Startuje weekend wyścigowy w USA
Po krótkiej przerwie królowa motorsportu wchodzi w ostatnią fazę sezonu 2022. Rozpocznie się ona w Teksasie, gdzie najlepsi kierowcy świata będą rywalizować na świetnym torze Circuit of The Americas. Z tego powodu postanowiliśmy przypomnieć kibicom najważniejsze informacje związane z amerykańskimi zawodami.O torze i wyścigu
GP USA powróciło do kalendarza F1 w 2012 roku dzięki prywatnym inwestorom, którzy umożliwili budowę toru COTA. Od tamtego czasu teksański obiekt cieszy się sporą popularnością wśród kibiców oraz kierowców i to nie tylko ze względu na samą otoczkę, jaka towarzyszy tamtejszym zawodom.
Sama nitka to kombinacja każdego typu zakrętów z długimi prostymi. Łatwo również zauważyć na niej podobieństwa z innych torów. Np. szybkie łuki z pierwszego sektora przypominają sekcję Maggots-Becketts z Silverstone, a zakręty 16-18 słynną "ósemkę" z obiektu w Turcji. Dzięki dwóm mocnym hamowaniom przed "jedynką" oraz "dwunastką" skutecznych manewrów wyprzedzania nie brakuje na tym owalu. Sporym kłopotem jest jedynie nierówna nawierzchnia, co szczególnie może przeszkadzać w samochodach wykorzystujących tzw. efekt przypowierzchniowy.
Jeśli chodzi o tegoroczne zmagania, murowanym kandydatem do zwycięstwa w Austin wydaje się Red Bull, biorąc pod uwagę testy pod kątem sezonu 2023 Ferrari oraz Mercedesa. Byki mogą zresztą już w ten weekend przypieczętować sobie też mistrzostwo świata wśród konstruktorów. Aby tak się stało, Scuderia nie może ich pokonać o więcej niż 19 punktów.
Strefy DRS
Strefy DRS na amerykańskim obiekcie pozostają bez zmian od wielu lat. Pierwsza z nich znajduje się na długiej prostej między zakrętami 11 (przed nim widnieje punkt detekcji) a 12, natomiast druga i ostatnia na prostej start/meta. Kluczowy dla otwarcia tam tylnego skrzydła jest dojazd do "dziewiętnastki".
Pogoda
Odkąd mistrzowska seria ściga się na teksańskiej ziemi, zazwyczaj nie było tam problemów z pogodą, choć oczywiście zdarzały się też wyjątki jak w 2015 roku. W tym sezonie nie zanosi się jednak na żadne opady deszczu. Przez cały wyścigowy weekend ma być bezchmurnie, gorąco i słonecznie.
Opony
Circuit of The Americas nie należy do torów, który jakoś szczególnie obciąża opony. Głównym problemem dla nich jest przeważnie pogoda, a w tym roku dojdzie do tego nowa, mało przyczepna nawierzchnia w niektórych miejscach. W najbliższych dniach kierowcy i zespoły będą musiały radzić sobie ze środkową gamą Pirelli, czyli C2, C3 i C4.
Inne serie
Oprócz F1 po obiekcie w Austin ścigać się też będą kierowcy FIA Masters Historic Formula One Championship, Masters Endurance Legends i trzech innych amerykańskich serii. Warto dodać, że swoje zajęcia miały mieć także zawodniczki W Series, ale z powodów finansowych odwołano ich rundy w USA oraz Meksyku.
Transmisje
Wszystkie wydarzenia z tego wyjątkowego weekendu udostępni telewizja Eleven Sports. Inną opcją jest oczywiście F1TV. Należy jednak pamiętać o tym, że godziny poszczególnych zajęć nie będą zbyt przyjazne dla europejskich fanów i że drugi trening będzie trwał 1,5 h ze względu na testy opon Pirelli.
Harmonogram jazd o GP USA (czas polski):
1 trening: 21:00 - 22:00 (piątek, 21 października)
2 trening: 00:00 - 01:30 (sobota, 22 października)
3 trening: 21:00 - 22.00 (sobota, 22 października)
Kwalifikacje: 00:00 (niedziela, 23 października)
Wyścig: 21:00 (niedziela, 23 października)
komentarze
1. poppolino
Do tytułu konstruktorów brakuje bodaj 26 punktów, i to przy założeniu że Ferrari zdobędzie dublet z fastest lapem. Więc chyba trzeba będzie się już zaopatrzyć na świętowanie. W ten weekend chyba wleci większa puszka RB niż zwykle :D
2. Fan Russell
Domowy Wyścig Pereza
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz