FIA ogłosiła przetarg na standardową skrzynię biegów dla F1
Międzynarodowa Federacja Samochodowa rozpisała przetarg na standardową skrzynię biegów, która znajdzie się w każdym bolidzie od sezonu 2021.FIA ogłaszając przetarg potwierdziła, że dotyczyć on będzie standardowej kasety skrzyni biegów. Jej obudowa, która w przypadku bolidów F1 stanowi również punkty mocowania elementów zawieszenia będzie projektowana przez każdy zespół z osobna.
FIA wyznaczyła termin zakładania ofert na 15 marca, a decyzja co do wyboru dostawcy ma nastąpić między 15 i 30 kwietnia br.
Wspólna skrzynia biegów dla ekipa F1 będzie stanowiła ogromną zmianę w sposobie funkcjonowania zespołów F1. Alfa Romeo oraz Haas obecnie korzystają ze skrzyni biegów od Ferrari, Racing Point robi to samo ale z Mercedesem, a Toro Rosso współdzieli elementy z Red Bullem.
Z tego powodu zespoły takie jak Alfa Romeo (poprzednio Sauber) i Racing Point od lat nie musiały zaprzątać sobie głowy produkcją obudowy skrzyni biegów i nie posiadają odpowiedniego zaplecza, aby wykonywać takie elementy. Dla ekip takich jak Mercedes czy Ferrari dostarczanie skrzyni biegów innym zespołom zawsze stanowiło dodatkowy strumień przychodów.
Wymuszenie na ekipach projektowania własnej obudowy skrzyni biegów będzie także miało wpływ na współprace między zespołami fabrycznymi i klienckimi, gdyż obudowa będzie musiała definiować sposób połączenia skrzyni biegów z elementami zawieszenia, a to z pewnością nieco skomplikuje proces przenoszenia technologii z jednej ekipy do drugiej.
Jednym z oczywistych kandydatów na dostawcę standardowych skrzyni biegów wymieniana jest niezależna firma Xtrac, specjalizująca się w produkcji takich elementów, ale nie wykluczone, że przetarg wygra któraś z obecnych ekip F1, tak jak to miało miejsce w przypadku standardowej jednostki sterującej ECU, którą od lat dostarcza wszystkim zespołom McLaren.
Ogłoszony przetarg rzuca również nieco światła na planowane w przyszłości zmiany w przepisach dotyczące hybrydowego układu ERS. Wedle dokumentacji w przyszłości planowane ma być zwiększenie mocy generowanej przez system MGU-K o 30 kW w stosunku do dzisiejszych 160 kW. Nowa skrzynia biegów ma być zaprojektowana tak, aby wytrzymała około 5000 km przebiegu.
komentarze
1. KolczastyKaktus
Co za niemądry pomysł z tą skrzynią. Każdy powinien sobie radzić sam a nie liczyć na łaskę innych. Skoro Mercedes czy Ferrari mogą projektować skrzynie biegów to nie powinno się im tego zabraniać.
2. wheelman
Jaką "łaskę"? Kupując płatki śniadaniowe jesteś skazany na "łaskę" producenta?
Natomiast że to niemądry pomysł - zgadzam się. Ale nie ze względu na to że będzie jeden dostawca. Ze względu na to, że to on powinien się troszczyć o konstrukcje obudowy a nie zespoły. Nie wiem co LM chce osiągnąć przez tę zmiane. Rozumiem że w USA praktycznie nie ma żadnej serii gdzie jeżdzą różne samochody, nawet różne marki, ale trochę się zagalopowali. Jak napisałem - chcą unifikacji, to niech producent się martwi o reszte. Takie Pirelli dostarcza pełny produkt i nawet narzuca swoje warunki (ciśnienia, wymóg testów, nawet camber etc.) To co przeczytałem w newsie (na tym przykładzie z Pirelli) brzmi tak: dajemy wam opony, ale sami musicie je pomalować w kolorowe paski...
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz