Po trzech tygodniach przerwy, cyrk Formuły 1 zawita do Turcji - na Otodrom Istanbul Park rozegrany zostanie czternasty w tym sezonie wyścig. Dla zespołów Ferrari i Renault rozpocznie on decydującą fazę walki o tytuły mistrzowskie.
Jak potoczy się wyścig w Istambule - dowiemy się już w najbliższą niedzielę, tymczasem inżynierowie Renault F1 Team dzielą się z nami najważniejszymi informacjami odnośnie ustawień bolidów.
Aerodynamika
Istanbul Park jest bardzo nowoczesnym obiektem, zatem wciąż jest w dobrym stanie. Nawierzchnia toru jest bardzo gładka, nie ma też potrzeby agresywnego atakowania krawężników - co oznacza, że stosunkowo łatwo znaleźć tu odpowiedni balans dla bolidów. Skorzystamy ze znacznie mniejszej siły docisku, niż w ostatnich kilku wyścigach - pakietowi na Turcję znacznie bliżej do tego przygotowanego na rundy w Stanach Zjednoczonych.
Ogumienie
Opony, które użyte zostaną w Turcji, nie będą pracować w ekstremalnie ciężkich warunkach, jednak trzeba zwrócić szczególną uwagę na przednie opony - zwłaszcza na prawą, która na zakręcie 8 poddana zostanie wyjątkowym przeciążeniom. De facto, zakręt ten stawia największe wymagania wobec przedniej części bolidu. Aby zapobiec ewentualnym problemom, można posłużyć się ustawieniami zawieszenia i przedniego skrzydła - jednak trzeba pamiętać, aby znaleźć balans, który zapewni ochronę opon, utrzymując przy tym przyczepność mechaniczną. Dzięki temu bolid jest szybki także w bardziej technicznych partiach toru.
Zawieszenie
Biorąc pod uwagę wymagania toru, oraz jego dobry stan, korzystamy z dość twardych ustawień zawieszenia - które pozwalają na łatwe skręty w technicznych partiach, oraz zapewniają stabilność na szybkich zakrętach.
Hamulce
Najbardziej istotne jest dohamowanie przed zakrętem 12 - popełnienie tu błędu może kosztować naprawdę wiele czasu. Generalnie jednak Istanbul Park nie jest torem szczególnie wymagającym wobec hamulców - długie proste pozwalają na skuteczne ich schłodzenie.
Silnik
Istanbul Park jest dla silników dość zróżnicowanym torem. Prawie 65% okrążenia pokonuje się na pełnym gazie - co jest średnią wartością, patrząc na cały sezon. Potrzeba tu silnika, który oferuje dobrą szybkość maksymalną, a tym samym pozwoli na wyprzedzanie na głównych prostych - jednak równie dobrze musi sobie radzić przy niższych szybkościach.
Chłodzenie
Oczekujemy ekstremalnie wysokich temperatur, jednak nie powinny one powodować problemów z chłodzeniem - jesteśmy już w tej fazie sezonu, w której całkowicie znamy wymagania bolidów. Poza tym, na Istanbul Park właściwie nie ma wolnych sekcji, w których silnik mógłby się przegrzewać - a długie proste gwarantują odpowiednie chłodzenie.
22.08.2006 11:56
0
gorzej z chłodzeniem bedzie jeśli wyjedzie safety car... już pare wyścigów temu tak było...kiedy to kimi dążący po cenne punkty zaczoł przypiekać sobie plecy
22.08.2006 20:17
0
Notabene to mercedes od dłużego czasu boryka się ze swoim przegrzewającymi się silnikami choć niedawno temu zarzekał się, że pozbył się tego mankamentu. Czas pokaże i zobaczymy jak ich bolidy sprawią się w Turcji.
31.07.2007 22:09
0
ladne :P
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się