McLaren przed GP Turcji
W tym tygodniu widowisko Formuły 1 przenosi się do Stambułu na drugie Grand Prix Turcji, które odbędzie się na specjalnie do tego przygotowanym torze wyścigowym - Instanbul Speed Park. Tor, który jest zlokalizowany po azjatyckiej stronie cieśniny Bosfor jest oddalony o 90 km od centrum Stambułu.Wyścig ten jest szczególnym wydarzeniem dla teamu McLaren Mercedes, gdyż stanowi on 200 występ zespołu z silnikami niemieckiego koncernu. Oznacza on również 200 wyścig przy współpracy z ExxonMobil. Podczas współpracy ze swoimi partnerami Team McLaren Mercedes osiągnął 2 tytuły mistrza świata wśród kierowców oraz jeden tytuł mistrzowski w klasyfikacji konstruktorów. W tym czasie udało się mu zwyciężyć w wyścigach Grand Prix 44 razy.
Wyścig w Turcji to jedyny wyścig w kalendarzu F1, do którego sprzęt transportuje się statkami. Transport zespołu McLaren opuścił włoski port w Trieste 17 sierpnia, docierając do Stambułu 3 dni później.
Kimi Raikkonen:
"Pomimo, iż przerwa jest świetna dla całego zespołu już nie mogę się doczekać ponownego startu w Turcji. Istanbul Speed Park jest znakomitym torem, jest wymagający dla bolidów, ale dostarcza niesamowitych wrażeń kierowcy. Tor z wieloma różnymi zakrętami, paroma prostymi oraz kilkoma wzniesieniami, które nie wpływają na ustawienia bolidu; sprawiają za to, że jazda na tym torze jest bardzo interesująca. Jest kilka szans na wyprzedzenie rywali, na przykład pierwszy zakręt, o czym przekonałem się w zeszłym roku, kolejnym przykładem jest prosta, która prowadzi do wolnego 12 zakrętu. Zakręt 7/8, o którym każdy mówił w zeszłym roku ma podwójny szczyt w lewo. Myślę, że był bardziej wyboisty niż się tego spodziewaliśmy. Jest to bardzo szybki zakręt, jeśli nie złapiesz odpowiedniego toru jazdy, bądź przyspieszysz w niewłaściwym momencie wylecisz z toru. Wyjeżdżamy z niego na pełnym gazie z prędkością wynoszącą 310 km/h i bardzo ważne jest to, aby utrzymać ją na krótkim odcinku prostej z tyłu toru. W zeszłym roku wywalczyłem pierwsze Pole Position oraz zwycięstwo w Turcji, byłoby znakomicie powtórzyć ten sukces w tym roku."
Pedro de la Rosa
"Nie mogę się doczekać wyścigu na Istanbul Speed Park, to znakomity tor. Miałem wiele przyjemności w prowadzeniu bolidu na tym torze jako testowy kierowca w zeszłym roku. Tor jest bardzo wymagający w aspekcie konfiguracji bolidu, jednakże w tym roku, w porównaniu z poprzednim mamy znacznie więcej informacji na temat tego obiektu. Było znakomitym przeżyciem stanąć na podium na Hungaroringu w poprzednim wyścigu, więc moim celem na ten wyścig jest osiągnąć jeszcze lepszy wynik. Tak jak Imola i Interlagos ruch na torze jest przeciwny do ruchu wskazówek zegara. Na torze znajduje się również wiele wybojów, które znacząco wpływają na konfigurację aerodynamiczną samochodu; przez co, w wyścigu w Turcji zobaczymy mniejsze przednie skrzydła niż w przypadku torów o bardziej gładkiej charakterystyce, jak na przykład Magny Course. Jednakże zmniejszenie skrzydeł musi być kompromisem, gdyż siła dociskająca jest potrzebna na końcu długiego zakrętu ósmego, po którym następuje prosta, gdzie potrzebna jest prędkość, ale jeśli masz jej zbyt dużo bolid wypadnie na pierwszym lepszym wyboju."
Martin Whitmarsh, Dyrektor Generalny Teamu McLaren Mercedes:
"To był znakomity rezultat Pedro na Węgrzech w ostatnim wyścigu. Zarówno on, jak i Kimi wywiązywali się znakomicie z narzuconych im strategii, spisywali się dobrze w trakcie weekendu i mamy nadzieję na powtórzenie takiego tempa w Turcji. Ten wyścig również jest kamieniem milowym naszej kooperacji z Mercedes Benz oraz ExxonMobil. Podczas tych 200 Grand Prix zdobyliśmy 2 Mistrzostwa Świata Kierowców, oraz jedno Mistrzostwo Konstruktorów, uzyskując 44 zwycięstwa. Jesteśmy nastawieni na polepszenie tych statystyk tu, w Stamble, co byłoby najlepszym sposobem na uczczenie naszej współpracy. Podczas przerwy zdecydowaliśmy z Michelin, że użyjemy podobnej mieszanki jak tej, użytej na Węgrzech i Hockehnheim. Są to trochę twardsze od średniej, ale nie tak twarde jak opony na torach Silverstone, czy Barcelona."
Norbert Haug, W-ce prezes Mercedes-Benz Motorsport:
"To już 200 występ w Grand Prix razem z naszym partnerem, zespołem ? McLaren; od 1995 czas upłynął w iście wyścigowym tempie. Rocznice takie jak ta są okazją do spojrzenia wstecz mimo, że we wszystkich konkurencjach sportowych teraźniejszość i przyszłość ma ważniejsze znaczenie niż przeszłość. Od naszego pierwszego zwycięstwa 9 Marca 1997 zespół wygrał 44 ze 166 Grand Prix; czyli statystycznie udawało się to nam raz na cztery wyścigi. Ale oczywiście bywały okresy, w których zdobywaliśmy aż do sześciu zwycięstw pod rząd w Grand Prix, ale z drugiej strony był czas, w którym musieliśmy pogodzić się z bezowocnymi startami. Od 1998 roku wygraliśmy trzy mistrzostwa; kończyliśmy je ośmiokrotnie na drugim miejscu, cztery razy w klasyfikacji konstruktorów i 4 razy w klasyfikacji kierowców, tak jak w ubiegłym roku. W tym roku do tej pory nie potrafiliśmy przełożyć naszych szans na zwycięstwa, osiągając jedynie drugie oraz trzecie miejsca na podium. Dlatego też wszyscy w zespole chcą poprawić to. Tor w Stambule jest bardzo wymagający dla zawieszenia, opon oraz dla silnika, a przede wszystkim, dla kierowcy, wyścig ten, bez wątpienia jest jednym z najtrudniejszych w tym roku. Kimi wygrał zeszłoroczny debiut tego toru w kalendarzu F1, myślę że to dobry znak dla niego, jak i Pedro przed drugim Grand Prix Turcji."
komentarze
1. adasso
wierze w ciebie KImi bedzie 1 miejsce POWODZENIA!!!!!!
2. rosa14
bedzie drugie za fernando(hihi zartuje) powodzenia
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz