Komatsu przeciwny finansowemu wyjątkowi dla Audi
Ayao Komatsu, szef ekipy Haas zabrał głos na temat finansowego wyjątku w kwestii limitów budżetowych dla Audi.FIA zgodziła się na zastosowanie ulg dla zespołu od sezonu 2026, motywując tą decyzję faktem, iż koszt życia w Szwajcarii jest zauważalnie wyższy niż w krajach takich jak Wielka Brytania czy Włochy, co może negatywnie wpływać na funkcjonowanie zespołu Formuły 1 w dobie limitów budżetowych.
Komatsu nie popiera tej decyzji, sugerując w jednym z wywiadów, że FIA bierze pod uwagę niepełny obraz sytuacji, a wyjątek dla Audi powinien był zostać lepiej przemyślany:
"Dlaczego zespół bazujący w Szwajcarii dostaje wyjątek? Każdy wybiera, gdzie ulokować swój zespół. Pomiędzy Londynem, a Oxfordem i północą Anglii ceny [też] są różne."
"A więc gdzie się zatrzymujesz? Gdzie stawiasz granicę? Jeśli rozpatrujesz te rzeczy, musisz spojrzeć na wszystkie świadczenia społeczne, a także na to, że dla ludzi powód życia w Szwajcarii może być różny, prawda?"
"Wiesz, pamiętam, gdy dawno temu próbowaliśmy zatrudnić kogoś z Saubera, ale ten człowiek kochał ten zespół, kochał góry. Nie chciał więc przyjeżdżać do Anglii. No więc wszystkie te rzeczy wchodzą w rachubę."
"Myślę, że to bardzo niebezpieczne, aby patrzeć jednowymiarowo i powiedzieć 'okej, tu jest drożej', możesz jedynie popatrzeć na cenę piwa, czy czegoś i potem powiedzieć 'okej, tu jest drożej - dlatego powinniście dostać wyjątek'." stwierdził Japończyk.
Ayao zaznaczył, że wysokie koszty życia w Szwajcarii to nie jedyny czynnik różniący państwa, w których znajdują się siedziby ekip Formuły 1, podając przykład transferu Loica Sierry z Mercedesa do Ferrari:
"Na spotkaniach komisji F1, oprócz Saubera, ironicznie każdy jest przeciwko temu. A więc nie wiem, dlaczego FIA zupełnie na to naciska."
"Potem należy powiedzieć, co z tymi gośćmi we Włoszech? Ferrari, RB też niektóre obiekty mają we Włoszech. My również mamy w połowie włoskie i w połowie brytyjskie obiekty, gdzie jest koniec?"
"W kwestii Włoch, jest spora korzyść podatkowa przez pierwsze [cztery] lata. To coś czym można konkurować, tak jak wtedy, gdy Loic Sierra przeszedł z Mercedesa do Ferrari, nieprawdaż?"
"Nie chcę wykorzystywać jego jako przykładu, ale starszy inżynier przenoszący się z Wielkiej Brytanii do Włoch, jest z tego całkiem spory zysk finansowy we Włoszech. No więc, czy [jako Mercedes] rekompensujesz za to? Oczywiście, że nie."
"Dopóki nie przyjrzysz się temu z każdej możliwej perspektywy, jest bardzo, bardzo ciężko sprawić, by było to zupełnie sprawiedliwe. Czy można popatrzeć z każdej możliwej perspektywy? Nie wydaje mi się."
"Nie chcę krytykować FIA zbytnio, ale można zaobserwować również na przykładzie innych zasad - zasad sportowych, jak na przykład to w jaki sposób pokonujemy okrążenia samochodu bezpieczeństwa w kwalifikacjach, limity toru, wszystkie te rzeczy."
"Im bardziej reguluje się to poprzez definiowanie pewnych szczegółów, należy upewnić się, że rozpatrujesz każdy scenariusz, niemniej im bardziej wdajesz się w szczegóły, tym trudniej jest to pokryć, tworzysz kolejny problem, prawda?"
"Więc jeśli mówią, 'Szwajcaria [dostanie] wyjątek', co będzie następne? To tak jak czas samochodu bezpieczeństwa w kwalifikacjach, zrobili to, aby spróbować rozwiązać jeden problem z kwalifikacjami, z okrążeniem wyjazdowym itp., ale potem stworzyli kolejny problem. Tak więc dla mnie, dużo lepiej będzie pozostawienie tego prostym."
komentarze
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz