2024-06-29 GP Austrii - Kwalifikacje 16:00
Poz. | Kierowca | Zespół | Czas | |
---|---|---|---|---|
1 | M.Verstappen | Red Bull | 1:04.314 | |
2 | L.Norris | McLaren | 1:04.718 | |
3 | G.Russell | Mercedes | 1:04.840 | |
4 | C.Sainz | Ferrari | 1:04.851 | |
5 | L.Hamilton | Mercedes | 1:04.903 | |
6 | C.Leclerc | Ferrari | 1:05.044 | |
7 | O.Piastri | McLaren | 1:05.048 | |
8 | S.Perez | Red Bull | 1:05.202 | |
9 | N.Hulkenberg | Haas | 1:05.385 | |
10 | E.Ocon | Alpine | 1:05.883 | |
11 | D.Ricciardo | Visa RB | 1:05.289 | |
12 | K.Magnussen | Haas | 1:05.347 | |
13 | P.Gasly | Alpine | 1:05.359 | |
14 | Y.Tsunoda | Visa RB | 1:05.412 | |
15 | F.Alonso | Aston Martin | 1:05.639 | |
16 | A.Albon | Williams | 1:05.736 | |
17 | L.Stroll | Aston Martin | 1:05.819 | |
18 | V.Bottas | Stake Sauber | 1:05.847 | |
19 | L.Sargeant | Williams | 1:05.856 | |
20 | G.Zhou | Stake Sauber | 1:05.061 |
Verstappen zmiażdżył rywali podczas kwalifikacji na Red Bull Ringu
Holender z niewiarygodnie dużą przewagą, jak na tak krótki tor, po raz 40. w karierze wygrał kwalifikacje Formuły 1. Drugi na Red Bull Ringu ze stratą 0,4 sekundy był Lando Norris, a trzeci George Russell.Warunki pogodowe w Austrii od początku weekendu utrzymują się na stabilnym poziomie. Podczas sobotniej czasówki nie było mowy o opadach deszczu, a kierowcy musieli mierzyć się z wysokimi temperaturami w swoich kokpitach.
Słońce rozgrzało asfalt na Red Bull Ringu do blisko 50 stopni Celsjusza, a temperatura powietrza osiągała 32 stopnie, sporo więcej niż podczas dzisiejszego sprintu.
W odróżnieniu do piątkowych kwalifikacji przed wyścigiem sprinterskim, w sobotę kierowcy mają w poszczególnych segmentach czasówki nieco więcej czasu. Q1 trwa 18, Q2 15, a Q3 12 minut.
Q1 - Sainz najszybszy
Czołówka kierowców nie chciała pozostawiać nic przypadkowi i dość szybko wyjechała ze swoich garaży. Większość stawki na pierwszym przejeździe korzystała z używanych kompletów miękkich opon.
Max Verstappen jako pierwszy ustanowił czas okrążenia, ale szybko wyprzedzili go kierowcy Ferrari i McLarena, a także jadący na świeżutkim zestawie czerwonych opon Yuki Tsunda. Cała czwórka po pierwszych przejazdach mieściła się w dokładnie 0,04 sekundy.
Dla odmiany dłużej w swoich garażach postanowili pozostać kierowcy Mercedesa. George Russell wykorzystał swoją szansę, wskakując na pierwsze miejsce ze sporą przewagą nad rywalami, podczas gdy Hamilton wskoczył na szóste miejsce.
Na kolejnych przejazdach kierowca Mercedesa nie miał jednak szans utrzymania swojego wyniku. Wyprzedzili go Sainz, Verstappen i Leclerc, przy czym Holender dalej korzystał z używanego kompletu miękkich opon, podczas gdy kierowcy Ferrari wyjechali na nowych zestawach opon.
Kierowcy McLarena w końcówce podkręcili tempo. Oscar Piastri wskoczył na drugie, a Lando Norris na czwarte miejsce. Pod presją znalazł się za to Yuki Tsunoda, któremu sędziowie wykreślili najlepszy wynik za przekroczenie limitów toru. Japończyk przed ostatnią próbą w Q1 spadł na 15. miejsce.
W końcówce zgodnie z przewidywaniami zrobiło się tłoczno na torze, ale kierowcom udało się uniknąć nieprzyjemnych sytuacji. Carlos Sainz na koniec Q1 okazał się najszybszy, wyprzedzając Piastriego i Verstappena, a do Q2 nie awansowali kierowcy Williamsa, Saubera oraz Lance Stroll.
Q2 - Verstappen z pół sekunda przewagą nad rywalami
Kierowcy Ferrari bardzo szybko wyjechali na tor w drugim segmencie kwalifikacji, korzystając przy tym z używanego kompletu miękkich opon. Ich rywale opóźnili swoje wyjazdy, ale od razu przystąpili do kręcenia czasów na świeżych oponach.
Max Verstappen wykorzystując przewagę ogumienie dołożył Leclercowi blisko sekundę. Wynik kierowców Ferrari z pierwszej próby nie dawał im żadnej gwarancji awansu, gdyż rywale dysponujący lepsza przyczepnością uzyskiwali znacznie lepsze czasy.
Sainz i Leclerc zdołali jednak się poprawić. Hiszpan zjechał do boksu po świeży komplet opon i awansował na drugie miejsce za Verstappena, podczas gdy Monakijczyk skorzystał z kolejnego używanego kompletu opon, aby przed finałowym przejazdem uzyskać szósty czas.
Z decydującej próby zrezygnował jedynie Carlos Sainz. Jego rywale podjęli próbę poprawy. George Russell uzyskał taki sam czas jak Hiszpan, wskakując na trzecie miejsce, a Max Verstappen jeszcze bardziej wyśrubował swój wynik.
Przewaga Holendra nad drugim i trzecim kierowcą wynosiła aż 0,547 sekundy.
Do Q3 nie przeszli: Ricciardo, któremu zabrakło do awansu 0,015 sekundy, oraz Magnussen, Gasly, Tsunoda i Alonso.
Q3 - Verstappen utrzymał miażdżącą przewagę
Max Verstappen już na pierwszym przejeździe poprawił czas z Q2. Próbował gonić go jedynie Lando Norris z McLarena, który stracił do niego 0,361 sekundy. Jak na tak krótki tor, to olbrzymia strata.
Russell, Leclerc i Piastri po pierwszym przejeździe zajmowali kolejne pozycje, ale do Holendra tracili już przeszło pół sekundy. Sergio Perez dla odmiany po pierwszej próbie zajmował ósme miejsce z niewiarygodną stratą przeszło sekundy do zespołowego kolegi.
Mistrz świata w drugiej próbie w Q3 zdołał jeszcze o 0,1 sekundy poprawić wynik z pierwszej tury. Za jego plecami ponownie znaleźli się kierowcy McLarena- Norris przed Piastrim. Ten drugi szybko jednak dowiedział się, że nie ruszy do wyścigu z drugiego rzędu, gdyż jego czas został wykreślony za złamanie limitów toru. W ten sposób Australijczyk kwalifikacje zakończył dopiero na siódmym miejscu.
W drugim rzędzie jutro ustawią się więc George Russell i Carlos Sainz. Drugi kierowca Ferrari popełnił błąd w końcówce okrążenia, wyjechał poza tor i ostatecznie zakończył sesją z szóstym wynikiem. Między kierowców Scuderii zdołał jeszcze wskoczyć Lewis Hamilton.
Sergio Perez ostatecznie stracił do swojego zespołowego kolegi prawie 0,9 sekundy i sesję zakończył na ósmym miejscu wyprzedzając jedynie Nico Hulkenberga (Haas) oraz Estebabna Ocona (Alpine).
Zdjęcia:
komentarze
1. Danielson92
Na takim torze taka przewaga to nokaut. Red Bull jest dalej zdecydowanie najszybszy. Czułem, że w Austrii wygrają wszystko co leci. Przed własną publicznością nie wypada przegrywać.
2. hubos21
RB chyba rozwiązał swoje problemy, żadne tarki mu nie straszne, swoją drogą na tym torze to zawsze fruwali, nawet w 2021.
3. Michael Schumi
Red Bull jak Red Bull, jednak jeżeli tutaj ten tor pasuje temu bolidowi to bardzo mnie dziwi niemal 1 sekundą straty Pereza. No ale jednak Max na tym torze ma spore wsparcie holenderskich kibiców, zawsze to dodatkowa motywacja. Wygrał tam aż 4 razy (swoją drogą - najwięcej razy na tym torze spośród wszystkich kierowców w historii).
4. Harman1997
Najlepsze są komentarze "ekspertów" typu Cezary Gutowski że rbr sie pogubił i nie ma najlepszego bolidu XDDD
5. hubos21
@4
On to lubi wszystko wyolbrzymiać do jakiś rozmiarów xxxl, wczoraj trochę już inaczej to wyglądało, oczywiście, że mieli problemy to każdy widział i sami wiedzieli ale trzeba się liczyć z tym, że mogły być przejściowe, sezon jeszcze długi i dla RB wszystko układa się bdb, Ferrari trochę z tyłu, byków goni McLaren ale Mercedes odżył i może pomarańczowym punkty odbierać. Dla VER jeszcze lepiej, że nie ma za sobą dwóch pomarańczowych bolidów.
6. Manik999
W kwalifikacjach pokazali moc. Zobaczymy, co będzie w wyścigu. Ostatnie wyścigi pokazywały raczej moc McLarena na dystansie.
7. hubos21
@6
Ostatnie wyścigi mieli problemy i jeździli z większym dociskiem, ostatnio z większym skrzydłem, tydzień temu było zestawienie prędkości z zakrętu 14, VER 271/km/h, przepustnica 100%, HAM 90% 272km/h, NOR 90% 270km/h, LEC 267km/h, 72%
8. Manik999
@hubos21 - zobaczymy jutro. Oby bylo ciekawie. :)
9. Litwak
@4 Gutowski to fan RB i Ci nie powie ze RB ma duża przewagę. Prawda jest inna, dominacja trwa w najlepsze to potwierdziły kwalifikacje,tylko głupi tego nie widzi.
10. hubos21
@9
Fan RB jak była walka z Mercedesem a tak to chyba raczej Ferrari
11. TomPo
Smieszy mnie podniecanie sie komentatorow jak to stawka sie zaciesnila.
Sa kompletnie glusi na komentarze Maxa czy Hornera, gdzie przez ost dwa wyscigi powtarzaja, ze strategia jest jedna "odjechac na poczatku a potem zarzadzac bolidem/oponami".
A ci sie kurna jaraja jak jakies dzieciaki jak to stawka sie zacisnela i jak to Max ledwo wyscigi wygrywa.
Ciekawe jak te kwalifikacje i wczorajszy sprint (i pewnie jutrzejszy wyscig) maja sie do ich bajkowych teorii.
A PER? A PER zawsze byl sredniakiem, do tego Helmut w ostatnim wywiadzie juz jasniej sie wyrazic nie mogl, ze powiedziano PER by zapomnial o walce o tytuly, bo Max chce miec klarowna systuacje.
Wiec chlop jezdzi aby jezdzic.
12. hubos21
@11
Zwłaszcza ten Gąsiorowski, ostatnio pół wyścigu przeżywał start RUS, który nic mu tak naprawdę nie dał.
13. Manik999
Tak, z pewnością podarowali wygraną w Miami oraz drżeli o zwycięstwo w Barcelonie i Imoli. W Monte Carlo kompletnie się nie liczyli. Można nie lubić RBR, ale przepraszam bardzo... to już jest chore. :D
14. Manik999
@TomPo - abstrahując już od rzekomej "ustawki" RBR, muszą jakoś zachęcać ludzi do oglądania. To w końcu ich biznes. :)
15. przesio
A ja coś czuje że Perez specjalnie sabotuje RB . Aż tak słaby to chyba nie jest , więc albo siadła psycha totalnie albo Sabotaż.
16. ryan27
RB poza zasięgiem.
17. TomPo
@15
zobacz wywiad z Helmutem sprzed kwalifikacji (czy sprintu), bo juz chyba wyrazniej nie mogl tego powiedziec.
Powiedziano PER, ze ma zapomniec o tytulach, bo Max chce miec klarowna sytuacje.
No wiec jak bys jezdzil (a nigdy nie byl super kierowca), gdybys wiedzial ze i tak nigdy niczego nie wygrasz?
Moze dadza mu wygrac wyscig jak juz tytuly beda rozdane w danym sezonie. Jedyne co ma chlop robic o jezdzic tak, by RBR wygral klasyfikacje konstruktorow.
W RBR zawsze tak bylo, czy to za czasow Maxa czy wczesniej VET. Wszyscy chyba pamietaja jak traktowano WEB w RBR.
18. Manik999
@TomPo - możliwe, że to może przytłaczać Sergio. Tak też było z Valtterim, który tracił rozpęd w trakcie sezonu i był straszony jednorocznym kontraktem. Zobaczymy, jak się ułoży. Ale wątpię, by RBR aż tak się bawił z rywalami.
19. hubos21
PER we wczorajszych kwalifikacjach jechał z takimi samymi ustawieniami jak w piątek, VER miał tylko inne, dzisiaj był nowy odcinek EP, pokazywał delty okrążeń VER z piątku i soboty, później porównanie VER i NOR, Max jest wolniejszy w wolnych zakrętach później odjeżdża, możliwe, że na wyścig to nie są optymalne ustawienia przy tych temp.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz