2016-04-02 GP Bahrajnu - Kwalifikacje 17:00
Poz. | Kierowca | Zespół | Czas | |
---|---|---|---|---|
1 | L.Hamilton | Mercedes | 1:29.493 | |
2 | N.Rosberg | Mercedes | 1:29.570 | |
3 | S.Vettel | Ferrari | 1:30.012 | |
4 | K.Raikkonen | Ferrari | 1:30.244 | |
5 | D.Ricciardo | Red Bull | 1:30.854 | |
6 | V.Bottas | Williams | 1:31.153 | |
7 | F.Massa | Williams | 1:31.155 | |
8 | N.Hulkenberg | Force India | 1:31.620 | |
9 | R.Grosjean | Haas | 1:31.756 | |
10 | M.Verstappen | Toro Rosso | 1:31.772 | |
11 | C. Sainz | Toro Rosso | 1:31.816 | |
12 | S.Vandoorne | McLaren | 1:31.934 | |
13 | E.Gutierrez | Haas | 1:31.945 | |
14 | J.Button | McLaren | 1:31.998 | |
15 | D.Kwiat | Red Bull | 1:32.241 | |
16 | P.Wehrlein | Manor | 1:32.806 | |
17 | M.Ericsson | Sauber | 1:32.840 | |
18 | S.Perez | Force India | 1:32.911 | |
19 | K.Magnussen | Renault | 1:33.181 | |
20 | J.Palmer | Renault | 1:33.438 | |
21 | R.Haryanto | Manor | 1:34.190 | |
22 | F.Nasr | Sauber | 1:34.388 |
Hamilton rzutem na taśmę wygrał kwalifikacje w Bahrajnie
Lewis Hamilton w przepięknym stylu wygrał zaciętą walkę o pierwsze pole startowe przed wyścigiem o Grand Prix Bahrajnu na torze Sakhir. Hamilton nieznacznie wyprzedził Nico Rosberga oraz Sebastiana Vettela i Kimiego Raikkonena.Jutro rano na torze Sakhir dojdzie do spotkania głównodowodzących Formułą 1 wraz z zespołami, podczas którego wszystkie strony będą szukały kolejnego sposobu na rozwiązanie zaistniałego problemu.
Podobnie jak dwa tygodnie temu we wszystkich trzech częściach sesji kwalifikacyjnej wszyscy kierowcy korzystali tylko z najbardziej miękkiej mieszanki opon przeznaczonej na ten weekend wyścigowy, czyli super-miękkiej.
Kierowcy Mercedesa i Ferrari w decydującej części czasówki stoczyli piękną walkę o pierwsze pole startowe.
Już w swojej pierwszej próbie Sebastian Vettel prawie złamał barierę 1 minuty i 30 sekund. Kimi Raikkonen stracił do niego 0,3 sekundy, podczas gdy Lewis Hamilton popełnił drobny błąd tracąc do niego przeszło pół sekundy. Wszystkich pogodził Nico Rosberg, który jako pierwszy w ten weekend zszedł z czasem poniżej 1 minuty i 30 sekund.
W między czasie, jako pierwsi z Q3 pożegnali się: Nico Hulkenberg, Felipe Massa oraz Valtteri Bottas i Daniel Ricciardo. Czołowa czwórka kierowców reprezentujących barwy zespołu Ferrari i Mercedesa stoczyła decydujący bój o pole position i podjęła próbę pokonania drugiego szybkiego okrążenia w Q3, czyli coś czego zabrakło w czasówce przed GP Australii.
Lewis Hamilton wykorzystał ostatnią szansę, aby ustanowić zdecydowanie najlepszy czas toru, wynoszący 1:29,493, uzyskując najlepsze czasy we wszystkich trzech sektorach toru. Nico Rosberg w swojej próbie stracił do niego tylko 0,077 sekundy, podczas gdy zawodnicy Ferrari nie byli w stanie aż tak zdecydowanie poprawić swoich wyników z pierwszej próby w Q3.
Jako pierwszy z drugiej w tym roku czasówki odpadł Felipe Nasr z Saubera, a losy Brazylijczyka w kolejnych 90-sekundowych interwałach podzielili: Rio Haryanto, Jolyon Palmer, Kevin Magnussen, Sergio Perez, Marcus Ericsson i Pascal Wehrlein.
Reprezentujący Renault Kevin Magnussen do jutrzejszego wyścigu przystąpi z alei serwisowej po tym jak w piątek nie zatrzymał się na obowiązkowe ważenie swojego bolidu.
W Q2 serię eliminacji rozpoczął Daniił Kwiat z Red Bulla, do którego wkrótce dołączyli: Jenson Button, Esteban Gutierrez, Stoffel Vandoorne, Carlos Sainz, Max Verstappen oraz Romain Grosjean.
Na pochwałę zasłużyli przede wszystkim kierowcy debiutującego w F1 zespołu Gene’a Haasa. Obaj pewnie przeszli do drugiej części czasówki, podczas gdy Romainowi Grosjeanowi niewiele zabrakło do sensacyjnego awansu do Q3.
Równie dobrze wypadł debiutujący w F1 z McLarenem a zastępujący Fernando Alonso Stoffel Vandoorne. Belg co prawda odpadł z kwalifikacji z 12 czasem, ale pozostał na torze dłużej niż bardziej doświadczony Jenson Button, który czasówkę zakończył z 14 wynikiem.
Zdjęcia:
komentarze
1. Mateo_R19
Moim zdaniem jak obecny format kwalifikacji zostanie, to nie ma sensu marnować godziny życia na oglądanie.
2. ekwador15
Lewis najlepszy pod presją rekord strzelił :)
3. jackos
Nuuuuda :)))) Obejrzałem ale to już ostatni raz w tym formacie, na szczęście na RTL za free.
4. amol
Lewis Hamilton ! ! ! ! ! Coś niesamowitego, rekord wszech czasów toru. Klasa sama w sobie. Jutro liczę na wygraną i kolejny spacerek w drodze po 4 mistrza świata.
5. Wymoderowano
To jest jakaś kpina, HAM jest faworyzowany nie tylko przez zespół ale i przez sędziów. W pierwszym przejeździe w Q3 wyjechał 4 kołami poza białe linie w ostatnim zakręcie i czas został mu zaliczony. Gdyby to był inny zawodnik to czas byłby nie ważny i HAM odpadłby jako pierwszy z powodu braku wyniku i braku czasu na wykręcenie kolejnego kółka. Rozumiem, że gdyby usunęli jego czas to narcystyczny celebryta płakałby w Sky Sport, że to rasizm. HAM powinien odpaść i startować jutro z 8 miejsca.
6. kerr
@amol vel amok obyś się nie przeliczył...
7. majorku
Na Lewisa zawsze warto postawić mistrz.
8. Mateo_R19
Może mi ktoś wyjaśnić jak to się stało że Q2 było o minute krótsze? Sygnalizacja padła? Gdyby nie to wtedy Kvyat miałby szanse na poprawę kółka.
9. marek007
Dobra Wymoderowany zamknij się...żal bo Lewisa z pierwszego miejsca a twój Vettelek raptem trzeci...
10. Wymoderowano
@mareczek liż liż HAMowi
11. radzix
Gdzie ten od weltmajstera?? "celebryta" pokazał jak się jeździ :)
12. kerr
Moim zdaniem najlepsza trójka / czwórka Q3 powinna walczyć do końca czasu, bo teraz pod sam koniec jest totalna nuda.
13. Dawid-_F1
Ciekawe kwalifikacje. Ja osobiście jestem bardzo pod wrażeniem Stoffela Vandoorne. Wiedziałem, że to znakomity kierowca, ale, że aż tak? Pierwszy raz w swoim życiu pojechał kwalifikacje w Formule 1 i pokonał Jensona Buttona. Naprawdę znakomicie. Zasługuje na miejsce w stawce w Formule 1 jak mało kto, ale nie kosztem jednak Fernando Alonso czy Jensona Buttona. W przyszłości to może być naprawdę wielki kierowca jeżeli kariera dobrze się potoczy, być może nawet ma większy potencjał od M.Verstappena albo C.Sainza. Natomiast Stoffel Vandoorne naprawdę znakomity występ. Czy byłby w stanie pojechać w przyszłości takie genialne wyścigi jak np. F.Alonso na Węgrzech w 2014 roku lub F.Alonso w Malezji w 2012 roku i inne? Hmmm... nie wiem, mam wątpliwości, trudno się narazie wypowiadać, ale naprawdę wspaniały występ Stoffela Vandoorne.
14. Wymoderowano
Prawdziwi fani f1 napewno zdają sobie sprawę, że HAM powinien skończyć na 8 miejscu. Psudokibice pokroju mareczka, kowalamg i tym podobnych łykają te ustawione kwalifikacje jak młode pelikany.
15. walerian
@5. wymoderowano trafne spostrzezenie... celebryta powinien zostac wyeliminowany
16. Dawid-_F1
Stoffel Vandoorne dzisiaj też pokazał, że Formuła 1 nie jest obecnie bardzo trudna w prowadzeniu. Pierwszy raz w swoim życiu bez testów i Stoffel Vandoorne pokonuje Jenseona Buttona. To pokazuje, że bolid Formuły 1 w porównaniu z przeszłością jest stosunkowo bardzo łatwy w prowadzeniu.
17. Jahar
Całe szczęście widziałem tylko Q3 tej parodii wyścigów. Dlaczego pierwsze okrążenie Hamiltona nie zostało skasowane? O co chodzi w tym cyrku? To był błąd a za błędy powinno się płacić.
18. marek007
Kempa powinien was wyeliminować matoły Walerian i Wymoderowany dwaj geje...Hejtowaniem Lewisa nie zatrzymacie pedryle.
19. popo21
Wczoraj wykupiłem pakiet w player.pl i muszę przyznać, że jest to żałośnie słabe, chciałem was przestrzeć przed tym błędem, aplikacja nie jest obsługiwana przez przeglądarkę w smart tv, ani nawet w xboxie co powoduje, że muszę albo siedzieć przed kompem albo ciągnąć przez hdmi co jednak jest żałosne biorąc pod uwagę jakie możliwośći niby oni reklamują.
20. Wymoderowano
@18 ciepłą kluchą to jesteś prawdopodobnie ty bo twoje komentarze wskazują że chciałbyś swojemu idolowi wchodzić w cztery litery co wyścig
21. saint77
Niech mi ktoś wyjaśni, bo nie rozumiem: co przeszkadzało np. Grosjanowi w Q2 walczyć o awans, skoro 7 minut przed końcem czasu siedział w garażu gotowy do wyjazdu i widział że jest na pozycji spadkowej. Mogli mu założyć nowe opony, dotankować i spokojnie mógłby 2 nowe okrążenia wykonać. Dlaczego on i reszt a tak nie robią?
Dlaczego w Q3 Ricciardo, Massa czy Bottas mając jeszcze około 5 minut czasu i będąc w garażu nie wyjeżdżają go poprawić tylko idą na piwo? Co konkretnie im zabrania wyjechać na tor i walczyć?
Tylko Vettel i Raikonen mają wystarczające jaja aby kilka minut przed końcem wyjechać i walczyć o PP z Mercedesem?
22. Wymoderowano
@21 po co? żeby zyskać max 1 pozycję i stracić kolejny komplet opon? lepiej zaoszczędzić gumy na jutro
23. przesio
Mam nadzieje że kiedyś mercedes dostanie czkawki i wygra w kwalifikacjach ktoś inny niż mercedes , np: Riccardo czy Raikkonen.
24. saint77
@18. marek007
przecież to jest tylko jeden i ten sam pajac, pod różnymi nickami, prawdopodobnie ten sam ćwok co w zeszłym sezonie miał nick WELTMAISTER i jeszcze kilka innych. Koleś ma po prostu zryty beret i wylewa swoje frustracje na forum. Jak mawiał generał Lee, wielki strateg konfederatów, w takich sytuacjach można zrobić tylko jedno: ignorować.
25. Dawid-_F1
Błędy mogą zdarzyć się każdemu. Lewis Hamitlon popełnił tutaj jeden doszyć ważny w kluczowym momencie. Jeżeli przepisy są takie, że jak kierowca wyjeżdża po za 4 kołami po za tor to nie liczy się jego czas okrążenia to w takim przypadku Lewis Hamilton powinien być na 8 miejscu tak jak tu piszą. Jednak ja nie wiem jakie przepisy na ten konkretny wyścig były.
Inna sprawa: nie wiem czy Jensonn Button nie został lekko przyblokowany przez inny bolid bo widziałem, że doszyć blisko na finałowym okrążeniu był przed nim bolid. Jednak tak czy siak Stoffel Vandoorne znakomicie pojechał w tych kwalifikacjach.
26. Root
Też widziałem nieregulaminowy przejazd Hamiltona w kwalifikacjach, nie wiem czemu mu to zaliczono.
Ale pomijając już same kwalifikacje, to przekaz na eleven to jakaś kpina. W decydujących momentach w Q3 dawać czerwony pasek reklamowy na dole ekranu dokładnie NA czasach zawodników to istny debilizm. Jak jutro w czasie wyścigu też go dadzą, albo przerwą wyścig reklamą (jak w Australii) to kibice ich zjedzą. Do tego Sokół mówi bzdury (np. o najlepszym 15. miejscu Bianchiego, gdy Jules Bianchi zajął 12. miejsce w kwalifikacjach przed GP Wielkiej Brytanii 2014 w barwach Marussi).
Po kwalifikacjach miała być konferencja prasowa, zapowiadana przez komentujących, a eleven daje durną piłkę.
Ilość niekompetencji w tej stacji jest porażająca.
27. zug
@21 podłączam się pod pytanie kolegi, wie ktoś dlaczego oni nie zdecydowali sie już na wyjazd, skoro mogli to zrobić?
PS - serio nie irytuje Was Gąsiorowski? Głosik jak pryszczaty 17-latek podniecający się wszystkim.
28. saint77
@26. Root - co było nie tak z jego przejazdem?
29. walerian
zabrac pp hamiltonowi!
30. Wymoderowano
Gdyby w Ferrari nadal jeździł Alonso to Ferrari pobiegłoby do sędziów, Vettel niestety przymknie na to oko pozwalając na łamanie regulaminu panującemu miszczowi, HAM powinien startować z 8 pozycji
31. Wymoderowano
Oby jutro VET, RAI i ROS pokazali HAMowi miejsce w szeregu
32. mientus63
nie wiem czy wiecie geniusze, ze czas zabierany jest po wyjezdzie poza tor tylko wtedy, gdyby w ten sposób zyskał dziesiąte części sekundy. Nie zyskał, bo był dopiero 4 ;)
33. Dawid-_F1
Przekaz na Eleven nie jest najgorszy, mógłby być trochę lepszy, ale ja się cieszę, że mam Formułe 1 na polskim kanale.
Troche trudno było oglądać mi te kwalifikacje bez Fernando Alonso, ale w sumie nie było gigantycznej nudy.
34. Wymoderowano
32. mientus63 Po skończeniu okrążenia HAMa pojawiła się grafika przedstawiająca symulację idealnego okrążenia, HAM miał rekord 3 sektora po tym okrążeniu w którym wyjechał poza tor
35. mientus63
Widziałem to i tez sie zdziwiłem jakim cudem, ale widac było ewidentnie ze sttracił na wyjsciu przez brak przyczepnosci
36. amol
@29
walerian nie bądź śmieszny, Hamilton zdobył PP i co ważne, pobił rekord wszech czasów toru. To niesamowite ! A Twoja zawiść nic tu nie da, facet jeździ w najbardziej prestiżowych seriach wyścigowych świata, jest kilkukrotnym mistrzem świata, jeździ w top zespole i zarabia miliony, wiec raczej nie zaliczy swojego życia do nie udanych, a Twoje zawistne zdanie ma takie znaczenie jak kropla wody w oceanie. Możesz wziąć jedynie z niego przykład i skupić się nadziej na sobie.
37. Jabba1979
Nie lubię Ham ale dzięki niemu mam pkt
38. Viggen2
Brawo Lewis! Pokaż się z jak najlepszej strony jeszcze w wyścigu, to będzie miodzio. ;)
39. Jahar
32. mientus63
Nie wiem geniuszu czy wiesz ale samo to, że pojechał poza torem dało mu znaczącą przewagę mimo braku zysku czasowego. Gdyby musiał się zmieścić w torze to by hamował a jakby hamował to by stracił nie tylko w zakręcie ale i przy wyjściu na prostą. Nieważne kto robi błąd ważne aby był on wytknięty.
40. walerian
@36. amol
"Hamilton zdobył PP i co ważne, pobił rekord wszech czasów toru." -
"zdobyl" hehehe :)
zabrac pp hamiltonowi! buuuuu!
41. mientus63
jakim cudem dał mu przewage? delikatnie za szybko przejechał ten zakret i go wyniosło, widać było ewidentie ze stracił, te pol sekundy wtedy nie wzieło sie znikad. a realizator tez mogl sie pomylic z najszybszymi czasami danych sektorów
42. SDRaid
Najszybszy sektor był z Q1 ty debilu wymoderowano.
43. dexter
@saint77
Kwalifikacje sa tak skomplikowane ze nawet ja mam czasami problemy calkowicie sie polapac. Odpowiedz w bardzo malej czesci znajdziesz pod newsem: "Hamilton sięgnął po 50. pole position w karierze". W pierwszej linii chodzi o strategie wyscigowa. Jak znajde troche czasu to postaram sie cos wiecej napisac, poniewaz w jednym zdaniu nie mozna odpowiedziec na Twoje pytanie.
Jutro znowu odbedzie sie spotkanie z Berniem Ecclestone'm oraz Jean'em Todt'em. Trzeba tylko trzymac kciuki aby zespolom udalo sie ten caly nowy format jakos odkrecic. Najlepiej bedzie jesli zostanie przywrocony stary format ktory bardzo dobrze funkcjonowal.
44. Mat5
@walerian i @Wymoderowano
Na waszym miejscu skończyłbym tą dziecinadę, bo to i tak nikogo nie rusza, a sami na forum się osmieszacie swoim poziomem wypowiedzi.
A tak nawiązując do kwalifikacji to pozytywnie zaskoczył mnie Vandoorne pokonując w debiucie Buttona, który trochę przecenić mimo wszystko możliwości bolidu McLarena. Trochę szkoda, że taki kierowca nie może znaleźć sobie miejsca w którymkolwiek zespole, bo mógłby nabrać umiejętności i doświadczenia i w przyszłości awansować do McLarena (taką ścieżkę rozwoju obrał Red Bull z Ricciardo). Również niespodzianką na plus jest pozycja Wehrleina. Widać, że silnik Mercedesa w Manorze nieco maskuje niedoskonałości konstrukcji MRT05, chociaż jakby Haryanto był jedno -dwa oczka wyżej (może troszkę przesadzam), to byłby to naprawdę pozytywny impuls dla tego zespołu.
Skoro była mowa o zaskoczenia to teraz rozczarowania. Jednym z nich jest Kwiat, a konkretniej jego postawa na tle Ricciardo. Z drugiej strony myślę, że tak jak rok temu stopniowo będzie się rozkręcać i chociaż zbliży się do Ricciardo. Czas pokaże.
45. grazek
A mnie cieszy, że Manor rośnie w siłę :) Wehrlein szybszy od obydwu kierowców Renault :O
46. marek007
Dlaczego Wymoderowany jest takim kretynem?wszystko co zrobi Lewis to źle ale jak Vettel to super...zastrzelić takiego skurwiela to za mało...Nie przepadam za Vettelem ale nigdy nie napisze tak jak ci dwaj popaprańcy na Lewisa.
47. St Devote
Vandoorne pojechał lepiej od Buttona i pewnie od Alonso. Zobaczymy jak mu jutro pójdzie. Może będą pierwsze punkty...
48. Jahar
@41 takim że nie hamowal
49. Piospi
Przez tego nigamiltona odechciewa się oglądać..
50. walerian
CELEBRYTA NA DYWANIKU :)
51. dexter
@Jahar
Na tym torze ostatni zakret jest bardzo wazny - co zreszta opisam pod newsem: "Rosberg utrzymuje przewagę w Bahrajnie". Masz calkowita racje, tutaj zyskuje sie czas, ale kierowca wyscigowy gdy na wyjsciu go wyniesie poza zakret automatycznie sciaga stope z gazu.
W takiej sytuacji skrecasz kierownica, walczysz troche z podsterownoscia, wczesniej stoisz na gazie. Jednak gdy cie wyniesie na strefe wylotowa auto jest niestabilne, w takim momencie nie jestes w stanie nawet trzymac stopy z wcisnietym pedalem gazu do podlogi. Taki wyjazd spokojnie kosztuje 0,5 sek. Ten zakret jest troche zdradliwy poniewaz do tego zakretu dojezdza sie z gorki.
PS. PP Lewis uzyskal w Q3 na drugim wyjezdzie. Kazdy z czolowej czworki mogl jeszcze raz wyjechac. Pierwszy rzad byl w zasiegu Hamiltona. Lewis w pierwszym sektorze poprawil swoj czas, w srodkowym sektorze zrobi to samo i tym sposobem w trzecim sektorze wskoczyl na PP. I na tym wlasnie polega cala wielkosc ktora sprawia ze dany kierowca jest championem. A w takiej sytuacji latwo jest stracic nerwy. Hamilton potrafil wszystkie swoje umiejetnosci ktore posiada zebrac do kupy, i skoncentrowac sie tylko na ostatnim decydujacym okrazeniu. Siedzac w samochodzie za kierownica nie jest to wcale takie latwe...
52. Vendeur
@49. Piospi - przez takich debili jak ty odechciewa się być tolerancyjnym (i bynajmniej nie wobec czarnych a takich palantów właśnie)...
53. saint77
43. dexter
dzięki, poczytam z przyjemnością jak coś napiszesz.
54. andy_chow
kempa007 jak długo będziesz tolerował wpisy takie jak@ 49 Piospi
55. Jahar
@dexter.
W porządku jest to, że Hamilton zdołał się poprawić w każdym aspekcie w stosunku do swojego pierwszego okrążenia. Chodzi mi bardziej o sens przestrzegania zasad. Albo wybaczamy błędy i dajemy drugą szansę albo stosujemy zasadę eliminacji. Skoro odpuszczamy Hamiltonowi jego błędy to kto wymyślił eliminowanie zawodników po 1 okrążeniu w Q1 czy Q2? Moim zdaniem Stare kwalifikacje miały wszystko co było potrzebne. Bezsens nowych zmian przytłacza mój umysł doszczętnie. Dla mnie wyjazdy poza tor powinny być związane z automatu kasowaniem czasu w kwalifikacjach. Wiem, że Lewis stracił na wyjeździe ale jestem też pewien, że gdyby musiał się wyrobić w liniach to musiałby stracić drugie tyle. Będąc oderwanym od rzeczywistości to powiem, że nawet na Play Station wyjazd poza tor oznacza annulowanie kółka. Nawet tam ludzie wiedzą, że tak jest z sensem a w F1 ni cholery.
56. Dawid-_F1
47. St Devote ,,Vandoorne pojechał lepiej od Buttona i pewnie od Alonso. Zobaczymy jak mu jutro pójdzie. Może będą pierwsze punkty... ''. Fernando Alonso też był szybszy w kwalifikacjach i pokonał Jensona Buttona w kwalifikacjach w Australii. Do tego różnica tam była większa niż tutaj jeżeli chodzi o czas. Stoffel Vandoorne pojechał tak jakby pojechał tutaj Alonso, może troche słabiej od Alonso. Co, no musze bronić Alonso, hehe. Jednak naprawdę Stoffel Vandoorne bardzo pozytywnie zaczkoczył, przebił moje oczekiwania, wiedziałem, że to znakomity kierowca, ale że aż tak to nie wiedziałem. Zasługuje bardzo na miejsce w stawce Formuły 1.
57. Dawid-_F1
Oby Mu jak najlepiej w wyścigu poszło.
58. Viggen2
@55
Chodzi Ci o F1 2015?
59. Wymoderowano
@46 marek007 "zastrzelić takiego skurwiela to za mało" grozisz i nawołujesz do nienawiści spodziewaj się pozwu, do zobaczenia
60. PanPikuś
@ saint77
Prawdopodobnie wiedzieli, że są w stanie jedynie ugrać 8 miejsce,bo na Mercedesy, Ferrari, Williamsy i Riccardo nie mieli tempa. Nie miało to większego sensu z punktu widzenia strategii, bo zyskaliby na starcie jedną pozycję, ale straciliby możliwość wyboru mieszanki na start( Jak wiadomo, Ci co wchodzą do Q3 startują na tych samych oponach, na których ustanowili swój najlepszy rezultat w Q2). Zatem pierwsza ósemka startuje na używanych SS. Pozostali kierowcy, od P9 mają możliwość wyboru ogumienia na start wyścigu. I tutaj warto sobie przekalkulować w zespole, czy bardziej się opłaca za wszelką cenę wejść do Q3 i z tego tytułu ponosić odpowiednie straty w czasie wyścigu, czy wykorzystać swoją pewną 9 lokatę na starcie i przywileje z nią związane.
Jakie to są straty i przywileje ? Zacznę od tych drugich. Po pierwsze można wystartować na nieużywanych oponach, które pozwolą nam pojechać 1-2 okrążenia więcej tempem, które nie pozwoli nam zostać podciętym przez samochód jadącym na używanych oponach. Późniejszy zjazd oznacza również mniejszy ruch w pitline, co ogranicza potencjalne straty na przepuszczanie przejeżdżających kierowców oraz mniejsze ryzyko popełnienia błędu przez lizakowego ( zwłaszcza, że mówimy to o nowym, niedoświadczonym zespole ).
Jeżeli jednak wyjdziemy poza myślenie o wystartowaniu na tej samej mieszance co lepsze zespoły od nas, otwiera się cały wachlarz strategii. Przy zatankowanych bolidach opony niszczeją znacznie szybciej, niż przy pustych bakach, a osiągi poszczególnych mieszanek są bardziej spłaszczone. Zdecydowanie bardziej opłaca się startować na twardszej mieszance od rywali, a miększą zostawić sobie na moment, gdy rywale będą jechać na wolniejszej. Ponadto dużo łatwiej jest zastosować strategię o jeden pitstop mniej, ponosząc przy tym mniejsze straty na tempie w wyścigu. Ogólnie P9 jest dużo lepsze na start w wyścigu od P8 i zespoły o tym doskonale wiedzą.
Swoją drogą zastawiam się strategii na wyścig pierwszej 8. Ferrari chyba spróbuje dla Kimiego SS->S->M, natomiast pierwsza trójka zapewne pojedzie na 3 pitstopy.
I też czekam co powie @dexter. Mądrego zawsze miło poczytać :)
61. Root
@50 Hamilton dostał tylko reprymendę, nie odebrano mu PP.
Co do wyjazdu poza tor w czasie Q, to faktycznie jest to sytuacja bardzo problematyczna, bo - co oczywiste - zawodnikowi nie wolno wyjechać 4 kołami poza tor i w sytuacji, gdyby taki wyjazd coś mu dał, to toki czas powinien być anulowany. Tyle że w tym przypadku dał Hamiltonowi to, że w ogóle mógł jechać drugi raz, bo gdyby tamtego kółka mu nie zaliczyli, to automatycznie odpadłby z rywalizacji w Q3 już na początku. Nie mnie rozstrzygać co wolno a czego nie w F1, ale takie rzeczy powinny być jasne.
62. Jahar
@58. Nie. GT6, czasem się tam bawię.
63. Root
60. PanPikuś - Nie jestem strategiem, ale czy dla Kimiego nie byłoby zaryzykować strategię SS→M a w zależności od potrzeb drugi pit-stop i SS lub S?
64. szoko
Według mnie, skoro przepisy mówią że wyjazd poza tor 4 kołami automatycznie anuluje się czas danego kierowcy,to ja się pytam o co chodzi.Hamilton powinien odpaść z dalszej rywalizacji.A ci co piszą że nie zyskał na tym to są albo pustakami albo chorymi ludzmi.Właśnie zyskał bo awansował dalej.Dziękuję i pozdrawiam kibiców którzy rozumieją że regulamin obowiązuje wszystkich.Cześć.
65. marek007
Dobra nie podniecacie się wyjechał poza tor i dostał ostrzeżenie...wiadomo nie od dziś ze regulaminy w F1 są porąbane...nie pierwszy Lewis i nie ostatni tak zrobił...jechał na maksa i popełnił błąd proste i logiczne najlepiej go wypchnąć na 15 miejsce.Wymoderowany ale się boję...chyba z rodzicami pójdziesz do sądu dzieciaku to przy nich dostaniesz po facjacie.
66. Wymoderowano
@65 jeśli jesteś niepełnoletni to oczywiście możesz a raczej musisz przyjść na rozprawę z rodzicami, pisz więcej obelg w moim kierunku jeśli masz za dużo wolnego czasu lub pieniędzy, bo bekniesz za to
67. St Devote
@56. Dawid-_F1, ale zapominasz, że ten koleś jeździ po raz pierwszy w kwalifikacjach. Jak miałby takie doświadczenie jak Alonso czy Button, to pewnie jeszcze lepiej by pojechał.
68. marek007
Dobry zamknij się w dupe pójdziesz a nie do sądu...jak sad przeczyta twoje wypociny tylko z dzisiejszego dnia to od razu do szpitala psychiatrycznego pójdziesz.I przestań szczekać na Lewisa.
69. Piospi
52. Vendeur
weź się uspokój, oni sami używają tego określenia wobec swoich ziomków w piosenkach czy w życiu codziennym
tY ofiaro poprawności politycznej ;)
70. orto
@ 68. marek007 - dobre! :-)
71. Wymoderowano
@68. marek007 szczekasz to głównie ty, każdy może wyrażać swoją opinię, ale ty głównie zajmujesz się na tym forum atakowaniem innych użytkowników, prowokowaniem i obrażaniem, więc to ty masz świetne predyspozycje do leczenia, ps. byś się bardziej postarał, łatwo znaleźć twoje dane
72. Blazefuryx
71. Smutne czasy w internecie nastały, gdy margines społeczny uzyskał do niego powszechny dostęp. Proponuję ignorować takie osoby jak marek007.
73. Dawid-_F1
67. ST Devote Stoffel Vandorne pojechał wyśmienicie jak na pierwszy raz, masz rację. Właściwie to nie mógł tak pojechać, to jest nie do pomyślenia, że pierwszy raz w swoim życiu pojechał kwalifikacje w Formule 1 i już pokonał Jensona Buttona. Jednak z drugiej strony Lewis Hamilton w 2007 roku w pierwszej rundzie w GP Australii był tuż tuż za Fernando Alonso. Wtedy też Lewis Hamilton debiutował. Czy teraz jest lepszym kierowcą? Chyba tak, ale gigantycznej różnicy nie ma. W 2007 roku Lewis Hamilton miał paradoksalnie jeden z najlepszych sezonów w całej swojej karierze mimo iż to był Jego debiut. W 2008 roku już o wiele więcej popełniał błędów niż w debiucie w 2007 roku. Ja życze Stoffelowi jak najlepiej, bardzo zasługuje na miejsce w stawce Formuły 1, widze, że naprawdę bardzo mądrze jak na debiutanta się wypowiada. Już On mi się bardzo podoba. Napisze nawet tak: wole Stoffela Vandoorne niż np. Maxa Verstappena, ale chyba jeszcze za wcześnie o tym pisać. W każdym razie gdyby nie Fernando Alonso to być może byłbym jużtakim cichym fanem Stoffela Vandoorne. Naprawdę znakomicie pojechał dzisiaj.
74. Dawid-_F1
St Devote a nie ST Devote miało być.
75. marek007
Jak znajdziesz moje dane daj znać i zapraszam na mały sparing mma...zobaczymy czy coś potrafisz więc niż szczekać na Lewisa.
76. Wymoderowano
@75 ale po co ja mam się tobą brudzić? jesteś tak prymitywnym stworzeniem, że wszystko załatwiasz siłą? mma? haha każdy mareczek w necie to zawodnik mma
77. Wymoderowano
a może mareczek007 to profil psa HAMa, skoro tak go broni jak wierny pies
78. marek007
Oto cała ciotka Wymoderowany postraszył,postraszył i zwiał...dzieciak i tyle.
79. dominf1
@kempa007 Dlaczego nie można stawiać w typowaniu na S. Vandoorne?
80. Wymoderowano
Gdzie zwiałem? Nie jestem na tak niskim poziomie intelektualnym jak piesek HAMa i nie załatwiam nic siłą, bo to jest dobre dla idiotów sprzed speluny, jeśli nie masz innych argumentów poza swoim śmiesznym mma (buahhaha) to naprawdę jesteś prymitywnym człowiekiem, współczuję ludziom którzy wokół ciebie żyją
81. marek007
Dobra dobra pogadaj sobie teraz udajesz świętego a od 18 jedziesz po Hamiltonie...głupi jesteś dzieciaku i szkoda czasu na ciebie...już w zeszłym sezonie obrażałeś Lewisa i powinieneś na kopach wylecieć z tego portal razem ze swoim dwoma kolegami gejami.
82. PanPikuś
@63 Root.
Na jeden pitstop nie ma szans przejechać wyścigu. 57 okrążeń liczy sobie GP Bahrajnu. SS skończą się po 8-10 okrążeniach. 47-49 okrążeń na pośrednich jest niewykonalne.Dwa pitstopy to minimum. W przykładzie z Kimim chodziło mi bardziej o to, że Ferrari sprawdzało Kimiego na b. długich przejazdach i może pokusić się o taką strategię. Mógłby być to i Vettel, ale zazwyczaj odmienna strategię stosuje się dla kierowcy, który zakwalifikował się niżej.
Co do drugiego stintu, możesz mieć rację. Jestem tylko fanem, który uwielbia analizować strategie i cyferki, a nie strategiem, który ma wszystkie dane :) W strategii SS->S->M jest przewaga pozycji na torze na ostatnim stincie, kiedy to Ciebie muszą wyprzedzić. Z drugiej strony, tor w Bahrajnie to 4 proste, gdzie na 3 można skutecznie wyprzedzać, więc nie jest to na tym obiekcie aż tak duża przewaga jak np w Australii, Hiszpanii, czy Monako.
Zapowiada się jutro całkiem ciekawy wyścig, przynajmniej do analizy na żywo. Dla kogoś, kto lubi walkę na torze ... może być różnie.
Pozdrawiam !
83. Wymoderowano
@81 co ty masz z tymi gejami, pewnie jakieś fantazje cię prześladują, to dlatego tak kochasz HAMa, a na kopach to ty powinieneś wylecieć za ubliżanie innym użytkownikom tego portalu, ale na wszystko przyjedzie jeszcze pora
84. St Devote
@73. Dawid-_F1, a ja wolę ich wszystkich ;) W tym jest właśnie cały fun, żeby była ostra rywalizacja. Idzie nowe pokolenie i oni dla własnego dobra muszą mieć z kim się ścierać. Jak ktoś się wybije ze stawki, to tak naprawdę jego wielkość zdefiniuje wielkość tych, których pokonał. W przeciwnym razie będzie jak z Vettelem, któremu przez długi czas wyrzucano, że 4 tytuły truchcikiem zdobył.
85. tommek7
Czy Polsat Sport już w ogóle nie transmituje F1?
86. tommek7
Mam również pytanie kiedy te prostaki zaniżające poziom tego serwisu w końcu dostaną bana? Kempa?
87. Mat5
@85 Od tego roku Polsat Sport nie transmituje w ogóle F1. Wszystko zostało przeniesione do Eleven Sports
88. lobuzer
@86 kliknij ignoruj i już nie masz problemu z komentarzami. Akurat to jeden z nielicznych portali, który daje taką możliwość i pozwala pozbyć się troli :)
89. Kosa69
@ kempa007 Dlaczego w typowaniu nie ma Vandoorne'a? Czy mam rozumieć, że jeżeli chcę go wytypować, to mam typować Fernando Alonso?
90. Multi
Hamilton to kapryśny gej. Ecclestone to kaprysny impotent - gej. Sędziowie dali dupy - też geje. Generalnie to ten sport już dawno wlazł do wielkiej, czarnej dupy!
91. marek007
@90Odezwał się bystrzak...idź lepiej na Onet.pl tam znajdziesz swoich kolegów półgłówków.
92. JBBN
Mam pytanie czy na cyfrowym polsacie można gdzieś zobaczyć wyścig nie ważne z jakiego kraju chodzi mi czy jest taki kanał.
93. marek007
Na CP nie zobaczysz...jak masz telefon z Windowsem to odpalaj telewizjada.net i kanał Eleven Sports i masz F1 za darmo...a że nie legalne to kogo to obchodzi.Na komputerze także śmiga ta strona na gogle chrome.
94. marek007
Przeszukaj listę kanałów na dekoderze CP czy masz takie kanały z satelity Hot Bird...SRF Zwei Hd,RTS Deux Hd,RSI La2 HD...ja na białym dekoderze box+ Nc+ nie mam tych kanałów a podobno tam lecą kwalifikację i wyścig ale czy kodują to nie wiem.Jak ci zależy na F1 to do roboty i szukaj.
95. KowalAMG
??
96. marek007
Co tam kowal???
97. KowalAMG
Ktos sie pode mnie właczył :( ja korzystam z F1 com bo z moim teamem Mercedes Club Fanatic musialbym skasowac 40% portalu ale kazdy uczestnik to zysk dla PANA KEMPY i dzieki temu tylko obserwuje co tutaj sie dzieje i dziekujcie Panu Kempie , ze ma taka cierpliwość . $€£ Ja z DOWNAMI sie nie kłócę bo to przykra choroba.... i wogule Polska przez pislamistow idzie na dno bo cofamy sie w rozwoju . Co do Quele Vetel Rbr tez wyjezdzal za linie i nic mu nie robili . . Pozdrawiam frajerów z duposciskiem zazdrosci .
98. marekko
A ja kwalifikacje przywróciłbym do dawnych czasów , ale skrócił do 45 min. i róbcie co chcecie na torze, pod koniec byłoby gorąco i o błędy chyba byłoby łatwiej
99. KowalAMG
Panie Kempa mozemy zrobic spotkanie uzytkownikow ja zasponsoruje prosze prosze .. dopytacje normalnych uzytkownikow gdzie chca ja daje hajs i porozmawiamy w realu o co chodzi
100. marek007
Jak to możliwe kowal że ktoś się pod ciebie podszywa?
101. Multi
Panie Marek. Idź pan zobacz czy cię w piwnicy nie ma... Może nawet HAMilton tam siedzi i skórką rusza?
Spotkanie? Ja bardzo chętnie :)
102. marek007
Pisałeś coś ze jesteś gejem to pewnie biegasz po piwnicach i się onanizujesz...wstyd pedrylu wstyd.
103. EryQ
Jprd co za buraki i cebulaki. Aż się czytać nie chce. Człowiek chce się podzielić spostrzeżeniami i poczytać opinie innych fanów a tu ciągle wojenki i hejt bo jeden od drugiego mądrzejszy i tylko on ma rację. Forum schodzi na psy jak zeszło konkurencyjne gdzie już nikt nie zagląda przez takich imbecyli bo je zniszczyli. Teraz niszczone jest to bo się odechciewa zaglądać żeby przeczytać coś ciekawego. Hamilton to gej i celebryta a Vettel płaczek i miernota. Mimo, ze od zawsze kibicuję temu drugiemu to nie mam nic do Hamiltona. Jeden i drugi ma swoje zalety ale i wady. Który z nich jest lepszy nie da się powiedzieć. Bynajmniej to dwóch najlepszych kierowców obecnie w stawce. 7 tytułów w ostatnim 10-O0 leciu mówi samo za siebie a i w najbliższych latach jeden lub drugi będzie dokładał następne majstry bo tylko oni potrafią na max. wykorzystywać najlepsze bolidy. Tyle w temacie.
104. EryQ
Żeby nie było "Hamilton to gej i celebryta a Vettel płaczek i miernota" to cytowane słowa niektórych ynteligentów z forum a nie moje.
105. KowalAMG
POLACY iYi POKÓJ nasze qrwa co tylko chcecie nie gryźmy sie tylko wspierajmy nawzajem.
106. KowalAMG
Lewisa palce na tym zdjęciu pokazują wszystko iYi tylko ,że po angielsku to źle brzmi ale oni sobi to dwuznacznie wykreowali peace haha POLACY do BOJU a F1 do PRACY czas CZEKA na "NAS"
107. walerian
@eryq zgadzam sie z toba - marek007 i kowalamg, czyli buraki i cebulaki o ktorych wspomniales maja zbyt duza swobode w pisaniu komentarzy tutaj... niestety... :)
108. Multi
marek007 stylizuje na typowego ultrasa. Szaliczek, cofnięte czółko, IQ łopaty. Obraziłeś mojego ulubionego kierowcę? To trza cię z ziemią zrównać! Tak się to klaruje...
Stronka jest bardzo fajna, ale jedno co mnie wkurza to ludzie, którzy wypowiadają się okrągłymi zdaniami, robią wielkie analizy, a jedyne co w życiu prowadzili to hulajnogę i VW Golfa.
109. KowalAMG
Marketing + Sława = Sukces ( takie mamy czasy i taką mamy F1 )
110. KowalAMG
nie licząc paru Downów na tym portalu .
111. KowalAMG
dodam w skrócie poza tematem Fundacja Stonoga pomoże .. dla osób z róznymi chorobami psychicznymi . Pozdrawiam
112. KowalAMG
Eryq to wina debilana i reszty imbecyli którzy dążą to skłucenia SREBNYCH GWIAZD I CZARNYCH KONI a to nie jest tak !!! bo na torze kibice jednych i drugich zespołów siedzą koło siebie i cieszą się razem dlaczego MY NORMALNI nie możemy ..... ???? selekcja TOTALNA powninna nastapić bo robimy z siebie pośmiewisko
113. EryQ
Kowal ja i Tobą się swego czasu kłóciłem o Seba. Jak jeszcze jeździł w RBR ale konkretnymi argumentami sportowymi a nie co mnie śmieszy i tak samo smuci brakiem argumentów, który kierowca jest lepszy. Kłótnie o pietruszkę bo nikt ich z forum nie zna w realu i nie wie jakimi są ludźmi w życiu prywatnym. To, że Lewis prowadzi takie a nie inne życie poza torem to jego sprawa. Z tego co wiem to jest babiarzem i argumenty typu gej, pedał są dla mnie śmieszne i mówią tylko, że najpospolitszym sposobem się chce go ośmieszyć. Osobiście nie znoszę tego światka celebrytów i gwiazdorzenia ale też nie potępiam. Niech robi co chce byle by nie miało negatywnego wpływu na f1. Osobiście wolę ułożonego Vettela bo posiada cechy, które mi odpowiadają (chociaż przez pewien okres na początku też zaczął gwiazdorzyć ale szybko się opamiętał zakładając rodzinę). I jeden i drugi jest ikoną tego cyrku i na długo po zakończeniu karier będą o nich mówić.
Co do tego czy Lewis powinien być ukarany za wyjazd poza tor. Nie nam to oceniać. Zawsze było, że mistrzowie maja fory. Sebie nieraz też się upiekły pewne wykroczenia...
114. Root
Swego czasu bardzo lubiłem ten serwis za szybkie newsy i inteligentne komentarze. Pozostały tylko niezłe newsy. Komentarze (z nielicznymi wyjątkami bardzo dobrych wpisów) sięgają dna.
Jak tak dalej pójdzie, to wielu użytkowników stąd odejdzie, a zostaną chamy i pieniacze. O to chodzi?
115. fezuj
Dawno mnie TU nie było,ale po kolejnych trzymających w napięciu (niemal jak zakup budyniu w supermarkecie) kwalifikacjach muszę zadać pytanie-kiedy ten żałosny spektakl się skończy? :(
116. dexter
@saint77
Dla mnie nie jest to zadna nowosc czy zaskoczenie, poniewaz pisalem o tym wczesniej pod jakims newsem gdy temat nowych kwalifikacji pojawil sie tutaj na portalu.
Tak jak pod tematem: "Hamilton sięgnął po 50. pole position w karierze" juz napisalem nowy format kwalifikacji zostal wprowadzony przez Charlie Whitinga z jednego tylko powodu aby wymieszac stawke, „poprawic“ show i sztucznie zwiekszyc aktywnosc na torze. Dzis chyba wszyscy sie przekonali, ze nikt nie wymusi na zepole aby bezsensownie wyjachal na tor jesli nie ma takiej potrzeby - na tym „show“ ani sport motorowy nie polega.
Zespoly wlasciwie chcialy powrocic do starego formatu, tylko tutaj znowu Todt byl zdania, ze tylko on osobiscie decyduje (czyli FIA), a zespoly nie maja nic do meldowania mimo ze kwalifikacje w Melbourne byly juz niewypalem. Je suis le roi - niektorzy funkcjonariusze FIA naprawde mysla ze sa „krolami swiata“.
To jest gra polityczna, chodzi o to kto ma cos do powiedzenia - tutaj nie chodzi o sport. Ja osobiscie duzo bym dal, aby podczas kwalifikacji miec mozliwosc obrazu z kamery skierowanej na twarz J. Todta. Stary format kwalifikacji z pewnoscia nie byly problemem F1.
Jeszcze do biedy z kompromisem w Q1 i Q2 daloby sie jakos zyc, ale Q3 jest totalna katastrofa. W ogole glowne pytanie trzeba sobie postawic dlaczego system kwalifikacji zostal zmieniony, skoro do tej pory funkcjonowal wzorowo? Na sile szuka sie czegos nowego, co pozniej w praktyce nie zdaje kompletnie egzaminu.
Nie bede tutaj tlumaczyl wszystkich regul nowego formatu kwalifikacji, poniewaz zabrakloby mi miejsca i czasu. Przyznam, ze sam musialem przeczytac przepisy dwa albo trzy razy aby wszystko zrozumiec. Nad niektorymi rzeczami zastanawiam sie do dzis.
Paradoksem wydaje sie fakt, ze po 90 sek. na koncu sesji np. Q1 jest znowu zmiana calego formatu i kierowca ktory rozpoczal okrazenie zanim sesja sie zakonczy jest jeszcze w grze. Dopiero gdy wszyscy kierowcy pokonaja swoje kompletne okrazenie (takze ci co rozpoczeli), wiadomo ktory kierowca jest np. na 7 pozycji i odpada. To nie jest fair, poniewaz wszesniej wszyscy kierowcy sa przywiazani do „okna“ dziewiecdziesieciu sekund i sa w tych 90 sekundach praktycznie uwiezieni. Tylko na koncu jest regula ktora pozwala rozpoczete okrazenie pojechac samego do konca. Tzn kierowca ktory pokona linie startu/mety przed uplywem czasu (na zegarze 00:00) moze spokojnie pojechac swoje okrazenie do konca. W porownaniu do kierowcow pierwszej szostki tutaj kierowca dostaje druga szanse.
Pewne rzeczy sie pozmienialy. Takze troche inaczej podchodzi sie do nowego formatu. Oczywiscie, kierowca wyjezdzajac na tor musi wiedziec w ktorym miejscu sie jego okrazenie rozpoczyna tzn. musi sobie zostawic odpowiedni odstep do poprzedzajacego bolidu. Co sie totalnie zmienilo, to sytuacja w ktorej trzeba sie praktycznie tylko i wylacznie na najwolniejszym zawodniku koncentrowac. W normalnym przypadku (stary format kwalifikacji) aby dowiedziec sie kto wykreca szybki czas zawsze obserwuje sie szpice (najszybszych zawodnikow). I to nie tylko przejazd w Q3, lecz takze ostatnie minuty w Q1 jak i Q2 byly w starym systemie dla wszystkich bardzo interesujace. Czlowiek trzymajac zacisniete kciuki, przypatrywal sie kto przejdzie dalej.
Dzis zespoly musza wieksza uwage zwracac na timing. Zasadniczo mowiac patrzac z punktu widzenia zespolu trzeba bardziej wychodzic myslami do przodu, albo myslec z wyprzedzeniem. Sam kierowca nie musi az tak duzo podczas dzisiejszych kwalifikacji myslec, on siedzi w cockpicie i naciska na gaz. Tzn. kierowca siedzac za kierownica nie ma tak czy siak mozliwosci obliczen setnych sekundy, tylko musi naciskac na gaz i patrzec aby wykrecic najlepszy czas.
Ale w porownaniu do starego formatu zespol musi dzis w kwalifikacjach potrafic duzo wczesniej antycypowac czyli do przodu przewidywac. A to nie jest dla zespolow latwe zadanie, poniewaz wystarczy tylko ze kierowca za pozno zostanie wyslany na tor, albo podczas jazdy popelni blad, bedzie mial ruch na torze, czy nie ukonczyc okrazenia z innych powodow - bedzie mial problem.
Tak na boku z innej beczki - Niekiedy nawet mimo tego ze zespoly w boksach posiadaja system GPS czyli tzw. „driver tracker“ na ktorym istnieje mozliwosc obserwacji pozycji wlasnego kierowcy jak i innych kierowcow, mozna patrzac na timing popelnic w kalkulacjach i obliczeniach blad.
Kiedys latla lata temu bylo tak, ze tylko jeden czlowiek siedzial i obserwowal czy ktos jedzie, dawal znac i auto zostalo wypuszczone na tor. Dzis, w swiecie tak daleko technologicznie zaawansowanym 33 inzynierow siedzi w tzw. „darkroom“ gdzie prowadzone sa obliczenia.
Co by nie mowic, format jest absolutnie do bani. Zespol ktory z timingem bedzie mial problem albo zespol ktory tak czy siak z gory wie ze nie polepszy swojego czasu i sie nie zakwalifikuje - dlaczego ma wyjezdzac i jeszcze zuzyc jeden komplet opon?
Jezeli powiedzmy w 90 sek. nie mozna pojechac swojego okrazenia do konca - to jaki to ma sens? I to jest problem nowego formatu kwalifikacji, mimo iz na zegarze jeszcze jest czas to zespolom nie oplaci sie wyjezdzac.
Oczywiscie, wszystkie zespoly do swojej dyspozycji posiadaja mieszanke SS, ale zaleznie od tego w jakim otoczeniu zespol bedzie stal, moze oszczedzac miesznke lub nie oszczedzac opony.
To jest oczywiste ze pod koniec sesji kwalifikacyjnej nikt nie wyjezdza poniewaz trzeba mieszanke odpowiednio sobie podzielic, wykrecic odpowiedni czas okrazenia itd. itp. Powiem tak - uwzgledniajac wyscig jest to normalne, ze czolowka albo inaczej szybkie samochody przykladowo mowiac wykreca okrazenie i beda oszczedzac dana mieszanke. Tutaj chodzi w duzej czesci m.in. o oszczedzanie mieszanki, ale chodzi tez o obliczenia ktore jasno czarno na bialym pokazuje ze i tak kierowca nie bedzie w stnie poprawic swojego okrazenia (chcac czy nie chcac uwzgledniajac przykladowo wlasne tempo kierowca szybciej i tak nie pojedzie).
117. dexter
Zaleznie od sytuacji w kwalifikacjach. Po pierwsze gdy np. na tablicy jest bardzo ciasno miedzy kierowcami, mozna wtedy przyjac ze czolowka wyjedzie jeszcze raz na tor. Po drugie nie mozna spekulowac ze mieszanka super-miekka bedzie miala jakis wiekszy sens w wyscigu jesli wytrzymuje tylko kilka okrazen (zaleznie od temp) - tym bardziej na torze w Bahrajnie. Wlasciewie na torze w Bahrajnie podczas wyscigu czerwona opon nie robi tak duzej roznicy. Mozna pojechac jeden raz, opone wyrzucic, zalozyc zolta czy biala opone i kontynuowac wyscig (wyrzucic ze slowo, poniewaz uzywane opony oddaje sie w rece technikow z Pirelli). Takze dodatkowy komplet swiezych super miekkich opon wlasciwie w wyscigu (mowa o Bahrajnie) nie jest az tak potrzebny.
W Q3 byla taka sytuacja ze Hamilton, Vettel, Rosberg, Raikkonen mogli wyjechac 2 razy jesli by tylko chcieli, poniewaz dysponowali swiezym ogumieniem. W Melbourne sytuacja byla podobna tzn. mozliwosc byla, ale zespoly uwzgledniajac pewna strategie nie chcialy wyjechac na tor.
Fakt jest taki, ze jesli bylaby mowa o innej konstelacji opon (np. medium, soft) tak jak to podczas wyscigu Melbourne bylo, to nikt by po raz drugi nie wyjechal na tor, tylko opone w ostatnich minutach oszczedzal.
Ogolnie mowiac dla wyjasnienia - Opona supersoft ktora ma przejechane jedno pomiarowe okrazenie jest naturalnie o trzy okrazenia starsza niz calkiem nowa opona (okrazenie wyjazdowe, okrazenie pomiarowe i okrazenie zjazdowe). To sa kluczowe detale ktore uwzgledniajac taktyke moga juz byc podczas wyscigu decydujace. Czym dluzej ktos pozostanie na torze (kilka okrazen), tym bardziej bedzie mial wieksza mozliwosc pod koniec w nastepnym stincie pokonania dystansu na oponie ktora bedzie jeszcze funkcjonowac. To jest taktyka wyscigowa ktora w kwalifikacjach gdzie praktycznie chodzi o to, aby najszybszy kierowca byl najszybszym kierowca, jest juz uwzgledniana. Zespoly maja w swoich fabrykach super-komputery na ktorych przeprowadzane sa zlozone symulacje strategiczne. A ryzyka nikt nie chce ponosic. Chodzi o dobre ukonczenie wyscigu.
Ale np. tacy kierowcy jak: Hulk, Bottas, Massa i Ricciardo w Q3 nie dysponowali wystarczajaca liczba danej mieszanki. Oni mieli jeden komplet swiezych opon. Dlatego takie zespoly wybiora tylko jeden przejazd.
W sobote wszyscy wyjechali na „czerwonej“ mieszanca nawet topowe zespoly. Takze nie bylo zadnej gry taktycznej. Temperatura z pewnoscia odgrywala role, poniewaz wszyscy zastanawiaja sie jak wprowadzic energie do takiej opony wyscigowej, a performance niekiedy mocno moze sie zmienic. Na szczescie pogoda dopisywala - gdyby bylo zimniej to moglby powstac dodatkowy problem.
Tak na boku
Wiadomo, opony w F1 spelniaj kluczowa role. W wyscigu opona bedzie przekladac sie na wybrana strategie - np. wczesniejszy zjazd do boksow. W takiej sytuacji zespol przewaznie tlumaczy swoim kierowca na co musza podczas wyscigu zwrocic uwage tzn. na przednia lub tylna os. W zaleznosci od konstrukcji samochodu np. w Bahrajnie zakrety 8, 14 sa ekstremalne jesli chodzi o tylne opony. Zreszta, zakret nr. 12 tez jest wymagajacy jesli chodzi o przegrzane opony - a przegrzane opony mozna szybko zajechac. Glownie problem polega na tym, ze gdy opona raz tylko sie przegrzeje bardzo ciezka ja pozniej reanimowac. Tzn. ciezko jest od nowa odbudowac w takiej oponie przyczepnosc. Trzeba byc doswiadczonym zawodnikiem aby sobie z tematyka dobrze poradzic.
W sumie w chodzi o to aby poznac opone, m.in. dowiedziec sie w jaki sposob wprowadzic mieszanka na odpowiednia temp. tak aby na okrazeniu nie popsuc sobie ogumienia. Mercedes w pod koniec Q2 wyslal swoich zawodnikow na zbyt zimnej oponie.
Wracajac do tematu
Nie mozna zapomniec ze pierwsza osemka na oponie z Q2 musi do wyscigu wystartowac. Ze to bedzie akurat szybka czerwona opona ktora jest szybsza od zoltej opony o sekunde mozna bylo sie spodziewac. Wszystkie topowe samochody jechaly w kwalifikacjach na mieszance SS. Problem lezy w tym ze po kilku okrazeniach taka opona traci zywotnosc.
Z taktycznego punktu widzenia niektore zespoly musza sobie zawsze postawic pytanie kto bedzie osmy a ktory dziwiaty. Tutaj mozna, nawet trzeba juz kalkulowac uwzgledniajac wolny wybor opon do wyscigu. Jezeli czerwona opona przykladowo mowiac bedzie tak szybko tracic zywotnosc jak wynika z obliczen to nagle na szpicy wyscigu po kilku okrazeniach moze sie znalezc zespol ktory bedzie mial wolny wybor opon. Dlatego czasami dla niektorych zespolow oplaca sie wyjechac, innym razem nie oplaca sie wyjechac na tor. Zaleznie od tego na jakiej mieszance zespol bedzie chcial wystartowac do wyscigu.
Nie tylko opona i timing odgrywa kluczowa role, ale takze sam silnik. Kierowca potrzebuje na jednym okrazeniu pomiarowym maksymalna moc silnika. Co nie jest takie proste jadac powiedzmy w kwalifikacjach w Q1 czy Q2 na taktyce jednego wyjazdu, poniewaz maksymalna moc silnika mozna tylko uzyskac jesli bateria bedzie w pelni naladowana. Czyli po stronie PU musi wszystko byc w porzadku.
Podsumowujac
Nowy format kwalifikacji jest beznadziejny, poniewaz nie jest przejrzysty (dla zespolow jak i dla widzow). Podczas kwalifikacji niektorzy kierowcy ida sie juz wazyc mimo tego ze mogliby jeszcze uczestniczyc w kwalifikacjach. Bezsensownie odpadaja bo nie moga ukonczyc swojego okrazenia. Patrzac tylko na czas, odpadaja nawet tacy ktorzy normalnie byliby zakwalifikowani do nastepnej rundy. Mozna takze zastanowic sie nad pytaniem dlaczego na koncu tylko 8 samochodow jezdzi, a nie 10.
PS. Sorry, ze tak pozno ale dopiero dzis znalazlem troche wolnego czasu.
Pozdr.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz