze jest ważna. Mercedes w miarę widać wykorzystali problemy Ferrari
4. MateuszJ
To co, jutro na starcie Max robi Lando, co nie powinno być trudne patrząc jak Norris startował z PP w poprzednich wyścigach i nie oddaje zwycięstwa do mety ? ;-)
5. kiwiknick
@4 Lando będzie śnił w nocy o tym starcie jutro ;)
6. Supersonic
Jeśli Singapur miał zdecydować o losie Ricciardo to on sobie nie pomógł.
7. EnderWiggin
@2
Jak mógł stracić coś czego nie miał?
Może gdyby nie popełnił tych kilku błędów byłby wyżej, może nie. Pamiętajmy, że Piastri to młody kierowca, który dopiero zaczyna swoją karierę w F1, błędy się będą zdarzać.
8. przesio
Grande Ferrari xDD
A tak na poważnie to najbardziej niestabilny zespół w całej stawe . Potrafią wygrywać a potrafią dojeżdzać na końcu stawki . Jest szansa że Max powalczy w wyscigu . Redbull powoli zaczyna wracać , chodź jest słabszy od MCL . MAx potrzebuje kilka razy wygrać z Lando i tytuł będzie w miarę spokojny.
9. modafi
Max nie ma szans. Lando dojedzie pierwszy z dużą przewagą. Wróćcie do tego komentarza za 24h. Pozdrawiam
10. Ram_zes39
ad@8 widać że komentujesz nie oglądając - wszedł zobaczył tabelkę i koment. Ferrari słabo po błedach kierowców nie zespopłu. Jak by nie to byliby przed mercem raczej albo powmiędzy
11. balober
Nie zdziwię się jak Verstappen zaryzykuje w pierwszym zakręcie, aby wyeliminować siebie i Lando.
12. Ram_zes39
ad@8 widać że komentujesz nie oglądając - wszedł zobaczył tabelkę i koment. Ferrari słabo po błedach kierowców nie zespołu. Jak by nie to byliby przed mercem raczej albo powmiędzy
13. modafi
Jeszcze krótka uwaga odnośnie tego, że bolid sam jedzie i byle ogórek w super bolidzie zgarnie majstra. Przykład Collapinto (teraz i w Baku), Bearmana w Baku i Strolla (prawie zawsze), pokazuje, że to nieprawda. Kierowca ROBI różnicę. Jestem ciekawy przyszłego roku i Hamiltona w Ferrari. Myślę, że Leclerc ma się czego obawiać.
14. 3000
Puszki muszą wrocic do swoich podstaw.
W nowym sezonie w RBR Verstapen i Tsunoda a w drugim zespole Lawson i jakiś amerykanin
15. MB4ever
Gdy bolid RB jest zgodny z regulaminem, to Max nie potrafi nim niczego wygrać
16. dexter
Bardzo ciekawe kwalifikacje, poniewaz w trakcie tych kwalifikacji dzialy sie rzeczy, ktorych nie mozna bylo przewidziec. Oba Williamsy odpadly i nie znalezli sie w pierwszej dziesiatce, doszlo do bardziej spektakularnego wypadku i bylo tez wiele okrazen, ktore zostaly anulowane.
Znalazlo sie tez cudowne lekarstwo w RBR, bo w piatek byli nigdzie (Max Verstappen byl 1,5 sekundy za Lando Norrisem, awczoraj na koncu zabraklo mu tylko 0,2 sekundy). To pokazuje, co Verstappen jest w stanie zrobic, gdy auto robi mniej wiecej to, czego od niego oczekuje. I stad ogromna roznica do Sergio Pereza, ktory nie zakwalifikowal sie do czolowej 10-tki. Coz, juz po jednym wyscigu przywrocona zostala hierarchia w RBR. W RBR poczatkowo byli zadowoloni, ze dano Verstappenowi pojazd w takiej postaci, w jakiej go potrzebuje. Jednak jesli chodzi o dystans wyscigowy, bardzo trudno bedzie mu orientowac sie w strone Norrisa.
Kwalifikacje byly takze katastrofa dla Ferrari: wypadek C. Sainza w Q3 i nieuznane szybkie okrazenie Leclerca. Ostatecznie plasuja sie jedynie na 9. i 10. miejscu - i przy tym stoja za Nico Hülkenbergiem. Nico byl juz na pole position i kiedys startowal do wyscigu z pierwszego rzedu (GP Austria, 2016 r.), ale szoste miejsce na starcie pojazdem, ktorym dysponuje, jest jak male pole- position. Spisal sie naprawde dobrze. I naprawde nie mogl sie doczekac tej petli i wyzwania (a nie jest to latwa trasa).
I na koniec Mercedes. Lewis byl naprawde szczesliwy ze swojego trzeciego miejsca na starcie. On zawsze lubi jezdzic w Singapurze. To, co jest w nim tak fascynujace, ze pomimo calemu doswiadczeniu i rutynie, pomimo wiekowi, pomimo 350 GP w F1, wciaz ma ten zapal.
A z tylu sa ci, ktorzy zawsze tam stoja: dwaj Sauber i wkrotce Audi. Tam nie ma zadnego postepu. I cokolwiek Audi planuje zrobic z tym zespolem, jest to niezwykle, niezwykle trudna droga. Sa ostatni i przedostatni, po prostu. Nawet jesli Bottas niekiedy ma highlight pomiedzy wyscigami ...
17. fistaszeq
@15 Max był wczoraj drugi, podczas gdy Ogurez był 13. Max pojechał słaboo wg ciebie?
18. Frytek
@16. dexter
Nie zgodzę się z tobą w kwestii Saubera. Jakiego spodziewasz się postępu jak ten zespół jest teraz na ziemi niczyjej? O co oni mają walczyć i po co jak za chwilę będą zupełnie innym zespołem?
Dobrze że wogóle zrobili jakiś bolid, Sauber wynajmuje tylko swoją fabrykę i swoją pozycję w F1. Teraz nie mają komu wynająć więc tylko przeczekują ten okres. Nie mają żadnych ambicji ,bo zaraz kto inny będzie tam rządzić a ten ktoś z pewnością będzie miał ambicje i mam nadzieję że dużo większe niż BMW
19. DatSheffy
Ciekawe skąd Max znalazł tempo kwalifikacyjne. W dominującym sezonie na tym torze byli nigdzie, spodziewałem się, że teraz będzie jeszcze gorzej a tutaj P2 na starcie, ciekawe jak z tempem na dystansie całego wyścigu. Finalnie nawet jak Max wygra to McLaren wydaje się, że znów powiększy przewagę punktową nad RBR, Perezowi z końca stawki cięzko będzie się przebić wyżej niż na P8.
20. przesio
@12
Oglądałem kwalifikacje i widać było że w ferrari mieli problemy , gdzie zazwyczaj Singapur był ich perełka i mieli dobre osiągi , w tym roku jest odwrotnie .
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz