Zmiany w regulaminie sportowym FIA 2008
Zaprzestanie prac nad rozwojem silników, jeden dostawca opon i skrzynie biegów mające wytrzymać dystans czterech wyścigów to główne postulaty zmian regulaminu sportowego F1 na sezon 2008. Wprowadzenie nowych regulacji ma na celu: zredukowanie kosztów uczestnictwa, poprawienie widowiskowości sportu, oraz poprawienie bezpieczeństwa.Jeden dostawca opon zostanie wybrany na ten sam trzyletni okres czasu. Na każdy wyścig, każdy zespół będzie dostawał takie same opony ? dwa komplety na suchą nawierzchnię, jeden na mokrą i jeden na ekstremalne warunki atmosferyczne. Okładziny termiczne, których dzisiaj używają teamy do rozgrzewania opon będą zabronione.
Dystans dwóch wyścigów jakie musi przetrwać silnik pozostanie bez zmian, ale skrzynie biegów będą musiały wytrwać cztery Grand Prix. Nieprzewidziana zmiana, któregoś z tych komponentów będzie skutkowała karą w postaci 15-kg balastu. Ten system zastąpi dzisiejszą karę spadku o 10 miejsc na starcie wyścigu. Używanie samochodów zapasowych będzie zakazane.
Testy poza wyścigami będą ograniczone do 30.000 kilometrów na rok. Podczas wyścigów samochody będą musiały spełnić warunki parc ferme już od 18.30 w piątek, podczas gdy teraz mogą to zrobić po sobotnich kwalifikacjach.
Nowe zespoły nie będą musiały wnosić depozytu w wysokości 48 milionów dolarów, który jest aktualnie wymagany aby wziąć udział w serii F1. Zamiast tego będą musiały zapłacić wpisowe w wysokości 300.000 euro. Zespoły będą mogły bardziej niż dotychczas korzystać z komponentów konkurencji na zasadzie klient - dostawca, ale główni producenci samochodów nie będą mogli dostarczać silników do więcej niż dwóch zespołów bez pozwolenia FIA.
Maksymalna dozwolona liczba wyścigów w kalendarzu Formuły 1 wzrośnie do 20. Aktualnie może ich się odbyć maksymalnie 19.
komentarze
1. expiro
To co mi się podoba - to zwiększenie liczby GP, może być również ciekawe z przepisem o tym, że skrzynie biegów mają wytrzymać 4 wyścigi. Nie wiem za to czy jest potrzebne wprowadzanie tylko jednego dostawcy opon. Powinna być możliwość wyboru i nie będzie punktów dla firm opowniarskich, taki mały monopol. Mam nadzieję, że tak jak zapowiadają widowiskowość wyścigów wzrośnie :)
2. pablomak
Bardzo dobrze że będzie więcej wyścigów ale głupio że nic się nie zmiemniło z silnikami
3. maciekmak
Troche głupio że team'y będą musiały mieć 1 typ silnika zatwierdzony przez FIA
4. menes80
to glupie dlaczego beda musieli jezdzic na oponaczh jednej firmy to monopol
trzeba testowac tez inne firmy moze kiedys bedzie tam tez nasza debica hahaha
5. crash3r
ja na razie sceptycznie podchodze do tych nowych wymogow regulaminowych. tzn do niektorych.. dobrze np ze 300.000€ wpisowego zastapi kaucje w wysokosci 48mln$ bedzie wieksza rywalizacja, gdyz slabe teamy beda tez mialy dodatkowa mobilizacje skoro pieniezna bariera wejscia do GP bedzie korzystniejsza :) a co do skrzyni biegow na 4 GP to nie bardzo mi sie to podoba, tak samo zreszta jak jest juz teraz z silnikami.. no ale do 2008 jeszcze troche czasu... ;]
6. timi1980
bez sensu oni cgcą zrobić szkólke niedzielną a nie F1. (((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((((
7. expiro
Chyba zabardzo nie rozumiem, dla czego szkółkę niedzielną? Dla czego tak myślisz? A co do zmian, to mogą one wyjść tylko na dobre, za wymianę - dodatkowy balast. Zmusi to konstruktorów do wytrzanania trwalszych komponentów bolidu. A co do jednej charakterystyki bolidu, to poprostu konstruktorzy będą musieli się wcześniej sprężyć, a nie później wprowadzanie zmian, to może wyrównać trochę poziom pomędzy maruderami, a czołowymi teemami, a w konsekwencji może być ciekawiej. F1 to badzo komercyjny i widowiskowa dyscyplina sportu, dla tego FIA nie wprowadzi zmian, które drastycznie obniżą widowiskowość. Choć niektóre zmian mające na celu poprawienie bezpieczeństwa niewypaliły - wydaje mi się, że zeszłoroczne zakaz zmiany opon... Ale już to jest poprawione.
8. kri5_87
"Zaprzestanie prac nad rozwojem silników, jeden dostawca opon"- to wszystko moze wstrzymać rozwój f1
9. Piotras_23
Po nowych przepisach F1 stanie sie szkółka dla amatorów jazdy bolidem a obecne gwiazdy F1 przeniosa sie do WTCC albo DTM
10. rumer
Z roku na rok Formula 1 dziwnieje, prawdziwa F1 skonczyla sie gdzie początkiem lat '90. Teraz tylko chcą aby bylo taniej (F1 nie moze być tania) bezpieczniej (kazdy kierowca wie czym ryzykuje a jezdzi w F1 bo "są" to krolewskie wyścigi) a jeśli do tego zatrzymią postep rozwoju technilogii to za pare lat wszystko to upadnie...
11. expiro
Jeśli naprawdę w F1 chodzi o podniesienie wydowiskowości to jeszcze przepisy o zaprzestaniu prac nad silnikami zostaną cofnięte. A co do świadomości kierowców to, każdy z nich musi zdawać sobie sprawę z tego jak może się skończyć jazda z takimi prędkościami. Ale jakoś nigdy to tak bardzo nie przeszkadzało kierowcom, nawet w czasach gdy bezpieczeństwo było zepchnięte na dalszy plan, liczyły się wtedy osiągi maszyn. Powinien być znaleziony złoty środek, którzy zrównoważy bezpieczeństwo z widowiskowością. A ograniczanie rozwoju prac nad nowymi jednostkami napędowymi jest złą drogą.
12. pablomak
prace nad rozwojem silnikow powinny byc prowadzone przeciez to silnik jest jedna z najwazniejszych rzeczy nie ukrywajmy formula 1 jest po to by zawodnicy mieli pieniadze a my hobby i radosc z wyscigow, wszystko powinno byc lepsze azeby zawody byly ciekawsze i bardziej widowiskowe, ciekawe:) :>
13. misiakow
beznadzieja!!!! po co te ograniczenia, niech najlepiej wogóle wycofają bolidy niech rowerami jeżdżą :/
14. MarcinB
ten regulamin jest glupi tylko ze jest wiecej grand prix ale te ograniczenia sa niepotrzebne
15. maryanos
Szczerze mowiac czytajac ten artykul upewnilem sie ze trzy razy czy przypadkiem nie jest juz 1.kwietnia.... straszna porazka !! Zaprzestanie prac rozwojowych nad silnikiem na 3 lata ??!!! Czemu to ma sluzyc ??? Zeby biedniejsze zespoly zdobywaly jakies punkty w GP ?? A jesli zdobeda, to co ?? Widowiskowosc wzrosnie bo zapunktowalo Super Aguri a nie Toyota ?? Guzik. Ilu z Was ogladalo WSbR gdzie wszystkie silniki byly takie same ?? To jest po prostu nieciekawe, nie ma zadnych nowinek, zadnego postepu... tylko jazda w kolko na silnikach, ktore juz dawno moglyby byc szybsze i mocniejsze. Pomysl z oponami - ZENADA !!!! Co komu szkodzi, za aktualnie konkuruja ze soba dwie wielkie firmy tworzac coraz to lepsze gumy ???
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz