Zmiany w Regulaminie Sportowym i Finansowym na sezon 2021
Formuła 1 opublikowała zmiany, które wejdą w życie od sezonu 2021. Rewolucja w najmniejszym stopniu dotknęła Regulaminu Sportowego. Wprowadzony został także Regulamin Finansowy.Regulamin Sportowy
Jednym z założeń Regulaminu Sportowego 2021 było podobieństwo do tego z 2019 roku. Pewne zmiany były jednak nieuniknione, ale dotyczą głównie rozkładu całego weekendu i rzeczy wykonywanych w fabrykach, których nie widzą kibice.
FIA i F1 dążą do poprawy w sędziowaniu. W związku z tym nastąpi reorganizacja Artykułów Regulaminu Sportowego, która pozwoli na osiągnięcie konsekwencji oraz jasności w zasadach.
Liberty Media nadal będzie podążać w stronę rozszerzenia kalendarza. W tym celu zwiększono maksymalną liczbę wyścigów do maksymalnie 25. By zaoszczędzić trochę czasu i uchronić pracowników przed spędzaniem dodatkowych dni na torze, skrócono weekend wyścigowy. Będzie on trwał od piątku do niedzieli. Czwartkowy dzień dla mediów będzie odbywał się w piątki, razem z treningami.
W związku z wolnymi czwartkami, kontrola techniczna zostanie przeniesiona na piątkowe poranki. Po niej ekipy nie będą mogły zmieniać specyfikacji części, z którymi będą rywalizowały. Możliwe będzie jednak sprawdzanie ich na torze przed następnym weekendem.
Ograniczone zostaną też możliwości testowania nowych elementów w fabryce. Zespoły dostaną mniej czasu do wykorzystania w hamowni oraz będą mogły rzadziej korzystać z tunelów aerodynamicznych i symulacji CFD.
Zmiany w Regulaminie Sportowym w pigułce:
- zwiększona liczba wyścigów do maksymalnie 25
- skrócenie weekendu wyścigowego z 4 do 3 dni
- dzień dla mediów w piątek, inny rozkład treningów
- po piątkowej kontroli technicznej zakaz rywalizowania z częściami w innej specyfikacji, ale przy jednoczesnym umożliwieniu testowania ich
- ograniczenie czasu korzystania z hamowni
- zredukowanie symulacji w tunelu aerodynamicznym i CFD
Regulamin Finansowy
Jedną z największych zmian, której przeforsowanie nowi szefowie Formuły 1 z Liberty Media mogą uznać za sukces, są ograniczenia budżetowe. W związku z tym od sezonu 2021, oprócz Regulaminu Sportowego i Technicznego, liczyć będzie się też Finansowy.
Chociaż 175 milionów dolarów rocznie to nie mała kwota i przewyższa ona blisko trzykrotnie wstępne propozycje limitów, po dekadzie od zapoczątkowania dyskusji o ograniczeniach budżetowych, udało się osiągnąć kompromis w tej sprawie.
Celem zmian jest stworzenie dobrego środowiska konkurencji także dla mniejszych ekip, a nie tylko trzech największych graczy, posiadających praktycznie nieograniczone zasoby finansowe.
W myśl opublikowanych zmian, limit ograniczeń budżetowych na jeden rok będzie wynosił 175 milionów dolarów, ale będą z niego wykluczone wydatki na: marketing, pensje kierowców, koszty utrzymania majątku historycznego (muzeów), premie na zakończenie sezonu dla pracowników, amortyzacja, działania niezwiązane z Formułą 1, koszty opłaty wpisowej i superlicencji zawodników, a dodatkowo pensje trzech najlepiej zarabiających osób w zespole.
Nowy Regulamin Finansowy przewiduje również zmianę wysokości limitu budżetowego w zależności od liczby wyścigów w sezonie. Bazowe 175 milionów dolarów ma obowiązywać przy kalendarzu składającym się z 21 eliminacji mistrzostw świata. Za każdy dodatkowy wyścig lub każdą eliminację mniej, szefowie F1 ustalili zryczałtowaną kwotę 1 miliona dolarów, którą będzie dodawana lub odejmowana od bazowego limitu.
Główną obawą, w przypadku ograniczeń budżetowych, była kwestia ich kontroli. Formuła 1 poinformowała, iż w tym celu nawiązała współpracę z firmą Deloitte, która działa globalnie i specjalizuje się w doradztwie i audytach korporacyjnych.
Podczas konferencji Ross Brawn zapowiedział również, że w przypadku oszukiwania Regulaminu Finansowego, wymierzona zostanie sroga kara, nawet utrata mistrzostwa. Najprawdopodobniej oznacza to, że ogólnie, niezależnie od pozycji, za poważne przewinienie będzie to po prostu wykluczenie z danego sezonu.
Zmiany w Regulaminie Finansowym w pigułce:
- limit budżetowy 175 milionów dolarów amerykańskich na 21 wyścigów, jednocześnie +/- 1 milion za każdy kolejny wyścig więcej/mniej
- wyłączenie z limitów kosztów za: marketing, pensje kierowców, majątek historyczny, pensje posezonowe, amortyzację, rzeczy niezwiązane z F1, opłatę licencyjną i za superlicencje kierowców, trzy najwyższe pensje pracowników
- kary za nietrzymanie się limitów, w tym nawet wykluczenie z mistrzostw za poważne naruszenia
Zobacz także:
Szczegóły zmian w Regulaminie Technicznym F1 na sezon 2021
komentarze
1. bartexar
Czy to znaczy że w Monako treningi będą odbywać się tak jak na innych torach w piątki?
2. mentos11
Ciekawe teraz w związku z ograniczeniami finansowymi ile i jakie części mogą być sprzedawane przez zespoły, wystarczy że się większy zespół dogada z mniejszym że podaruje silnik za free ale w zamian otrzyma skrzynie biegów i zawieszenie akurat zaprojektowany pod ich bolid a mniejsza ekipa jako że te części zaprojektowała może je wykorzystać u siebie jeśli będą pasowały.
Tak czy inaczej większe zespoły i tak będą przed mniejszymi ale może zmniejszy się dystans między zespołami.
3. XandrasPL
Limity budżetowe? Ktoś mówił, że Ferrari i Merc na kupuje jeszcze w tym roku miliard rzeczy, które będą im potrzebne na 2021.
RedBull odda kasę Alphie Tauri, Ferrarka sypnie do Alfy. Merc za współpracę sypnie RP.
Takie zespoły jak Renault mogą totalnie udupić sezon 2020 aby przygotować się na 2021. Ciekawi mnie czy McLaren zyska coś bo stawiam, że będą jeszcze mocniejsi na 2020 dzięki temu, że teraz to ewolucja a oni są w dobrej pozycji bo mogą skopiować tylko bolid i dalej być mocnym punktem środka stawki.
4. PatiMat
Ograniczone budżety, zakaz rywalizowania z częściami innej specyfikacji, duże kary. Muszę przyznać ,że takich zmian to ja się nie spodziewałem. Ale podobają mi się.
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz