- Numer: 18
- Zespół: Aston Martin
- Kraj: Kanada
- Data urodzenia: 1998-10-29
#18 - Lance Stroll
KIEROWCY F1
Sylwetka
Lance Stroll urodził się 29 października 1998 roku w Montrealu. Jest piętnastym kanadyjskim kierowcą w historii, który brał udział w wyścigu Formuły 1.
Lance Stroll rozpoczął swoją karierę w kartingu w wieku dziesięciu lat. Brał udział w zmaganiach na poziomie regionalnym i krajowym w klasie Rotax Micro Max w 2008 roku, gdzie zdobył mistrzostwo w kanadyjskich mistrzostwach kartingowych oraz w Pucharze Montrealu i Pucharze Quebec. W następnym roku awansował o jedną kategorię w Rotax Mini Max i prawie wyrównał sukces z poprzedniego roku. Tym razem zdobył oba puchary w Montrealu i Quebec, ale zajął drugie miejsce w krajowych mistrzostwach, ustępując Samuelowi Fontaine'owi.
Stroll przeniósł się do konkurencyjnej klasy Rotax Junior w 2010 roku po zaledwie jednym sezonie Mini Max. Udało mu się zdobyć drugie zwycięstwo w wyścigach kartingowych, jednak 2010 rok obfitował także w sukcesy poza Kanadą, czego przykładem jest wygrana w Florida Winter Tour.
W 2011 roku Lance przeprowadził się do Europy i zaczął rywalizować w kartingowym KF3. Jego napięty harmonogram uwzględniał także udział w Mistrzostwach Europy, WSK Euro Series, WSK Final Cup, Bridgestone Cup i Mistrzostwach Niemiec. Sezon zakończył jednak bez znaczących zwycięstw.
W 2012 roku powrócił do wygrywania, zdobywając trofeum Andrea Margutti i SKUSA SuperNationals. Rok 2013 miał być ostatnim pełnym sezonem kartingowym Strolla.
Pierwsze doświadczenie z samochodami jednomiejscowymi zdobył w serii Florida Winter, gdzie brał udział w 10 wyścigach w Sebring, Palm Beach i Homestead, jednak nie był zaliczany do klasyfikacji końcowej. Udział w rozgrywkach tej serii był dla niego dobrym treningiem przed nowym wyzwaniem, jakim była włoska seria Formuły 4.
Lance zasilił szeregi zespołu Prema Powerteam. Wziął udział w siedemnastu wyścigach i aż w czternastu z nich stanął na podium, w tym dziesięciokrotnie triumfując. Z dorobkiem 331 punktów został mistrzem serii.
W sezonie 2015 Stroll ścigał się w nowozelandzkiej serii Toyota Racing Series. Na szesnaście startów aż dziesięciokrotnie meldował się na podium, w tym cztery razy na jego najwyższym stopniu. Przewaga ponad stu punktów pozwoliła mu wywalczyć mistrzowski tytuł.
W tym samym roku, ponownie z teamem Prema Powerteam, wziął udział w Mistrzostwach Europy Formuły 3. Pierwsza część sezonu była dla niego etapem przyswajania się do nowej serii, jednak w drugiej połowie zmagań aż sześciokrotnie stawał na podium. Doczekał się także swojego pierwszego triumfu w wyścigu na Hockenheimringu. W klasyfikacji generalnej uplasował się na piątej pozycji.
Rok 2016 był dla Strolla niezwykle udany, gdyż Williams zatrudnił go jako swojego kierowcę rozwojowego, a co więcej, sięgnął po tytuł w Formule 3, wygrywając aż czternastokrotnie, dwadzieścia razy stając na podium i czternaście razy startując z pole position.
Miesiąc później Williams potwierdził, że Lance zostanie ich kierowcą na sezon 2017 i będzie się ścigał u boku Felipe Massy. Spodziewano się, że młody Kanadyjczyk będzie jedynie się uczyć i notować dużo gorsze wyniki od swojego partnera zespołowego, jednak ten poradził sobie nadzwyczaj dobrze. W Baku zdobył, jedyne dla swojego zespołu w tym sezonie, podium, a we Włoszech stał się najmłodszym kierowcą w historii F1, który startował do wyścigu z pierwszego rzędu.
W sezonie 2018 Lance ściga się u boku debiutującego Siergieja Sirotkina. Kanadyjczyk spisywał się lepiej od swojego nowego partnera zespołowego, jednak team Williamsa w większości wyścigów prezentował rozczarowującą formę i kierowcom bardzo trudno było walczyć o punkty. W sierpniu 2018 roku ogłoszono, że jego ojciec Lawrence, wpływowy biznesmen, przejął team Force India. Lance Stroll w sezonie 2019 będzie ścigał się w ekipie swojego ojca u boku Sergio Pereza.
W sezonie 2018 Lance ścigał się u boku debiutującego Siergieja Sirotkina. Kanadyjczyk spisywał się lepiej od swojego nowego partnera zespołowego, jednak Williams w większości wyścigów prezentował rozczarowującą formę i kierowcom bardzo trudno było walczyć o punkty. W sierpniu 2018 roku ogłoszono, że jego ojciec Lawrence, wpływowy biznesmen, przejął team Force India, przez co powędrował do ekipy Racing Point, gdzie został partnerem Sergio Pereza.
Mimo znacznie lepszego samochodu - kierowca z Montrealu jeździł znacznie poniżej oczekiwań. Ostatecznie uplasował się na 15. pozycji w klasyfikacji generalnej kierowców, zdobywając zaledwie 21 punktów. Większość tego dorobku pochodziła z GP Niemiec, gdzie po raz pierwszy w karierze prowadził w wyścigu F1.
Na kampanię 2020 Racing Point przygotowało znacznie lepszą maszynę, co przełożyło się też na wyniki Strolla. Wówczas wywalczył dwa podia i pierwsze pole position w deszczowej czasówce przed GP Turcji. Mimo że Kanadyjczyk spisywał się znacznie słabiej od Pereza, to z powodu rebrandingu zespołu pożegnano właśnie Meksykanina.
W latach 2021-2022 Stroll - w nowych zielonych barwach Astona Martina - ścigał się już u boku czterokrotnego mistrza świata, Sebastiana Vettela. Sezony te nie przyniosły mu jednak większych sukcesów. Łącznie uzbierał w nich 52 punkty, zajmując najpierw 13., a następnie 15. miejsce w klasyfikacji kierowców.
Po przejściu na emeryturę utytułowanego Niemca Lance otrzymał kolejnego cenionego partnera - Fernando Alonso. Dodatkowo, przed startem sezonu doznał poważnej kontuzji nadgarstka, przez którą nie mógł wydobyć pełnego potencjału z konkurencyjnej maszyny AMR23. W związku z tym stracił aż 132 punkty do zespołowego kolegi i zakończył zmagania na 10. lokacie.
Wiadomości związane
Koszmarna passa Astona Martina trwa
2024-11-23
Alonso i Stroll z anulowanymi czasami w Q2
2024-10-19
Alonso zadowolony z cennych punktów
2024-09-22
Alonso nie spodziewał się awansu do Q3
2024-09-14
Piastri wbił kolejną szpilę w Strolla
2024-09-02