Allison opowiedział o największych zmianach w aerodynamice samochodu W12
Dyrektor techniczny stajni z Brackley, James Allison postanowił zdradzić trochę szczegółów na temat tegorocznej konstrukcji jego teamu. Brytyjczyk przyznał, iż Mercedes wykorzystał dwa żetony rozwojowe, ale nie ujawnił, gdzie zostały one zużytkowane.Ze względu na nową specyfikację opon Pirelli, F1 wprowadziła kilka znaczących zmian w aerodynamice samochodów. Każdy zespół w trakcie przygotowań musiał zmierzyć się z tym zadaniem i przeprojektować głównie tylną część auta.
Ekipa Mercedesa, która dzisiaj ujawniła swoje dzieło - W12, także ciężko pracowała zimą, aby dostosować się do nowych regulacji. James Allison po oficjalnej prezentacji wyjawił, że największe modyfikacje dotyczyły podłogi bolidu:
"Jeśli faktycznie chcesz spowolnić samochody, a to był główny cel nowych przepisów, zmiana podłogi jest zdecydowanie najłatwiejszym i najtańszym sposobem, by tego dokonać", mówił Brytyjczyk. "To jest bardzo ważny element, ponieważ minimalne modyfikacje w aerodynamiczne powodują spadek wydajności. Po ujawnieniu nowych zasad skupiliśmy się na tym, aby odzyskać stracone osiągi."
53-latek wyznał także, iż niektóre części zostały po prostu przeniesione z konstrukcji W11, która okazała się najlepsza w poprzednim sezonie:
"To, co udało się przenieść w każdym zespole będzie wyglądać trochę inaczej. Wszystko przez przepisy, które pozwalają kopiować, co chcesz."
"Większość auta nie można rozwijać, ale są specjalne dwa żetony, które to umożliwiają. Obok tokenów pojawiła się też lista, na której można było zobaczyć, ile trzeba ich użyć, aby zmodyfikować daną rzecz. W ten sposób teamy wybierały, co chcą zmienić."
"Co więcej, są też obszary samochodu, które można rozwijać bez udziału żetonów np. silnik, układy chłodzenia, zawieszenia oraz powierzchniowe obszary aerodynamiczne."
"Mogę powiedzieć, iż wykorzystaliśmy nasze tokeny rozwojowe, ale nie ujawnimy, gdzie. Po inauguracji zmagań wszystko jest zamrożone przez cały rok. Za zgodą FIA możesz coś tam zmieniać, ale jeśli coś nie zadziała na początku sezonu, to będziesz długo się z tym zmagał."
Inżynier niemieckiego teamu przyznał też, że mimo początkowych problemów jego zespół cały czas pracował nad znalezieniem drobnej przewagi nad rywalami:
"Nasza praca, która opiera się na aerodynamice, to tak naprawdę szukanie drobnej przewagi w każdym centymetrze bolidu. Pod największym nadzorem są oczywiście miejsca, gdzie możemy wprowadzić kolejne zmiany w geometrii aerodynamicznej."
"W 2021 roku samochody będą o 6 kilogramów lżejsze. My będziemy jeszcze bardziej lżejsi, gdyż usunęliśmy system DAS. Dzięki temu, że przenieśliśmy kilka części z poprzedniej konstrukcji, możemy zastanowić się nad tym, jak przedłużyć żywotność tych rzeczy i nie musimy tak często ich wymieniać, czy kupować."
komentarze
1. Franczos2010
Największą zmianą są naspamione napisy AMG :)
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz