Mercedes zmienił silnik w bolidzie Bottasa między treningami
Zespół Mercedesa po tragicznym występie w domowym wyścigu na Hockenheimringu na Węgrzech chce jak najszybciej zapomnieć o swojej porażce. Weekend pod Budapesztem rozpoczął jednak od awarii w układzie napędowym Valtteriego Bottasa, który stracił przez to praktycznie cały pierwszy trening."Pierwszy trening był dobrą sesją. Chciałem powrócić na weekend czując się lepiej i od razu zabrać się do roboty. Bolid i balans były od razu dobre. Dokonaliśmy kilku zmian między sesjami, ale nie udało nam się ich tak naprawdę sprawdzić. Po południu pokonałem tylko kilka okrążeń na twardej mieszance, a potem przestaliśmy, gdyż jazda w deszczu jest bezsensowna, gdy wiemy, że podczas wyścigu ma być sucho. Pogoda była zdradliwa. Z alei serwisowej i z przekazu telewizyjnego wydawało się, że to mżawka, ale gdy jechało się po torze, wszędzie padało. Nawierzchnia tutaj jest dość ciemna i ciężko jest dostrzec suche i mokre części toru."
Valtteri Bottas, P20, P4
"Podczas pierwszego pomiarowego okrążenia w pierwszym treningu miałem problem z silnikiem i straciłem moc. Silnik wszedł w tryb bezpieczeństwa, więc musiałem wrócić do garażu. Zespół nie potrafił od razu zdiagnozować przyczyny, więc zdecydowaliśmy o wymianie jednostki na drugi trening. Liczyliśmy na więcej kółek po południu, ale warunki na torze sprawiły że miałem tylko trzy właściwe kółka pomiarowe na suchym torze i kilka na mokrym. Bolid przynajmniej zachowywał się na nich dobrze. Przywykłem do balansu i mam obraz tego co powinniśmy zrobić przed jutrem. Na mokrym torze auto wydawało się lepsze niż w zeszły weekend. Balans był przyjemniejszy i miałem większą przyczepność. Nie mogę doczekać się, aby właściwie rozpocząć jutro weekend wyścigowy."
komentarze
1. dexter
Na poczatku zawsze trudno jest przeanalizowac co takiego sie wydarzylo. Valtteri Bottas mowil przez Intercom, ze ma problem z zaplonem. Problem z zaplonem moze byc spowodowany przez problem cisnienia paliwa i poborem benzyny. Moze rowniez byc spowodowany przez problem ze swiecami zaplonowymi i w srodowisku samej swiecy zaplonowej, czyli w komorze wstepnej. Tak samo moze byc to problem z elektronika - bateria, napiecie etc. W kazdym razie jest roznorodnosc mozliwosci.
W takim przypadku inzynierowie w swoich danych najpierw musza znalezc problem. Jezeli to jest tematyka zwiazana ze swieca zaplonowa, wtedy trwa to dluzej, poniewaz silnik jest zbudowany bardzo kompaktowo. Szybciej trwa wymiana calego bloku silnika i takim sposobem mozna zawodnikowi umozliwic udzial w drugim wolnym treningu (co jest bardzo wazne). Mniej wiecej 90 minut trwa kompletna wymiana silnika w F1. Dawniej w F1 takie rzeczy trwaly o wiele dluzej i mechanicy musieli naprawde walczyc aby wprowadzic auto znowu do normalnego obiegu. W dzisiejszych czasach takie rzeczy zostaly ustabilizowane, zespoly nie pierwszy raz wymieniaja silnik i mechanicy znaja wszystkie triki, ktore potrzebne sa do absolutnie szybkiej wymiany. Dzisiaj wszystko funkcjonuje cyk, cyk ? z zegarkiem w reku. I zawsze bardziej czasochlonna i kosztowna jest wymiana pojedynczych czesci.
A propos swiecy zaplonowej. Mercedes mial juz taki problem - uszkodzony silnik w bolidzie Lance Strolla. Dlatego w takiej sytuacji Mercedes musi byc bardzo ostroznym. Wyglada na to, ze to jest taki obszar, ktorym trzeba sie martwic.
2. dexter
Edit:
*cyk, cyk - z zegarkiem w reku
3. kilenk77
To dostanie Bottas za wymiane silnika stratę pozycji i o kilka miejsc
4. dexter
@kilenk77
A z jakiego powodu kara? Obok uzywanego silnika Mercedes przeszczepil nowe jednostki sterujace (CE) razem z bateria (ES). Podczas sezonu dwa rozne komponenty ES i CE sa dozwolone, a za uzywany silnik spalinowy nie ma kary.
Pozdr.
5. kilenk77
A no ok dzięki za wyjaśnienie oglądam formułe 1 ale nie znam sie na tych przepisach
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz