Grand Prix Turcji - informacje techniczne
Po trzech tygodniach przerwy, cyrk Formuły 1 zawita do Turcji - na Otodrom Istanbul Park rozegrany zostanie czternasty w tym sezonie wyścig. Dla zespołów Ferrari i Renault rozpocznie on decydującą fazę walki o tytuły mistrzowskie.Jak potoczy się wyścig w Istambule - dowiemy się już w najbliższą niedzielę, tymczasem inżynierowie Renault F1 Team dzielą się z nami najważniejszymi informacjami odnośnie ustawień bolidów.
Istanbul Park jest bardzo nowoczesnym obiektem, zatem wciąż jest w dobrym stanie. Nawierzchnia toru jest bardzo gładka, nie ma też potrzeby agresywnego atakowania krawężników - co oznacza, że stosunkowo łatwo znaleźć tu odpowiedni balans dla bolidów. Skorzystamy ze znacznie mniejszej siły docisku, niż w ostatnich kilku wyścigach - pakietowi na Turcję znacznie bliżej do tego przygotowanego na rundy w Stanach Zjednoczonych.
Ogumienie
Opony, które użyte zostaną w Turcji, nie będą pracować w ekstremalnie ciężkich warunkach, jednak trzeba zwrócić szczególną uwagę na przednie opony - zwłaszcza na prawą, która na zakręcie 8 poddana zostanie wyjątkowym przeciążeniom. De facto, zakręt ten stawia największe wymagania wobec przedniej części bolidu. Aby zapobiec ewentualnym problemom, można posłużyć się ustawieniami zawieszenia i przedniego skrzydła - jednak trzeba pamiętać, aby znaleźć balans, który zapewni ochronę opon, utrzymując przy tym przyczepność mechaniczną. Dzięki temu bolid jest szybki także w bardziej technicznych partiach toru.
Zawieszenie
Biorąc pod uwagę wymagania toru, oraz jego dobry stan, korzystamy z dość twardych ustawień zawieszenia - które pozwalają na łatwe skręty w technicznych partiach, oraz zapewniają stabilność na szybkich zakrętach.
Hamulce
Najbardziej istotne jest dohamowanie przed zakrętem 12 - popełnienie tu błędu może kosztować naprawdę wiele czasu. Generalnie jednak Istanbul Park nie jest torem szczególnie wymagającym wobec hamulców - długie proste pozwalają na skuteczne ich schłodzenie.
Silnik
Istanbul Park jest dla silników dość zróżnicowanym torem. Prawie 65% okrążenia pokonuje się na pełnym gazie - co jest średnią wartością, patrząc na cały sezon. Potrzeba tu silnika, który oferuje dobrą szybkość maksymalną, a tym samym pozwoli na wyprzedzanie na głównych prostych - jednak równie dobrze musi sobie radzić przy niższych szybkościach.
Chłodzenie
Oczekujemy ekstremalnie wysokich temperatur, jednak nie powinny one powodować problemów z chłodzeniem - jesteśmy już w tej fazie sezonu, w której całkowicie znamy wymagania bolidów. Poza tym, na Istanbul Park właściwie nie ma wolnych sekcji, w których silnik mógłby się przegrzewać - a długie proste gwarantują odpowiednie chłodzenie.
komentarze
1. kocel
gorzej z chłodzeniem bedzie jeśli wyjedzie safety car... już pare wyścigów temu tak było...kiedy to kimi dążący po cenne punkty zaczoł przypiekać sobie plecy
2. Charger88
Notabene to mercedes od dłużego czasu boryka się ze swoim przegrzewającymi się silnikami choć niedawno temu zarzekał się, że pozbył się tego mankamentu. Czas pokaże i zobaczymy jak ich bolidy sprawią się w Turcji.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz