Firma Pirelli przyznaje, że na przyszły sezon szykuje znacznie "mocniejsze" przednie opony, które pomogą przezwyciężyć efekt podsterowności, który przeszkadza niektórym zawodnikom, w tym Maksowi Verstappenowi.
Nowe bolidy F1 generują docisk zupełnie inaczej niż poprzednie generacje, gdyż do łask powróciła koncepcja efektu przyziemnego, który kompletnie zmienił charakterystykę tych aut.
Jedną z konsekwencji takiej zmiany w połączeniu ze znacznym wzrostem masy jest tendencja do podsterowności nowych bolidów, która ujawnia się głównie w wolnych zakrętach.
Na taki stan rzeczy narzeka w tym roku wielu kierowców, w tym sam Max Verstpapen, który nie ukrywa, że woli gdy przednia oś bolidu dobrze trzyma się nawierzchni.
Forma Pirelli świadoma jest tego problemu i przyznaje, że już pracuje nad nowymi, mocniejszymi przednimi oponami na sezon 2023.
"Już mamy w głowach plan na poprawę w przyszłym roku" mówił Mario Isola z Pirelli. "W zeszłym roku nie mieliśmy możliwości testowania nowych opon obecnymi bolidami i wykorzystywaliśmy w tym celu przejściowe konstrukcje, które nieco się różniły."
"Teraz mamy lepszy obraz sytuacji co do tego co musimy zrobić z ogumieniem w przyszłym roku: musimy poprawić przednie opony, zwłaszcza, że mamy bardzo mocne tylne gumy, a to przekłada się na generowanie podsterowności w wolnych zakrętach."
Isola przyznaje, że mimo iż ubiegłoroczne bolidy, które zostały przystosowane do testowania nowych opon nie oddawały w stu procentach tego jak zachowują się obecna auta.
"Bolidy przejściowe korzystały z pakietu aerodynamicznego z 2021 roku, więc nie było w nich efektu przyziemnego" mówił inżynier. "Po obecnych bolidach widzimy, że generują one znacznie większy docisk w szybkich zakrętach i znacznie mniejszy w wolnych. Balans uległ więc drobnemu przesunięciu."
"Testując opony przejściowymi konstrukcjami miały one masę taką jak obecne auta, gdyż poprosiliśmy zespoły, aby włożyły balast, aby osiągnąć podobną masę i podobny jej rozkład co w obecnych bolidach."
"Pakiet aerodynamiczny był jednak kompletnie inny. To był główna różnica w porównaniu do obecnych bolidów i to właśnie prawdopodobnie odpowiada za generowanie tendencji do podsterowności."
"Większość tej podsterowności pochodzi z pakietu aerodynamicznego. Możemy jednak reagować, projektując nieco inną przednią oponę, aby poprawić balans auta. Obecnie testujemy to rozwiązanie nowymi bolidami."
27.06.2022 14:35
0
Zaraz się zacznie gadanie, że Pirelli pomaga Verstapenowi...
27.06.2022 15:17
0
Pireli jest w f1 od 2011 roku. W zadnym sezonie niexrobili opon ktore byly by na tyle dobre ze nie trzeba by było ich co roku zmieniać. Masakra jakas
28.06.2022 11:21
0
@Harman1997 - bo nieustannie każą im kombinować tak, aby nie można było na nich przejechać pełnego dystansu wyścigu. Obecnie bycie dostawcą opon w F1 to zwykła antyreklama dla firmy. Dziwię się Pirelli, że nadal chce brać w tym udział (oczywiście mam na myśli aspekt anty-reklamy rozwalających się opon).
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się